
Στο πρώτο μας Εργαστήριο Δεξιοτήτων, τα παιδιά έγιναν μικροί καλλιεργητές και ανακάλυψαν τη μαγεία της φύσης μέσα από τη βιωματική μάθηση.
Αρχικά, μέσα από συζήτηση, εικόνες και βίντεο, γνωρίσαμε τον κύκλο ζωής των φυτών και μιλήσαμε για τις ανάγκες τους, το νερό, τον ήλιο, το χώμα και τον αέρα. Παρατηρήσαμε προσεκτικά φωτογραφίες φυτών σε διάφορα στάδια ανάπτυξης, διαβάσαμε παραμύθια και βιβλία με θέμα τους σπόρους και τα φυτά, που βοήθησαν τα παιδιά να κατανοήσουν με απλό τρόπο πώς από κάτι τόσο μικρό γεννιέται μια ολόκληρη ζωή.
Ύστερα, περάσαμε στη δράση και ξεκινήσαμε τη διαδικασία της σποράς. Κάθε παιδί τοποθέτησε φακές και φασόλια πάνω σε βρεγμένο βαμβάκι, μέσα σε διάφανο ποτηράκι, έγραψε το όνομά του και το άφησε κοντά στο φως. Από εκείνη τη στιγμή ξεκίνησε το πιο όμορφο ταξίδι παρατήρησης! Κάθε μέρα τα παιδιά κατέγραφαν τις αλλαγές, αν μεγάλωσε το φυτό τους, αν άλλαξε χρώμα, αν βγήκαν ρίζες ή φυλλαράκια. Το φρόντιζαν καθημερινά, του έριχναν νερό όταν το χρειαζόταν, το παρακολουθούσαν με προσοχή και συζητούσαν πώς μπορούμε να βοηθήσουμε ένα φυτό να μεγαλώσει σωστά. Έμαθαν έτσι, μέσα από την πράξη, ότι κάθε ζωντανός οργανισμός χρειάζεται φροντίδα, αγάπη και υπομονή για να αναπτυχθεί.
Πραγματοποιήσαμε και ένα εντυπωσιακό πείραμα, τοποθετήσαμε σπόρους πάνω σε βρεγμένο βαμβάκι μέσα σε ένα ποτηράκι, το οποίο βάλαμε σε σκοτεινό χώρο, χωρίς καθόλου φως, για να δούμε τι θα συμβεί. Τα παιδιά παρατήρησαν ότι το φυτό εκεί μεγάλωσε πολύ γρήγορα, ψάχνοντας το φως του ήλιου, αλλά ήταν κάτασπρο και αδύναμο, χωρίς πράσινα φύλλα. Έτσι κατάλαβαν ότι τα φυτά, όπως κι εμείς, χρειάζονται τον ήλιο για να ζήσουν και να δυναμώσουν.
Μέσα από αυτό το πείραμα γνωρίσαμε δύο πολύ σημαντικές έννοιες, τον φωτοτροπισμό, δηλαδή την τάση των φυτών να στρέφονται προς το φως για να επιβιώσουν, και τη φωτοσύνθεση, τη διαδικασία με την οποία τα φυτά, χάρη στο φως του ήλιου, το νερό και το διοξείδιο του άνθρακα, φτιάχνουν τη δική τους τροφή και αποκτούν το πράσινο χρώμα τους. Όταν τοποθετήσαμε το φυτό ξανά σε φωτεινό μέρος, τα παιδιά παρατήρησαν με χαρά ότι άρχισε να πρασινίζει και να δυναμώνει, κατανοώντας στην πράξη τη σημασία του ήλιου για τη ζωή.
Με ενθουσιασμό συνέχισαν να εξερευνούν τη μαγεία της φύσης, παρακολουθώντας πώς ένα φυτό μεγαλώνει, ανθίζει και δίνει νέους σπόρους, ολοκληρώνοντας τον κύκλο της ζωής του. Μέσα από πειραματισμούς και συζητήσεις, συνειδητοποίησαν ότι η φύση δεν σταματά ποτέ να δημιουργεί, κάθε τέλος κρύβει μια καινούρια αρχή.
Οι εμπειρίες αυτές έγιναν αφορμή για πολλές δημιουργικές δραστηριότητες μέσα στην τάξη. Τα παιδιά δημιούργησαν λουλούδια που ξεδιπλώνονται αποτυπώνοντας με χρώματα και σχήματα τη διαδικασία της ανάπτυξης, περιστρεφόμενους κύκλους ζωής των φυτών που δείχνουν τη μεταμόρφωση του σπόρου σε φυτό, μικρά σκιάχτρα για να “προστατεύουν” τις καλλιέργειές τους και μια κατασκευή με την παλάμη τους, που σπέρνει σπόρους στο χώμα, ένα συμβολικό μήνυμα αγάπης και φροντίδας προς τη φύση.
Μέσα από το εργαστήριο αυτό, τα παιδιά δεν έμαθαν μόνο πώς μεγαλώνει ένα φυτό, αλλά και πόση φροντίδα, υπομονή και αγάπη χρειάζεται κάθε μορφή ζωής. Καλλιέργησαν την υπευθυνότητα, την περιέργεια και τον σεβασμό για το περιβάλλον, ανακαλύπτοντας πως ο κόσμος γύρω μας ανθίζει όταν τον φροντίζουμε με την καρδιά μας.



























































