Στις εγκαταστάσεις της ΑgrοFarma, στη Νέα  Υόρκη, o ιδιοκτήτης Χαμντί Ουλουκάγια (πρώτος από δεξιά).  Δίπλα του ο Μουσταφά Ντογκάν,  ο παρασκευαστής  του γιαουρτιού  «Τσομπάνη», αυτός που έχει τη  συνταγή

Έχει πλούσια γεύση, μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες και δεν αφήνει στο στόμα την ψευδαίσθηση της γλύκας των τεχνητών γλυκαντικών. Το «γιαούρτι α λα ελληνικά» είναι ένα από τα πιο δημοφιλή προϊόντα στην αμερικανική αγορά. Τόσο περιζήτητο που δύο αμερικανικές εταιρείες πρόκειται να μονομαχήσουν στα δικαστήρια για το μυστικό του: τη συνταγή παρασκευής του.

Η ιστορία ξεκινά το 1998 όταν η ΦΑΓΕ άρχισε την εξαγωγή στραγγισμένου ελληνικού γιαουρτιού στην αμερικανική αγορά. Το προϊόν απέκτησε γρήγορα φανατικούς οπαδούς. Ο ανταγωνισμός άλλωστε στα ράφια των σούπερ μάρκετ δεν ήταν τόσο έντονος. «Τα αμερικανικά γιαούρτια είχαν πρόσθετη ζάχαρη, χρωστικές και τεχνητά γλυκαντικές ουσίες», λέει στα «ΝΕΑ» ο Φιλ Λέμπερτ, αναλυτής της βιομηχανίας τροφίμων και δημιουργός της ιστοσελίδας supermarketguru. com. «Η έλλειψη ποιότητας και γεύσης άνοιξε την πόρτα στο ελληνικό γιαούρτι και το μετέτρεψε σε μία από τις πιο επικερδείς κατηγορίες τροφίμων».

Οι αμερικανικές εταιρείες προσπάθησαν να ακολουθήσουν το επιτυχημένο παράδειγμα της ΦΑΓΕ. Μία από αυτές ήταν η Stonyfield Farm, από τις μεγαλύτερες βιομηχανίες γαλακτοκομικών στις ΗΠΑ. Το 2007 η Stonyfield συνεργάστηκε με την Αgro-Farma για την παρασκευή ενός γιαουρτιού α λα ελληνικά με την ονομασία «Οίκος». Στα τέλη του 2008 το «Οίκος» εξαφανίστηκε από τα ράφια των σούπερ μάρκετ για έναν μήνα. Η Stonyfield κατηγόρησε την προμηθεύτρια εταιρεία για ελαττωματικό προϊόν το οποίο αναγκάστηκε να απομακρύνει από την αγορά και να καταστρέψει. Όταν αρνήθηκε να πληρώσει για την παρτίδα, η Αgro-Farma σταμάτησε να παράγει το στραγγισμένο γιαούρτι «Οίκος». Η Stonyfield ανέθεσε την παρασκευή σε άλλη βιομηχανία και υπέβαλε μήνυση στην Αgro-Farma για παραβίαση όρων του συμβολαίου. Σήμερα αξιώνει αποζημίωση που ξεπερνά το ένα εκατομμύριο δολάρια.

Τα αφεντικά της Αgro-Farma απάντησαν με νέα μήνυση. Όπως ισχυρίζονται, η Stonyfield έκλεψε την τεχνογνωσία και τη συνταγή τους για την παρασκευή ελληνικού γιαουρτιού και τα μοιράστηκε με ανταγωνιστή τους. Η υπόθεση έφτασε στο ομοσπονδιακό δικαστήριο του Κονκόρντ στο Νιου Χαμσάιρ και θα εκδικαστεί τον Αύγουστο του 2010. «Είναι μια επιχειρηματική συμφωνία που… ξίνισε», σχολίασε ο δικαστής Τζόζεφ Λαπλάντ. Σύμφωνα με νομικούς, η υπόθεση Stonyfield- ΑgroFarma είναι η πρώτη στα δικαστικά χρονικά της Αμερικής που αφορά το ελληνικό γιαούρτι.

Από τη φέτα στο γιαούρτι. Ο Πίτερ Κόουαν, δικηγόρος της Stonyfield, αρνήθηκε να σχολιάσει στα «ΝΕΑ» την υπόθεση πριν από την εκδίκασή της. Η Αgro-Farma ισχυρίζεται ότι οι όροι του συμβολαίου δεν τη δέσμευαν για μακροχρόνια συνεργασία. Σύμφωνα με την ΑgroFarma, οι άνθρωποι της Stonyfield είχαν πρόσβαση στις εγκαταστάσεις της και έκλεψαν τη συνταγή της για την παρασκευή ελληνικού γιαουρτιού. «Ο ρόλος της ΑgroFarma είναι να παράγει σπουδαίο ελληνικό γιαούρτι. Αλλά είναι υποχρέωσή μας να προστατεύσουμε τα εταιρικά μυστικά μας και τις συνταγές μας», λέει στα «ΝΕΑ» ο δικηγόρος της Αgro-Farma Ρόμπερτ Φλάσκεϊ.

Ιδιοκτήτης της Αgro-Farma είναι ο Τούρκος μετανάστης Χαμντί Ουλουκάγια. Ο Ου λουκάγια είχε δραστηριοποιηθεί στην αμερικανική αγορά με την εταιρεία Ευφράτης πριν στραφεί στο γιαούρτι. Παρήγε για χρόνια τυρί φέτα στο εργοστάσιό του στην πολιτεία της Νέας Υόρκης. Από το 2005 αποφάσισε να δοκιμάσει την τύχη του στην παρασκευή ελληνικού γιαουρτιού. Και μέσα σε τρία χρόνια είδε τα ετήσια έσοδά του να φτάνουν τα 30 εκατομμύρια δολάρια. Το 2007 ο Ουλουκάγια δημιούργησε το δικό του ελληνικό γιαούρτι με την ονομασία «Chobani» («Τσομπάνη»). Όπως γράφει στην ιστοσελίδα της η εταιρεία διάλεξε την ελληνική λέξη «Τσομπάνης» γιατί «είναι σύμβολο ασφάλειας».

Σήμερα, τα δύο προϊόντα «Οίκος» και «Τσομπάνη» μονομαχούν στα ράφια της αγοράς. Οι πωλήσεις του «Τσομπάνη» αυξήθηκαν κατά 351% την περίοδο ΙουνίουΣεπτεμβρίου 2009 σε σχέση με τους τρεις προηγούμενους μήνες. Αντίστοιχα, οι πωλήσεις του «Οίκου» αυξήθηκαν κατά 282%.
Το ταξίδι άρχισε μετά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο

Το γιαούρτι άρχισε να γίνεται γνωστό στην Αμερική μετά το τέλος του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Οι πρώτοι Έλληνες μετανάστες που αναζητούν καλύτερη τύχη στο εξωτερικό κουβαλούν μαζί τους τη συνταγή. Ανοίγουν εστιατόρια και φτιάχνουν μόνοι τους το γιαούρτι που σερβίρουν στους πελάτες τους, κυρίως ως επιδόρπιο μετά το γεύμα. Σύμφωνα με την αυθεντική συνταγή, το γάλα έβραζε μέχρι να χάσει το 30% του νερού του και έπειτα ζυμωνόταν φυσικά σε πήλινα δοχεία. Το 1942, η γαλλική φίρμα Dannon φέρνει το γιαούρτι της στην Αμερική. Η αποτυχία του προϊόντος αναγκάζει την εταιρεία μέσα σε πέντε χρόνια να προσθέσει ζάχαρη και φρούτα. Σε αντίθεση με τα αμερικανικά που μοιάζουν περισσότερο με ένα γλυκό νερουλό μείγμα, τα στραγγισμένα ελληνικά γιαούρτια προκύπτουν από την αφαίρεση του ορού από το γάλα. Το προϊόν γίνεται έτσι πιο παχύρρευστο και πλούσιο σε γεύση. «Μπορεί η γεύση του να μην είναι στην Αμερική τόσο αυθεντική όσο στην Ελλάδα», λέει ο κ. Λέμπερτ. «Όμως τα γιαούρτια με στυλ ελληνικό κερδίζουν όλο και περισσότερο έδαφος στην αγορά των ΗΠΑ. Είναι το νέο υγιές εναλλακτικό σνακ».

http://www.tanea.gr/default.asp?pid=2&artid=4543688&ct=1



Θα πρέπει να είστε συνδεδεμένος για να υποβάλλετε σχόλιο.

Αφήστε μια απάντηση

  • Ημερολόγιο καταχώρησης άρθρων

    Ιανουάριος 2025
    Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031  
  • Αρχεία

  • Ετικέτες

  • Αποποίηση ευθυνών

    Οι πληροφορίες που παρατίθενται στο τρέχων blog προέρχονται από ψηφιακό υλικό που βρίσκεται διαθέσιμο στο χώρο του διαδικτύου.