Στα σαράντα χρόνια της  πορείας του, οι στίχοι του  Μπομπ Ντίλαν έχουν γίνει  αντικείμενο μελέτης πολλών  πανεπιστημιακών, που  βρίσκουν σ΄ αυτούς  αναλογίες με τον Σαίξπηρ,  τον Οβίδιο και τους ποιητές  Μίλτον και Ντίκινσον

Η ενασχόληση με τον Μπομπ Ντίλαν αποκτά τη δική της ορολογία. Η «ντιλανολογία», γράφει ο Άλεξ Μπιμ στην εφημερίδα «Τhe Βoston Globe», έχει ξεπεράσει τους εκλεκτούς καθηγητές των αγγλικών γραμμάτων. Περιλαμβάνει εθνομουσικολόγους, ανθρωπολόγους και άλλους πανεπιστημιακούς. Κι ενώ οι ερευνητές ψάχνουν και αναλύουν τους στίχους του, ο Ντίλαν φροντίζει να τους τροφοδοτήσει με νέο υλικό. Στις 28 Απριλίου βγάζει καινούργιο άλμπουμ: «Τogether Τhrough Life».

Στον διαδικτυακό του τόπο http://www. bobdylan. com εξηγεί στους φαν του ότι «το νέο άλμπουμ θα έχει ρομαντικό χαρακτήρα» και πως προέκυψε από την παράκληση του Γάλλου σκηνοθέτη Ολιβιέ Νταάν να γράψει μερικά τραγούδια για μια ταινία δρόμου με πρωταγωνιστές τον Φόρεστ Γουιτάκερ και τη Ρενέ Ζελβέγκερ. Έτσι ο Ντίλαν άρχισε να γράφει την μπαλάντα «Life is Ηard» για το τέλος της ταινίας και ακόμη μερικά τραγούδια: «Βeyond Ηere Lies Νothin΄», «Μy Wife΄s Ηometown», «Forgetfull Ηeart», «Shake Shake Μama» σε ροκ mid-tempo, σε μπλουζ ηλεκτρικά.

Ο ήχος, όπως λέει, «είναι ο αγαπημένος μου σε έναν δίσκο. Μ΄ αρέσει η ατμόσφαιρα, η ένταση, ο ήχος που είναι καθαρός. Υπάρχει δύναμη και προσμονή, αγωνία. Είναι σαν να νιώθεις πως ο παλμός έρχεται μέσα από το μυαλό σου. Είναι ζωντανός. Και κάπως κολλάει στο κεφάλι σου σαν πονόδοντος».

Ο Ντίλαν μπήκε στο στούντιο με παραγωγό τον Τζακ Φροστ. Δηλαδή τον εαυτό του, αφού αυτό το ψευδώνυμο χρησιμοποιεί, έχοντας κοντά τα κλασικά του «όπλα», το χιούμορ και την ελαφρότητα, τις αλληγορίες μιας διαδρομής από τη Μινεσότα των 60s έως σήμερα. «Μερικοί προτιμούσαν τα τραγούδια μου της πρώτης περιόδου. Κάποιοι της δεύτερης. Άλλοι της χριστιανικής περιόδου. Βλέπω όμως ότι το κοινό μου τώρα δεν νοιάζεται ιδιαίτερα από ποια περίοδο είναι τα τραγούδια. Αντιλαμβάνονται το στυλ και την ουσία περισσότερο ενστικτωδώς. Έτσι απλά. Για παράδειγμα, αν υπάρχει ένας αστρολόγος με εγκληματικό παρελθόν σε ένα από τα τραγούδια μου δεν πρόκειται να κάνει κάποιον να αναρωτηθεί αν το ανθρώπινο γένος είναι καταδικασμένο. Οι εικόνες λειτουργούν γι΄ αυτό που είναι πια και αυτό με έχει κατά κάποιον τρόπο ελευθερώσει».

Όσο ο Ντίλαν μένει απασχολημένος με τη μουσική και την ποίησή του, τόσο η κυψέλη των ακαδημαϊκών βουίζει γύρω από το έργο του. Οι ερευνητές που ετοιμάζουν διδακτορικές διατριβές με βάση τα τραγούδια του είναι πολλοί. Καθένας επιχειρεί με τα άρθρα και τις θέσεις του να συνδέσει τον Μπομπ Ντίλαν με τους μεγάλους κλασικούς.

Ο πρώτος από την κοινότητα της υψηλής διανόησης που ασχολήθηκε με τον βάρδο ήταν ο Κρίστοφερ Ρικς, ο οποίος διδάσκει Ποίηση στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης. Ήταν εκείνος που πριν από δεκαετίες άρχισε να προσεγγίζει την ποίηση του Ντίλαν και να τη συγκρίνει με στίχους των Μίλτον, Κιτς και Τένισον, σημειώνοντας ότι «αξίζουν βαθιά προσοχή και σεβασμό». Τόλμησε δε να τον αναφέρει στην ίδια πρόταση με τον Σαίξπηρ σημειώνοντας ότι «στα θέματα που διερευνά και σε ό,τι ολοκληρώνει έχει το μέγεθος και τη φιλοδοξία του Σαίξπηρ».

Αυτόν τον μήνα οι Πανεπιστημιακές Εκδόσεις του Κέμπριτζ κυκλοφόρησαν τον τόμο «Ο Οδηγός του Κέμπριτζ για τον Μπομπ Ντίλαν», σε επιμέλεια του καθηγητή Αγγλικής Φιλολογίας Κέβιν Ντέτμαρ. Στον οποίο συμμετέχουν με δεκαεπτά δοκίμια ερευνητές από τα Πανεπιστήμια του Γέιλ, της Βιρτζίνιας και το Κάρνεγκι- Μέλον.

Όχι πως και ο Ντίλαν δεν έχει σχέσεις (σχεδόν εμμονής) με τη λογοτεχνία. Πάλι δρόμος και πάλι αυτοκίνητο θα υπάρχει στο εξώφυλλο του δίσκου του «Τogether Τhrough Life».

Και δεν είναι τυχαία επιλογή. Είναι το εξώφυλλο της συλλογής διηγημάτων «Βig Βad Love» του Λάρι Μπράουν, του οποίου ο Ντίλαν δηλώνει φανατικός αναγνώστης. «Έχω διαβάσει κάθε τυπωμένη λέξη του» λέει για τον συγγραφέα από τον Μισισιπή. Και έμμεσα επιβεβαιώνει πως ο Νότος είναι πάντα σταθερό σημείο στις εμπνεύσεις του.

Το Νόμπελ μπορεί να περιμένει

Ο Ρίτσαρντ Τόμας, καθηγητής στο περίφημο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ, εντοπίζει στα τραγούδια του Μπομπ Ντίλαν την κληρονομιά της λατινικής φιλολογίας των έργων του Βιργίλιου και του Οβίδιου.

Επίσης η έκδοση της Οξφόρδης για την Αμερικανική Ποίηση καταχωρεί τους στίχους από το «Desolation Row» μαζί με τα ποιήματα του Γουόλτ Γουίτμαν και της Έμιλι Ντίκινσον. Στο μεταξύ από το 1996 το όνομα του Ντίλαν έχει μπει στη λίστα με τους υποψήφιους για το Νόμπελ Λογοτεχνίας και την περασμένη χρονιά κέρδισε ένα ξεχωριστό βραβείο Πούλιτζερ για την προσφορά του.

 

Ανακτήθηκε από: http://www.tanea.gr



Θα πρέπει να είστε συνδεδεμένος για να υποβάλλετε σχόλιο.

Αφήστε μια απάντηση