sntoumanis's blog

Αναδημοσίευση άρθρων για την εκπαίδευση

Αρχεία για 23 Αυγούστου 2010


Euroland

Από www.kathimerini.gr

Οι κίνδυνοι από τη… Σαγκάη
Του Γιαννη Κοτοφωλου
Η Ευρώπη δεν έχει να επιλύσει ένα, αλλά… δέκα σοβαρά προβλήματα, εάν θέλει να πιστεύει ότι θα παίξει σημαντικό ρόλο στην έξοδο των οικονομιών από την κρίση και κυρίως εάν θέλει να ελπίζει ότι θα μπορεί και αυτή, ως διεθνής γεωπολιτική δύναμη, να σταθεί στο νέο παγκόσμιο σκηνικό που θα διαμορφωθεί στο τέλος αυτής της κρίσης. Το επισημαίνουμε με αφορμή τη λίστα της Σαγκάης, που ανέδειξε για μία ακόμη φορά την πρωτοκαθεδρία των αμερικανικών πανεπιστημίων (18 στα πρώτα 25 καλύτερα του κόσμου) και τη συνεχή άνοδο των πανεπιστημίων της Κίνας στην κατάρτιση του ανθρώπινου δυναμικού και την έρευνα. Είναι φανερό ότι η έλλειψη υψηλού επιπέδου εκπαίδευσης (με εξαίρεση λίγα πανεπιστήμια της Βρετανίας, τα οποία και αυτά υποχωρούν) και η συνακόλουθη ανεπάρκεια επενδύσεων στην έρευνα και την τεχνολογία εκ μέρους της Ευρώπης, θα διευκολύνουν περαιτέρω την ανάδειξη ενός διπολικού συστήματος Ηνωμένων Πολιτειών – Κίνας, το οποίο θα κυριαρχήσει στον νέο παγκόσμιο οικονομικό χάρτη. Η απώλεια ολοένα και περισσότερων θέσεων από τη διεθνή πρωτοπορία των πανεπιστημίων, της έρευνας και της καινοτομίας (βλέπε και την προηγούμενη έκθεση του ΟΟΣΑ) προοιωνίζεται αναμφίβολα ένα λιγότερο ευοίωνο μέλλον για την Ευρώπη, για την ανταγωνιστικότητα των οικονομιών της ειδικότερα. Η Ευρώπη δείχνει, και υπό το πρίσμα αυτό της παιδείας, ότι έχει χάσει το απαιτούμενο σφρίγος, δεν δημιουργεί τις προϋποθέσεις, δεν έλκει, δεν ανοίγει τις προοπτικές της στην παγκοσμιοποίηση. Και αυτό είναι ένα (ακόμη) πολύ σοβαρό πρόβλημα.
Από την ικανότητα στη δημιουργία νέων ανταγωνιστικών προϊόντων και υπηρεσιών διεθνούς ζήτησης, τη νέα τεχνολογία που θα μεταβάλει τα κόστη και τις ποιότητες και τους νέους κλάδους που θα σχηματιστούν, όπως για παράδειγμα είναι η οικονομία περιβάλλοντος και οι εναλλακτικές πηγές ενέργειας, θα κριθεί και η δυνατότητα ανάκαμψης των οικονομιών, ο καινούργιος κύκλος ανάπτυξης της Ευρώπης, ο οποίος θα απορροφήσει σταδιακά τις υψηλές δημοσιονομικές δαπάνες εξόδου από την κρίση. Αλλος δρόμος δεν υπάρχει. Θα πρέπει να δημιουργηθούν καινούργιο εισόδημα, νέος πλούτος και θέσεις εργασίας, για να εξισορροπηθούν όλα όσα θα έχουν έως τότε χαθεί. Ολα αυτά, όμως, είναι ταυτισμένα με την άνοδο της επιχειρηματικότητας, την έρευνα και την τεχνολογία, την ποιότητα του ανθρώπινου δυναμικού, το οποίο θα πρέπει να δημιουργήσει και να διαχειριστεί αυτές τις μεγάλες αλλαγές. Είναι εν πολλοίς θέμα παιδείας… Και εάν θα πρέπει αυτό να ανησυχεί μία φορά την Ευρώπη, θα πρέπει να προβληματίζει δύο την Ελλάδα, η οποία βρίσκεται σε βαθύτερη δομική κρίση. Το πρόβλημα της παιδείας γίνεται μείζον και από την καθαρά κοινωνική του διάσταση. Η μόρφωση και η υψηλού επιπέδου κατάρτιση είναι η μόνη απάντηση μεσοπρόθεσμα, κυρίως για τα εισοδηματικά μεσο – στρώματα, στην έκρηξη της ανεργίας. Αλλά είναι και ο μόνος δρόμος, ο οποίος δημιουργεί προσδοκίες και οδηγεί τις νεότερες γενιές σε καλύτερη θέση μέσα στον παραγωγικό μηχανισμό, συμβάλλοντας στην πρόοδο και τη μείωση των κοινωνικών ανισοτήτων. Μία επιπλέον απειλή, λοιπόν, είναι το κοινωνικό τέλμα και η άλλη, να διογκωθεί από την Ευρώπη προς την Αμερική ένα κύμα μετανάστευσης, από τα καλύτερα, πιο ανήσυχα και παραγωγικά μυαλά.

Το «αργό διάβασμα» γίνεται κίνημα

Από www.kathimerini.gr

Μετά τα «slow food» και «slow travel» αναπτύσσεται μια εκστρατεία για αργή ανάγνωση, που τείνει να εκλείψει εξαιτίας του Ιντερνετ
The Guardian

Αν διαβάζετε αυτό το άρθρο τυπωμένο στο χαρτί, το πιο πιθανό είναι να φτάσετε κάπου στη μέση όσων έχω γράψει. Αν το διαβάζετε στο Διαδίκτυο, το πιο πιθανό είναι να φτάσετε μόνο στο ένα πέμπτο. Αυτή, τουλάχιστον, είναι η ετυμηγορία δύο πρόσφατων μελετών -της έκθεσης Eyetrack του Ινστιτούτου Poynter και της ανάλυσης του Τζέικομπ Νίλσεν- που αμφότερες υποστηρίζουν ότι πολλοί από μας δεν διαθέτουμε πια την ικανότητα συγκέντρωσης για να διαβάσουμε άρθρα μέχρι το τέλος τους.

Το πρόβλημα δεν σταματάει εδώ: πανεπιστημιακοί αναφέρουν ότι έχουμε γίνει, επίσης, λιγότερο προσεκτικοί αναγνώστες βιβλίων. Ο λέκτορας του Πανεπιστημίου του Μπαθ, Γκρεγκ Γκάραρντ, αποκάλυψε πρόσφατα ότι αναγκάστηκε να μικρύνει τη λίστα βιβλίων που αναθέτει στους φοιτητές του να διαβάσουν, ενώ ο Κιθ Τόμας, ιστορικός στην Οξφόρδη, έγραψε ότι έχει απορήσει με νέους συναδέλφους του, οι οποίοι αναλύουν τις πηγές τους με μια ψηφιακή «μηχανή αναζήτησης» αντί να διαβάσουν τα έργα στο σύνολό τους.

Το Διαδίκτυο βλάπτει

Γινόμαστε λοιπόν λιγότερο έξυπνοι; Περί αυτού πρόκειται; Πιθανόν. Σύμφωνα με όσα υποστηρίζονται στο «The Shallows» («Τα ρηχά»), το νέο βιβλίο του γκουρού της τεχνολογίας Νίκολας Καρ, η υπερδραστηριότητά μας στο Διαδίκτυο βλάπτει τις διανοητικές ικανότητες που χρειαζόμαστε για να επεξεργαστούμε και να κατανοήσουμε απαιτητικά κείμενα. Η ολοήμερη τροφοδότηση με ειδήσεις μάς κάνει να πηδάμε από το ένα άρθρο στο άλλο, χωρίς αναγκαστικά να εμβαθύνουμε σε οποιοδήποτε περιεχόμενο. Το διάβασμά μας διακόπτεται συχνά από το ηχητικό σήμα του τελευταίου email. Και απορροφούμε τώρα μικρές σειρές λέξεων στο Twitter και το Facebook πολύ πιο συχνά απ’ ό, τι μεγαλύτερα κείμενα.

Ολα αυτά σημαίνουν ότι, αν και, εξαιτίας του Ιντερνετ, έχουμε γίνει πολύ καλοί στο να συλλέγουμε ένα ευρύ φάσμα πληροφοριών, ταυτόχρονα ξεχνάμε βαθμιαία πώς να σταθούμε, να συλλογιστούμε και να συσχετίσουμε όλα αυτά τα στοιχεία μεταξύ τους. Ετσι, όπως παρατηρεί ο Καρ, «χάνουμε την ικανότητά μας να εξισορροπούμε αυτές τις δύο διανοητικές λειτουργίες».

Μειονότητα

Διαβάζετε ακόμη; Πιθανόν να ανήκετε σε μια μικρή μειονότητα. Δεν έχει σημασία, όμως: έχει αρχίσει μια φιλολογική επανάσταση. Πρώτα είχαμε την επανάσταση του αργού φαγητού, μετά του αργού ταξιδιού. Τώρα, στις εκστρατείες αυτές προστέθηκε το κίνημα του αργού διαβάσματος – μια ετερογενής ομάδα πανεπιστημιακών και διανοουμένων που θέλουν να μας πείσουν να μη βιαζόμαστε όταν διαβάζουμε και να μην αποφεύγουμε να ξαναδιαβάζουμε. Μας ζητούν να σβήνουμε όσο συχνότερα γίνεται το κομπιούτερ και να ανακαλύψουμε και πάλι τόσο τη χαρά της προσωπικής επαφής με «υλικά» κείμενα, όσο και την ικανότητα να τα επεξεργαζόμαστε πλήρως.

Δεν αφορά μόνο τους διανοούμενους

«Αν θέλεις να έχεις τη βαθιά εμπειρία ενός βιβλίου, αν θέλεις να το εσωτερικεύσεις, να αναμείξεις τις ιδέες ενός συγγραφέα με τις δικές σου, πρέπει να το διαβάσεις αργά», λέει ο JohMiedema, ο Καναδός συγγραφέας του «Slow Reading» (2009). Ωστόσο, ο Λάνσελοτ Φλέτσερ, ο πρώτος συγγραφέας που διέδωσε τον όρο «αργό διάβασμα», διαφωνεί. Υποστηρίζει ότι το αργό διάβασμα δεν έχει τόσο να κάνει με το ξεδίπλωμα της δημιουργικότητας του αναγνώστη όσο με την ανακάλυψη της δημιουργικότητας του συγγραφέα. «Πρόθεσή μου ήταν να αντικρούσω τον μεταμοντερνισμό, να ενθαρρύνω την ανακάλυψη του συγγραφικού περιεχομένου», λέει ο Αμερικανός συγγραφέας που βρίσκεται τώρα σ’ ένα ορεινό θέρετρο της ανατολικής Ευρώπης. «Λέω στους φοιτητές μου να σκεφτούν ότι το κείμενο το έγραψε ο Θεός. Αν δεν μπορούν να καταλάβουν κάτι, φταίνε αυτοί και όχι ο συγγραφέας».

Και ενώ ο Φλέτσερ χρησιμοποίησε αρχικά τον όρο σαν ακαδημαϊκό εργαλείο, το αργό διάβασμα έχει γίνει έκτοτε πολύ ευρύτερης εμβέλειας αντίληψη. Ο Miedema γράφει στην ιστοσελίδα του ότι το αργό διάβασμα, όπως και το αργό φαγητό, είναι κατά βάθος μια τοπικιστική ιδέα που μπορεί να βοηθήσει να συνδεθεί ο αναγνώστης με τη γειτονιά του. «Το αργό διάβασμα», γράφει, «είναι ένα κοινοτικό γεγονός που αποκαθιστά τις σχέσεις ανάμεσα στους ανθρώπους και στις ιδέες. Η διατήρηση των σχέσεων μέσα από το διάβασμα βιώνεται όταν δανειζόμαστε βιβλία από φίλους, όταν διαβάζουμε ιστορίες στα παιδιά μας μέχρι να κοιμηθούν».

Πρόκληση

Εν τω μεταξύ, παρότι το κίνημα ξεκίνησε στους πανεπιστημιακούς κύκλους, η Τρέισι Σίλεϊ, καθηγήτρια Αγγλικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο του Σαν Φρανσίσκο και συγγραφέας ενός μπλογκ για το αργό διάβασμα, είναι πεπεισμένη ότι το αργό διάβασμα «δεν αφορά μόνο τους διανοούμενους. Το προσεκτικό και αργό διάβασμα είναι μια πρόκληση για όλους μας». Το κίνημα, λοιπόν, δεν είναι ιδιαίτερα συνεκτικό -όπως έγραψε ο Μάλκολμ Τζόουνς σ’ ένα άρθρο στο Newsweek, «δεν υπάρχει έμβλημα, ούτε κεντρικό συμβούλιο ούτε, δόξα τω Θεώ, κεντρική ιστοσελίδα» -, άλλωστε δεν είναι καν καινούργια ιδέα: ήδη από το 1623, η πρώτη έκδοση έργων του Σαίξπηρ παρακινούσε τους αναγνώστες να διαβάσουν τον συγγραφέα «ξανά και ξανά», ενώ το 1887, ο Φρειδερίκος Νίτσε περιέγραφε τον εαυτό του ως «δάσκαλο της αργής ανάγνωσης».

Εκείνο όμως που σαφώς συμβαίνει είναι ότι η εποχή μας της τεχνολογικής διάρροιας φέρνει όλο και περισσότερους αργούς αναγνώστες στο προσκήνιο. Οπως έγραψε ο Κιθ Τόμας στο LondoReview of Books, «η χρησιμοποίηση μηχανών αναζήτησης για να βρει κανείς λέξεις-κλειδιά μέσα σ’ ένα κείμενο δεν μπορεί να υποκαταστήσει το κανονικό διάβασμα. Δεν αποκτάς ουσιαστική αντίληψη του κειμένου ούτε καταλαβαίνεις το περιεχόμενό του. Και δεν υπάρχει αυτόματος τρόπος να ανακαλύπτεις θησαυρούς – τα μισά πράγματα που έχω βρει στην έρευνά μου τα συνάντησα τυχαία καθώς έψαχνα για κάτι άλλο».

Ο Πιερ Μπαγιάρ άναψε «φωτιές» με ένα βιβλίο

Ορισμένοι λόγιοι, πάντως, διαφωνούν. Ενας καθηγητής Λογοτεχνίας, ο Πιερ Μπαγιάρ, προκάλεσε αίσθηση όταν έγραψε ένα βιβλίο για το πώς οι αναγνώστες μπορούν να διαμορφώσουν αξιόπιστη γνώμη για έργα που απλώς έχουν ξεφυλλίσει ή δεν έχουν καν διαβάσει ποτέ. «Εχεις τη δυνατότητα να συζητήσεις παθιασμένα για ένα βιβλίο που δεν έχεις διαβάσει, ακόμα και (κατά προτίμηση) με κάποιον που επίσης δεν το έχει διαβάσει», λέει στο «Πώς να μιλάτε για βιβλία που δεν έχετε διαβάσει» (2007), προσθέτοντας ότι αυτού του είδους η μπλόφα βρίσκεται μάλιστα «στο κέντρο της δημιουργικής διαδικασίας».

Οι αργοί αναγνώστες είναι στα μαχαίρια με τον Μπαγιάρ. Η Τρέισι Σίλεϊ λέει ότι «πιθανόν να μπορείς να κάνεις μια στοιχειώδη συζήτηση για ένα βιβλίο αν έχεις διαβάσει μόνο μια περίληψή του, αλλά όσον αφορά το διάβασμα που θέλω να κάνουν οι φοιτητές μου, οι λέξεις έχουν σημασία. Το συγκεκριμένο σχήμα των προτάσεων έχει σημασία». (εκδ. Πατάκης)


Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων