Ο Γιόνα Μέτσγκερ γεννήθηκε στη Χάιφα το 1953. Είναι από το 2003 αρχιραβίνος των Ασκεναζίμ Εβραίων του Ισραήλ – ο νεότερος στην Ιστορία της χώρας.

Η μορφή του προπάτορα Αβραάμ όχι μόνον βρίσκεται στην απαρχή όλων των μονοθεϊστικών θρησκειών, αλλά κατά τον αρχιραβίνο Γ. Μέτσγκερ μπορεί να λειτουργήσει και ως «μοχλός» στον διάλογο μεταξύ των εκπροσώπων τους για έναν κοινό διεθνή διάλογο

Θεωρεί τον Αβραάμ προπάτορα όλων των μονοθεϊστικών θρησκειών και πιστεύει ότι ειρήνη στον κόσμο μπορούν να επιφέρουν τα ευσεβή άτομα.

Αρχιραβίνε, οι Εβραίοι αποκαλούν τον Αβραάμ «Avinu», «Πατέρα ημών». Πόσο δύσκολο σάς είναι ν’ αποδεχτείτε ότι χριστιανοί και μουσουλμάνοι αποκαλούν επίσης τον Αβραάμ πατέρα τους;

«Δεν δυσκολεύομαι καθόλου, γιατί συνάδει με τις ιουδαϊκές αντιλήψεις. Η λεπτομερής μελέτη της λέξης Αβραάμ καθιστά προφανές ότι είναι σύνθεση των λέξεων «Πατέρας πολλών φυλών». Εάν, λοιπόν, οι μουσουλμάνοι ανάγουν την καταγωγή τους στον γιο του Αβραάμ, Ισμαήλ, ή οι Χριστιανοί στον εγγονό του, Ησαύ, ή εμείς οι Εβραίοι στον άλλο του εγγονό, Ιακώβ, από τον προπάτορα δημιουργήθηκαν τρεις μεγαλειώδεις μονοθεϊστικές θρησκείες».

Τι αναφέρει η Βίβλος ως καθήκον του Αβραάμ;

«Το διευκρινίζει εξαιρετικά ο μεγάλος Εβραίος φιλόσοφος Μαϊμωνίδης – ο Θεός δημιούργησε στον ουρανό πολλά διαφορετικά σώματα, τον Ηλιο, τη Σελήνη, τα αστέρια, κι όλα βρίσκονται από πάνω μας. Αυτόν τον τρόπο επέλεξε ο Θεός για να μας κάνει να καταλάβουμε πως πρέπει να τα σεβόμαστε περισσότερο απ’ ό,τι τα γήινα πράγματα. Με τον καιρό οι καταστάσεις πήραν λάθος τροπή κι ο άνθρωπος αντί ν’ απευθύνεται απευθείας στον Θεό, κατέστησε τα είδωλα αποδέκτη των προσευχών του. Στον καιρό του ο Αβραάμ έβλεπε τον Ηλιο ν’ ανατέλλει και να δύει και τη Γη να περιστρέφεται και σκεφτόταν: ποιος, άραγε, τα κινεί όλα αυτά; Πρέπει να υπάρχει κάποιος υπεράνω όλων. Και είπε στον κόσμο: «Σταματήσατε μεσόστρατα, υπάρχει κάποιος πάνω απ’όλα αυτά που εσείς λατρεύετε. Γιατί ν’ απευθυνόμαστε σε αξιωματούχους; Πάμε κατ’ ευθείαν στον Βασιλέα!». Ξεκίνησε μετά ένα ταξίδι, που άγγιξε πνευματικά πολλούς ανθρώπους. Με τη γυναίκα του, Σάρα, ταξίδευε από τόπο σε τόπο, ανέπτυξε τη φιλοσοφία της πίστης στον έναν Θεό κι αργά αλλά σταθερά τον ακολούθησε πλήθος. Σήμερα η πλειονότητα του παγκόσμιου πληθυσμού είναι μονοθεϊστές, πολλά εκατομμύρια άτομα.

Θεωρούσα πάντοτε τους Ινδουιστές ειδωλολάτρες, μετά συναντήθηκα με μερικούς από τους θρησκευτικούς ηγέτες τους, που μού διευκρίνισαν πως η πίστη τους στον Θεό εκφράζεται με ενδιάμεσα τα είδωλα. Κάποιοι βουδιστές με πληροφόρησαν πως ο Βούδας δεν είναι θρησκευτική πίστη, αλλά μια κοσμοθεωρία. Βλέπουμε, λοιπόν, ότι οι περισσότεροι άνθρωποι στον κόσμο ακολουθούν την οδό του Αβραάμ».

Ωστόσο, οι Χριστιανοί τονίζουν πως ο Αβραάμ πίστευε ήδη στον Θεό πριν από την περιτομή του, μετά την οποία έγινε ουσιαστικώς Εβραίος.

«Ο Αβραάμ δεν είχε πνευματικούς δασκάλους, έμαθε τον Νόμο από τα «νεφρά του» (Kishkes), όπως λέμε στα εβραϊκά, δηλαδή έμαθε από τον ίδιο του τον εαυτό. Ενδιαφέρον είναι πως η Τορά αποκαλεί τον Αβραάμ «Ivri», που σήμερα σημαίνει «Εβραίος», αλλά οι σοφοί μας μάς εδίδαξαν ότι η αρχική σημασία της λέξης ήταν «διαφορετικός», όλος ο κόσμος βρισκόταν από τη μία πλευρά κι ο Αβραάμ από την άλλη. Ηταν μόνος με τις ιδέες του κι οι άνθρωποι τον ακολούθησαν αργότερα».

Εχει σημασία για εσάς αν ο Αβραάμ υπήρξε πράγματι ιστορική μορφή; Αρχαιολόγοι και ιστορικοί δεν έχουν ανακαλύψει μέχρι τώρα κανένα ίχνος που να αποδεικνύει την ύπαρξή του.

«Πιστεύω πως η Βίβλος παρουσιάζει την ολοκληρωμένη και αληθινή ιστορία του κόσμου. Θα μας χαροποιήσει η οιαδήποτε εξεύρεση στοιχείων από τους ειδικούς, αλλά δεν τα έχουμε ανάγκη».

Η ιστορική ανασκόπηση δείχνει ότι στο όνομα της θρησκείας έχει χυθεί πολύ αίμα. Πώς μπορεί να διεξαχθεί, λοιπόν, ένας διάλογος θρησκειών;

«Δείτε, ιδιαιτέρως το παράδειγμα του Αβραάμ είναι πολύ επιτυχές σ’ έναν τέτοιο διάλογο. Κάποτε συνάντησα έναν Ιρανό αγιατολάχ, που αρχικά δεν ήθελε μαζί μου ούτε χειραψία, αλλά τελικώς με ρώτησε «πιστεύετε ότι ο Αβραάμ ήταν προπάτοράς σας;». Αρα η μορφή του θα μπορούσε κάλλιστα να λειτουργήσει ως «μοχλός» για διάλογο. Ακόμη κι αν έχει κανείς αδερφούς που τους θεωρεί κακούς ανθρώπους, ακόμη κι αν πιστεύει πως όλος ο κόσμος θα ‘πρεπε ν’ ασπαστεί τον ισλαμισμό, ας μη σκοτώνει! Καλύτερα να θέσει ζητήματα προς συζήτηση. Οπως κάθε πατέρας, κι ο Αβραάμ θα προσδοκούσε από τους γιους του συζήτηση αντί φόνων. Η προσέγγιση, η γνωριμία και κατόπιν ο διάλογος συμβάλλει αφάνταστα στην αποδυνάμωση και στη σταδιακή εξάλειψη του θρησκευτικού μίσους».

Πιστεύετε πως θρησκευόμενα άτομα είναι ικανότερα να επιφέρουν ειρήνη στον κόσμο;

«Οπωσδήποτε. Το όνειρό μου είναι η ίδρυση ενός «ΟΗΕ των θρησκειών». Οι διπλωμάτες δεν κατόρθωσαν την ειρήνευση του κόσμου, χρειάζονται βοήθεια, κι αυτή μπορεί να την προσφέρει η γλώσσα των θρησκειών. Ενας μουσουλμάνος δεν σέβεται συνήθως τις κοσμικές προσωπικότητες, θα σεβαστεί, ωστόσο, τα ευσεβή άτομα. Αυτός ο «ΟΗΕ των θρησκειών» θα περιλάμβανε και τους ινδουιστές και τους βουδιστές, αφού όλοι οι αληθινά ευσεβείς άνθρωποι μιλάμε την ίδια γλώσσα».

 

Ανακτήθηκε από τον ιστότοπο: http://www.enet.gr
Σχετικός δεσμός: http://www.enet.gr/online/online_text/c=111,id=74677708



Θα πρέπει να είστε συνδεδεμένος για να υποβάλλετε σχόλιο.

Αφήστε μια απάντηση