Φεβ 10
18
Λιλιπούπολη, «ένα μαιευτήριο για όλων των ειδών τα παιδιά»
ΣΤΑΜΑΤΙΟΣ ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ | 18 Φεβρουαρίου, 2010 | Γράψτε σχόλιο
«Κάθε τραγούδι της Λιλιπούπολης ζυμωνόταν σαν το Μεσανατολικό» θυμούνται οι συντελεστές της θρυλικής ραδιοφωνικής εκπομπής, τα τραγούδια της οποίας προσφέρουν «ΤΑ ΝΕΑ» σε ζωντανή ηχογράφηση Μια φορά κι έναν καιρό γεννήθηκε ένα χοντρό μπιζέλι που χόρευε τσιφτετέλι στον χορό των μπιζελιών. Και μια μπάμια μεγάλη που χόρευε πεντοζάλη… Πέρασαν από τότε 30 χρόνια, οι εποχές άλλαξαν, τα παιδιά απέκτησαν δικά τους παιδιά, αλλά το μπιζέλι… δεν λέει να σταματήσει να χορεύει. Λιλιπούπολη 2010: για να μαθαίνουν οι μικροί και να θυμούνται οι μεγαλύτεροι. Η θρυλική εκπομπή (1976-1980) του Τρίτου Προγράμματος, του Μάνου Χατζιδάκι, «Εδώ Λιλιπούπολη» έχει κυκλοφορήσει σε CD και (από τη Lyra) σε ζωντανή ηχογράφηση δύο συναυλιών που δόθηκαν στις 23 και 24 Δεκεμβρίου 2000 στο Μουσικό Θέατρο Βόλου με τη Συμφωνική Ορχήστρα Βόλου (50 μουσικοί), την ΠαιδικήΝεανική Χορωδία Δημοτικού Ωδείου Βόλου (80 παιδιά), υπό τη διεύθυνση του μαέστρου Συμεών Κόγκαν και τη συμμετοχή των αρχικών τραγουδιστών: της Σαβίνας Γιαννάτου, του Αντώνη Κοντογεωργίου, του Σπύρου Σακκά και της Μαριέλλης Στεφανάκη που έδωσαν πνοή στους χαρακτήρες: τον Χαρχούδα, τον Φυστίκο, τον Χρυσαλιφούρφουρο, τον Δόκτορα Δρακατώρ κ.ά Τη λάιβ αυτή ηχογράφηση προσφέρουν «ΤΑ ΝΕΑ» στους αναγνώστες τους. Το κλασικό και πολυδιάστατο έργο ξεκίνησε σαν παιδικό μιούζικαλ, αλλά άφησε το στίγμα του στον χρόνο ως ένα από τα πρώτα παραδείγματα εμπνευσμένης και- για την εποχή- ανατρεπτικής δουλειάς. Η Λένα Πλάτωνος, ο Δημήτρης Μαραγκόπουλος, ο Νίκος Κυπουργός και ο Νίκος Χριστοδούλου έγραψαν τις μουσικές κι έκαναν και τις ενορχηστρώσεις. Η Μαριανίνα Κριεζή έγραψε όλους τους στίχους. Τη διεύθυνση είχε ο ίδιος ο Μάνος. Η Ρεγγίνα Καπετανάκη και η Ελένη Βλάχου (είχαν την επιμέλεια παραγωγής όλων των παιδικών εκπομπών του Τρίτου Προγράμματος) είναι τα δύο πρόσωπα που οραματίστηκαν και έδωσαν πνοή στη «Λιλιπούπολη». «Θυμάμαι» λέει η Ρεγγίνα Καπετανάκη, «πόσο με είχε μαγέψει το περίφημο Sesame Street στην αμερικανική τηλεόραση. Κάθε πρωί, ήταν ο γιος μου μωρό ακόμα, κόλλαγα στο γυαλί και σκεφτόμουν τι ωραία σειρά, τι καλά που θα ήταν να κάνουμε κι εμείς κάτι τέτοιο στην Ελλάδα». Άμα τη επιστροφή της στην Ελλάδα, και κατόπιν προτροπής του Μάνου Χατζιδάκι που είχε αναλάβει την διεύθυνση του Τρίτου, να «φτιάξει κάτι για τα παιδιά», στρώθηκε μαζί με τη φίλη της Ελένη Βλάχου (που είχε αποκτήσει κι εκείνη ένα μωρό) κι έκαναν το πρώτο δοκιμαστικό. «Σκεφτόμουν: “Αρκετά με τη Θεία Λένα, πρέπει να κάνουμε κάτι τι επαναστατικό, κάτι που να μπορούν να το ακούν και τα δικά μας παιδιά”. Η “φυγή” που μας προσέφερε η “Λιλιπούπολη”- είχαμε χωρίσει και οι δύο εκείνη την εποχή-, αυτός ο φανταστικός κόσμος που ανακαλύπταμε, ήταν ό,τι καλύτερο και για τις δυο μας. Όταν άκουσε ο Μάνος τον “πιλότο”, μας κάλεσε στο γραφείο του και μας είπε: “Κορίτσια, εν λευκώ”. Μετά μας πρότεινε, να συναντηθούμε με μια κοπέλα, που πίστευε ότι θα μας ταίριαζε, η οποία έγραφε στίχους. Την έλεγαν Μαριανίνα Κριεζή». Η παρουσία του Μάνου Χατζιδάκι ήταν καταλυτική. «Δεν ήταν εύκολες εποχές» λέει η Ρεγγίνα Καπετανάκη, η οποία το καλοκαίρι που μας πέρασε έκανε τη «Λιλιπούπολη» θεατρική παράσταση (πρεμιέρα στο Μαρούσι) με δικά της κείμενα και σκηνοθεσία. «Η ΕΡΤ ήταν γεμάτη ανθρώπους του “καθεστώτος” και μας έκαναν πόλεμο. Για να χτυπήσουν τον Μάνο δεν μας πλήρωναν ή, ας πούμε, εξαφάνιζαν τις μπομπίνες». ΙΝFΟ Η ζωντανή ηχογράφηση «Εδώ Λιλιπούπολη» με 31 τραγούδια μεθαύριο μαζί με «ΤΑ ΝΕΑΣαββατοκύριακο» προαιρετικά με €2. Μοναδική χημεία «Είχαμε μια χημεία μοναδική που δεν θέλαμε να τη χαλάσουμε», λέει η Λένα Πλάτωνος. «Η περιοχή ήταν δική μας, δεν θέλαμε να παρεισφρήσει κάποιος άλλος. Ήμασταν ένα μαιευτήριο καταπληκτικό που είχε θέση για όλων των ειδών τα παιδιά». «Ο Μάνος ήταν ο κυματοθραύστης» «Είχα τηλεφωνήσει στον Μάνο Χατζιδάκι για να του πω ότι τον έψαχνε από το πρωί ο υπουργός Τσαλδάρης ειδικά για τη “Λιλιπούπολη”, γιατί κάτι λέγαμε για φακελώματα» θυμάται η Μαριανίνα Κριεζή. «Εκείνος μου απάντησε “Τι δουλειά έχεις εσύ με τον Τσαλδάρη; Γιατί ασχολείσαι;”. Εκ των υστέρων έμαθα ότι δεν την είχε ακούσει εκείνη την εκπομπή και παρήγγειλε να τη βάλουν στο Τρίτο σε επανάληψη και μια και δυο φορές και τρεις φορές ως απάντηση στον Τσαλδάρη». «Ο Μάνος ήταν για μας ο κυματοθραύστης» λέει η Ρεγγίνα Καπετανάκη. «Κάθε τρεις και λίγο ανέβαινε πάνω στους φίλους του που ήταν ισχυροί. Αλλιώς δεν θα κρατιόταν η εκπομπή τόσα χρόνια». «Εκείνο που χαρακτήριζε τη “Λιλιπούπολη”», προσθέτει η Σαβίνα Γιαννάτου, «ήταν το δημιουργικό κλίμα και η απόλυτη ελευθερία μέσα στην οποία λειτουργούσαμε. Όλη η ομάδα όμως είχε μια τρομερή άμιλλα, η οποία έβγαινε και στη δουλειά μας. Ίσως σημαντικό ρόλο σε όλο αυτό το σκηνικό να έπαιξε και το γεγονός ότι όλοι τότε ήμασταν νέοι και μπορούσαμε να αντιληφθούμε τι ήθελαν να ακούσουν τα παιδιά. Αν και στο βάθος η “Λιλιπούπολη” δεν απευθυνόταν μόνο σε παιδιά. Η “Λιλιπούπολη” ήταν επαναστατικό έργο για την εποχή. Δεν υπήρχε στίχος ή χαρακτήρας που να μην επιδεχόταν και μια δεύτερη ανάγνωση, που να μην έκλεινε το μάτι στους υποψιασμένους (δηλαδή μεγαλύτερους ηλικιακά) ακροατές. Ειρωνευόταν τους ανθρώπους της εξουσίας, έβαζε ερωτηματικά για τον ρόλο των κρατούντων, άνοιγε πόλεμο με τα κατά συνθήκην ψεύδη. Αλλά όλα αυτά τα κάναμε για τον εαυτό μας. Το κάθε τραγούδι όχι μόνο ζυμωνόταν αλλά αντιμετωπιζόταν σαν το… Μεσανατολικό. Ίσως γι΄ αυτό, όταν τα ακούμε ακόμη και σήμερα, τα βρίσκουμε απολύτως ζωντανά, διαχρονικά».
http://www.tanea.gr/default.asp?pid=2&artid=4561134&ct=4
Θα πρέπει να είστε συνδεδεμένος για να υποβάλλετε σχόλιο.
Αφήστε μια απάντηση
Για να σχολιάσετε πρέπει να συνδεθείτε.