Οι ατελείωτες βόλτες για ψώνια, τα αλλεπάλληλα μπες – βγες στα μαγαζιά και οι διαδοχικές δοκιμές ρούχων και υποδημάτων αποτελούν πάγιες γυναικείες τακτικές, που τις περισσότερες φορές έχουν καταστρεπτικές επιπτώσεις στα ανδρικά νευρικά συστήματα. Εξάλλου, αποτελεί κοινή παραδοχή ότι οι άνδρες αρκούνται σε «καταδρομικές» επισκέψεις στα καταστήματα. Η εκ διαμέτρου αντίθετη αντίληψη περί shopping οφείλεται στο διαφορετικό εξελικτικό παρελθόν των δύο φύλων, σύμφωνα με νέα αμερικανική επιστημονική έρευνα.

 

Οι ερευνητές αποκάλυψαν ότι η συγκεκριμένη τάση χρονολογείται από την εποχή των κυνηγών – συλλεκτών. Μελετητές του πανεπιστημίου του Μίσιγκαν, υπό τον καθηγητή Ντάνιελ Κρούγκερ, δημοσίευσαν την έρευνά τους στο Journal of Social, Evolutionary and Cultural Psychology.

Όπως τονίζουν, οι διαφορετικοί ρόλοι μεταξύ των δύο φύλων στους προϊστορικούς χρόνους εξελίχθηκαν σταδιακά στις σημερινές διαφορετικές καταναλωτικές “στρατηγικές”.

Στο παρελθόν οι γυναίκες, συνήθως μαζί με τα παιδιά τους, περνούσαν το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου τους βρίσκοντας και συλλέγοντας φαγητό από τα δάση και τους αγρούς. Στις μέρες μας, συνηθίζουν να αφιερώνουν… άπειρες ώρες – ως επί το πλείστον μαζί με τα… άμοιρα παιδιά τους – μέχρι να βρουν το “τέλειο” δώρο, το ιδανικό φόρεμα και το ποθητό αντικείμενο για το σπίτι. Κατά τον ίδιο ακριβώς τρόπο, πριν από πολλές χιλιάδες χρόνια, έψαχναν υπομονετικά να βρουν την πιο εκλεκτή τροφή στη φύση. Η ουσιώδης διαφορά είναι ότι τότε – σε αντίθεση με σήμερα όπου παρουσιάζεται ως τέτοιο – ήταν όντως ζήτημα ζωής ή θανάτου, καθώς μια λάθος επιλογή μπορεί να προκαλούσε θανατηφόρα δηλητηρίαση.

Η συγκεκριμένη ανάγκη έκανε τις γυναίκες, μέσα από μια μακρά εξελικτική “εκπαίδευση”, ιδιαίτερα ικανές στο να ξεχωρίζουν χρώματα, υφές, μυρωδιές κλπ. Με τον τρόπο αυτό, ήταν σίγουρες ότι η τροφή που μάζευαν ήταν όντως ασφαλής. Η ίδια ικανότητα – σύμφωνα με τους επιστήμονες – εκμοντερνισμένη αξιοποιείται σήμερα για το shopping.

Στην αντίπερα όχθη, οι άνδρες, στο απώτερο παρελθόν ήταν κυρίως κυνηγοί. Σχεδίαζαν εκ των προτέρων τον τόπο και χρόνο που θα πιάσουν και θα σκοτώσουν τη λεία τους. Μόλις δε εκτελούσαν το έργο τους, επέστρεφαν αμέσως στο σπίτι. Σήμερα, έχουν υποσυνείδητα πια υιοθετήσει ένα ανάλογο “στιλ”. Προσχεδιάζουν συνήθως τις αγοραστικές τους κινήσεις καθώς και τα καταστήματα τα οποία θα επισκεφθούν. Επιπλέον, ψωνίζουν χωρίς χρονοτριβή και μετά γυρνούν σπίτι με λεία τα “άψυχα θηράματα” τους και μια υπέρμετρη δόση ικανοποίησης καθώς θεωρούν ότι… η αποστολή τους εξετελέσθη. Όσο για τα παιδιά, όπως και τότε, λογίζονται ως βάρος στο… κυνήγι, οπότε προτιμούν να τα αφήνουν πίσω στο σπίτι.

Ένα ακόμη πιο εντυπωσιακό στοιχεία της έρευνας, είναι ότι αποδεικνύει πως για τους ίδιους αρχαίγονους λόγους, στις μέρες μας οι άνδρες δυσκολεύονται να ξεχωρίσουν μια μαύρη κάλτσα από μια σκούρα μπλε. Την ίδια στιγμή, οι γυναίκες είναι ικανές να χάσουν εντελώς τον προσανατολισμό τους στο εσωτερικό ενός πολυκαταστήματος.

Κατά τον Κρούγκερ, η έρευνα μπορεί να ρίξει φως στα αίτια των συχνών τσακωμών των ζευγάρια παγκοσμίως όταν ψωνίζουν μαζί. Υποσυνείδητα, ο ένας δεν αντεχεί με τίποτα την “ακαταλαβήστικη στρατηγική” του άλλου. Επίσης, ο ερευνητής καλεί τα δύο φύλα να δείξουν μεγαλύτερη αμοιβαία κατανόηση. Δεν πρέπει άλλωστε να λησμονούμε ότι εν όψει εορτών, τα ψώνια θα βρίσκονται στην ημερήσια διάταξη.

Καταλήγοντας, ο Κρούγκερ, διευκρίνισε ότι οι διαφορετικές συμπεριφορές ανάμεσα στα δύο φύλα δεν είναι γενετικά καθορισμένες και δεν ισχύουν κατ’ ανάγκην για τον καθένα. Ισχύουν όμως ως μια γενική τάση στα δύο φύλα.

http://www.enet.gr/?i=news.el.episthmh-texnologia&id=110468



Θα πρέπει να είστε συνδεδεμένος για να υποβάλλετε σχόλιο.

Αφήστε μια απάντηση

  • Ημερολόγιο καταχώρησης άρθρων

    Ιανουάριος 2025
    Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031  
  • Αρχεία

  • Ετικέτες

  • Αποποίηση ευθυνών

    Οι πληροφορίες που παρατίθενται στο τρέχων blog προέρχονται από ψηφιακό υλικό που βρίσκεται διαθέσιμο στο χώρο του διαδικτύου.