Δεκ 08
24
Στείλ ‘την και ας πέσει κάτω
ΣΤΑΜΑΤΙΟΣ ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ | 24 Δεκεμβρίου, 2008 | Γράψτε σχόλιο
Ευχές από εκείνες τις συνηθισμένες που η ψυχούλα του καθενός έχει ανάγκη να ακούσει για να κάνουν χώρο τα αδιέξοδα και να στριμωχτεί όπως όπως λίγη αγάπη. Αγάπη γιορτινή, ζεστή αγάπη, που θα μας γαληνεύσει πρόχειρα για να ‘ρθουν στ’ αλήθεια οι γιορτές σε μια καθημερινότητα πέρα από συσκευασίες δώρου και χαμόγελα δημοφιλίας. Το πιστεύετε ή όχι, ο καταναλωτικός μας κόσμος, που συνήθισε να ζει σαν μέσα σε διαφήμιση, στέλνει χριστουγεννιάτικες κάρτες για να κάνει τις ευχές του να ακουστούν και ξεφυλλίζει με νοσταλγία τις αναμνήσεις του για να ονειρευτεί χριστουγεννιάτικα αγγελάκια, τοπία με χιόνια και παιδάκια με κόκκινα μάγουλα μπροστά σε στολισμένα δέντρα και κουτιά με δώρα.
Στην Ιταλία φέτος, όπως γράφει η ιταλική εφημερίδα «Repubblica», δεκαπέντε εκατομμύρια άνθρωποι μπήκαν στη διαδικασία να στείλουν τις ευχές τους και, όπως σχολιάζει, «για να συνεχίσουν να το κάνουν τόσο πολλοί, θα υπάρχει κάποιος λόγος».
Για τους ειδικούς του μάρκετινγκ οι «χάρτινες» ευχές δεν κάνουν καλό μόνο στην ψυχολογία μας αλλά και στην οικονομία, και θα μπορούσαν να διαφημιστούν ακόμη κι ως ένα προϊόν ενάντια στην κρίση. Το να λάβεις ευχές από έναν φίλο ή κάποιον οικείο είναι γλυκό και ανθρώπινο, αλλά ταυτόχρονα δείχνει κι ένα απλό «είμαστε εδώ και σε σκεφτήκαμε», κάτι που σε περιόδους κρίσης λειτουργεί θετικά στην ψυχολογία εκείνων που πλήττονται (και αυτή τη φορά είναι πάρα πολλοί). Από την άλλη, για μια επιχείρηση, έναν οργανισμό ή γενικά κάποιον που δραστηριοποιείται σε οποιονδήποτε τομέα και αποφασίζει να απευθυνθεί στους πελάτες ή στον κύκλο των γνωριμιών του αποτελεί έναν τρόπο να δώσουν το στίγμα τους μαζί με μια διαβεβαίωση ότι ανθίστανται κι έχουν όλα τα περιθώρια να επιχειρούν ανθρώπινες προσεγγίσεις.
Οι χριστουγεννιάτικες ευχές, λοιπόν, αντέχουν ακόμη στον χρόνο κι αυτό αποτελεί είδηση. Οι Ιταλοί θα στείλουν φέτος 80 εκατομμύρια ευχές. «Αν σταματήσουμε να στέλνουμε και χριστουγεννιάτικες ευχές, θα πει ότι έχουμε φτάσει στο τέρμα», λέει ο υπεύθυνος πωλήσεων μεγάλης μιλανέζικης επιχείρησης που ασχολείται με τις εταιρικές ευχές.
Κι αν μοιάζει μόνο με… πακέτο δημοσίων σχέσεων, η εντύπωση αυτή είναι λανθασμένη. Για τη μέση ιταλική οικογένεια ένας μέσος όρος αποστολής τεσσάρων με πέντε καρτών είναι το ρεαλιστικό προσδόκιμο για φέτος.
Και με SMS
Αν περάσουμε δε στο πεδίο των ηλεκτρονικών ευχών τα νούμερα πολλαπλασιάζονται με ταχύτητες που δεν μπορούμε να παρακολουθήσουμε. Οι υπολογισμοί για τη φετινή γιορταστική περίοδο είναι ότι θα φύγουν γύρω στα 540 εκατομμύρια SMS με ευχές από τα Χριστούγεννα και μέχρι την Πρωτοχρονιά. Παρ’ όλα αυτά, οι ειδικοί στις εκτιμήσεις επιμένουν πως πρόκειται για μια τελείως ξεχωριστή «αγορά», που δεν επηρεάζει την αποστολή των παραδοσιακών καρτών.
«Οι ηλεκτρονικές κάρτες δεν λειτουργούν ανταγωνιστικά σε βάρος μας», επιβεβαιώνει η Ντανιέλα Ρεγκάτσι, που διευθύνει μία από τις μεγαλύτερες ιταλικές εταιρείες με κάρτες, τη Micart. «Είναι μια αγορά εντελώς ανεξάρτητη. Οσοι έγραφαν και έστελναν κάρτες εξακολουθούν να το κάνουν. Λίγοι ήταν και λίγοι παραμένουν».
Ισως όχι και τόσο λίγοι τελικά. Ερευνα του βρετανικού YouGov εκτιμά ότι ένας στους δέκα Ιταλούς παίρνει χαρτί και μολύβι για να ευχηθεί σε φίλους και αγαπημένους. Βεβαίως οι χώρες που έχουν τη μεγαλύτερη παράδοση στο γράψιμο είναι οι χώρες της βόρειας Ευρώπης, όπου και πρωτοδιαμορφώθηκε η τάση της ευχετήριας κάρτας, στις αρχές του 18ου αιώνα.
Στον καχύποπτο κόσμο που ζούμε αδύνατον να μην υπήρχε και ο αντίλογος. Στην προκειμένη περίπτωση, «ακουμπά» πάνω στα στοιχεία που προέκυψαν από έρευνα της Trademark Italia, τα οποία δείχνουν ότι περίπου μία στις τρεις κάρτες είναι τυπική, απρόσωπη στην ουσία της και περισσότερο εκπληρώνει μια υποχρέωση παρά μεταφέρει ειλικρινείς ευχές. Από αυτή την άποψη είναι στην ουσία του πολυτιμότερο ένα μήνυμα που εμφανίζεται στην οθόνη του κινητού μας και γράφτηκε για εμάς και μόνο για εμάς παρά μια παραδοσιακή κάρτα με ένα προτυπωμένο μήνυμα στο εσωτερικό της. (Ποιος είπε, βέβαια, ότι δεν φτάνουν και άπειρα εταιρικά SMS, που βέβαια απευθύνονται σε ομάδες, οι οποίες μπαίνουν αυτόματα σε προεπιλεγμένα προγράμματα κοινοποίησης).
Ως μη ειδικοί, με μνήμες από χαμογελαστά παιδιά που λένε τα κάλαντα, φτηνιάρικες φάτνες και στολίδια χωρίς κουλτούρα, αλλά με μια εκθαμβωτική ευτέλεια, που προτιμούσαμε τις κάρτες της UNICEF και της Εταιρείας Προστασίας Σπαστικών αλλά τρελαινόμασταν και στα γέλια ανοίγοντας τις εντυπωσιακές κάρτες με τις προτυπωμένες στα αγγλικά ευχές, τις διανθισμένες με τα φτωχά, ανορθόγραφα ελληνικά των «μπρούκληδων» θείων, έχουμε κάθε δικαίωμα σε αφαιρετικούς συνειρμούς και λιγότερο ή περισσότερο σε «γνήσιες» ευχές. Στη χειρότερη των περιπτώσεων, αν είναι, ας πούμε, να ασχοληθεί μαζί μας μια τράπεζα, καλύτερα να το κάνει για να μας στείλει έστω και τυπικές ευχές παρά για να μας ζητήσει τα χρωστούμενα.
Ανακτήθηκε από τον ιστότοπο: http://www.enet.gr
Σχετικός δεσμός:http://www.enet.gr/online/online_text/c=111,id=17062636
Θα πρέπει να είστε συνδεδεμένος για να υποβάλλετε σχόλιο.
Αφήστε μια απάντηση
Για να σχολιάσετε πρέπει να συνδεθείτε.