ΟΙ 4 ΕΠΟΧΕΣ (ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΜΕ ΑΡΙΘΜΟΥΣ)

P2175456
ΟΙ 4 ΕΠΟΧΕΣ [ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΜΕ ΑΡΙΘΜΟΥΣ]

Μιλώντας για τον χρόνο, τις 4 εποχές και τα χαρακτηριστικά τους, βρήκαμε την ευκαιρία να κάνουμε μια επανάληψη στους αριθμούς από το 1 εώς το 4. Αποφασίσαμε με τα παιδιά να φτιάξουμε το δέντρο των εποχών, όπου όμως τα χαρακτηριστικά του π.χ το χρώμα των φύλλων του να συμβολίζονται με αριθμούς. Τα νήπια χωρίστηκαν σε 4 ομάδες και η κάθε μια ανέλαβε να δημιουργήσει το δικό της δέντρο ως εξής:
– το Φθινόπωρο συμβολίζεται με τον αριθμό 1, γιατί είναι η πρώτη εποχή που μάθαμε, και αποδίδεται με χρώματα κίτρινα και πορτοκαλί.
 – ο Χειμώνας  συμβολίζεται με τον αριθμό 2,ως η δεύτερη εποχή και  αποδίδεται με
   χρώμα άσπρο
  – η Άνοιξη  συμβολίζεται με τον αριθμό 3, ως η τρίτη εποχή και  αποδίδεται με χρώμα
   πράσινο
 – το Καλοκαίρι   συμβολίζεται με τον αριθμό 4 , ως η τέταρτη εποχή και  αποδίδεται με
   χρώματα πράσινο και κόκκινο

1. Η κάθε ομάδα παίρνει σε φωτοτυπία το περίγραμμα ενός κορμού δέντρου  και αντί να τον χρωματίσουν , γράφουν με καφέ μαρκαδόρο τον αντίστοιχο αριθμό.

2. Κόβουν τους αριθμούς που έχουμε τυπώσει στα ανάλογα χρώματα  και στη συνέχεια τους κολλούν στο δέντρο τους.

3. και να το τελικό αποτέλεσμα της ομαδικής αυτής προσπάθειας!!!

Οι ατομικές δημιουργίες των παιδιών για τους αριθμούς 5 και 10

Τα παιδιά με λαδοπαστέλ και νερομπογιές,  εμπνεόμενα από διάφορους πίνακες διάσημων ζωγράφων και κυρίως της  Ximena Mandiola  

 

δημιούργησαν τα δικά τους μοναδικά έργα για το 5 και το 10.
Εργάστηκαν με κέφι και πολλή… φαντασία!!!

 

 Θαυμάστε τα…! Δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτα από τα έργα διάσημων ζωγράφων!
Χρυσές δημιουργίες από χρυσά μικρά χεράκια!
Οι πίνακες  του 5

και
Οι πίνακες του 10


“ΣΧΗΜΑΤΟΤΥΠΩΜΑΤΑ” ΚΑΙ “ΣΧΗΜΑΤΟΠΟΛΕΙΣ” ΜΕ ΦΑΝΤΑΣΙΑ

SAM_3142
Αφού ολοκληρώσαμε την ενασχόλησή μας με το κάθε γεωμετρικό επίπεδο σχήμα και στερεό σχήμα και παρατηρήσαμε τους αντίστοιχους πίνακες ζωγραφικής διάσημων ζωγράφων,  προχωρήσαμε, αξιοποιώντας τις ιδέες των παιδιών, σε ομαδικές εργασίες, στις οποίες χρησιμοποιήσαμε διάφορες τεχνικές όπως:

  •  ζωγραφική και τυπώματα με ποικίλα υλικά ( δακτυλομπογιές, τέμπερες, μαρκαδόρους, κηρομπογιές, ξυλομπογιές)
  • κολλάζ με διάφορα είδη χαρτιών (κάνσον, γλασέ, βελουτέ, περιοδικά, εφημερίδες)
  • και μεικτή τεχνική

ΣΧΗΜΑΤΟΤΥΠΩΜΑΤΑ 

Τα παιδιά χωρίστηκαν σε 4 ομάδες. Κάθε ομάδα  επέλεξε τα σχήματα, τα  χρώματα  και τα αντικείμενα που ήθελε απο την τάξη που θα τη βοηθούσαν  να αναπαραστήσει στο έργο της.
Προυπόθεσεις ήταν η επιλογή τουλάχιστον 2 διαφορετικών σχημάτων με διαφορετικό χρώμα το καθένα και διαφορετικά μεγέθη.
‘Ετσι η κάθε ομάδα βουτώντας τα σχήματά της σε δακτυλομπογιές και τέμπερες δημιούργησε ένα κοινό έργο  τίτλο:”Ο ΧΟΡΟΣ ΤΩΝ ΣΧΗΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΧΡΩΜΑΤΩΝ”

ΣΧΗΜΑΤΟΠΟΛΕΙΣ
Οι πίνακες του ΠΩΛ ΚΛΕΕ  και κυρίως “το κάστρο και ο ήλιος”,
ενθουσίασαν τα παιδιά και υπήρξαν πηγή έμπνευσης για δημιουργία δικών τους “σχηματοπόλεων” όπως τις ονόμασαν.

  • Πριν προχωρήσουν στις δημιουργίες τους εργάστηκαν πάνω σε ένα φύλλο εργασίας στο οποίο απεικονιζόταν ένας πίνακας του ίδιου ζωγράφου. Σε αυτό προσπάθησαν να βρουν όλα τα γεωμετρικά σχήματα που υπήρχαν χρωματίζοντάς τα με διαφορετικά χρώματα και να τα αριθμήσουν γράφοντας τον αντίστοιχο αριθμό. 
  • Αλλά για να μην ξεχνάμε και τη γλώσσα μας, δουλέψαμε και το γράμμα Σσς που μας προέκυψε όλο αυτό το διάστημα από τις λεξούλες “σχήματα”, “συμμετρία”, “σύμβολα” αλλά και “σεισμός”, “συναισθήματα” που αποτελούν  τα θέματα άλλων projects πάνω στα οποία εργαζόμαστε παράλληλα.
 
  • Μία ομάδα εργάστηκε με χρώματα και ζωγραφική και δημιούργησε την 

 “ΣΧΗΜΑΤΟΥΠΟΛΗ ΤΗΣ ΧΑΡΑΣ” ( με ορθογώνια, τρίγωνα, τετράγωνα και κύκλο για ήλιο) την οποία, αργότερα, αξιοποιήσαμε και στην συνεργατική μας ιστορία  με τίτλο “Το όνειρο του Κύκλου Χορταρένιου”, στην οποία  δημιουργήσαμε  το  τελευταίο μέρος της ιστορίας και δώσαμε τον τίτλο.


    • Μια άλλη ομάδα χρησιμοποιώντας διάφορα είδη χαρτιών, σχεδίασε και έκοψε όλα τα είδη  επίπεδων γεωμετρικών σχημάτων σε διάφορα μεγέθη και χρώματα. Κατόπιν συνδυάζοντάς τα και εμπνεόμενη από τον πίνακα του Πωλ Κλεέ δημιούργησε το δικό της έργο.



      • Μια τρίτη ομάδα χρησιμοποιώντας στερεά γεωμετρικά σχήματα απο τα ξύλινα τουβλάκια της τάξης μας, κατασκεύασε τη δική της υπέροχη  τρισδιάστατη πόλη.

        Τι λέτε, δεν είναι εκπληκτική η ομοιότητα με τον πίνακα του Πωλ Κλεέ;



        ΜΟΤΙΒΑ

        rhythmic-rythmical-1930-1-2Bklee
        Παρατηρήσαμε τον πίνακα του Paul Klee

        και στη συνέχεια συζητήσαμε για τα σχήματα και τα χρώματα του πίνακα. Τα νήπια παρατηρούν πως  ο καλλιτέχνης  χρησιμοποιεί μόνο τρία χρώματα, το μαύρο το γκρι και το άσπρο, τα οποία τα επαναλαμβάνει πάντα με την ίδια ακριβώς σειρά. Έτσι εισάγουμε την έννοια του μοτίβου.
        Ακολουθούν κάποια παιχνίδια με υλικά της τάξης, για την εμπέδωση του μοτίβου και στη συνέχεια βγαίνουμε στην αυλή, όπου πάνω στα πλακάκια που αποτελούνται από μικρές ψηφίδες, χρωματίζω με κιμωλίες δημιουργώντας ένα μοτίβο. Τα νήπια καλούνται με τη σειρά να συνεχίσουν να χρωματίζουν στο ίδιο μοτίβο.

        ΤΑ ΣΑΛΙΓΚΑΡΟΜΟΤΊΒΑ
         Χρησιμοποίησα την εικόνα που βρήκα στην ιστοσελίδα της συναδέρφου Ανθής Ζήση
        και αφού έδωσα στα νήπια γκοφρέ χαρτί και κόλλα, ζήτησα να φτιάξουν το δικό τους σαλιγκαρομοτίβο

        Στη συνέχεια κάποια από τα νήπια χρησιμοποιώντας μαρκαδόρους αυτή τη φορά, έφτιαξαν πάλι σαλιγκαρομοτίβα, τα οποία τα κολλήσαμε σε κάνσον χαρτόνι γκαζόν. 
        Και να, η ομαδική μας εργασία με τίτλο: Τα σαλιγκαρομοτίβα κάνουν παρέλαση…
        ΜΟΤΙΒΑ ΜΕ ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ
        Τα νήπια σε δυάδες συνεργάζονται και δημιουργούν δικά τους μοτίβα,
        πάνω σε  χαρτί Α3 στο οποίο είναι σχεδιασμένος πίνακας με τετράγωνα,
        Αρχικά χρωματίζουν με νερομπογιές τα τετράγωνα δημιουργώντας μοτίβο χρωμάτων
        Στη συνέχεια τυπώνουν με σφραγίδες που έχουν διαλέξει, πάνω στα τετράγωνα. Κάθε χρώμα έχει την δική του σφραγίδα. 

        Τέλος έχουμε τέσσερις πίνακες με διαφορετικά θέματα:
         έναν με μοτίβο λουλουδιών, έναν με μοτίβο φρούτων

        έναν με μοτίβο λαχανικών και τέλος έναν με μοτίβο ζώων.

        Με ποιο άλλο τρόπο εκτός από το χρώμα μπορούμε να δημιουργήσουμε μοτίβο ; Ο Κωνσταντίνος είπε με γράμματα και έφτιαξε το δικό του.

        Η Χριστίνα πρότεινε μοτίβο με κουτάκια μεγάλο, μεσαίο μικρό. 
        Στη συνέχεια ο καθένας έφτιαξε το δικό του μοτίβο σε πίνακα με γράμματα, σχήματα, χρώματα αριθμούς.
        Βρήκαμε το μοτίβο στα παιχνίδια του υπολογιστή
        http://www.abcya.com/patterns.htm
        Στη συνέχεια κάναμε διαγωνισμό μοτίβου. Κάθε παίκτης έπρεπε να συμπληρώσει 4 μοτίβα στη σειρά και να πάρει τον αντίστοιχο βαθμό. Πρώτο μοτίβο με χάντρες σε διαφορετικά χρώματα όπου έπρεπε να ανακαλύψουν το μοτίβο και να το συνεχίσουν.

        Δεύτερο μοτίβο να συνεχίσουν το μοτίβο με τα κουτάκια (ιδέα της Χριστίνας).

        Τρίτο να συνεχίσουν το μοτίβο στον υπολογιστή

        και τέταρτό να υφάνουν το μοτίβο με το κατάλληλο χρώμα στο χαρτόνι.

        Οι δουλειές δύσκολες και απαιτούσαν μεγάλη συγκέντρωση και προσοχή. Όμως τα καταφέραμε…

            

        ΤΟ ΣΥΜΒΟΛΟ ΤΗΣ ΑΝΙΣΟΤΗΤΑΣ

        ΤΟ ΣΥΜΒΟΛΟ ΤΗΣ ΑΝΙΣΟΤΗΤΑΣ 

        Αφού έχουμε  γνωρίσει τους αριθμούς από το 0 εώς το 10,  παίξαμε ένα παιχνίδι σχετικό με μεγαλύτερους και μικρότερους αριθμούς: το κάθε νήπιο τραβώντας στην τύχη μία αριθμημένη καρτέλα, αντιπροσωπεύει έναν αριθμό. Υποθέτουμε ότι ο κάθε αριθμός μπορεί να φάει όλους τους μικρότερούς του ……. Ποιούς αριθμούς- παιδιά μπορεί να φάει ο καθένας;
         Στη συνέχεια έγραψα  στον πίνακα δύο αριθμούς και έδειξα στα νήπια το σύμβολο της ανισότητας παρομοιάζοντάς το με το στόμα που ανοίγει  ο μεγαλύτερος αριθμός   και τρώει τον μικρότερό του.
        Τέλος έδωσα σε κάθε νήπιο ένα λευκό χαρτονάκι Α4 στο οποίο είχα σχηματίσει  το σύμβολο της ανισότητας και ζήτησα να γράψουν  από την μια μεριά έναν αριθμό και από την άλλη όλους όσους μπορεί να φάει.
        Χρησιμοποιώντας  κηρομπογιές και τέμπερες τα νήπια έγιναν μικροί καλλιτέχνες και δημιούργησαν μοναδικούς πίνακες ζωγραφικής….

        “Η ιστορία ενός πίνακα” με την τεχνική stop motion animation

        Πρόκειται για μία προσπάθεια των νηπίων να αποδώσουν με κίνηση την ιστορία του πίνακα του Miro “Mπαλαρίνα”, τον οποίο και γνώρισαν κατά την ενασχόληση τους με τα είδη των γραμμών. Οι πρωταγωνιστές της ιστορίας προέκυψαν αυθόρμητα κατά την  ενασχόληση των νηπίων με πλαστελίνη στις ελεύθερες δραστηριότητες. Ακολούθησε η τοποθέτηση των ηρώων στο σκηνικό και η φωτογράφησή τους βήμα βήμα από τα νήπια σύμφωνα με την τεχνική stop motion animation. Στη συνέχεια πραγματοποιήθηκε η ηχογράφησή της ιστορίας με το λογισμικό επεξεργασίας ήχου Audacity.
        Πατήστε πάνω στην εικόνα για να δείτε το animation της ιστορίας του πίνακα του MIIRO “Μπαλαρίνᨔ

        Το όνειρο του κύκλου “Χορταρένιου” – μια συνεργατική ιστορία για τα σχήματα με αφορμή έναν πίνακα

        Με αφορμή τον πίνακα του Paul Klee “Κάστρα και ήλιος”  τα νήπια των τριών τάξεων του 2ου Νηπιαγωγείου Κομοτηνής δημιούργησαν μια ψηφιακή ιστορία για τα γεωμετρικά σχήματα, την εικονογράφησαν, σάρωσαν τις εικόνες και έδωσαν τον τίτλο “Το όνειρο του κύκλου Χορταρένιου”. Η αρχή της ιστορίας έγινε από το πρώτο τμήμα, η συνέχειά της από το δεύτερο και το τέλος από το τρίτο τμήμα. Πατήστε πάνω στην εικόνα για να τη δείτε.

        Το όνειρο του κύκλου

        ” Το ταξίδι των σχηματοχαρταετών στην αριθμοχώρα”

        Μια υπέροχη ιδέα που προέκυψε από τα ίδια τα παιδιά μετά από την ενασχόλησή  και τις δραστηριότητες μας για τους αριθμούς από το 0 έως το 10,  ήταν να φτιάξουν τα “αριθμοσπιτάκια”, όπως τα ονόμασαν, για να δημιουργήσουν την “αριθμοχώρα”.  Θέλησαν να φτιάξουν σπίτια με απλό λευκό Α4 χαρτί και μαρκαδόρο, ώστε να μοιάζουν με νησιώτικα, όπως είπαν.

        Στη συνέχεια, αποφασίσαμε να προσθέσουμε στην πολιτεία μας ανθρώπους, που άλλους τους ζωγράφισαν και άλλους τους έκοψαν από περιοδικά. Επιπλέον, προστέθηκαν αυτοκίνητα αλλά  και όλα τα σχήματα που μάθαμε, συνθέτοντας με αυτά χαρταετούς που πετούν στον ουρανό.
        Τα παιδιά εργάστηκαν σε ομάδες  κι  έτσι έγινε ένας καταμερισμός εργασιών με στόχο την επίτευξη ενός  κοινού έργου, μιας σύνθεσης που θα περιείχε όλα όσα είχαν μάθει έως τότε.
        Υλικά που χρησιμοποιήθηκαν ήταν  χρώματα λαδοπαστελ, μαρκαδόροι, τέμπερες, πινέλα και σφουγγάρια. ψηφίδες από γκοφρέ χαρτί και εφημερίδες, περιοδικά, κάνσον, υφάσματα και χαρτιά ταπετσαρίας τοίχου, σπάγκους, κορδέλες.

         Η γνώση, η φαντασία και ο κόπος όλων πιστεύουμε πως αποτυπώνεται στο αποτέλεσμα.

        Από το 5 ως το 10 : “Το μεγάλο αριθμοψάρι τρώει το μικρό”

        Αφού εργαστήκαμε πολυαισθητηριακά και επεξεργαστήκαμε με ποικίλους τρόπους τους αριθμούς από το 1 έως το 5, συνεχίσαμε με τον ίδιο τρόπο και με τους υπόλοιπους αριθμούς από το 5 έως το 10.
        Ξαναθυμηθήκαμε, κάνοντας ταυτόχρονα μια ανατροφοδοτική αξιολογηση, σε όσα μάθαμε για τους προηγούμενους αριθμούς,

        • συγκεντρώνοντας αντικείμενα της τάξης μας που να ανταποκρίνονται στην ποσοτική αξία του αριθμου, 
        •  συνθέτοντας τους αριθμούς  και 
        •  επιλύοντας προβλήματα πρόσθεσης και αφαίρεσης.

        • Συγκρίναμε τις ποσοτικές αξίες των αριθμών από το 5 ως το 10 και 
        • αναλύσαμε τις έννοιες ‘ΜΙΚΡΌΤΕΡΟ”-“ΜΕΓΑΛΎΤΕΡΟ”. 
        • Μιλήσαμε για το σύμβολο της ανισότητας,  παίξαμε με αυτό παιχνίδια και λύσαμε προβλήματα. 

        Τότε ο Βαγγέλης μας μας είπε πως το σύμβολο αυτό μοιάζει με ανοιχτό στόμα ψαριού.
         Η Βασούλα μας  θυμήθηκε την παροιμία “το μεγάλο ψάρι τρώει το μικρό” κι έτσι, γεννήθηκε η ιδέα να συμβολίσουμε τον κάθε αριθμό  με ένα χάρτινο ψάρι ανάλογου μεγέθους όπου το μεγαλύτερο με ανοιχτό το στόμα σαν το σύμβολο της ανισότητας θα τρώει το μικρότερο.  Προχωρήσαμε σε συγκρίσεις μεγεθών και αριθμήσαμε ανάλογα το κάθε ψάρι.

        Επίσης, αποφασίσαμε το κάθε αριθμόψαρο  να έχει παρέα κί ένα όστρακο με τους μικρότερους από αυτό αριθμούς..
        Το “αριθμόψαρο” του 8.
        Ο ΠΙΝΑΚΑΣ ΤΟΥ 10
        Επίσης, στο ίδιο πνεύμα που εργαστήκαμε με τον αριθμό 5,συνεχίσαμε και  τα παιδιά φιλοτέχνησαν το καθένα τον ατομικό πίνακά του με τον αριθμό 10, συμπεριλαμβάνοντας σε αυτόν και όλους τους μικρότερους από αυτόν αριθμούς.
        Ιδού…!

        Που χάθηκε ο αριθμός 6 ;

        Τα νήπια κλήθηκαν να παρατηρήσουν πολύ καλά τους παρακάτω δύο πίνακες  αφού επιλύσουν το αντίστοιχο παζλ:
        τον πίνακα του Jasper Jones

         και της Sandie Chadler

        και να ανακαλύψουν ποιος αριθμός λείπει από την ακολουθία των αριθμών σε κάθε πίνακα. Μετά από αρκετές προτάσεις καταλήξαμε στον αριθμό έξι τον οποίο και συμπληρώσαμε στον πίνακα
        Στη συνέχεια χωριστήκαμε σε τρεις ομάδες όπου κάθε ομάδα έπρεπε να βρει στον πίνακά της τον αριθμό έξι και να τον κυκλώσει ή να τον ζωγραφίσει.
        1η ομάδα

        2η ομάδα

        3η ομάδα

        Όταν τελείωνε κάθε ομάδα έφτιαχνε το 6 χρησιμοποιώντας το οικοδομικό υλικό

        Στο τέλος κάθε νήπιο με κηρομπογιές και νερομπογιές έγτιαχνε το δικό του έξι για την τελική σύνθεση

        Οι πίνακες που χρησιμοποιήθηκαν στην παραπάνω δραστηριότητα εύρεσης του αριθμού 6 ήταν οι ακόλουθοι της Sandie Chadler

        και της Ximena Mandiola