1412.jpg«Διαβάζεται και πουλάει η ποίηση» υποστηρίζει η Κατερίνα Καρύδη από τις εκδόσεις Ικαρος, που έχουν συνδέσει το όνομά τους με τον Καβάφη, τον Σεφέρη, τον Ελύτη , τον Σικελιανό, τον Εγγονόπουλο , τον Καρούζο, τη Δημουλά, εκδίδοντας ποίηση εδώ και 70 χρόνια. «Υπάρχει κοινό για την ποίηση σήμερα, και μάλιστα νεανικό, το οποίο μας παρακολουθεί» αναφέρει και ο Στρατής Πασχάλης, βραβευμένος ποιητής και μεταφραστής ποίησης. «Και δεν εννοώ αναγνώστες που καταναλώνουν κάποιον ποιητή που γίνεται για λίγο γνωστός, αλλά για ένα κοινό που διαβάζει συστηματικά ποίηση». Αλλά η μεγάλη δυσκολία είναι να αναδειχθούν οι νέοι ποιητές και να τους αγαπήσει ο κόσμος. Τη λύση σήμερα προσφέρει το Ιnternet. Μέσα από λογοτεχνικά περιοδικά όπως το «e-poema» και το «poeticanet» και ιστολόγια όπως το poiein οι νέοι ποιητές δημιουργούν το δικό τους κοινό. Αυτό αντικατοπτρίζεται και στην εκδοτική παραγωγή, η οποία την τελευταία δεκαετία είναι σταθερά ανοδική. Και οι εκδότες αρχίζουν πάλι να επενδύουν στην ποίηση. Γαβριηλίδης, Ιωλκός, Δωδώνη, Καστανιώτης, Κέδρος, Οδός ΠανόςΣιγαρέτα, Μεταίχμιο, Νεφέλη, Μανδραγόρας, Ερωδιός είναι οι δέκα εκδότες με τη μεγαλύτερη παραγωγή σε νέους ποιητικούς τίτλους. Οι ποιητές Ελύτης, Ρίτσος, Σεφέρης και Καβάφης κάνουν σταθερά μεγάλες ετήσιες πωλήσεις, αλλά και οι νεότεροι έχουν επιτυχία. «Οι νέοι ποιητές μπορεί να κάνουν πωλήσεις 40-70 αντιτύπων τον χρόνο και αυτό είναι επιτυχία» λέει ο Βασίλης Χατζηιακώβου από τον Ιανό. Η απόλαυση της ποίησης έρχεται αυθόρμητα ή καλλιεργείται; «Πάντοτε υπάρχει μια αφορμή που μας φέρνει σε επαφή με την ποίηση. Οταν προβλήθηκε στην τηλεόραση ένα επεισόδιο της σειράς “Δύο ξένοι” όπου η πρωταγωνίστρια διάβαζε το “Μονόγραμμα” του Ελύτη, οι πωλήσεις του εκτοξεύθηκαν. Οπως προκύπτει από τις πωλήσεις του Ελύτη,για κάποιους αυτό ήταν αφορμή να διαβάσουν πιο συστηματικά το έργο του και να εξασκηθούν στην ανάγνωση της ποίησης. Μπορεί ο τρόπος με τον οποίο διδάσκεται η ποίηση στο σχολείο να δίνει την εντύπωση ότι πρόκειται για κάτι δύσκολο και σκοτεινό,δεν χρειάζεται όμως να υπάρχει φόβος» . Τα δεδομένα σήμερα είναι αισιόδοξα. «Στη δεκαετία του ΄90 πιστεύαμε ότι έσβησε η ποίηση. Αυτό έχει αλλάξει. Το παρατηρώ και στο Εργαστήρι Ποίησης στο ΕΚΕΒΙ» λέει ο Στρατής Πασχάλης και προσθέτει: «Η κίνηση όμως αυτή είναι ασυντόνιστη και διάσπαρτη, δεν υπάρχει άξονας που θα συσπειρώσει αυτές τις εκφράσεις ώστε να αναδειχθεί μια “γενιά” που συνδέεται με την παράδοση αλλά έχει δικό της όραμα. Δεν ζούμε μια αναγέννηση, ζούμε όμως μια ελπιδοφόρα επιστροφή».

Το Βήμα

Αφήστε μια απάντηση

Top
 
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων