Σάββατο 13 Απριλίου 2019:
Παιδιά, νομίζω πως σήμερα ήταν η καλύτερη, ωραιότερη και η πιο ενδιαφέρουσα από τις συναντήσεις μας…
Σιγά σιγά το πρόγραμμά μας κορυφώνεται και ολοκληρώνεται… Κρατήστε την όρεξή σας λοιπόν για την τελευταία μας συνάντηση, στις 4 Μαΐου 2019.
Επί τροχάδην, τα σημερινά:
Στην «Αστυπάλαια» της Κω, όπως ονομαζόταν η Κέφαλος κάποτε, φτιάχτηκαν 5 «Βασιλικές». Τις 2 απ’ αυτές, στο συγκρότημα του Αγίου Στεφάνου, είδαμε και γνωρίσαμε σήμερα.
Βασιλική λέμε ένα δημόσιο κτίριο που χρησιμοποιούνταν στην αρχαία Ρώμη ως χώρος δημοσίων συνεδριάσεων, εμπορικών συναλλαγών αλλά και ως δικαστήρια. Από τον 4ο αιώνα η βασιλική προσαρμόστηκε στις ανάγκες λατρείας των χριστιανών και αποτέλεσε για πολλούς αιώνες τον κυριότερο αρχιτεκτονικό τύπο εκκλησιαστικού κτιρίου, τόσο στην Ανατολή όσο και στη Δύση. Από ένα σημείο και μετά, σ’ αυτό το μακρόστενο κτίριο της «Βασιλικής» οι χριστιανοί Ρωμαίοι (δηλαδή οι Βυζαντινοί), άρχισαν για λόγους ηχητικής, να χτίζουν και τρούλους…
Ο Άγιος Στέφανος είναι συγκρότημα δίδυμων ναών με Βαπτιστήριο. Χτίστηκε μετά τον μεγάλο σεισμό του 469 μ. Χ. και γκρεμίστηκε μάλλον από τον επίσης καταστροφικό σεισμό του 554 μ. Χ….
Μαρμάρινες κολώνες και χτιστοί πεσσοί χωρίζουν τα μέρη του ναού (3 κλίτη/ 3 διάδρομοι). Και στους δυο ναούς, είναι αξιοσημείωτο το ότι υπάρχει «σύνθρονο» πίσω από την Αγία Τράπεζα, δηλαδή δεσποτικός και ιερατικός θρόνος… Ένδειξη ότι η «πόλη» της Κεφάλου (Αστυπάλαιας) ήταν έδρα Επισκοπής ή Μητρόπολης…
Μάθαμε επίσης για το περίφημο «Κουρασάνι». «Ήταν φτιαγμένο από ασβέστη, άμμο, νερό, τριμμένο κεραμίδι, χαλαζιακή άμμο, ηφαιστιακή γη και άλλα δευτερεύοντα υλικά. Πολλές φορές ενισχυόταν από τους τοπικούς τεχνίτες με μαλλί από τράγους και άχυρο. Η υψηλή περιεκτικότητα του κονιάματος σε ποζολάνες (ηφαιστειακά υλικά), το καθιστούσαν εξαιρετικά ανθεκτικό στον χρόνο και στις καιρικές συνθήκες και απρόσβλητο από την υγρασία. Η ποζολάνη στον Ελλαδικό χώρο προέρχεται σήμερα από την Νίσυρο και είναι το βασικό υλικό του παραδοσιακού κονιάματος Κουρασάνι….»
Μάθαμε επίσης ότι το «Κουρασάνι» μαζί με το ασπράδι των αυγών, αποτέλεσε την καλύτερη συγκολλητική ουσία στις οικοδομές των σπιτιών, των κτιρίων και των γεφυριών. Ως τον 19ο αιώνα… Μετά ανακαλύψαμε το τσιμέντο.
Κατόπιν πήγαμε στο Κάστρο της Αντιμάχειας. Χτισμένο σε δυο φάσεις, από το 1322 και μετά. Κυριολεκτικά διαλυμένο και παρατημένο σήμερα, έχει πολλά οικόσημα ιπποτικά. Το βασικότερο, ήταν αυτό του Μεγάλου Μαγίστρου Pierre d’ Aubusson (Πιερ Ντ’ Ωμπυσόν) με τις περίφημες πλεξούδες που συνδέονταν με την Παπική Τιάρα (το καπέλο του Πάπα της Ρώμης), από το οποίο εμπνέονται οι Αντιμαχείτες και φτιάχνουν ακόμη και σήμερα τα Χριστόψωμά τους για τα Χριστούγεννα και τα ψωμιά (πρόσφορα/λειτουργιές) που δίνουν στην Εκκλησία τις Κυριακές για τη Θεία Κοινωνία και το Αντίδωρο.
Μάθαμε για τους σχεδόν αφανισμένους 2 ανώνυμους ναούς και την διαλυμένη Παναγία Ελεημονήτρια, ενώ μπήκαμε στον Άγιο Νικόλαο και την Αγία Παρασκευή, δυο ναούς που λειτουργούν ακόμη και οι οποίοι φτιάχτηκαν περίπου το 1325-1350. Μάθαμε την ιστορία της Αγίας Παρασκευής με την καταστρεπτική παρέμβαση των Ναζί (1941-1945) οι οποίοι τρύπησαν την οροφή για να περάσουν μια καπνοδόχο σόμπας, άφησαν τη μαυρίλα και την υγρασία να καταστρέψει μέσα σε λίγα χρόνια τα πάντα…
Μέσα στο Κάστρο της Αντιμάχειας ζούσαν κάποτε, πριν την Τουρκοκρατία 25.000 Αντιμαχείτες και Καρδαμιώτες. Το Κάστρο εγκαταλείφθηκε στον 19ο αιώνα, ενώ το 1935 καταστράφηκε ολοκληρωτικά ο εσωτερικός του χώρος από τους Ιταλούς, διότι χρησιμοποιήθηκαν τα πέτρινα υλικά του για το στέριωμα του εδάφους στην κατασκευή του Αεροδρομίου της Κω. Αναρωτηθήκαμε γιατί φτιάχτηκαν από την αρχαιολογική υπηρεσία αυτά τα τραγικά περίπτερα όπου σήμερα ζουν μόνο κατσίκια.
Ο Μητροπολίτης μας, μας έδειξε τα φυτά με τα οποία σε παλαιότερα χρόνια έφτιαχναν τα παιδιά «τσίχλες/μαστίχες», μας έμαθε να χτυπούμε την καμπάνα (θυμηθείτε «τον- Α-δάμ, τον- Α-δάμ, τον- Α-δάμ, Α-δάμ, Α-δάμ…. Και πάλι από την αρχή). Μας οδήγησε στη Βίγλα απ’ όπου είδαμε τη Νίσυρο, το Γυαλί, την Κνίδο και βέβαια την Καρδάμαινα. Βρήκαμε άγριες αγκινάρες τα επονομαζόμενα γαϊδουράγκαθα, που αποτελούν τη βάση του φαρμάκου που θεραπεύει τη χολή….
Αυτά είδαμε, αυτά γνωρίσαμε, με αυτά προβληματιστήκαμε… Προσωπικά πέρασα φανταστικά κυρίως επειδή έβλεπα εσάς να είστε ενθουσιασμένοι και ενθουσιασμένες.
Θέλω να κλείσω τούτη την περίληψη της ημέρας με όσα σας είπα στο τέλος του πρώτου μέρους, πριν φύγουμε από τον Άγιο Στέφανο:
Η αρχαία Ελλάδα της Αθήνας του Περικλή ή της Κω του Ιπποκράτη, μοιάζει με έναν πρόγονό μας τον οποίο δεν γνωρίσαμε προσωπικά, διότι αυτός έζησε πολύ παλιά… Σαν να λέμε, μοιάζει με μια ένδοξη προγιαγιά ή ένα ένδοξο προπάππο. Το πνεύμα αυτού του προγόνου όμως μας το μεταφέρουν σήμερα ο παππούς και η γιαγιά μας καθώς και οι γονείς μας, τους οποίους γνωρίσαμε και γνωρίζουμε… Το να είμαστε έτσι στο περίπου υπερήφανοι για τον Ιπποκράτη, το Ασκληπιείο, τον Παρθενώνα, τον Σωκράτη, τον Πλάτωνα ή τον Αριστοτέλη, τις αρχαίες τραγωδίες και κωμωδίες και από την άλλη να έχουμε στο φτύσιμο τον ελληνοχριστιανισμό, τις Εκκλησιές, τη θεολογία, τις αγιογραφίες, τη ναοδομία ή τα κατοπινά πολιτιστικά κατορθώματα του λαού μας επί Τουρκοκρατίας, λοιπόν, νομίζω ότι ανήκει στη σφαίρα της συλλογικής μας σχιζοφρένειας…
Το Δωδεκάθεο πέθανε, η αρχαία Ελλάδα με τη μορφή της λατρείας της Θεάς Αθηνάς στον Παρθενώνα παρήκμασε. Τη θέση της πήραν άλλα πολιτιστικά μεγέθη και δημιουργήματα τα οποία συνεχίζουν να ζουν ακόμη και σήμερα.
Μέσα στις Λειτουργίες των Εκκλησιών βλέπουμε στοιχεία των αρχαίων τραγωδιών, μέσα στις λιτανείες (π. χ. ο επιτάφιος) ή μέσα στην Αναστάσιμη γιορτή, βλέπουμε στοιχεία από τα Παναθήναια, τις Διονυσιακές γιορτές κτλ.
Μέσα στη Βυζαντινή και Παραδοσιακή μας μουσική διασώζονται όλα τα αρχαία μουσικά μέλη του τόπου μας… Και μέσα από τεράστιους συνθέτες σαν τον Μάνο Χατζιδάκι και τον Μίκη Θεοδωράκη μπορούμε να αισθανθούμε αυτό το μεγαλείο μιας ελληνικής αυτοκρατορίας που ζει 2.000 – 3.000 χρόνια…
Και το μεγαλείο μας αυτό παιδιά μου δεν είναι εθνικιστικό, φυλετικό ή ρατσιστικό. Είναι μεγαλείο που αναδεικνύεται στην ΓΛΩΣΣΑ μας και τον ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ μας.
Σας ευχαριστώ που ήρθατε τόσοι/τόσες πολλοί/πολλές σήμερα…