Στ.295-296 Οὐδὲν γὰρ ἀνθρώποισιν οἷον ἄργυρος κακὸν νόμισμ᾽ ἔβλαστε.
(…Γιατί κανένας θεσμός δεν βλάστησε στους ανθρώπους τόσο κακός, όσο το χρήμα…)
Ο χορός αναφέρει για τελευταία φορά στον Κρέοντα ότι η ταφή του Πολυνίκη αποτελεί θεϊκή πράξη. Ο ίδιος αρνείται να πιστέψει αυτήν την εκδοχή. Παρουσιάζει τον νεκρό ως ανάξιο άντρα ,υπαίτιο για πολλές συμφορές της πόλης. Έχοντας αποκλείσει την θεϊκή ταφή του νεκρού ,είναι πεπεισμένος πλέον πως η ταφή είναι έργο των πολιτικών του αντιπάλων. Κατά την άποψη του Κρέοντα επειδή ορισμένοι δεν συμφωνούσαν με τη διαταγή του δωροδόκησαν ανθρώπους για να θάψουν τον νεκρό. Έτσι ο Κρέοντας συνδέει την ανοσία αυτή ταφή με πολιτικά και οικονομικά κίνητρα αντίπαλης πολιτικής μερίδας που επιθυμεί να πλήξει το κύρος του βασιλιά και να αμφισβητήσει την εξαίσια του. Η τραγική ειρωνεία είναι εμφανής, εφόσον μια γυναίκα είναι αυτή που έκανα την ταφή ,έχοντας ως κίνητρο όχι τα χρήματα αλλά την θρησκευτική πίστη και το αίσθημα αγάπης. Ο Κρέων δεν έχει τόσο υψηλό φρόνημα ούτε είναι τόσο ιδεολόγος ώστε να διανοηθεί ότι είναι δυνατό να υπάρχουν κίνητρα υψηλότερα και πολυτιμότερα από το χρήμα, που να ωθούν τους ανθρώπους σε τόσο ριψοκίνδυνες πράξεις. Γι’ αυτόν όλα μετρούνται σε χρήμα και πολιτική δύναμη.
Συνεχίζοντας ο Κρέοντας την σκέψη του, δείχνει απόλυτα βέβαιος ότι οι πολιτικοί του αντίπαλοι εξαγόρασαν τους δράστες με χρήματα και προχωράει σε έναν αποφθεγματικό λόγο σχετικό με τη δύναμη του χρήματος. Αναφέρεται στην επινόηση του χρήματος ως οικονομικού μέσου και κακού κοινωνικού θεσμού. Με το χρήμα πολλοί εξαγοράστηκαν και πρόδωσαν την πατρίδα τους, άλλοι απομακρύνθηκαν από τα σπίτια τους και απορροφήθηκαν σε επικίνδυνα εγχειρήματα. Επιπλέον τονίζει ότι το χρήμα λειτουργεί διαβρωτικά για την ανθρώπινη συνείδηση και οδηγεί τον άνθρωπο σε οποιαδήποτε πανουργία και ασέβεια ώστε να το αποκτήσει. Οι απόψεις του Κρέοντα για τα χρήματα είναι σωστές χάνουν όμως την ορθότητα τους καθώς λέγονται τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή που ο βασιλιάς τελεί σε πλήρη σύγχυση. Κατά συνέπεια πλάθει ένα λόγο πληθωρικό και εντυπωσιακό, ώστε οι άνθρωποι να μην νιώσουν κανένα ηθικό δισταγμό αν φτάσουν ακόμα και στην ηθική σήψη.
Ακόμη και στη σύγχρονη εποχή το χρήμα παίζει καθοριστικό ρόλο στη ζωή των ανθρώπων. Τα χρήματα έχουν διευκολύνει άμεσα τις οικονομικές συναλλαγές μεταξύ των πολιτών. Το εμπόριο διεξάγεται ιδιαίτερα εύκολα χάρη στη χρήση νομισμάτων, σε αντίθεση με τα παλαιότερα χρόνια με τις ανταλλαγές προϊόντων. Επιπλέον οι εύποροι άνθρωποι ζουν σε καλύτερες συνθήκες. Σ’ αυτούς παρουσιάζονται περισσότερες ευκαιρίες μόρφωσης. Είναι γνωστό εξάλλου πως οι ευκατάστατοι πολίτες έχουν υψηλό βιοτικό επίπεδο και είναι ιδιαίτερα μορφωμένοι. Προάγουν έτσι την εξέλιξη του ελληνικού πολιτισμού μέσα από διάφορα ταξίδια που πραγματοποιούν σε χώρες αλλοεθνών.
Από την άλλη μεριά όμως, τα χρήματα έχουν διάφορες αρνητικές συνέπειες στην ανθρώπινη εξέλιξη. Αμέτρητοι πόλεμοι έχουν σημειωθεί στην ιστορική πορεία πολλών λαών, όπως και των Ελλήνων, εξαιτίας οικονομικών βλέψεων ισχυρών δυνάμεων.
Ακόμη και σε πιο προσωπικό επίπεδο το χρήμα επηρεάζει την καθημερινότητα κα τις διαπροσωπικές σχέσεις των ανθρώπων. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που ακόμη και αδέρφια αποκτούν προσωπικές διαμάχες εξαιτίας διεκδικήσεων της οικογενειακής περιουσίας. Επιπρόσθετα, το χρήμα είναι γνωστό ότι διαφθείρει και αλλοιώνει χαρακτήρες. Τίμιοι και καθ’ όλα έντιμοι άνθρωποι εάν αποκτήσουν απότομα οικονομική δύναμη μετατρέπονται σε εγωιστές και πλεονέκτες. Αυτή είναι λοιπόν η δύναμη του χρήματος.
Κατερίνα Τσουμαϊλή, Β4







