Οι μαθητές του νηπιαγωγείου υλοποίησαν το πιλοτικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα “1922- Μακεδονία , η νέα πατρίδα “στο πλαίσιο των επετειακών εκδηλώσεων του ΙΜΜΑ για τα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή. Σκοπός του προγράμματος είναι να αφηγηθεί την πορεία αποκατάστασης των προσφύγων του 1922 σε βασικούς σταθμούς της Θεσσαλονίκης, μέσα από τις συλλογές Μουσείων και ιδιωτών συλλεκτών. Συνδυάζει τον εκπαιδευτικό περίπατο σε μνημονικούς τόπους της Θεσσαλονίκης (Πλατεία Αγίας Σοφίας, προαύλιος χώρος ναού, γλυπτά Ποντιακού Ελληνισμού) με τη δημιουργική προσέγγιση της ιστορίας μέσα από την Τέχνη, τη Λογοτεχνία και την Τεχνολογία στις αίθουσες του Μουσείου.
Μέσα από τον βιωματικό περίπατο οι μαθητές/-τριες είχαν τη δυνατότητα να ανακαλύψουν προσφυγικούς τόπους και τοπόσημα της πόλης με μνημονική αξία, με τρόπο διαδραστικό και επιτόπια παρατήρηση. Παράλληλα ενεργοποίησαν τις ήδη υπάρχουσες γνώσεις τους και την κριτική τους σκέψη για να αντιληφθούν την εξέλιξη της ιστορίας των ανθρώπων μέσα στον χρόνο, «να περπατήσουν στις διαδρομές τους», όπως αυτές διαμορφώθηκαν από τον διωγμό και τις βίαιες μετακινήσεις πληθυσμών που ακολούθησαν τα γεγονότα στην Σμύρνη. Τα παιδιά συμμετείχαν σε αφηγηματικές δράσεις, αναπαραστάσεις, παρουσιάσεις ποιημάτων και κειμένων μπροστά στα μνημεία, καθώς και σε απεικονιστικούς σχεδιασμούς των ιστορικών γεγονότων σχετικών με την εγκατάσταση των προσφύγων, τους φόβους, τις αγωνίες, τον πόνο του ξεριζωμού αλλά και την ελπίδα για μια καινούρια ζωή σε μια νέα πατρίδα.
Στο δεύτερο μέρος του εκπαιδευτικού προγράμματος οι μαθητές και οι μαθήτριες περιηγήθηκαν στις αίθουσες του Μουσείου και με την υποστήριξη των παιδαγωγών και ιστορικών του Μουσείου παρακολούθησαν την εξέλιξη των ιστορικών γεγονότων και την πορεία των ελληνικών πληθυσμών που έρχονται στη Θεσσαλονίκη. Με την κινηματογραφική απεικόνιση των περιοχών και χρησιμοποιώντας αφηγήσεις – μαρτυρίες, κείμενα λογοτεχνών που δίνουν γλαφυρά την εποχή και τους ανθρώπους της αλλά και μέσα από έργα ζωγραφικά καθώς και τη δημόσια τέχνη, τα παιδιά με βιωματικό τρόπο ήρθαν σε επαφή με την Ιστορική στιγμή ώστε να μπορέσουν να αξιολογήσουν την επόμενη μέρα καθώς και τη διαχείριση του τραύματος. Κεντρικό θέμα τoυ προγράμματος αποτελεί η έννοια της πατρίδας, όπως αυτή σχηματίζεται μέσα από τη σχέση των παιδιών με τον τόπο, τη γλώσσα, την οικογένεια, τη δημόσια τέχνη, τη δράση των ανθρώπων και τις καθημερινές συνήθειές τους.
Στην συνέχεια με τα παιδιά συζητήσαμε για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που υλοποιήσαμε και δημιουργήσαμε ψηφιακά παιχνίδια στον υπολογιστή ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ