siliaz's blog

Ένα ψηφιακό ημερολόγιο για την Αντιγόνη

Oὐ γάρ ποτ᾽, ὦναξ, οὐδ᾽ ὃς ἂν βλάστῃ μένει νοῦς τοῖς κακῶς πράσσουσιν, ἀλλ᾽ ἐξίσταται.

Απρ 20118

Μετάφραση:

Ναι, γιατί, βασιλιά, δε μένει ούτε η έμφυτη    φρόνηση σε όσους δυστυχούν αλλά σαλεύει

Η σημασία του:

Το δίστιχο αυτό εκφράζει μια βαθιά παρατήρηση για την ανθρώπινη συνεισφορά. Η φράση αυτή βρίσκεται στην αρχή του δεύτερου επεισοδίου. Η Ισμήνη με αυτά τα λόγια, ουσιαστικά προσπαθεί να μεταπείσει τον Κρέοντα ώστε να μην θανατώσει την αδερφή της γιατί όπως υποστηρίζει,  η Αντιγόνη είχε  χάσει τα λογικά της μετά τον χαμό του αδερφού της του Πολυνείκη. Για αυτό και θεώρησε ότι θα έπρεπε να τον θάψει ως ελάχιστο φόρο τιμής προς το πρόσωπό του χωρίς να λογαριάσει όμως της συνέπειες των πράξεων της. Με αυτό τον τρόπο η Ισμήνη προσπαθεί να δικαιολογήσει την αδερφή της και να μετριάσει την οργή του Κρέοντα  προς την Αντιγόνη.

Η διαχρονική αξία:

Η δυστυχία, ο απόλυτος πόνος της ανθρώπινης ψυχής, κατακυριεύει την ύπαρξη σε βαθμό που όχι μόνο η σύνεση, που αποχτιέται με εμπειρία, αλλά και αυτή που υπήρχε εξαρχής, η έμφυτη, χάνεται.

Στον πόνο δεν υπάρχει λογική και μέτρο, αλλά ο νους τα χάνει και όπως παραδέχεται η σύγχρονη ψυχολογία,  οι άνθρωποι κατά κανόνα δεν αλλάζουν μοναδική εξαίρεση κάποιο συνταρακτικό γεγονός που με τον απότομο νευρικό κλονισμό και το οδυνηρό ξάφνιασμα {σοκ} μπορεί να οδηγήσει σε πλήρη αλλαγή συμπεριφοράς και χαρακτήρα μέχρι και σάλεμα του μυαλού. Η αβάσταχτη οδύνη δεν αφήνει περιθώρια ούτε για στοιχειώδη λογική.

Τσαρδάκης Ευριπίδης, Β4

Οὔτοι συνέχθειν, ἀλλὰ συμφιλεῖν ἔφυν

Απρ 20118

Ερμηνεία(συγχρονία, τότε) :
Στον στίχο αυτόν η Αντιγόνη είναι τόσο λυτή και απλή αλλά και συνάμα τόσο περιεκτική. Ειδικότερα, θέλει να επισημάνει στον Κρέοντα πως παρόλο που έχει τόσο μίσος και θυμό μέσα της, και έχει περάσει πολλά δεινά ο απώτερος σκοπός της δεν είναι να μισεί τους γύρω της αλλά να τους αγαπά. Παράλληλα, ο τρόπος που απαντά απέναντι στα σκληρά και κυνικά λόγια του Κρέοντα φανερώνει τον δυναμικό και αγέρωχο χαρακτήρα της. Ακόμη, είναι ολοφάνερο και το ψυχικό σθένος της που τολμά μια τέτοια ανίερη πράξη, σύμφωνα με τον Κρέοντα, που ακόμη και άνδρες θα δίσταζαν. Ο σημαντικότερος λόγος, που την ώθησε σε αυτό ήταν η συνείδηση της, που δεν θα την άφηνε ήρεμη αν παρατούσε άταφο και χωρίς νεκρικές τιμές τον αγαπημένο αδερφό της Πολυνείκη. Με αυτόν τον τρόπο, θέλει να δηλώσει στον Κρέοντα ότι, σε αντίθεση με αυτόν, που συμπεριφέρεται τελείως αλαζονικά και δεν υπολογίζει καθόλου τα συναισθήματα των ανθρώπων, αυτή μπορεί και ξεπερνά όλες τις δυσκολίες και τις πίκρες της ζωής. Προπάντων, η Αντιγόνη, όπως φαίνεται, συγχωρεί και συνεχίζει να ζει την ζωή της αγαπόντας τους ανθρώπους γύρω της αφού όπως και η ίδια αναφέρει για αυτόν τον λόγο υπάρχει. Επομένως, χωρίς κανέναν ενδοιασμό και φόβο, για την ζωή της τώρα πια αφού ξέρει πως η τιμωρία της θα είναι ο θάνατος, δεν διστάζει να εννοήσει απροκατάληπτα ότι δεν είναι αυτή η ίδια η οποία γεννήθηκε για να μοιράζεται το μίσος με τους ανθρώπους, αλλά ο Κρέοντας και αυτή γεννήθηκε για να μοιράζεται την αγάπη και μόνο.

Ερμηνεία(διαχρονία, σήμερα) :
Μέσα από αυτήν την τόσο σύντομη αλλά μεστή φράση, μπορεί εύκολα κάποιος να καταλάβει το σημαντικό νόημα που θέλει να περάσει ο Σοφοκλής. Ασφαλώς, αυτό που με οδήγησε ώστε να επιλέξω αυτήν την φράση, είναι το ιδιαίτερο μήνυμα που θέλει να μεταβιβάσει ο ποιητής για τον άνθρωπο και τον ουσιαστικό λόγο ύπαρξης του, και έκρινα πως σε τέτοιους δύσκολους καιρούς χρειάζεται να το υπενθυμίσουμε. Σήμερα, δυστυχώς αυτό δεν αντιστοιχεί στην πραγματικότητα που ζούμε απεναντίας σε ορισμένες περιπτώσεις το κακό και η διχόνοια κυριαρχούν.  Ωστόσο, διαβάζοντας αυτήν την φράση όλοι μας συνειδητοποιούμε  πόσο πιο σημαντική και χρήσιμη είναι η αγάπη από το μίσος και ότι αν το εφαρμόζαμε έστω και στο ελάχιστο τα πράγματα θα ήταν πολύ πιο διαφορετικά και μάλλον καλύτερα. Διότι με το μίσος δεν μπορείς να προοδεύσεις γιατί συνεχώς θα ζηλεύεις και θα φθονείς τον άλλον, ενώ με την αγάπη θα προσπαθείς να βελτιώνεσαι συνεχώς και να συνεργάζεσαι όταν οι περιστάσεις το απαιτούν. Εξάλλου, ο σημερινός άνθρωπος χρειάζεται να καταβάλει ακόμη περισσότερη προσπάθεια για να μην υπερισχύσει το μίσος από την αγάπη γιατί οι πειρασμοί είναι ακόμα πιο πολλοί. Εν ολίγοις, η φράση αυτή είτε τότε είτε τώρα δείχνει πιο είναι το σωστό που πρέπει να κάνει ο άνθρωπος, για να είναι εντάξει σε πρώτο επίπεδο με τον εαυτό του και μετά με τους υπόλοιπους.

Κλείνοντας έτσι, η φράση αυτή αντιπροσωπεύει έναν γενικό κανόνα που λίγες εξαιρέσεις τον ακολουθούν γι’ αυτό και το επέλεξα γιατί είναι σίγουρα ένα ρητό που δεν ξεχνιέται όσος καιρός και να περάσει για είναι βγαλμένο από την ζωή.

Τσιαούση  Γεωργία Β’4
2011

«οὔτοι συνέχθειν, ἀλλὰ συμφιλεῖν ἔφυν»

Απρ 20118

Μετάφραση: «Γεννήθηκα για να αγαπώ και όχι να τρέφω μίση»

Στον στίχο 523 η Αντιγόνη μας λέει πως γεννήθηκε για να αγαπά και όχι για να τρέφει μίση. Η Αντιγόνη, ηρωίδα του Σοφοκλή έρχεται σε σύγκρουση για άλλη μια φορά με τον Κρέοντα και δηλώνει πως στην καρδιά και την ψυχή της δεν υπάρχει το μίσος αλλά μόνο η αγάπη. Ο λόγος αυτός αποκτά μεγάλη σημασία διότι απευθύνεται στον βασιλιά Κρέοντα ο οποίος πιστεύει πως πρέπει να αγαπάς τους φίλους σου και να μισείς τους εχθρούς σου. Ο Κρέοντας  διαχώριζε τους ανθρώπους με πολιτικά κριτήρια.

Διαχρονία

Ο στίχος αυτός παρόλο που έχουν περάσει αιώνες δεν παύει να έχει την ίδια βαρύτητα με εκείνη την εποχή. Η φράση αυτή αποκλείει διακρίσεις  οι οποίες γίνονται ανάμεσα στους ανθρώπους. Μέσα από αυτό τον στίχο η Αντιγόνη θέλει να κάνει τον άνθρωπο να θυμηθεί την επικοινωνία και την αγάπη μεταξύ των ανθρώπων γιατί με την αγάπη καταργείται η έχθρα και κάθε είδους ρατσισμός.

Τσουβαλτζή Μαρία. Β4

οὔτοι συνέχθειν, ἀλλὰ συμφιλεῖν ἔφυν.

Απρ 20118

Ερμηνευτική ανάλυση: Δε γεννήθηκα για να μισώ μαζί με άλλους, άλλα για να αγαπώ μαζί τους.

Η Αντιγόνη περήφανη ομολόγησε την πράξη της και με απαράμιλλο θάρρος είναι έτοιμη να υποστεί τις συνέπειες. Η αγάπη προς τον αδερφό της παραμένει αμείωτη, το ίδιο και η ευσέβεια προς τους θεούς. Κάποια σκληρότητα που δείχνει απέναντι στην αδερφή της είναι απόλυτα σύμφωνη με το χαρακτήρα της όπως έχει διαγραφεί ως τώρα. Ο άνθρωπος του καθήκοντος δεν μπορεί να συγχωρέσει καμία λιποψυχία. Δείχνει προθυμία να πεθάνει παρά να παραδοθεί. Αν έδειχνε υποταγή στη θέληση του Κρέωντα θα έδειχνε πως είναι ένας άνθρωπος που τον χειραγωγούν και δεν μπορεί να αντιδράσει. Ουσιαστικά πιστεύει πως έτσι θα απαρνιόταν τον αδερφό της και δεν θα ήταν αγαπημένη δίπλα του όταν θα πέθαινε, δεν θα ήταν αγαπημένη σ’αυτούς που πρέπει να είναι δηλαδή στους ανθρώπους του Κάτω κόσμου. Γεννήθηκε για να αγαπάει την οικογένεια της με τα καλά και τα άσχημα τους…

Τι σημαίνει για μένα: Ο χαρακτήρας της Αντιγόνης είναι χαρακτήρας πρότυπο. Θυσιάζει τη ζωή της για την αγάπη που τρέφει για τον αδερφό της. Δεν υπολογίζει γραμμένους νόμους, παρά μόνο τους άγραφους. Αυτός ο στίχος με έχει αγγίξει περισσότερο από όλους διότι δείχνει κάτι το διαχρονικό. Την αδερφική αγάπη. Κάτι που όλοι θα έπρεπε στις μέρες μας να κάνουμε δηλαδή το να βάζουμε πιο πάνω τα αδέρφια μας από μας ή ακόμη και τους φίλους μας πιο πάνω από εμάς παρότι μας συνδέει εξίσου αγάπη αλλά άλλης μορφής. Γι’αυτό το λόγο έχουμε γεννηθεί. Για να αγαπάμε τους πάντες είτε τους φίλους μας είτε τους εχθρούς μας.

Ερμηνευτική ανάλυση: Δε γεννήθηκα για να μισώ μαζί με άλλους, άλλα για να αγαπώ μαζί τους.

Η Αντιγόνη περήφανη ομολόγησε την πράξη της και με απαράμιλλο θάρρος είναι έτοιμη να υποστεί τις συνέπειες. Η αγάπη προς τον αδερφό της παραμένει αμείωτη, το ίδιο και η ευσέβεια προς τους θεούς. Κάποια σκληρότητα που δείχνει απέναντι στην αδερφή της είναι απόλυτα σύμφωνη με το χαρακτήρα της όπως έχει διαγραφεί ως τώρα. Ο άνθρωπος του καθήκοντος δεν μπορεί να συγχωρέσει καμία λιποψυχία. Δείχνει προθυμία να πεθάνει παρά να παραδοθεί. Αν έδειχνε υποταγή στη θέληση του Κρέωντα θα έδειχνε πως είναι ένας άνθρωπος που τον χειραγωγούν και δεν μπορεί να αντιδράσει. Ουσιαστικά πιστεύει πως έτσι θα απαρνιόταν τον αδερφό της και δεν θα ήταν αγαπημένη δίπλα του όταν θα πέθαινε, δεν θα ήταν αγαπημένη σ’αυτούς που πρέπει να είναι δηλαδή στους ανθρώπους του Κάτω κόσμου. Γεννήθηκε για να αγαπάει την οικογένεια της με τα καλά και τα άσχημα τους…

Τι σημαίνει για μένα: Ο χαρακτήρας της Αντιγόνης είναι χαρακτήρας πρότυπο. Θυσιάζει τη ζωή της για την αγάπη που τρέφει για τον αδερφό της. Δεν υπολογίζει γραμμένους νόμους, παρά μόνο τους άγραφους. Αυτός ο στίχος με έχει αγγίξει περισσότερο από όλους διότι δείχνει κάτι το διαχρονικό. Την αδερφική αγάπη. Κάτι που όλοι θα έπρεπε στις μέρες μας να κάνουμε δηλαδή το να βάζουμε πιο πάνω τα αδέρφια μας από μας ή ακόμη και τους φίλους μας πιο πάνω από εμάς παρότι μας συνδέει εξίσου αγάπη αλλά άλλης μορφής. Γι’αυτό το λόγο έχουμε γεννηθεί. Για να αγαπάμε τους πάντες είτε τους φίλους μας είτε τους εχθρούς μας. Ας μην ξεχνάμε άλλωστε πως και από θρησκευτική πλευρά ο Χριστός πέθανε για μας. Κατά την γνώμη μου λοιπόν είναι από τους συγκλονιστικότερους στίχους της τραγωδίας και μας δίνει ένα πάρα πολύ καλό μήνυμα, να αγαπάμε και όχι να μισούμε!!

Ελένη Τσατσοπητά Β4

Έρως, ός εν κτήμασι πίπτεις, ός εν μαλακαίς παρειαίς νεάνιδος εννυχεύεις, φοιτάς δ’ υπερπόντιος εν τ’ αγρονόμοις αυλαίς· καί σ’ ούτ’ αθανάτων φύξιμος ουδείς ούθ’ αμερίων σέ γ’ ανθρώπων. Ο δ’ έχων μέμηνεν.

Απρ 20117

Μετάφραση

Έρωτα, που δε γονάτισες ποτέ στον πόλεμο,
Έρωτα, που ορμάς και γεμίζεις την πλάση,
που στ’ απαλά τα μάγουλα
της κόρης νυχτερεύεις,
που σεργιανάς τις θάλασσες 785
και των ξωμάχων τα κατώφλια,
κανείς δε σου γλυτώνει
μηδέ θνητός
μηδέ αθάνατος.
φωλιάζεις στο κορμί και το μανίζεις.

Ερμηνευτική ανάλυση

Η ωδή ανοίγει με τη λέξη Έρως, που επαναλαμβάνεται στην ίδια θέση του επόμενου στίχου, και τελειώνει με το όνομα της Αφροδίτης (ζει θεός Αφροδίτα). Ο χορός σκιαγραφεί τα χαρακτηριστικά του προσωποποιημένου φτερωτού θεού: α) είναι ανίκητος στη μάχη, άρα παντοδύναμος, β) «γεμίζει» με την ορμή του την πλάση, γ) ξενυχτά στα τρυφερά μάγουλα των κοριτσιών, δ) σεργιανά στις θάλασσες και στων ξωμάχων τα κατώφλια, ε) κυριεύει θνητούς και αθάνατους, χωρίς διάκριση, στ) τρελαίνει όποιον πιάσει στα δίχτυα του. Όπως είναι φανερό, τονίζεται η παντοδυναμία του Έρωτα, η κυριαρχία του στην επίγεια και την υπέργεια πλάση. Η σκληρότητα του ακατανίκητου θεού εναλλάσσεται με τη λεπτότητα και την τρυφερότητά του, με την αγνότητα και την ομορφιά του ερωτικού σκιρτήματος της νεότητας. Η έκταση της κυριαρχίας του (σε γη, ουρανό και θάλασσα) συνεκφαίνεται με την ένταση με την οποία επενεργεί. Τα κινητικά ρήματα (ορμάς, σεργιανάς), τα προσδιοριστικά επίθετα (ανίκατε, υπερπόντιος) και οι εναργείς εικόνες αισθητοποιούν το ακατανίκητο του Έρωτα.

Η κορύφωση της ιδέας, η τρέλα στην οποία οδηγεί ο Έρωτας (ο δ’ έχων μέμηνεν), οδηγεί με φυσικότητα στην Αντιστροφή. Υπογραμμίζεται,συγκεκριμένα, ότι: α) ο Έρωτας «ξεστρατίζει» το νου των δικαίων, β) έφερε την αντιδικία (το νείκος) στη βασιλική οικογένεια του Κρέοντα, γ) ο «λαγαρός των βλεφάρων πόθος» νικά και ο Έρωτας πλέον, ως συμπάρεδρος των μεγάλων θεσμών (:Αιδούς, Δίκης, Νεμέσεως), υπερβαίνει τη δύναμη των φυσικών και των ηθικών νόμων που ρυθμίζουν την τάξη του σύμπαντος. Ο ΄Ερωτας, με συνεργό του την Αφροδίτη, κατακτά διαστάσεις υπερκόσμιας δύναμης με ακατανίκητη ισχύ.
Αν και το νόημα της ωδής βιώνεται καλύτερα σε αναφορά και συγκριτική αντιπαράθεση με άλλους ύμνους στον Έρωτα, που συναντώνται σε σωζόμενες τραγωδίες, ο συγκεκριμένος ύμνος ανήκει ταυτόχρονα στα χορικά άσματα που μπορούν να αυτονομηθούν και να λειτουργήσουν αυτοτελώς. Η ποιητική φαντασία του Σοφοκλή φαίνεται να υπακούει στην παραδεδομένη τεχνική σχετικών με τον Έρωτα ύμνων, τροφοδοτείται όμως από όσα προηγήθηκαν, κυρίως από τη ρήξη Κρέοντα-Αίμονα, η οποία υπόκειται προφανώς στους στίχους 793-4, όπου σκιαγραφείται η καταστροφική μορφή του Έρωτα. Είναι ενδιαφέρον ότι ο χορός συλλαμβάνει στο σημείο αυτό και προβάλλει το βαθύτερο κίνητρο της συμπεριφοράς του Αίμονα, τον έρωτά του για την Αντιγόνη, αν και ο ερωτευμένος νέος είχε διαφυλάξει το συναίσθημα και είχε προβάλλει λογικά και πολιτικά επιχειρήματα. Υιοθετεί, επομένως, κριτική στάση ως προς τη δράση των ηρώων και βοηθά το θεατή να ερμηνεύσει την τελευταία σκηνή, την αποφασιστική, δηλαδή, καμπή της σύγκρουσης πατέρα-γιου, αλλά και να συλλάβει την προσήμανση του στίχου ήδ’ ουν θανείται και θανούσ’ ολεί τινα (751), που εκφέρεται από τον Αίμονα ως απάντηση στην πατρική απειλή ότι ποτέ δεν πρόκειται να παντρευτεί την αγαπημένη του.

Παρακάμπτοντας τα σχετικά ερμηνευτικά ζητήματα που προκύπτουν από το γενικό και αμφίβολο τρόπο με τον οποίο εξακολουθεί να εκφράζεται ο χορός, θα μπορούσαμε να υποθέσουμε ότι αναφερόμενος ο τελευταίος στην παντοδυναμία του Έρωτα, επιχειρεί να μειώσει την ευθύνη του Αίμονα ως προς τη διασαλευθείσα (όπως πιστεύει) ηθική τάξη. Η συμπεριφορά του Αίμονα θεωρείται αποτέλεσμα της επίδρασης του Έρωτα, στον οποίο ούτε οι θεοί μπορούν να αντισταθούν. Πίσω όμως από το χορό ο Σοφοκλής, που βλέπει το δίκιο στην πλευρά του Αίμονα, διδάσκει ότι ο Έρωτας ενδυναμώνει το άτομο στον αγώνα του κατά της αδικίας. Αν συνυπολογίσουμε ότι και η Αντιγόνη κυριαρχείται από τον έρωτα προς τον Αίμονα και ταυτόχρονα από την αδελφική αγάπη, όπως και η Ισμήνη, κατανοούμε ότι η αγάπη συνέχει τα τρία πρόσωπα του έργου, ενώ θέτει σε απέλπιδα αντίθεση τον Κρέοντα. Η πτώση του τελευταίου προσημαίνεται. Ο Κρέων θα πληρώσει τελικά στο θεό Έρωτα με το θάνατο του Αίμονα. Η ηθική της αγάπης θα θριαμβεύσει πάνω στην ηθική της ιδιοτέλειας και του υπολογισμού. Το θέμα του Έρωτα σπονδυλώνει έτσι το κεντρικό στάσιμο του έργου, υποκαθιστά την έλλειψη μιας σκηνής μεταξύ Αντιγόνης και Αίμονα και αποτελεί προοίμιο του κομμού που ακολουθεί, όπου η ιδέα του Έρωτα θεωρείται πλέον από την πλευρά της Αντιγόνης. Υποκαθιστώντας όμως ο Σοφοκλής μια τέτοια (ερωτική) σκηνή -στην οποία θα επέμενε το σύγχρονο θέατρο- με τη δραστική λιτότητα του χορικού άσματος, αρνείται να αφεθεί στον εύκολο δρόμο της προβολής του ερωτικού συναισθήματος και να διαλύσει το τελευταίο μέσα στα ατέλειωτα λόγια μιας λογομαχίας.

Αν δεχτούμε, όπως συνάγεται από τη λογική ανάλυση, ότι η Αντιγόνη είναι μια τραγωδία της ανθρώπινης μωρίας, ότι ο Σοφοκλής δραματοποιεί την κατάληξη της αλαζονείας και του λάθους με ενορατική και διεισδυτική ικανότητα, ότι τονίζει με έμφαση την υπευθυνότητα των ανθρώπων, τότε το χορικό αυτό φαίνεται να παρεκκλίνει από τη λογική αυτή. Ο χορός θεωρεί ως αιτία για τη διασάλευση της ηθικής τάξης τον Έρωτα και όχι την ύβρη που εκφράζει ο Κρέων, αποσιωπώντας μάλιστα τη δραστική σημασία που αποδίδει ο ποιητής στο χαρακτήρα του ήρωα. Ο Σοφοκλής, όπως κάθε μεγάλος ποιητής, δεν επιλέγει εύκολες λύσεις. Ο στόχος του είναι να μας αναγκάσει να στοχαστούμε πάνω στην ανθρώπινη δράση. Να προσμετρήσουμε το μερίδιο του Έρωτα στην επαναστατικότητα του ατόμου, στην εκρηκτική ορμή της ψυχής, που προσπαθεί να αποκτήσει την ελευθερία της απέναντι σε μια αυταρχική εξουσία. Ο Έρωτας αποβαίνει λοιπόν η υπερκόσμια δύναμη που ενισχύει την επαναστατική ισχύ του πολίτη. Οπλίζει τον Αίμονα και την Αντιγόνη, τους ήρωες που επιχειρούν να αποτινάξουν την κρατική αυθαιρεσία η οποία εμποδίζει την ελεύθερη αναπνοή τους. Η τιμωρία του Κρέοντα καταδικάζει την ύβρη της τάξης του και ο θάνατος των δύο ηρώων υπογραμμίζει, ίσως, το χρέος των ανθρώπων να υπερασπιστούν την ελευθερία της κοινότητας, στην οποία ανήκει και η ζωή τους, αν χρειαστεί. Οι Αντιγόνες και οι Αίμονες αποτελούν, επομένως, την υπόσχεση και την απαίτηση μιας καινούργιας κοινωνίας, φτιαγμένης στα μέτρα της ελευθερίας του ανθρώπου, όπου η εξουσία, περιορισμένη στο σωστό της ρόλο, θα είναι πια ο εγγυητής της ελευθερίας, όπου ο Κρέων και η Αντιγόνη, συμφιλιωμένοι στην ιστορία, θα εγγυώνται με την ισορροπία τους την ελευθερία του ανθρώπου μέσα στους κόλπους μιας κοινότητας ορθοφρονούσας και δίκαιης. Ο ρόλος του Έρωτα, τη δύναμη του οποίου ψάλλει ο χορός του Σοφοκλή, διαγράφεται καταλυτικός μέσα στη νέα ανθρώπινη κοινότητα. Ο θεός του Έρωτα οδηγεί στην πτώση τον Κρέοντα και αποδεικνύεται πιο καταστρεπτικός από κάθε άλλη δύναμη. Ο Σοφοκλής κατορθώνει να αποδώσει στον Έρωτα το maximum του μεγαλείου του. Η ερωτική μανία, που εμπνέει η Αφροδίτη, γίνεται η «θεία μανία» που ξανακάνει τον κόσμο κόσμημα, όπως τον οραματίστηκαν οι ποιητές, «όμορφο από την αρχή, στο σχήμα της καρδιάς».

Διαχρονική σημασία σήμερα

Η Αγάπη είναι το υπέρτατο συναίσθημα. Τη θεωρώ ως τη μεγαλύτερη δύναμη του Ανθρώπου. Η Αγάπη είναι σαν τη φωτιά: Όμορφη σαν την κοιτάς από μακριά, ζεστή όταν την πλησιάζεις, καίγεσαι αν την αγγίξεις. Θεωρώ ευτυχείς όσους έχουν νιώσει το υπέροχο αυτό συναίσθημα και τις συνέπειές του, έστω κι αν αυτές είναι οδυνηρές, καθώς η αληθινή Αγάπη, μπορεί να είναι ζωοδότρα, αλλά και θάνατος μαζί, κάποτε, να οδηγήσει κάποιον στην τρέλα, ακόμα και στο θάνατο. Η ιεροτελεστία αυτή, που είναι το υψηλότερο και το ευγενέστερο των αισθημάτων, του ανθρώπου, κοστίζει τόσο ακριβά (ενώ δεν κοστίζει τίποτα στην πραγματικότητα), ορισμένες φορές, και είναι τόσο σπάνια, ειδικά, στις μέρες μας.

Έρωτας είναι η Ζωή. Η λέξη από μόνη της αγιάζει καθετί που βρίσκεται σιμά της. Ο Έρωτας είναι ένας, δε γνωρίζει, σύνορα, φραγμούς, φύλλο, αποστάσεις. Δεν έχει μέτρα ούτε σταθμά.

Η Αγάπη, που, πολλές φορές, έρχεται και φεύγει, λυσσομανώντας, όπως ο άνεμος, αφήνει πικρή γεύση, σε τυχόν έλλειψη ανταπόκρισης, χωρισμό και χαμό της. Ως αρχέγονο συναίσθημα ανάγκης, δεν υπόκειται σε νόμους, δεν έχει όρια και δε δέχεται όρους, ενώ, ειδικά ο Έρωτας, μπορεί να φτάσει στο αντίθετο άκρο, εκείνο του μίσους, σε αντίθεση με την Αγάπη που μπορεί να ‘ναι άδολη.

Κατά τον Ησίοδο («Θεογονία»), ο Έρωτας γεννήθηκε με το σμίξιμο της Γης και του Χάους, ενώ, ο Σοφοκλής, στην «Αντιγόνη», έγραψε το περίφημο: «Έρως ανίκατε μάχαν», Για να συνεχίσει με τα λόγια της ίδιας της Αντιγόνης: «Ούτοι συνέχθειν, αλλά συμφιλείν έφυν», δηλαδή: Δε  γεννήθηκα για να μισώ, αλλά για ν’ αγαπώ.

Αγγελική Ράσκου,Β3

εἰ ταῦτα λέξεις, ἐχθαρεῖ μὲν ἐξ ἐμοῦ, ἐχθρὰ δὲ τῷ θανόντι προσκείσει δίκῃ. ἀλλ᾽ ἔα με καὶ τὴν ἐξ ἐμοῦ δυσβουλίαν παθεῖν τὸ δεινὸν τοῦτο• πείσομαι γὰρ οὐ τοσοῦτον οὐδὲν ὥστε μὴ οὐ καλῶς θανεῖν.

Απρ 20117

Μετάφραση στίχων 93-97

Αν λες τέτοια, και θα μισηθείς από μένα και δίκαια θα μισεί για πάντα νεκρός.

Αλλά άφησε εμένα και τη δική μου αφροσύνη να πάθουμε αυτό το κακό·

γιατί δεν θα πάθω τίποτα τόσο φοβερό ώστε να μην πεθάνω έντιμα.

Ερμηνεία

Η Αντιγόνη σε αντίθεση με την αδερφή της είναι γενναία και αποφασιστική. Αφού έχει ανακοινώσει στην αδερφή της Ισμήνη την απόφασή της να θάψει τον αδερφό τους Πολυνείκη ανεξάρτητα από την εντολή του Κρέοντα περιμένει την απάντηση της Ισμήνης. Εκείνη επειδή από τη φύση της είναι δειλή αρνείται να συμμετέχει στη ριψοκίνδυνη αυτή πράξη της Αντιγόνης. Στα αποφασιστικά λόγια της Αντιγόνης διακρίνεται μια περιφρόνηση και ειρωνική διάθεση για την δειλία της Ισμήνης. Ο αγέρωχος χαρακτήρας της Αντιγόνης έρχεται σε αντίθεση με τον άβουλο και γεμάτο ανασφάλειες χαρακτήρα της Ισμήνης.

Διαχρονικότητα

Οι στίχοι αυτοί δείχνουν πως όταν ο άνθρωπος παίρνει συνειδητά μία απόφαση μπορεί να ευτυχίσει μ’ αυτήν. Η Αντιγόνη αποφασίζει με βάση τις ηθικές αξίες να πεθάνει αφού θάψει τον Πολυνείκη εξασφαλίζοντας έτσι την αγάπη και την εκτίμηση των νεκρών. Είναι λοιπόν συνειδητοποιημένη και ώριμη και μέσα απ την επιλογή της αυτή θεωρεί πως θα βρει την ευτυχία. Το ίδιο συμβαίνει και σήμερα. Ο άνθρωπος κάνει τις επιλογές του ώστε να ευτυχίσει.

Μπούρη Στεφανία,Β4

Οὐ γάρ τι νῦν γε κἀχθές, ἀλλ’ ἀεί ποτε ζῇ ταῦτα, κοὐδεὶς οἶδεν ἐξ ὅτου ’φάνη.

Απρ 20116

Με αυτόν τον στίχο η Αντιγόνη αναφέρεται στην διαχρονική αξία των άγραφων νομών τους οποίους είναι αποφασισμένη να σεβαστεί και όχι ν’ απαξιώσει αρνούμενη να εκτελέσει το καθήκον της.

Η ηρωίδα πιστεύει βαθέως και  συναισθάνεται τη βαρύτητα αυτής της πίστης της, γιατί αγωνίζεται για τις αιώνιες ηθικές αρχές που δίνουν αξία στη ζωή. Η ύπαρξη των θεϊκών νόμων είναι για την Αντιγόνη πίστη βαθιά και είναι έτοιμη για την πίστη της να θυσιάσει και την ζωή της. Επομένως η ύπαρξη των θεών και άγραφων νόμων μέσα στο άπειρο της αιωνιότητας στηρίζεται μόνο στην πιστή και όχι στην γνώση. Κι όσο κι αν μια τέτοια τοποθέτηση φαίνεται υποκειμενική έχει εν τούτοις αντικειμενική ισχύ επειδή παρά τις περιορισμένες αμφισβητήσεις της παίρνει τελικά τον χαρακτήρα πανανθρώπινης παράδοσης. Επομένως η Αντιγόνη καλεί από την σκηνή τον θεατή σε μεταφυσικούς προβληματισμούς και σε παραδοχή των δικών της λόγων. Η ηρωιδα είναι έτοιμη να μαρτυρήσει και αυτό την εξυψώνει από θρησκευτική άποψη, της δίνει δύναμη και ελπίδα και συγχρόνως τη γεμίζει με προσδοκία για μεταθανάτια αιώνια ζωή.

Η πίστη της Αντιγόνης στην αιωνιότητα επηρεάζει σαφώς τις ενέργειες της και τη φέρνουν σε σύγκρουση με την εγκόσμια εξουσία του Κρέοντα. Δεν είναι δυνατόν ένας θνητός ,ο Κρεών , να έχει τόση δύναμη ώστε να μπορεί να υπερισχύσει και να επιβάλει το δικό του νόμο, περιφρονώντας και αγνοώντας τους άγραφους νόμους.

Εφ’ όσων λοιπόν η Αντιγόνη πιστεύει βαθιά στην ύπαρξη και στη δύναμη του θεου, δεν είναι δυνατόν να προδώσει τώρα την πίστη της, από φόβο μπροστά στον ανθρώπινο νόμο και στην έπαρση αυτού που τον θέσπισε. Οι ανθρώπινοι νόμοι είναι πρόσκαιροι και η ισχύς τους περιορισμένη. Και η Αντιγόνη προτιμά να κερδίσει την υστεροφημία για την παραδοχή της αιωνιότητας των θειων νόμων κι όχι να καταδικαστεί για την παράβαση τους μπροστά στα δικαστήρια των θεών στον άλλο κόσμο. Δεν εκπροσωπεί την άρνηση του νόμου αλλά την διάκριση του ανθρώπινου και του θειου νόμου. Μόνο οι νόμοι σύμφωνα με τις αιώνιες και ηθικές αρχές μπορούν να συμβάλλουν στην πρόοδο του κοινωνικού συνόλου και τέτοιους νόμους βέβαια ούτε η Αντιγόνη θα παραβεί.

Η αγάπη για τον άνθρωπο και τις αιώνιες ηθικές αξίες είναι ωραία και συγκινει. Γι’ αυτό όποιος πιστεύει σ’ αυτή και την κάνει έργο και ουσία ζωής κερδίζει τον ανθρώπινο προορισμό του.

Το Κρεοντειο μίσος δεν μπόρεσε να εξουδετερώσει αμιγή της αγάπης της ηρωιδας που κέρδισε την υστεροφημία της με τον πλούτο της καρδιάς της και το ηγετικό μεγαλείο.

Κατερίνα Σαμούρη,Β4

Ούτοι συνέχθειν, αλλά συμφιλείν έφυν

Απρ 20115

Ανάλυση στίχου(523):

Στη ζωή μας υπάρχουν πολλές στιγμές οι οποίες είναι γεμάτες με χάρα.Ένα συναίσθημα που όλοι οι άνθρωποι έχουμε νιώσει είναι το συναίσθημα της αγάπης. Με την έλλειψη αυτού του συναισθήματος οι άνθρωποι μετατρέπονται σε αντικοινωνικά όντα πράγμα το οποίο δεν είναι καθόλου ωραίο. Διότι χωρίς την αγάπη ο άνθρωπος γίνεται μίζερος και κακός. Επιπλέον ο κάθε άνθρωπος που είτε δεν δίνει είτε δεν παίρνει αυτό το συναίσθημα νιώθει μέσα του ένα τεράστιο κενό. Επίσης χωρίς την αγάπη οι άνθρωποι πιστεύουν πως είναι ανολοκλήρωτοι πράγμα το οποίο τους κάνει να ψάξουν και να νιώσουν αυτό το συναίσθημα το οποίο γεμίζει τους ανθρώπους με χαρά. Δηλαδή όλοι μας θα πρέπει να αναζητήσουμε την αγάπη ώστε να νιώσουμε ολοκληρωμένοι, καθώς με την αγάπη δικαιώνεται η ανθρώπινη ύπαρξη. Αυτό το συναίσθημα είναι τελείως ανθρώπινο καθώς όταν το νιώθουμε την αγάπη χαιρόμαστε ή λυπόμαστε μαζί με τους συνανθρώπους μας. Ακόμα οι άνθρωποι με την αγάπη διώχνουν από μέσα τους  όλες τις ανασφάλειες, φοβίες που έχουνε.

Από την άλλη μεριά υπάρχουν και άλλα συναισθήματα όπως είναι το συναίσθημα του μίσους. Με αυτό το συναίσθημα οι άνθρωποι βγάζουν προς τα έξω τον κακό τους εαυτό τον οποίο συνοδεύουν η αντιπάθεια και η απέχθεια.

Επιπρόσθετα με το μίσος ο άνθρωπος γίνεται πονηρός αλλά και συγχρόνως πληγώνει τους συνανθρώπους του με την καθημερινή του συμπεριφορά. Επίσης το μίσος κάνει τους ανθρώπους να θρέφουν μέσα τους την κακία και την έχθρα και αυτό έχει ως αποτέλεσμα αυτοί οι άνθρωποι να χάνουν τον αληθινό τους εαυτό. Ακόμα όλοι οι άνθρωποι όταν έχουν μέσα τους το συναίσθημα του μίσους τις περισσότερες φορές αντιδρούν βίαια προς τους συνανθρώπους τους.

Καταλήγοντας μέσα από τα λόγια της Αντιγόνης καταλαβαίνουμε ότι για να ζήσουμε μια ειρηνική ζωή χωρίς καυγάδες και αντιπαραθέσεις πρέπει να αισθανθούμε όλοι μέσα μας το συναίσθημα της αγάπης και να αποβάλλουμε διάφορα αρνητικά συναισθήματα όπως είναι αυτό του μίσους όπως    προαναφέρει και η ηρωίδα της τραγωδίας

Συγχρονία:Αντιπαράθεση της Αντιγόνης με τον Κρέοντα. Ο Κρέοντας απευθύνεται προς την Αντιγόνη και της λέει ότι θα πρέπει να πειθαρχήσει και να υπακούσει στις εντολές του. Απαντά η Αντιγόνη και του λέει οτι δεν γεννήθηκε στην γη για να μισεί αλλά για να αγαπά.

Διαχρονικότητα:Είναι μία άποψη στάση ζωής. Η αγάπη φέρνει τους ανθρώπους κοντά και τους κάνει να φέρονται <<ανθρώπινα>>. Επιπλέον η αγάπη δικαιώνει την ανθρώπινη ύπαρξη. Αντιθέτως το μίσος στους ανθρώπους έχει πάντα καταστροφικά αποτελέσματα τα οποία εμφανίζονται στην καθημερινότητα των ανθρώπων.

<<Εμείς>>: Όλοι οι άνθρωποι έχουν αισθανθεί πολλές φορές συναισθήματα όπως είναι η αγάπη και το μίσος. Η αγάπη για όλους μας αναμφισβήτητα είναι ένα από τα ωραιότερα συναισθήματα που έχουμε νιώσει στη ζωή μας. Αυτό το καταλαβαίνουμε βλέποντας έξω άτομα τα οποία κυκλοφορούν χαρούμενα. Αντιθέτως  το μίσος κρύβει τον αληθινό χαρακτήρα του ανθρώπου και συνήθως έχει πολλά καταστροφικά αποτελέσματα.

KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ-ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΕΤΟΚΗΣ,Β3

λόγοις δ’ εγώ φιλούσαν ου στέργω φίλην.

Απρ 20115

ΣΤΙΧΟΣ 543 ΜΤΦΡ: ΕΓΩ ΔΕΝ ΘΕΩΡΩ ΔΙΚΟ ΜΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟ ΑΥΤΟΝ ΠΟΥ ΑΓΑΠΑ ΤΑ ΛΟΓΙΑ.


ΕΡΜΗΝΕΙΑ:Η ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΔΕΝ ΔΕΧΕΤΑΙ ΤΗΝ ΔΗΛΩΣΗ ΤΗΣ ΑΔΕΡΦΗΣ ΤΗΣ ΟΤΙ ΣΥΜΜΕΤΕΙΧΕ ΚΑΙ ΑΥΤΗ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ ΤΗΣ ΤΑΦΗΣ. ΦΟΒΑΤΑΙ ΟΜΩΣ, ΜΗΠΩΣ Ο ΚΡΕΟΝΤΑΣ ΔΕΝ ΤΗΝ ΠΙΣΤΕΨΕΙ ΚΑΙ ΕΠΙΚΑΛΕΙΤΑΙ ΓΙ’ ΑΥΤΟ ΤΗΝ ΜΑΡΤΥΡΙΑ ΤΩΝ ΘΕΩΝ. ΜΕ ΤΗΝ ΕΠΙΚΛΗΣΗ ΑΥΤΗ ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΝΕΙ ΟΤΙ Η ΙΣΜΗΝΗ ΔΕΝ ΑΝΑΜΕΙΧΤΗΚΕ ΚΑΘΟΛΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ ΑΥΤΗ. ΕΠΙΚΡΙΝΕΙ ΜΑΛΙΣΤΑ ΤΗΝ ΑΔΕΡΦΗ ΤΗΣ ΛΕΓΟΝΤΑΣ ΟΤΙ ΔΕΝ ΑΓΑΠΑ ΕΚΕΙΝΗ ΠΟΥ ΜΙΛΑ ΜΕ ΤΑ ΛΟΓΙΑ ΜΟΝΟ, ΚΑΙ ΜΑΛΙΣΤΑ ΕΡΧΕΤΑΙ ΝΑ ΔΗΛΩΣΕΙ ΨΕΥΔΩΣ ΟΤΙ ΕΛΑΒΕ ΜΕΡΟΣ ΣΤΗΝ ΤΑΦΗ ΕΝΩ ΕΙΝΑΙ ΑΜΕΤΟΧΗ ΚΑΙ ΞΕΝΗ ΣΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ ΑΥΤΟ. Η ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΔΕΝ ΜΕΝΕΙ ΒΕΒΑΙΑ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΜΕΝΗ ΑΠΟ ΤΑ ΩΡΑΙΑ ΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΑΔΕΡΦΗΣ ΤΗΣ ΑΦΟΥ ΑΥΤΑ ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΣΕ ΑΝΤΙΘΕΣΗ ΜΕ ΤΙΣ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΕΣ ΠΡΑΞΕΙΣ ΤΗΣ. Η ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΕΙΝΑΙ Η ΗΡΩΙΔΑ ΤΩΝ ΕΡΓΩΝ. ΑΝΤΙΘΕΤΩΣ Η ΙΣΜΗΝΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΤΑΙ ΩΣ ΜΕΤΑΝΟΟΥΣΑΜΑΓΔΑΛΗΝΗ. ΓΙ’ ΑΥΤΟ Η ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΕΙ ΓΙ’ΑΥΤΗΝ ΔΗΚΤΙΚΑ,ΕΙΡΩΝΙΚΑ,ΠΙΚΡΟΧΟΛΑ ΚΑΙ ΥΠΟΤΙΜΗΤΙΚΑ ΛΟΓΙΑ. ΔΕΝ ΔΕΧΕΤΑΙ ΩΣ ΑΛΗΘΗ ΤΗΝ ΔΗΛΩΣΗ ΤΗΣ ΚΑΙ ΑΡΝΕΙΤΑΙ ΤΗΝ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΗΣ ΠΕΙΣΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΑΝΥΠΟΧΩΡΗΤΑ.

ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟ ΝΟΗΜΑ :Ο ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΣΤΙΧΟΣ ΛΟΙΠΟΝ ΑΠΟΔΕΙΚΝΥΕΙ ΤΗΝ ΥΠΟΚΡΙΣΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΨΕΜΑ ΠΟΥ ΚΥΡΙΕΥΟΥΝ ΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ. ΠΟΛΛΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΣΤΙΣ ΜΕΡΕΣ ΜΑΣ ΜΙΛΟΥΝ ΓΙΑ ΑΓΑΠΗ, ΦΙΛΙΑ, ΑΔΕΛΦΟΤΗΤΑ ΧΩΡΙΣ ΟΜΩΣ ΝΑ ΤΟ ΝΙΩΘΟΥΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ. ΤΟ ΣΥΜΦΕΡΟΝ ΚΑΙ Ο ΕΓΩΙΣΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΠΑΘΗ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΚΥΡΙΑΡΧΟΥΝ ΚΑΙ ΓΕΜΙΖΟΥΝ ΜΕ ΠΙΚΡΑ ΤΙΣ ΚΑΡΔΙΕΣ ΜΑΣ. ΑΥΤΟ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΔΙΟΤΙ ΟΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ ΔΕΝ ΔΙΑΘΕΤΟΥΝ ΠΑΙΔΕΙΑ ΚΑΤΙ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟ. ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΤΑ ΑΤΟΜΑ ΔΙΕΥΡΥΝΟΥΝ ΤΟ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΤΟΥΣ ΕΠΙΠΕΔΟ ΚΑΙ ΕΞΑΝΘΡΩΠΙΖΟΥΝ ΤΟΝ  ΨΥΧΙΚΟ ΤΟΥΣ ΚΟΣΜΟ.  ΕΤΣΙ, ΜΕ ΑΥΤΟΝ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΚΑΤΑΣΤΡΕΦΟΝΤΑΙ ΚΑΠΟΙΕΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΟΛΥΤΙΜΟΤΕΡΕΣ ΑΡΕΤΕΣ ΠΟΥ ΔΙΑΘΕΤΕΙ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΜΦΕΡΟΝ, Η ΠΙΚΡΙΑ ,Η ΖΗΛΙΑ ΚΑΙ Η ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ ΜΑΣ ΚΥΡΙΕΥΟΥΝ.

ΣΤΑΓΚΟΥ ΜΑΡΙΑ,Β4

Ούτοι συνέχθειν, αλλά συμφιλείν έφυν!

Απρ 20115

Η ερμηνεία της φράσης για την τραγωδία.

Στα λόγια αυτά, που διατρανώνουν το ήθος της τραγικής ηρωίδας και αποκαλύπτουν την αδιέξοδη ψυχολογική της κατάσταση, διαφαίνεται ένα παγκόσμιο μήνυμα αγάπης και αδελφοσύνης μεταξύ των ανθρώπων. Μέσα στο αιματοβαμμένο παλάτι του Οιδίποδα και στην καταραμένη γενιά του Λάβδακου, μετά από ανίερες πράξεις, άδικους σκοτωμούς και παραβιάσεις των ηθικών κανόνων, ανθίζει μια ελπίδα ανθρωπιάς μέσα από την Αντιγόνη και την ομολογία της:  «Γεννήθηκα για να αγαπώ και όχι για να μισώ». Η ηρωίδα, έτσι, γίνεται ακόμα πιο συμπαθής στα μάτια των θεατών, οι οποίοι ξέρουν ότι αυτή η υπέροχη ψυχή σε λίγο θα σβήσει. Παράλληλα, φωτίζεται μεταξύ της Αντιγόνης και του Κρέοντα, ο οποίος φαντάζει πιο σκληρός, πιο αυταρχικός, πιο δεσποτικός. Δημιουργείται, έτσι, στους θεατές μία ακολουθία συναισθημάτων που κινούνται ανάμεσα στα όρια της αποδοχής, συμπάθειας, θαυμασμού αλλά και οίκτου (για την Αντιγόνη). Έτσι επέρχεται η κάθαρση, που είναι και πρωταρχικός στόχος της τραγωδίας σύμφωνα με τον Αριστοτέλη. Επομένως, μέσα από τα λόγια της Αντιγόνης εκδηλώνεται όλη η διάθεση του ποιητή να περάσει μήνυμα ανθρωπιάς, προκαλώντας την συγκίνηση του Αθηνα’ι’κού λαού, ο οποίος θα κρίνει και το έργο του. Γίνεται, έτσι, η συγκεκριμένη τραγωδία ένα έργο-σύμβολο κατά του πολέμου και της εχθρότητας και αφετηρία αισιοδοξίας για μια ζωή όπου θα πρωταγωνιστεί η αγάπη.

Η διαχρονική αξία της φράσης

Η συγκλονιστική ομολογία της τραγικής κόρης, που είχε για πατέρα και αδερφό της το ίδιο πρόσωπο, τα δυο της τα αδέρφια άδικα αλληλοσκοτωμένα και μια μάνα εξίσου τραγική, που αυτοκτόνησε κάτω απ’ το συντριπτικό βάρος των ενοχών της, είναι ένα αιώνιο μήνυμα αθωότητας, αγνότητας και ανθρωπιάς. Μέσα σε ένα κόσμο βρώμικο, όπου κυριαρχεί ο υλικός ευδαιμονισμός και έχουνε χαθεί οι βασικές ανθρώπινες αξίες, τα λόγια αυτά ηχούν παράδοξα παρηγορητικά. Είναι μια ανάσα ανθρωπισμού και αμπιστοσύνης σ’ αυτό που μπορεί να προσφέρει ο άνθρωπος στον συνάνθρωπο. Άλλωστε η αγάπη μέσα σε έναν κόσμο που μοιάζει με ζούγκλα είναι μια πράξη αναρχική, επαναστατική, που σπάει τις σιδεριές που κρατούν αιχμάλωτα τα ανθρώπινα συναισθήματα. Σαν μια φράση, λοιπόν, που αντιστρατεύεται ένα παγκόσμιο καθεστώς αντιπαλότητας, η φράση «γεννήθηκα για να αγαπώ και όχι για να μισώ» μπορεί να γίνει πρότυπο για την νέα γενιά, καθώς από μια ντελικάτη και τόσο συναισθηματικά ευάλωτη ψυχή, πλημμυρισμένη από αγάπη, βγαίνει τέτοια δύναμη αντίθεσης στον αυταρχισμό και τόση αξιοπρέπεια, που πραγματικά συγκλονίζει.

Έτσι, μια απλή ομολογία αγάπης γίνεται μανιφέστο πίστης των παραδοσιακών ανθρωπιστικών αξιών, που διαχρονικά ανά τους αιώνες σμιλεύουν ολοκληρωμένες προσωπικότητες. Εμείς ως μαθητές οφείλουμε να παραδειγματισθούμε από την πορεία ζωής της συνομήλικης μας Αντιγόνης και να μάθουμε να αγαπάμε με πάθος όπως αυτή, κόντρα στους  «Κρέοντες»> αυτού του κόσμου.

Κωνσταντίνα Χίτζιου, B4

« Παλιότερα άρθραΠιο πρόσφατα άρθρα »

Kατηγορίες

Είναι σήμερα

Δεκέμβριος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Μια «άλλη» συνάντηση των μαθητών και των μαθητριών των τμημάτων Β3 και Β4 του 1ου ΓΕΛ Σερρών με την Αντιγόνη του Σοφοκλή.
Μέσα από τις σελίδες ενός ψηφιακού ημερολογίου συνομιλούμε με το κείμενο και την ηρωίδα και πειραματιζόμαστε σε νέες διαδρομές ανακάλυψης και μύησης στο μάθημα της Αρχαίας ελληνικής Τραγωδίας.
Οι μαθητές και οι μαθήτριες ελεύθερα επιλέγουν και σχολιάζουν την αγαπημένη τους φράση από την τραγωδία συνθέτοντας με το λόγο και την εικόνα τη δική τους σελίδα για την Αντιγόνη.

Σύλια Ζέττα

Φιλόλογος 1ου ΓΕΛ Σερρών



Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων