Ξενοφώντας, Ελληνικά, 2.1.30-32
Η δίκη και η εκτέλεση των αιχμαλώτων
ὁ δὲ πόλεμος βίαιος διδάσκαλος, (ο πόλεμος διδάσκει στους ανθρώπους την ωμότητα), Θουκ. 3.82.2
1ο Φύλλο Εργασίας
Στον πόλεμο όλα επιτρέπονται;
Στο τέλος της διερεύνησής σας θα δημιουργήσετε μια παρουσίαση ppt στην οποία θα συμπεριλάβετε τα συμπεράσματα και τα ευρήματα στα οποία θα έχετε καταλήξει, για να ενημερώσετε τους συμμαθητές σας.
- pdf Ο Πόλεµος στην Αρχαία Ελλάδα που είναι αποθηκευμένο στην επιφάνεια εργασίας του υπολογιστή σας στο κεφάλαιο Το δίκαιο του πολέμου
- στο σύνδεσμο http://www.ekivolos.gr/H%20ellhnikh%20polemikh%20ideologial.pdf στο κεφάλαιο ΕΠΙΛΕΓΟΜΕΝΑ – ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΗΝ ΠΟΛΕΜΙΚΗ ΒΙΑ.
Για το δεύτερο και τρίτο ερώτημα
- στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://www.mikrosapoplous.gr/thucy/vivlia/contents.htm και αναζητήστε τα χωρία V.116.4, I.114.3, V.32.1, IV.57 της ιστορίας του Θουκυδίδη, όπου προσδιορίζεται με ακρίβεια που αναφέρεται η φράση του Ξενοφώντα ἅ τε ἤδη παρενενομήκεσαν, (Ξεν., Ελλ., 2.1.31) και αποδελτιώστε τις παρανομίες των Αθηναίων σε έναν πίνακα κατατάσσοντάς τις χρονολογικά.
- στον ίδιο σύνδεσμο αναζητήστε το χωρίο ΙΙΙ. 68 της ιστορίας του Θουκυδίδη και αποδελτιώστε με τον ίδιο τρόπο τις εγκληματικές πράξεις που διέπραξαν οι Λακεδαιμόνιοι κατά τη διάρκεια του Πελοποννησιακού πολέμου.
- Μελετήστε επίσης όσα αναφέρει ο Θουκυδίδης για τις ακρότητες του πολέμου στο απόσπασμα Η «Παθολογία του πολέμου στην ηλεκτρονική διεύθυνση http: //greek-language.gr → Αρχαία Ελληνική → σώματα κειμένων → Ανθολόγιο Αττικής Πεζογραφίας → Καταλόγου κειμένων → Θουκυδίδης → Θουκ. 3.82.2 – 3.83.4 Η «Παθολογία» του πολέμου → Εμφάνιση μετάφρασης, προσπαθήστε να δώσετε τη δική σας ερμηνεία για τη συμπεριφορά Αθηναίων και Σπαρτιατών κατά τη διάρκεια του Πελοποννησιακού πολέμου.
2ο Φύλλο Εργασίας
Εγκλήματα πολέμου και εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας
Στο τέλος της διερεύνησής σας θα δημιουργήσετε μια παρουσίαση ppt στην οποία θα συμπεριλάβετε τα συμπεράσματα και τα ευρήματα στα οποία θα έχετε καταλήξει, για να ενημερώσετε τους συμμαθητές σας.
- Δώστε έναν ορισμό των εννοιών Εγκλήματα πολέμου και Εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας.
- Δημιουργήστε έναν πίνακα στον οποίο θα αποτυπώνονται τα εγκλήματα πολέμου και τα εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας από το δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο μέχρι σήμερα.
- Φτιάξτε ένα χάρτη, όπου θα αποτυπώνεται η γεωγραφική διασπορά των παραπάνω φαινομένων.
- Αναζητήστε στο διαδίκτυο φωτογραφίες και βίντεο, ηχητικά ντοκουμέντα ή προφορικές μαρτυρίες, όπου θα αποτυπώνονται τα παραπάνω γεγονότα και θα απεικονίζονται – περιγράφονται οι πρακτικές που ακολουθήθηκαν σε κάθε περίπτωση.
Βοηθητική πηγή: http://www.amnesty.org.gr/
3ο Φύλλο Εργασίας
Πώς αντιλαμβάνεστε την έννοια της παρανομίας στα πλαίσια του πολέμου;
Στο τέλος της διερεύνησής σας θα δημιουργήσετε μια παρουσίαση ppt στην οποία θα συμπεριλάβετε τα συμπεράσματα και τα ευρήματα στα οποία θα έχετε καταλήξει, για να ενημερώσετε τους συμμαθητές σας.
- Πότε και γιατί δημιουργήθηκε το Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο; Τι υποθέσεις εκδικάζει; Ποιες ενέργειες θεωρούνται εγκλήματα πολέμου;
- Ποιες παρανομίες έχουν διαπράξει οι Αθηναίοι κατά τη διάρκεια του Πελοποννησιακού Πολέμου;
- Θα μπορούσαν οι παρανομίες των Αθηναίων να χαρακτηριστούν εγκλήματα πολέμου;
- Αναζητήστε πληροφορίες για δίκες εγκληματιών πολέμου. Καταγράψτε σύντομα κάθε περίπτωση αναφέροντας και την ποινή που επιβλήθηκε κάθε φορά.
- Συγκρίνοντας τις περιπτώσεις στις οποίες σας οδήγησε η έρευνά σας με αυτή των Αθηναίων σε ποια συμπεράσματα οδηγείστε; Ήταν επιβεβλημένη η τιμωρία τους;
- Πώς κρίνετε τις διαδικασίες απονομής της δικαιοσύνης, όπως περιγράφονται από τον Ξενοφώντα; Έχετε ενστάσεις ή δισταγμούς;
- Με βάση τις ιστορικές σας γνώσεις και την αναζήτησή σας στο διαδίκτυο υπήρχαν την εποχή που εξετάζουμε θεσμοί ανάλογοι με αυτό του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου;
Βοηθητικές πηγές:
- στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://www.unric.org/el/index.php?option=com_content&view=article&id=23&Itemid=35
Για το δεύτερο ερώτημα
- στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://www.mikrosapoplous.gr/thucy/vivlia/contents.htm τα χωρία V.116.4, I.114.3, V.32.1, IV.57 της Ιστορίας του Θουκυδίδη
Φύλλο Εργασίας για όλες τις ομάδες
γιγνόμενα μὲν καὶ αἰεὶ ἐσόμενα, ἕως ἂν ἡ αὐτὴ φύσις ἀνθρώπων, (συμφορές) που γίνονται βέβαια και θα γίνονται πάντοτε όσο μένει ίδιο το φυσικό του ανθρώπου Θουκ. 3.82.2
Αλλάζει η φύση του ανθρώπου;
Μετά την παρουσίαση των εργασιών όλων των ομάδων και τη συζήτηση που θα ακολουθήσει όλες οι ομάδες θα όσα αναφέρει ο Θουκυδίδης για τις ακρότητες του πολέμου στο απόσπασμα Η «Παθολογία του πολέμου στην ηλεκτρονική διεύθυνση http: //greek-language.gr → Αρχαία Ελληνική → σώματα κειμένων → Ανθολόγιο Αττικής Πεζογραφίας → Καταλόγου κειμένων → Θουκυδίδης → Θουκ. 3.82.2 – 3.83.4 Η «Παθολογία» του πολέμου → Εμφάνιση μετάφρασης καθώς και το κείμενο του Φ. Κ. Βώρου, Ο πόλεμος βίαιος διδάσκαλος ή η κακοδαιμονία του πολέμου το οποίο έχει αποθηκευτεί στην επιφάνεια εργασίας των υπολογιστών σας και στη συνέχεια θα καταγράψετε σε μορφή σημειώσεων τις σκέψεις σας σχετικά με τον πόλεμο, τα αίτια που τον προκαλούν και τη σχέση τους με τη φύση του ανθρώπου και θα προβληματιστείτε για το αν υπάρχουν περιθώρια αισιοδοξίας.
Η πρώτη ομάδα θα γράψει ένα άρθρο το οποίο θα δημοσιευτεί στην εφημερίδα του σχολείου.
Το κείμενο της δεύτερης ομάδας θα έχει τη μορφή προσχεδιασμένου προφορικού λόγου που θα ανακοινωθεί στα πλαίσια ενός μαθητικού συνεδρίου.
Η τρίτη ομάδα σε συνεργασία με τη δεύτερη θα δημιουργήσει μια παρουσίαση ppt η οποία θα συνοδεύει το κείμενο του προσχεδιασμένου προφορικού λόγου της ομάδας αυτής.
Η τέταρτη ομάδα θα δημιουργήσει μια διαδραστική αφίσα ευαισθητοποίησης σχετικά με το πρόβλημα του πολέμου με τη βοήθεια του προγράμματος http://www.thinglink.com/. Η αφίσα θα αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του σχολείου
Πρόσφατα σχόλια