Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης

Κάθε χρόνο η 21η Μαρτίου γιορτάζεται ως Παγκόμια Ημέρα της Ποίησης και φέτος την συσχετίσαμε με τον εορτασμό του Έτους Κ.Π.Καβάφη καθώς συμπληρώθηκαν 150 χρόνια από τη γέννησή του.

Έτσι, την Πέμπτη, 21 Μαρτίου 2013, κατόπιν πρόσκλησης της διευθύντριας κ. Γεωργιάδου Κ. η πρώτη ώρα αφιερώθηκε σε μια μικρή ξενάγηση στον κόσμο της ποιητικής δημιουργίας με υπεύθυνη καθηγήτρια την Ντάφου Ζωή, φιλόλογο. Τη μικρή αλλά περιεκτική νοημάτων και ερεθισμάτων εκδήλωση παρακολούθησαν οι μαθητές της Α΄τάξης του Γυμνασίου στο χώρο εκδηλώσεων του αίθριου, ο οποίος είχε διαμορφωθεί κατάλληλα, ενώ λειτουργούσε παράλληλα μικρή έκθεση που περιλάμβανε σύντομο βιογραφικό του Κ.Π.Καβάφη, ενδεικτικά ποιήματά του και στίχους από ποιήματα άλλων ποιητών που εξέφραζαν τις απόψεις τους για την ποιητική εμπειρία.

Η εκδήλωση ξεκίνησε με σύντομη ομιλία της κ. Ντάφου Ζωής η οποία αναφερόμενη στην ημέρα τόνισε δύο κυρίως ζητήματα: πρώτον, τη σχέση μαθητών και ποίησης και δεύτερον, πόσο ο κοινός άνθρωπος χρειάζεται την ποίηση στο σύγχρονο βίο. Σχετικά με το πρώτο θέμα, αφού επεσήμανε τη σχέση των μαθητών με τα είδη ποιητικού λόγου στο σχολείο όπως τα ομηρικά έπη, η αρχαία τραγωδία, οι βυζαντινοί ύμνοι, το δημοτικό τραγούδι κ.α, κατέληξε στο ότι η ποιητική εμπειρία μοιάζει μ΄ ένα ταξίδι εξερεύνησης «όπου κάθε ποίημα μας φανερώνει τα γνωστά στοιχεία του, τους κάμπους, τα βουνά, τις κοιλότητες, αλλά και τα άγνωστα, τις χαράδρες του, τους γκρεμούς του, το ημίφως, το σκοτάδι, το φως που είναι κρυμμένο. Είναι μια πορεία που αλλού επιβραδύνεται, αλλού επιταχύνεται σύμφωνα με το ρυθμό κι αυτό μας ευχαριστεί. Μια περιπέτεια στον κόσμο των λέξεων που αλλού είναι ομαλή, αλλού μας ανησυχεί, μας αναστατώνει, μας διεγείρει. Εν τέλει αυτό που έχει σημασία δεν είναι η ανάγνωση του ποιήματος, αλλά η ανάμνησή του, γιατί συνεχίζει να κοιμάται μέσα μας και αυτή η μυστική σχέση κάθε φορά που το ξαναφέρνουμε στη μνήμη μας είναι η παρηγοριά του».

Στο ερώτημα κατά πόσο ο σύγχρονος άνθρωπος χρειάζεται την Ποίηση στη ζωή του, η απάντηση ήταν καταφατική: την χρειάζεται περισσότερο από ποτέ! «Η Ποίηση είναι ένας δραστικός τρόπος για να επικοινωνήσουμε με το βαθύτερο εαυτό μας, μια μέθοδος αυτογνωσίας, ένας τρόπος να συμφιλιωθούμε μαζί του. Αλλά και μια σοβαρή δύναμη αντίστασης μπορεί να είναι η Ποίηση…». Η ομιλία ολοκληρώθηκε με την πεποίθηση ότι Ποίηση σημαίνει εντρυφώ στο Ωραίο, αφού μας απαλλάσσει από το βάρος της καθημερινής μιζέριας και μας προσφέρει απόλαυση και ευχαρίστηση με ισχυρό το συγκινησιακό στοιχείο. Επιπλέον, ποιος ξέρει ακόμα διατηρούμε την ελπίδα ότι μπορεί να γίνουμε καλύτεροι άνθρωποι υιοθετώντάς την στη ζωή μας.

Στη συνέχεια απαγγέλθηκαν δύο επιλεγμένα ποιήματα από μαθήτριες της Α΄ τάξης: η Διαμαντοπούλου Λήδα μας διάβασε σε ωραίο τόνο και με γλαφυρότητα το ποίημα του Κ. Καρυωτάκη «Μπαλάντα στους άδοξους ποιητές των αιώνων» που το αφιερώσαμε σε όλους τους ποιητές που αγωνίζονται στο στίβο της Ποίησης για να κερδίσουν την Αθανασία! Η Νάντσου Δήμητρα μας απήγγειλε με συγκινησιακή φόρτιση και εκφραστικότητα το ποίημα του Κ.Π.Καβάφη «Εν μεγάλη ελληνική αποικία , 200 π.Χ» ποίημα πλήρως διαχρονικό που μας βάζει σε σκέψεις για την τωρινή μας κατάσταση, ενώ καταλήγει με το γνωστό καβαφικό ύφος στο εξής σπουδαίο και ελπιδοφόρο μήνυμα:

« Έχει άτοπα πολλά , βεβαίως και δυστυχώς, η Αποικία .

Όμως υπάρχει τι το ανθρώπινον χωρίς ατέλεια;

Και τέλος πάντων , να, τραβούμ΄ εμπρός»

Ακολούθησε η προβολή βίντεο του τηλεοπτικού σταθμού Σκάι, από τη σειρά «Σπουδαίες μορφές της ελληνικής τέχνης και των γραμμάτων , Κ. Π. Καβάφης» αφιερωμένο στη ζωή και στο έργο του μεγάλου μας ποιητή Κ. Π.Καβάφη. Οι μαθητές παρακολούθησαν την εκδήλωση με προσοχή και ενδιαφέρον, ενώ συμπεριφέρθηκαν κόσμια και με σεβασμό, όπως αρμόζει στην περίσταση . Γι αυτό το λόγο και η Διευθύντρια , κ. Γεωργιάδου Κ. ευχαρίστησε θερμά όλους όσοι συνέβαλαν στην οργάνωση και την παρουσίαση του αφιερώματος για την Ημέρα της Ποίησης και εξέφρασε την επιθυμία να υποστηρίξει στο εγγύς μέλλον κι άλλες παρόμοιες πολιτιστικές εκδηλώσεις που προβάλλουν προσωπικότητες της τέχνης και του πολιτισμού μας στο σχολείο, κυρίως όμως καθορίζουν την ευγενή αγωγή που έχει υποχρέωση η εκπαίδευση να προάγει στους μαθητές της.

Είθε να συνεχίσει να μας εμπνέει η Ποίηση!

 

«Αν δε μου `δινες την ποίηση , Κύριε ,

δε θα `χα τίποτα για να ζήσω»

Νικηφόρος Βρεττάκος

« …φιλοσοφώτερον καί σπουδαιότερον ποίησις ιστορίας εστίν -η μεν

γάρ ποίησις μαλλον τά καθόλου, η δε ιστορία τά καθέκαστα λέγει»

Αριστοτέλης

 

[tn3 origin=”album” ids=”1267″ width=”567″ height=”472″ autoplay=”1″]

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.