3η αρχαιολογική περιήγηση: Το Βυζαντινό Χριστιανικό και Εκκλησιαστικό Μουσείο της Κω

Τσικνο-Πέμπτη 28 Φεβρουαρίου 2019:

Λοιπόν… Μάλλον περάσαμε πολύ πολύ καλύτερα απ’ όλο το υπόλοιπο σχολείο… Διότι, και περιηγηθήκαμε, και ήταν όλα ευχάριστα, και δεν περιμέναμε άσκοπα, Και φάγαμε έγκαιρα, Και βέβαια γνωρίσαμε πράγματα για τον τόπο μας που δεν ξέραμε.

Τι μάθαμε;

Α) Ότι δίπλα στο Βυζαντινό Χριστιανικό Μουσείο Κω και στο ίδιο ύψος ήταν όλη η προσεισμική Κως. Ακριβώς δίπλα ήταν ο προσεισμικός Ναός του Αγίου Νικολάου, μέρη του οποίου μεταφέρθηκαν αυτούσια στον νεότερο Μητροπολιτικό Ναό –όπως το τέμπλο του Ιερού. Δυστυχώς ο νεότερος ναός είναι σεισμόπληκτος από τον τελευταίο σεισμό και δεν μπορούμε να τον δούμε. Θυμηθείτε επίσης ότι η οδός Ιπποκράτους ήταν η χαντάκα μπροστά στο τείχος, γεμάτη πάντα με νερό… Ο δεσπότης μας έδειξε 2-3 πηγάδια με νερό, μπροστά από το μουσείο, στο πλάι της «χαντάκας»/οδού Ιπποκράτους. Μάθαμε επίσης ότι πίσω από το μουσείο υπήρχε η δεξαμενή της πόλης της Κω, απ’ όπου έπεσε μέσα στο σκοτεινά κάποιος εργάτης και ανακαλύφθηκε έτσι η «Παναγία η Κατεβατή».

Β) Ότι ο κόσμος σε κάθε εποχή, ζωγράφιζε εικόνες και παραστάσεις για να τις καταλαβαίνει. Έτσι σε εποχές ιδιαίτερα υψηλού μορφωτικού επιπέδου, έχουμε εικόνες και παραστάσεις αριστουργήματα. Σε εποχές όπου κυριαρχεί η αγραμματοσύνη, οι εικόνες και οι παραστάσεις είναι απλοϊκές.

Γ) Αν και αναφέρθηκα στις σχολές ζωγραφικής στον τόπο μας σε προηγούμενο σημείωμά μου, ο δεσπότης μας, επέμεινε ότι υπάρχει Δωδεκανησιακή Ζωγραφική Σχολή. Επιμένω κι εγώ ότι πρόκειται για παρακλάδι της Κρητικής Σχολής… Το αριστούργημα με την «Κοίμηση της Θεοτόκου» που είδαμε μέσα στην δεύτερη αίθουσα του ορόφου, μοιάζει πολύ με την «Κοίμηση της Θεοτόκου» του Κρητικού Δομήνικου Θεοτοκόπουλου/Ελ Γκρέκο που υπάρχει στο Μουσείο της Πάτμου. Όπως και να ‘χει, κρατήστε τα παρακάτω ονόματα: Μακεδονική Σχολή – Μανουήλ Πανσέληνος – Μπλε και Πράσινο χρώμα Κρητική Σχολή – Ελ Γκρέκο, Θεοφάνης Κρητικός – χρώματα της γης και της φωτιάς (κόκκινο, κροκί, χρυσό, καφέ) και μεγάλη αυστηρότητα. Να θυμάστε και εκείνη της παράσταση που έχει χρώματα όταν εικονίζονται άνθρωποι, ενώ είναι ασπρόμαυρη όταν εικονίζονται άγγελοι.

Δ) Οι άνθρωποι σε διάφορες εποχές, μπορεί να μην ήταν άνετοι οικονομικά, μπορεί να ήταν φτωχοί, όμως, ό,τι αφορούσε το Θεό τους και τη θρησκεία τους το έφτιαχναν με ό,τι πολυτιμότερο υλικό διέθεταν. Η υπόθεση «Θεός» έχει πολύ μεράκι, πολύ αγάπη. Γι΄αυτό και κάθε θρησκεία, κάθε τόπου, αποτελεί το βασικό πολιτιστικό θεμέλιο και τον σκελετό του τόπου. Θέλω να σας ζητήσω να φυλάξετε το πανέμορφο αναμνηστικό που μας δόθηκε στο τέλος. Είναι αντίγραφο σφραγίδας του τόπου μας, τυπωμένο σε χυτό μέταλλο. Μερακλής αυτός που το παρήγγειλε (προφανώς ο Δεσπότης μας). Τρομερό και εύστοχο το σχόλιο κάποιων από εσάς για το γλυκό κι ευγενικό βλέμμα του δεσπότη. Όντως… Κι εγώ τον αγαπώ πολύ γι’ αυτή του τη ζεστασιά και την καλοσύνη.

Ευχαριστώ όλους και όλες σας που έρχεστε με χαρά και ενθουσιασμό στις συναντήσεις μας. Έχουμε κλείσει μια συνάντηση για την Κυριακή 24 Μαρτίου 2019 στο Ασκληπιείο. Ενδεχομένως να κάνουμε άλλη μια, αυτήν που σας χρωστώ για το προ-προηγούμενο Σάββατο που ματαιώθηκε λόγω καιρού. Στον δυτικό αρχαιολογικό χώρο. Μέσα στον Απρίλιο, πριν το Πάσχα, θα πάμε Κάστρο Αντιμάχειας/ Άγιο Στέφανο Κεφάλου. Μέσα στον Μάιο θα πάμε παλαιό Πυλί… Και μόλις μπορέσω θα βάλω άλλες δυο συναντήσεις για τις Οθωμανικές Αρχαιότητες και για την σύνοψη της Ιταλοκρατίας… Είστε υπέροχες και υπέροχοι. Αγαπώ σας και φιλώ σας.

Τοπ.

 

Υ. Γ. Να μην ξεχνάτε τα κινητά σας… Να βγάζετε φωτογραφίες και βίντεο από κάθε περιήγηση.