Από το 0 έως το 5

Παρατηρήσαμε τον πίνακα της Ximena Mandiola  το μεγάλο πέντε και εντοπίσαμε τον αριθμό πέντε σε αυτόν.

Στη συνέχεια φτιάξαμε τον αριθμό σε ομάδες με το σώμα μας,

με ξύλινα τουβλάκια

και με άλλο οικοδομικό υλικό.

Στη συνέχεια χωριστήκαμε σε ομάδες και κάθε ομάδα έπρεπε να φτιάξει τον πίνακα του αριθμού που της έτυχε. Έτσι κατασκευάσαμε τον πινακα του 5,

 του 4

 και του 3 χρησιμοποιώντας νερομπογιές και κηρομπογιές.

του 2

του 1

και του 0

Και να οι ομαδικοί μας πίνακες για όλους τους αριθμούς πριν το πέντε: 

Γνωρίζω τα γεωμετρικά στερεά

Σήμερα όταν μαζευτήκαμε στην παρεούλα, μας περίμενε ένα μαύρο ξύλινο κουτί. Γεμάτοι περιέργεια ανοίξαμε το κουτί

και βρήκαμε ένα σημείωμα από το μάγο Στερεό.Κοιτάξαμε με προσοχή το περιεχόμενο της βαλίτσας και διαπιστώσαμε ότι κάποιες θήκες ήταν άδειες. Ο μάγος είχε κρύψει κάποια γεωμετρικά στερεά μέσα και έξω από την τάξη μας και εμείς έπρεπε να τα βρούμε ακολουθώντας τα στοιχεία που μας έδινε. Το πρώτο στοιχείο μας οδήγησε στη δανειστική βιβλιοθήκη όπου βρήκαμε την τριγωνική πυραμίδα.

Το δεύτερο στοιχείο μας οδήγησε στο καλάθι μεταμφιέσεων και μας δυσκόλεψε πολύ να το βρούμε την πυραμίδα και το μήνυμα.

Το τρίτο στοιχείο μας οδήγησε στην καρέκλα του βοηθού όπου βρήκαμε τον κώνο

Το τέταρτο στοιχείο μας οδήγησε στο φούρνο της ηλεκτρικής κουζίνας όπου βρήκαμε τη σφαίρα

Το πέμπτο στοιχείο μας οδήγησε στα στρογγυλά τραπέζια του ολοήμερου όπου βρήκαμε τον κύβο και το ορθογώνιο παραλληλεπίπεδο.

Το έκτο και τελευταίο στοιχείο μας οδήγησε στο καβαλέτο όπου δυσκολευτήκαμε να βρούμε τον κύλινδρο.

Στη συνέχεια παρατηρήσαμε τους πίνακες του
Calder

του Mondrian

 και του Kazuya Akimoto

και εντοπίσαμε τα γεωμετρικά στερεά που δείχνουν οι πίνακες μέσα στο ξύλινο κουτί.Βρήκαμε τα γεωμετρικά σχήματα που κρύβονται στα στερεά και ακολουθώντας τις οδηγίες του μάγου κατασκευάσαμε και εμείς τον κύβο και την πυραμίδα με οδοντογλυφίδες, ξυλάκια από σουβλάκι και πηλό. ήταν μια δύσκολη εργασία αλλά τα καταφέραμε.

Και επειδή μας άρεσαν οι κατασκευές ασχοληθήκαμε και την άλλη μέρα στις ελεύθερες δραστηριότητες χρησιμοποιώντας αντί για πηλό πλαστελίνη

Συνεχίσαμε να πειραματιζόμαστε και αποφασίσαμε να κατασκευάσουμε πολύχρωμα γεωμετρικά στερεά, πάντα φυσικά με υλικά απλά και όχι δαπανηρά. Αυτή τη φορά χρησιμοποιήσαμε πλαστικά καλαμάκια και πλαστελίνη. Θαυμάστε τα!

ΑΝΑΠΤΥΓΜΑΤΑ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΩΝ ΣΤΕΡΕΩΝ
Έχουμε μεγάλη περιέργεια και θέλουμε να δούμε πως γίνεται ο κύβος. Ξεκινήσαμε με αυτόν γιατί το ζάρι μας στην παρεούλα είναι κύβος. Μπορούμε να φτιάξουμε κι εμείς ζάρι;
H κυρία μας μας βοήθησε να λύσουμε την απορία μας. Δείτε πως:
 Ο κύβος απλωμένος
 Κόψαμε, κολλήσαμε, ενώσαμε με τη βοήθεια της κυρίας μας
                               Και ήρθε η ώρα η Αναστασία να αριθμήσει το ζάρι μας!

ΟΜΑΔΟΠΟΙΗΣΕΙΣ – ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΕΙΣ
Σήμερα μπερδεύτηκαν λίγο τα πράγματα και η δασκάλα μας ζήτησε τη βοήθειά μας. Ήταν σίγουρη πως μπορούσαμε να τη βοηθήσουμε. Ήθελε να ξεχωρίσει τα γεωμετρικά σχήματα από τα γεωμετρικά στερεά. Πήραμε καταρχήν τα κασκόλ δυο φίλων μας και δημιουργήσαμε δυο σύνολα, το ξέρουμε το έχουμε ξανακάνει αυτό. Χωριστήκαμε σε δύο ομάδες και ομαδοποιήσαμε – ξεχωρίσαμε τα σχήματα από τα στερεά. Πάνω από κάθε σύνολο γράψαμε και ταμπελίτσα! Τα καταφέραμε τέλεια!

 ΔΙΑΚΟΣΜΗΣΗ ΣΦΑΙΡΑΣ
Ανήσυχα πνεύματα καθώς είμαστε διακοσμήσαμε την σφαίρα με θέμα ανοιξιάτικο, την μεταμορφώσαμε σε λουλούδι. Τον τρόπο μας τον έδειξε η δασκάλα μας και μας  άρεσε. Δείτε παρακάτω βήμα- βήμα την μεταμόρφωση.

Καταρχήν τις χρωματίσαμε

Μετά φτιάξαμε τα κοτσανάκια των λουλουδιών
Κόψαμε βαμβακάκια αυτιών για πέταλα
Τα κάναμε βουτιά στην τέμπερα και τα καρφώσαμε στην  βαμμένη σφαίρα και έτοιμο το βάζο μας!

Αχ! ξεχάσαμε να πούμε πως το βάζο μας , ορθογώνιο παραλληλεπίπεδο, είναι φτιαγμένο από τα χεράκια μας και αυτό . Δίλιτρο γαλατάκι γνωστής εταιρείας χρωματισμένο με τέμπερα και ατλακόλ!

ΤΑ ΓΛΥΦΙΤΖΟΥΡΙΑ ΜΑΣ

Από την προηγούμενη κατασκευή, μας περίσσεψαν μικρές σφαίρες από φελιζόλ.  Τι άλλο θα μπορούσαμε να φτιάξουμε με αυτές; Τι θα μπορούσε να είναι μια μικρή σφαίρα; Ίσως ένα ωραίο γλυφιτζούρι. Ας φτιάξουμε λοιπόν τα δικά μας γλυφιτζούρια.
Αρχικά το κάθε νήπια χρωμάτισε τη δική του μπαλίτσα με μαρκαδόρο στο χρώμα της επιλογής του.

Στη συνέχεια, αφού τα στερεώσαμε σε οδοντογλυφίδα, τα παιδια έβαλαν κόλα στα σημεία που ήθελαν και κύλησαν το γλυφιτζούρι τους σε χρυσόσκονη.

Και να, τα γλυφιτζουράκια  μας ……

ΟΜΑΔΙΚΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΜΕ ΚΥΛΙΝΔΡΟΥΣ

Για την κατασκευή μας χρησιμοποιήσαμε ρολά από χαρτί υγείας. Το κάθε νήπιο χρωματίζει με το πινέλο και τέμπερα  σε χρώματα της επιλογής του ένα ρολό .Στη συνέχεια κολλάμε τα ρολά το ένα πάνω στο άλλο.

Και να, το τελικό αποτέλεσμα της ομαδικής κατασκευής μας!
ΕΝΑ ΑΛΛΟ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΟ ΣΤΕΡΕΟ, Ο ΚΩΝΟΣ

Καθώς το  Πάσχα πλησιάζει οι κατασκευές δίνουν και  παίρνουν!  Μέχρι τώρα ξέραμε για αυγουλομαχίες, αυγουλοδρομίες, τώρα ο Λεωνίδας μας έμαθε και το αυγουλοχωριό. Βρασμένα αυγουλάκια λοιπόν, βουτηγμένα στο χρώμα με πορτούλα και παράθυρα και σκεπούλα έναν  ΚΩΝΟ. Απολαύστε τα:
Χρώμα και στα ρολά τουαλέτας που είναι ωραιότατοι κύλινδροι. Θα γίνουν δεντράκια στο αυγουλοχωριό.

ΚΥΛΙΝΡΟΙ, ΚΥΚΛΟΙ, ΚΩΝΟΙ, ΣΦΑΙΡΕΣ ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΠΑΡΕΑ ΣΤΟ ΧΩΡΙΟ!


ΣΥΜΜΕΤΡΙΑ

Με αφορμή την άνοιξη κατασκευάσαμε πεταλούδες. Συναποφασίσαμε με τα παιδιά  να δημιουργήσουμε πεταλούδες χρησιμοποιώντας μια κλασική τεχνική:   « τις στάμπες με διπλωτική».

Προκειμένου να εισάγουμε τα νήπια στην έννοια της συμμετρίας παρατηρήσαμε τους παρακάτω πίνακες ζωγραφικής 

και χρησιμοποιήσαμε και το παραμύθι της μάγισσας συμμετρίας.

Μια φορά κι έναν καιρό ζούσε σε ένα φοβερό κάστρο , όπου όλα ήταν συμμετρικά, η μάγισσα Συμμετρία. Είχε μια μανία με την τάξη & και την  Συμμετρία & μισούσε φοβερά την Αταξία. Εκεί που έκανε το πρωινό  της περίπατο & και την γυμναστική της στο δάσος  ξαφνικά να ένας λαγός.Κοιτάζει , ξανακοιτάζει , φοράει τα μαγικά της γυαλιά  και τι να δει; 
Ο λαγός ήταν μισός, ένα μάτι & ένα αυτί.Η μάγισσα τρόμαξε, νόμισε πως ήταν άρρωστη. Δίπλα μισό δέντρο, παραπέρα μισές πεταλούδες, λες και τις έκοψες στα δύο, πετούσαν τριγύρω.Άρχισε να αναρωτιέται.Κάτι δεν πήγαινε  καλά. Έπρεπε  να   βρει λύση. Θα την βοηθήσει το μαγικό σκουπόξυλο;  
Τη βοηθήσαμε και εμείς


  • Στη συνέχεια κόψαμε τις πεταλούδες στο περίγραμμά τους.Τις διπλώσαμε ακριβώς στη μέση και παρατηρήσαμε τη γραμμή που σχηματίστηκε (άξονας συμμετρίας). 
  • Επίσης, δημιουργήσαμε πεταλούδες με δακτυλομπογιές. Θέσαμε τον προβληματισμό  στα παιδιά: πώς θα χρωματίσουμε τα φτερά της ώστε να έχουν τα ίδια σχέδια ακριβώς;   Δημιούργησαν ελεύθερα σχέδια στη μία μεριά της πεταλούδας και στη συνέχεια διπλώνοντας το χαρτί στη μέση και πιέζοντάς το με έναν χάρακτα προς μία κατεύθυνση, δημιουργούνταν ένα συμμετρικό σχέδιο και στα δύο φτερά της.  Στη συνέχεια αφού κόψαν το περίγραμμα, δίπλωσαν την πεταλούδα στη μέση και με τη βοήθειά μου, τις κόλλησαν σε ένα χαρτόνι κάνσον, δίνοντας ένα αποτέλεσμα τρισδιάστατο. Οι πεταλούδες μας πετούσαν και πήγαιναν να βρουν τη Μάγισσα Συμμετρία. Το αποτέλεσμα μαγικό για τα παιδιά. 

Το ονομάσαμε, λοιπόν,“Οι πεταλούδες συνάντησαν τη Μάγισσα Συμμετρία”

  •  Μέσα από τον υπολογηστή μας και το λογισμικό Revelation Natural Art δημιουργήσαμε συμμετρικές εικόνες. Έγιναν προσπάθειες για δημιουργία συγκεκριμένων αλλά και αφηρημένων σχεδίων. Αξιοθαύμαστο από τα παιδιά ήταν το γεγονός πως πληκρολογώντας το όνομά τους, η συμμετρία ως δια μαγείας εμφανιζόταν και σ΄αυτό. Το αποτέλεσμα εντυπωσιακό.  Παραθέτουμε μερικές από τις δημιουργίες αυτές.
 
 
 
 
  • Θελήσαμε επίσης να φτιάξουμε & ατομικά  έργα τέχνης με θέμα την  συμμετρία. Χρησιμοποιήσαμε λευκά χαρτιά & τέμπερες για να δημιουργήσουμε ελεύθερα τα δικά μας «συμμετρικά»  σχέδια .

  •       Και αφού την γνωρίσαμε τόσο καλά την κυρία Συμμετρία , αρχίσαμε να την ανακαλύπτουμε και στην καθημερινότητά μας. Πρώτα την βρήκαμε στο σώμα μας και μετά στην μπανάνα του Γιώργου αλλά και το μπισκότο της Αναστασίας.



  “Το χαλάκι της συνεργασίας”

Προσεγγίζοντας την έννοια της συμμετρίας, αναφερθήκαμε στο πού συναντάμε συμμετρικά σχέδια στο χώρο του σπιτιού μας. Οι απαντήσεις αρκετές: στα σεντόνια, στο κέντημα που στρώνει η μαμά, στις κουρτίνες, στα χαλιά… . Αποφασίσαμε λοιπόν να δημιουργήσουμε ένα δικό μας χαλάκι με συμμετρικά σχήματα.

Τα νήπια χωρίστηκαν σε ομάδες των δύο ατόμων και εργάστηκαν ως εξής:
1. Το κάθε ζευγάρι παίρνει μια λωρίδα χαρτονιού,  στο μισό της οποίας  το ένα από τα νήπια της κάθε ομάδας κολλά τα σχήματα που έχει επιλέξει.


2. Το ζευγάρι του καλείται στη συνέχεια, να κολλήσει στο άλλο μισό της λωρίδας, τα ίδια ακριβώς    σχήματα ώστε να δημιουργείται συμμετρία.
3. Σ’ ένα μεγάλο χαρτόνι,  κολλά το κάθε ζευγάρι τη λωρίδα του.


4. Παρατηρούμε ότι το συνολικό- τελικό σχήμα  είναι πάλι συμμετρικό.


5.- Έτοιμο το χαλί μας παιδιά;
   – Όχι δεν βάλαμε στην άκρη κλωστές.
   Δύο παιδιά αναλαμβάνουν να ψαλιδίσουν γκοφρέ χαρτί για κρόσια.


6.Το χαλάκι μας είναι τώρα έτοιμο…και το ονομάσαμε “το χαλάκι της συνεργασίας”, αφού όλα τα νήπια    της τάξης συνεργάστηκαν για το τελικό αποτέλεσμα.

Ποιός θα βοηθήσει τη μάγισσα συμμετρία ;

Διηγηθήκαμε στα παιδιά την ακόλουθη ιστορία “Μια φορά και έναν καιρό ζούσε σε ένα φοβερό κάστρο, όπου όλα ήταν συμμετρικά και τα πάντα ομοιόμορφα και συμμετρικά τοποθετημένα η Μάγισσα Συμμετρία. Είχε μια μανία με την τάξη και τη “Συμμετρία” και μισούσε φοβερά την ξαδέλφη της την “Ασυμμετρία”. Εκεί που έκανε τον πρωινό της περίπατο στο Δάσος και τη γυμναστική της….να σου ξαφνικά  ένας λαγός…Κοιτάζει….ξανακοιτάζει….φοράει και τα μαγικά της γυαλιά….αλλά τι να δει! Ο Λαγός ήταν μισός, ένα αυτί, ένα μάτι …..Η Μάγισσα τρόμαξε….νόμιζε ότι ήταν άρρωστη. Δίπλα….μισό δέντρο…κουνούσε τα φύλλα του. Παραπέρα….μισές πεταλούδες, λες και τις έκοψες στα δυο….πετούσαν τριγύρω στα λουλούδια που μόνο τα μισά μπορούσε να δει η Μάγισσα. Άρχισε να αναρωτιέται….Κάτι δεν πήγαινε καλά στο Δάσος και η Μάγισσα έπρεπε να βρει τη λύση. Πώς θα καταφέρει όλα αυτά να τα κάνει πάλι “ολόκληρα” και πώς θα πετύχει να είναι συμμετρικά; Θα τη βοηθήσει το Μαγικό Σκουπόξυλο; Θα τη βοηθήσουν τα παιδιά; ( περιοδικό “Παράθυρο στην Εκπαίδευση” τεύχος 38 και η συνέχεια στο τεύχος 39).

Τα παιδιά κλήθηκαν να ενώσουν τα κομμάτια από τις εικόνες για να γίνουν συμμετρικές.

Όμως η μάγισσα αταξία έβαλε και δικές της εικόνες για να τους μπερδέψει. Έτσι δημιουργήθηκαν δύο ομάδες εικόνων της μάγισσας συμμετρίας και της μάγισσας Ασυμμετρίας.
Στη συνέχεια συμπλήρωσαν το δάσος της μάγισσας συμμετρίας ζωγραφίζοντας στο χαρτί.

 Ακολούθως και αφού παρατήρησαν τους πίνακες του Kazuya Akimoto

ζωγράφισαν τον δικό τους συμμετρικό πίνακα. Η προσπάθεια τους μεγάλη και το αποτέλεσμα εκπληκτικό.

Φυσικά δοκιμάσαμε να ζωγραφίσουμε συμμετρικές εικόνες και στον υπολογιστή στο λογισμικό Revelation Natural Art και στην ιστοσελίδα http://www.mathsisfun.com/geometry/symmetry-artist.html.

Δημιουργήσαμε συμμετρικές κατασκευές με το οικοδομικό υλικό

Τέλος διασκεδάσαμε παίζοντας το παιχνίδι των συμμετρικών και μη εικόνων http://www.topmarks.co.uk/flash.aspx?f=symmetry

Και επειδή μας άρεσε η συμμετρία δώσαμε στα παιδιά χρωματιστά χαρτιά τα οποία δίπλωναν στη μέση, σχεδίαζαν στο μισό χαρτί διάφορα σχέδια, τα έκοβαν και δημιουργούσαν συμμετρικές εικόνες με το αρνητικό και θετικό χώρο του σχεδίου.
ΠΑΣΧΑΛΙΝΑ ΑΥΓΑ

Πλησιάζοντας το Πάσχα τα νήπια χρωματίζουν με μαρκαδόρους πασχαλινά αυγά για να στολίσουμε τα παράθυρα της τάξης μας. Πώς θα τα χρωματίσουν; Φυσικά συμμετρικά!

Το αποτέλεσμα…

 

Συνθέτω με γεωμετρικά σχήματα

Παρουσιάσαμε στα νήπια τον πίνακα του Paul Klee “Κάστρο και ήλιος” και του ζητήσαμε να τον παρατηρήσουν.

 Στη συνέχεια τους ζητήθηκε να απαντήσουν στην ερώτηση “Τι βλέπετε στον πίνακα αυτό;” Οι απαντήσεις πολλές, σχήματα, μία γέφυρα, ένα φεγγάρι……”Τι νομίζετε ότι ζωγράφισε ο ζωγράφος ;”
Μιά πόλη, ένα μεγάλο κάστρο…”Και πώς λέτε να τον ονόμασε ο ζωγράφος ;” Σχηματοκάστρο, Καστρούπολη…..
Αμέσως μετά τα παιδιά πρότειναν τα υλικά τα οποία θα χρησιμοποιήσουμε για την αναδημιουργία του πίνακα : εφημερίδες, χαρτόνια και πλαστελίνη. Με τον τρόπο αυτό δημιουργήθηκαν 3 ομάδες. Κάθε ομάδα πήρε τα υλικά που θα χρησιμοποιήσει καθώς και τα αντίστοιχα σχήματα για το περίγραμμα. Η εργασία απαιτητική και η βοήθεια όλων των μελών της ομάδας απαραίτητη. Το αποτέλεσμα όμως μοναδικό….
Με πλαστελίνη

Με εφημερίδες

Με χαρτόνια

Σύνθεση με υλικό από την γωνιά των μαθηματικών
Ο Γιώργος πάντα δουλεύει με δημιουργικό τρόπο στη γωνιά των μαθηματικών, έτσι και σήμερα χρησιμοποιώντας τα σχήματα έφτιαξε ένα  πολύχρωμο δέντρο.

Η ΠΟΔΙΑ ΤΗΣ ΚΥΡΑ-ΣΑΡΑΚΟΣΤΗΣ
Ήταν να μην πάρουμε φόρα. Δεν γλίτωσε ούτε η ποδιά της κυρα-Σαρακοστής. Με σχήματα που “ξεπατικώσαμε ” μόνοι μας στολίσαμε την ποδιά της με τρίγωνα, τετράγωνα, παραλληλόγραμμα και  κύκλους. Όπως βλέπετε ότι μαθαίνουμε με το πρόγραμμα του ιδρύματος Λάτση το χρησιμοποιούμε στις καθημερινές μας δραστηριότητες.

Μετά από τόσες δημιουργίες φτιάξαμε κι έναν συγκεντρωτικό πίνακα με όσα σχήματα θυμόμασταν με την τεχνική του θετικού στένσιλ

Να ο πίνακας μας ολοκληρωμένος!

Εντοπίζω το τρίγωνο σε πίνακες ζωγραφικής

Παρατηρήσαμε τους πίνακες των παρακάτω ζωγράφων
Goya

 Malevich

 Akimoto

 Kadinsky

και

  • εντοπίσαμε το κοινό γεωμετρικό σχήμα. 
  • Μετρήσαμε τον αριθμό των γωνιών και πλευρών των τριγώνων καθώς και τον αριθμό των τριγώνων που βρήκαμε σε κάθε πίνακα. 
  • Ομαδοποιήσαμε τα γεωμετρικά σχήματα από το κουτί των σχημάτων ανάλογα με το σχήμα σε τρίγωνα, τετράγωνα, κύκλους και ορθογώνια. 
  • Ακολούθως δόθηκαν σε κάθε νήπιο 3 μικρά τρίγωνα με την οδηγία να φτιάξει ένα σπίτι όπως ακριβώς το βλέπουμε έξω στη γειτονιά. Η προσπάθεια δύσκολη αλλά μετά από πολλούς πειραματισμούς οι περισσότεροι τα κατάφεραν και παρουσίασαν τον τρόπο στους υπόλοιπους. Τέθηκε το ερώτημα τι σχήματα θα χρησιμοποιούσα για να φτιάξω ένα δέντρο και οι απαντήσεις ήταν πολλές. 
  • Δημιουργήσαμε τρίγωνα βιωματικά με τα χέρια, το σώμα μας σε συνεργασία με άλλους και αντικείμενα όπως ράβδους γυμναστικής.
  • Εντοπίσαμε τρίγωνα μέσα στην τάξη και  μεταξύ άλλων σχημάτων σε φύλλο εργασίας.

 

 
       
      • Στη συνέχεια μία ομάδα έφτιαξε έναν πίνακα με τρίγωνα διαφόρων σχημάτων και χρωμάτων σε χαρτόνι χρησιμοποιώντας σερπαντίνες και τύπωμα (τρίγωνο) με σφουγγάρι γιανα χρωματίσει το φόντο

      •   και μία άλλη στον η/υ στο πρόγραμμα Revelation Natural Art. Η δημιουργία μέσα από το πρόγραμμα αυτό και οι πολλαπλές δυνατότητές του ήταν σαν κάτι μαγικό για τα παιδιά, που δεν χόρταιναν να ασχολούνται με αυτό και να παράγουν έργα, σχεδόν κάθε μέρα στις ελεύθερες δραστηριότητες.

      Αργότερα μιλώντας και για τα πολύγωνα κάποια παιδιά θέλησαν να συνδυάσουν τα δύο αυτά σχήματα και το αποτέλεσμα ήταν πραγματικά εκπληκτικό…. Απολαύστε τα…!!!

       
      Ο ΤΡΙΓΩΝΟΚΗΠΟΣ
      Τα παιδιά κατα την ενασχόλησή μας με τα τρίγωνα, κατα στις ελεύθερες δραστηριότητες και στα διαλείμματα σχηματίζαν τρίγωνα σε διάφορα χρωματιστά χαρτιά και κατόπιν πειραματιζόταν με αυτά φτιάχνοντας διάφορες συνθέσεις και κολλάζ. Επειδή όμως μαζεύτηκαν πολλά σε ένα καλαθάκι όπου τα συγκέντρωναν αποφασίσαν να δημιουργήσουν μια ομαδική αφίσα με λουλούδια. Το όνομα που της έδωσαν “Τριγωνόκηπος”. 

      Αργότερα,τα παιδιά απόφάσισαν να αξιοποιήσουν τον “Τριγωνόκηπο” και στην ιστορία που δημιούργησαν με τίτλο ” Το όνειρο του Κύκλου Χορταρένιου. Έτσι  σκέφτηκαν όπως βλέπεται να προσθέσουν το Κύκλο Χορταρένιο με την οικογένειά του πως μόλις ξύπνησαν από το όνειρό τους και να αποτελέσει  η αφίσα τους αυτή, την τελευταία εικόνα της ιστορίας.

      Η   ΓΙΡΛΑΝΤΑ  ΜΕ   ΤΑ   ΠΑΤΑΤΟΤΡΙΓΩΝΑ

       Μας αρέσει να πειραματιζόμαστε με διάφορα υλικά  και να ανακαλύπτουμε και διαφορετικές χρήσεις αυτών των υλικών.  Οι πατάτες λοιπόν καθαρίστηκαν, σχεδιάστηκαν σε τρίγωνα, κόπηκαν με μαχαίρι ( δεν το φοβόμαστε γιατί ξέρουμε να προσέχουμε) και αποτυπώθηκαν σε χαρτί δημιουργώντας αυτό που βλέπετε παρακάτω.

      ΤΡΙΓΩΝΑ ΜΕΓΑΛΑ ΚΑΙ ΜΙΚΡΑ, ΤΡΙΓΩΝΑ ΧΡΩΜΑΤΙΣΤΑ

      Πάνω σε ένα χαρτί Α4 τράβηξα από άκρη σε άκρη,  με χάρακα τυχαίες γραμμές, που σχημάτισαν τρίγωνα μεγάλα και μικρά. Φωτοπύπισα το χαρτί, το μοίρασα στα νήπια και τους ζήτησα να χρωματίσουν με χρώματα της επιλογής τους, όποιο τρίγωνο έβλεπαν.
      Δείτε τελικά πόσο διαφορετικά είναι τα έργα των παιδιών, ενώ δούλεψαν πάνω στην ίδια φωτοτυπία!

      Ο αριθμός 4

      Είδαμε τον παρακάτω πίνακα της Ximena Mandiola και εντοπίσαμε τον αριθμό 4

      Στη συνέχεια φτιάξαμε τον αριθμό 4 με το σώμα μας σε ομάδες

      και με οικοδομικό υλικό σε ομάδες

      Την επόμενη μέρα κάθε ομάδα επέλεγε με κλήρωση έναν αριθμό από το 0-4  και έπρεπε να τον εντοπίσει στη φωτοτυπία του πίνακα. Νικήτρια η ομάδα που εντόπισε όλους τους αριθμούς.

      Ο κύκλος μέσα από πίνακες ζωγραφικής

      Παρατηρήσαμε τους πίνακες των ζωγράφων
       Kadinsky

      Malevich
        και Rodchenko
       και εντοπίσαμε το κοινό γεωμετρικό σχήμα που εμφανίζεται σε αυτούς. Εντοπίσαμε τις ιδιότητες του (δεν έχει γωνίες, πλευρές, κυλάει κλπ). Μετρήσαμε τον αριθμό των κύκλων που εμφανίζονται σε κάθε πίνακα και εντοπίσαμε τις διαφορές μεταξύ των κύκλων του ίδιου πίνακα και διαφορετικών πινάκων. Ασχοληθήκαμε με τον τρόπο κατασκευής των κύκλων από τους ζωγράφους (ομόκεντροι ) και επιλέξαμε τον πίνακα που θέλουμε να αναπαράγουμε. Επιλογή μας οι κύκλοι του Κανδινσκυ. Με ποιο τρόπο όμως ; Οι προτάσεις των νηπίων ήταν : μαρκαδόροι, κηρομπογιές, ξυλομπογιές, τέμπερες, νερομπογιές.
      Έτσι προέκυψαν τα έργα μας :
      με κηρομογιές

      με μαρκαδόρους
      με νερομπογιές

      με τέμπερες

       και μεικτή τεχνική (τέμπερες, νερομπογιές, κηρομπογιες, ξυλομπογιές).
      Κάποια παιδιά εμπνεύστηκαν 
      • από τους πίνακες των Malevich και Rodchenko

      • ενώ άλλα από τον πίνακα του  Kadinsky

      Μετά την παρατήρηση των έργων των μεγάλων και σπουδαίων αυτών  ζωγράφων αυτών και πριν προχωρήσουμε στις δικές μας παραγωγές έργων, στα πρότυπα τους,με πολυχρωμους μικρούς, μεγάλους, ομόκεντρους και μη κύκλους,
       
      •  βιώσαμε το σχήμα του κύκλου με το σώμα μας παίζοντας ανάλογα παραδοσιακά παιχνίδια όπως το κλασικό “γύρω-γύρω όλοι” και άλλα ψυχοκινητικά παιχνίδια σε κύκλο με ιδέες των ίδιων των παιδιών.
      •  Επίσης, δημιουργήσαμε την “αλυσίδα του θυμού”, μια και πρόσφατο θέμα μας από το πρόγραμμα “Βήματα για τη ζωή ” και τα συναισθήματα ήταν ο θυμός. Κάθε παιδί έλεγε κάτι που το κάνει να  θυμώνει και εάν κάποιο άλλο παιδί συμφωνούσε με αυτό, γινόταν ο επόμενος κρίκος της αλυσίδας κ.ο.κ.

      • Κατόπιν εντοπίσαμε το σχήμα του κύκλου σε αντικείμενα της τάξης μας. Κάθε παιδί έψαχνε και έφερνε το δικό του και στη συνέχεια τα τοποθετούσαν πάνω σε ένα χαρτόνι κάνσον, ώστε να τα συγκεντρώσουμε σε μια κοινή  ομάδα, την “ομάδα του κύκλου”. Καθένας παρουσίαζε με τη σειρά του το δικό του αντικείμενο, σχολιάζοντας τις ομοιότητες και διαφορές του με τα προηγούμενα, ως προς 5 κριτήρια:  σχήμα, χρώμα, υλικό, μέγεθος και χρήση.

        
      •  Επίσης, τα παιδιά παρατήρησαν πως οι κύκλοι στους πίνακες αυτούς τους θύμιζαν πλανήτες και μια και το διάστημα αυτό αναφερόμενοι στο θέμα: “Σεισμοί”, είδαμε τα στρώματα της Γης μου είπαν πως και αυτά ήταν σαν πολύχρωμοι ομόκεντροι κύκλοι, όπως στον πίνακα του Kadinsky. Έτσι, ήταν μια καλή ευκαιρία να δημιουργήσουμε σε ομάδες, ομοιόματα της τομής της Γης με πολυχρωμους κύκλους από πηλό, ζυμάρι και χαρτια,  συνδυάζοντας με αυτό τον τρόπο το σχήμα του κύκλου με το εσωτερικό της Γης.

      • Στη συνέχεια, μέσα από ένα φύλλο εργασίας με τετράγωνα και κύκλους κλήθηκαν να εντοπίσουν τους κύκλους χρωματίζοντας και μετρώντας τους.

       ———————————————————————————————————————————

      Την επόμενη μέρα σε ομάδες φτιάξαμε την άνοιξη με τύπωμα κύκλους 
      και έναν πίνακα με κύκλους από διαφορετικά υλικά και διαφορετικών μεγεθών
      ΜΠΟΥΡΜΠΟΥΛΗΘΡΕΣ

      Αφού γνωρίσαμε  τον κύκλο και τον εντοπίσαμε μέσα σε έργα διάσημων ζωγράφων, τα νήπια καλούνται να βρούνε αντικείμενα της τάξης μας  που αποτυπώνουν: κύκλο. Συγκέντρωσαν: πιατάκια και ποτηράκια από το κουκλόσπιτο, καπάκια από βάζα, μολυβοθήκες κ.α

      Πειραματίστηκαν και σχεδίασαν κύκλους , χρησιμοποιώντας τα παραπάνω αντικείμενα
      -Τι θα γίνει όμως αν βουτήξω το στόμιο ενός ποτηριού σε τέμπερα και το ακουμπήσω μετά σε ένα  χαρτόνι;
      -Ωραία μπουρμπουλήθρα, κυρία!
      – Ας φτιάξει λοιπόν ο καθένας σας το δικό του έργο με χρωματιστές μπουρμπουλήθρες!
      Και να το αποτέλεσμα…..

      ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΜΕ ΟΜΟΚΕΝΤΡΟΥΣ ΚΥΚΛΟΥΣ
      Δημιουργήσαμε κύκλους ομόκεντρους. Κάθε φορά που φτιάχναμε έναν καινούριο το έργο μας μεγάλωνε. Δεν τσιγκουνευτήκαμε την τέμπερα και στο τέλος τη  “χτενίσαμε”. Απολαύστε το δημιούργημά μας!!!                                                                                                                        
      Η ΠΟΛΥΠΟΔΑΡΟΥΣΑ

       Και επειδή μας αρέσει να δουλεύουμε ομαδικά η σαρανταποδαρούσα που έχουμε στην παρεούλα μας έδωσε αφορμή να φτιάξουμε μια παρόμοια με κύκλους. Χρησιμοποιήσαμε μικρούς και μεγάλους κύκλους, καπάκια από μπουκαλάκια νερού και γιουρτιού (τίποτα δεν πετιέται σε αυτό το σχολείο) και να η άνοιξη ήρθε λίγο νωρίτερα στο 2ο νηπιαγωγείο Κομοτηνής!

      Το ορθογώνιο μέσα από τους πίνακες διάσημων ζωγράφων

      Παρατηρήσαμε τους πίνακες των ζωγράφων
      Malevich

      Mondrian

      και Sol Lewitt

       και εντοπίσαμε το κοινό γεωμετρικό σχήμα που εμφανίζεται σε αυτούς. Μετρήσαμε τον αριθμό των πλευρών και των γωνιών που έχει το ορθογώνιο καθώς και το μήκος των πλευρών του. Διαπιστώσαμε ότι στο ορθογώνιο παραλληλόγραμμο οι απέναντι πλευρές είναι ίσες.Πώς ; Μα φυσικά με το μέτρο που υπάρχει στην τάξη μας…..
      Στη συνέχεια  φτιάξαμε το δικό μας πίνακα με ορθογώνια χρησιμοποιώντας την τεχνική του Μondrian. Με χαρτοταινία τραβήξαμε οριζόντιες και κάθετες γραμμές

       και χρωματίσαμε με νερομπογιές, με τέμπερες και κηρομπογιές τα ενδιάμεσα ορθογώνια που σχηματίστηκαν.

       κάποιοι χρησιμοποίησαν συνδυαστικά μαρκαδόρους, κηρομπογιές και νερομπογιές μαζί για ένα πιο ελεύθερο αποτέλεσμα


       Και να τα έργα μας :

       Στη συνέχεια ζωγραφίσαμε πίνακες με ορθογώνια και στον υπολογιστή με το λογισμικό Revelation Natural Art

      Αρχίσαμε να ψάχνουμε το ορθογώνιο μέσα στην τάξη μας. Πανέξυπνα καθώς είμαστε εντοπίσαμε πάρα πολλά στη γωνιά της δανειστικής μας βιβλιοθήκης. Τι ήταν; μα φυσικά τα εξώφυλλα των βιβλίων.  Με την καθοδήγηση και την παρακίνηση της δασκάλας μας αποφασίσαμε τα ορθογώνια χαρτόνια μας να “μιλήσουν”. Δείτε πως έγινε αυτό. Μεταμορφώθηκαν σε κανόνες της βιβλιοθήκης. Πάρτε μια γεύση από την μεταμόρφωση:

          

       Η  γωνιά της βιβλιοθήκης μας                              

      Πρόγραμμα “Μαθαίνουμε παρέα” – Γνωρίζουμε τον ρόμβο

      Στα πλαίσια του προγράμματος “Μαθαίνουμε παρέα” που χρηματοδοτείται από το Ίδρυμα Λάτση
      παρατηρήσαμε τρεις πίνακες με κοινό στοιχείο το ρόμβο.
      Είδαμε τους Αρλεκίνους του Πικάσο

      και τον πίνακα της Joanne Mattera

       και αφού τους παρατηρήσαμε ζητήθηκε από τα νήπια να εντοπίσουν το κοινό γεωμετρικό σχήμα.Διαπιστώσαμε ότι όλες οι πλευρές του είναι ίσες και ότι ένα τετράγωνο όταν το γυρίσεις γίνεται ρόμβος.
      Στη συνέχεια φτιάξαμε τους δικούς μας πίνακες με ρόμβους αξιοποιώντας τις σερπαντίνες

      • Επίσης, επηρεασμένοι από το κλίμα της Αποκριάς και με αφορμή την ιστορία του Αρλεκίνο και τους σχετικούς πίνακες του Πικάσο, τα παιδιά προχώρησαν στη δημιουργία του δικούς τους Αρλεκίνο. 

      Ο Μιρτζάν μας αποτέλεσε το μοντέλο για  να σχεδιάσουν τα παιδιά σε ένα μεγάλο χαρτί του μέτρου το περίγραμμα του σώματος του Αρλεκίνου. Στη συνέχεια κάθε ομάδα ανέλαβε να φτιάξει και από κάτι. Μία ομάδα να ζωγραφίσει τα χαρακτηριστικά του προσώπου, τα μαλλιά, τα παππούτσια και να χρωματίσει. Ενώ άλλες  να σχεδιάσουν ρόμβους και άλλες να τους κόψουν. Στο τέλος ο καθένας με τη σειρά, κόλλησε στο σώμα του Αρλεκίνο, τους ρόμβους που κρατούσε στα χέρια του.

      • Στη συνέχεια προχωρήσαμε στη δημιουργία δικών μας έργων με θέμα τον “ΡΟΜΒΟ”.

       

      Κάποια παιδιά αξιοποίησαν και κομμάτια από τις σερπαντίνες που μας περίσσεψαν και τα ενσωμάτωσαν στα έργα τους.

      • Τέλος, αναγνώρισαν, χρωμάτισαν και μέτρησαν τους ρόμβους, ανάμεσα σε τετράγωνα και ορθογώνια.

      Ο αριθμός 3

      Σήμερα ασχοληθήκαμε με τον αριθμό 3. Παρατηρήσαμε τον πίνακα του Jasper Jones

      και εντοπίσαμε τον αριθμό 3 καθώς και τους αριθμούς πριν από αυτόν.Στη συνέχεια σε ομάδες  ζωγραφίσαμε το δικό μας πίνακα για τον αριθμό 3 με τον όρο να εμφανίζονται σε αυτόν και οι αριθμοί πριν από αυτόν.Τα μέσα που χρησιμοποιήσαμε ήταν νερομπογιές, κηρομπογιές, μαρκαδόροι.