Νέα Προγράμματα Σπουδών Πληροφορικής
Το νέο Πρόγραμμα Σπουδών της Πληροφορικής του Γυμνασίου
Η πιο πρόσφατη έκδοση του νέου προγράμματος σπουδών της Πληροφορικής του Γυμνασίου ορίστηκε με την Υ.Α. αριθμ. Υ.ΠΑΙ.Θ.48599/Δ2/28-04-2023. Το νέο Πρόγραμμα Σπουδών της Πληροφορικής του Γυμνασίου (Φεσάκης, κ.α., 2022α) λαμβάνει υπόψη το γεγονός πως η Πληροφορική αποτελεί γενικό μορφωτικό αγαθό που είναι απαραίτητο για όλους/-ες τους/τις μαθητές/-τριες. Στην εκπόνησή του λήφθηκαν υπόψη τα διεθνή πρότυπα, οι κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τα πορίσματα της Διδακτικής της Πληροφορικής.
Το Πρόγραμμα Σπουδών είναι δομημένο στα εξής πέντε θεματικά πεδία:
- Αλγοριθμική και προγραμματισμός υπολογιστικών συστημάτων
- Υπολογιστικά συστήματα, ψηφιακές συσκευές, δίκτυα
- Δεδομένα και ανάλυση δεδομένων
- Ψηφιακός γραμματισμός
- Ψηφιακές τεχνολογίες και κοινωνία.
Τα θεματικά πεδία είναι δομημένα σε επιμέρους θεματικές ενότητες και υποενότητες/άξονες.
Επίσης έχουν οριστεί οι εξής έξι Βασικές Πρακτικές της Πληροφορικής:
- ΒΠ1. Υπολογιστική Σκέψη
- ΒΠ2. Προώθηση συμπεριληπτικής κουλτούρας στην Πληροφορική
- ΒΠ3. Συνεργασία γύρω από την Πληροφορική
- ΒΠ4. Επικοινωνία σχετικά με την Πληροφορική
- ΒΠ5. Κατασκευή́Υπολογιστικών Τεχνουργημάτων
- ΒΠ6. Ανάπτυξη και Χρήση Υπολογιστικών Αφαιρέσεων.
Για την πρακτική εφαρμογή του Προγράμματος Σπουδών της Πληροφορικής του Γυμνασίου προτείνεται η εξής Διδακτική Μεθοδολογία:
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα <=> Βασική Πρακτική <=> Μαθησιακές προσεγγίσεις μέθοδοι.
Στην ιστοσελίδα του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (https://iep.edu.gr/el/nea-psprovoli) υπάρχει αναρτημένη η σχετική υπουργική απόφαση, το Πρόγραμμα Σπουδών καθώς και ο Οδηγός Εκπαιδευτικού. Στον οδηγό εκπαιδευτικού (Φεσάκης, κ.α., 2022β) για κάθε τάξη, θεματικό πεδίο, θεματική ενότητα και θεματική υποενότητα/άξονα, παρουσιάζονται αναλυτικά τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα. Επίσης, για κάθε προσδοκώμενο μαθησιακό αποτέλεσμα παρουσιάζονται επεξήγηση, περιγραφή, ενδεικτικές δραστηριότητες για τη διδασκαλία του καθώς και δραστηριότητες μάθησης και επιτέλεσης για τους/τις μαθητές/-τριες. Τέλος, υπάρχει πρακτικό μέρος δομημένο ανά τάξη, όπου προτείνονται διδακτικές προσεγγίσεις, εκπαιδευτικά περιβάλλοντα καθώς και παραδείγματα δραστηριοτήτων, διδακτικών σεναρίων, εργασιών και έργων αξιολόγησης
Το νέο Πρόγραμμα Σπουδών της Πληροφορικής (Φεσάκης, κ.α., 2022α) δίνει έμφαση στις αυθεντικές μαθησιακές εμπειρίες και θεωρεί σημαντική τη σχεδίαση μαθησιακών εμπειριών που το συνδέουν με τα άλλα γνωστικά αντικείμενα. Επίσης, δίνει ιδιαίτερη έμφαση στη διαμορφωτική αξιολόγηση και στη μετακίνηση από την αξιολόγηση της μάθησης στην αξιολόγηση για τη μάθηση. Η αυθεντική μάθηση και αξιολόγηση έχει συνδεθεί με την καλλιέργεια δεξιοτήτων του 21ου αιώνα (Κασιμάτη, 2014).
Στις ενδεικτικές δραστηριότητες και τα προτεινόμενα διδακτικά σενάρια του οδηγού εκπαιδευτικού του νέου Προγράμματος Σπουδών της Πληροφορικής (Φεσάκης, κ.α., 2022β) δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στα σχέδια εργασίας, σε ποικίλες ενεργητικές εκπαιδευτικές τεχνικές, και σε διαθεματικές και διεπιστημονικές προσεγγίσεις. Έχει διαπιστωθεί πως η μάθηση βάσει σχεδίων εργασίας έχει πολλά διδακτικά οφέλη και η αξιοποίησή της αυξάνεται διαρκώς σε όλες τις
βαθμίδες της εκπαίδευσης (Tasci, 2015).
Με βάση αυτά διαπιστώνουμε ότι υπάρχουν πολλά σημεία σύνδεσης ανάμεσα στο νέο Πρόγραμμα Σπουδών Πληροφορικής και το νέο Πρόγραμμα Σπουδών άλλων μαθημάτων για το Γυμνάσιο και μπορούν να χτιστούν πολλές γέφυρες στον σχεδιασμό διαθεματικών και διεπιστημονικών διδακτικών προτάσεων.
Κασιμάτη, Κ. (2014). Αυθεντικό πλαίσιο μάθησης και αξιολόγησης για την καλλιέργεια δεξιοτήτων του 21ου αιώνα. Στο Αικ. Κασιμάτη & Μ. Αργυρίου, (Επιμ.). Πρακτικά 5ου Διεθνούς συνεδρίου Διεθνείς και Ευρωπαϊκές Τάσεις στην Εκπαίδευση: Οι επιρροές τους στο Ελληνικό Εκπαιδευτικό Σύστημα, Τόμος Α, 17-20. Αθήνα 26-28 Σεπτεμβρίου 2014. Αθήνα: ΑΣΠΑΙΤΕ-ΕΕΜΑΠΕ.
Φεσάκης, Γ., Αλεξούδα, Γ., Κλώνης, Α. & Μαθιόπουλος, Κ. (2022α). Πρόγραμμα Σπουδών για το μάθημα της Πληροφορικής στις Α΄, Β΄ και Γ΄ τάξεις Γυμνασίου. 2η Έκδοση. Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Φεσάκης, Γ., Αλεξούδα, Γ., Κλώνης, Α. & Μαθιόπουλος, Κ. (2022β). Οδηγός εκπαιδευτικού
Πληροφορικής Γυμνασίου. 2η Έκδοση. Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Tasci, B. G. (2015). Project Based Learning from Elementary School to College, Tool: Architecture, Procedia – Social and Behavioral Sciences, 186, 770-775
Οδηγίες για το μάθημα Πληροφορικής Γυμνασίου
Για όλα τα μαθήματα Προγράμματα Σπουδών, ΦΕΚ, Οδηγοί Εκπαιδευτικού (link) (αρχείο)