2ος θεματικός κύκλος
Δημιουργώ και καινοτομώ
ΕΝΟΤΗΤΑ: STEM
Μικροί μετεωρολόγοι
1ο Εργαστήριο.
Τι καιρό έχει σήμερα;
Ξεκινώντας τα εργαστήρια με θέμα οι μικροί μετεωρολόγοι, παρατηρήσαμε τον χάρτη της χώρας μας, συζητήσαμε την χρησιμότητά του, μάθαμε τα 4 σημεία του ορίζοντα και μοιραστήκαμε τις εμπειρίες μας από τα μετεωρολογικά δελτία. Συζητήσαμε για το επάγγελμα του μετεωρολόγου και κατανοήσαμε πόσο σημαντικό είναι να υπάρχει κάποιος να μας λέει τι καιρό θα έχει τις επόμενες μέρες, ώστε να ξέρουμε πως να προετοιμαστούμε. Παρακολουθήσαμε στον υπολογιστή μερικά μετεωρολογικά δελτία.
Συζητήσαμε για τις μεταβολές του καιρού και τις εναλλαγές των εποχών, καταγράφαμε κάθε μέρα τον καιρό και παίξαμε ένα παιχνίδι στο οποίο έπρεπε να διαλέξουμε τα κατάλληλα ρούχα, ανάλογα με τον καιρό που είχε!
Ζωγραφίσαμε τα κατάλληλα ρούχα, σύμφωνα με τον καιρό και ζωγραφίσαμε τον καιρό που μας αρέσει περισσότερο.
Και φυσικά γίναμε μετεωρολόγοι! Σκεφτήκαμε ότι χρειαζόμαστε μια τηλεόραση, την ετοιμάσαμε και η ενημέρωση ξεκίνησε!
2o Εργαστήριο
Oι 4 εποχές
Συζητώντας για τις εναλλαγές του καιρού την κάθε εποχή, ετοιμάσαμε ένα κολλάζ για κάθε εποχή με ποικιλία υλικών.
3o Εργαστήριο
Θα λιώσει ο χιονάνθρωπος;
Και ναι, με τόσο κρύο, χιόνισε και στο νησί μας και γνωρίσαμε το χιόνι, το πιάσαμε, το μυρίσαμε, συζητήσαμε πως δημιουργείται αλλά είχαμε μια απορία. Το χιόνι πότε λιώνει;; Και γιατί. Μαζέψαμε χιόνι από την αυλή, φτιάξαμε έναν χιονάνθρωπο και τον φέραμε μέσα στην τάξη που είχε πιο πολύ ζέστη από έξω. Τι θα έκανε άραγε ο χιονάνθρωπος; Θα έλιωνε ή όχι. Αποτυπώσαμε την σκέψη μας και πριν και…μετά.
Παιχνίδι προγραμματισμού.
Ο χιονάνθρωπος έπρεπε να φτάσει στο βουνό, χωρίς να πέσει πάνω στον ήλιο και την βροχή. Το ένα παιδί ήταν ο χιονάνθρωπος και το άλλο παιδί ως σωστός προγραμματιστής έπρεπε να το καθοδηγήσει με τις σωστές εντολές (προχώρησε μπροστά, στρίψε δεξιά, στρίψε αριστερά) τοποθετώντας τις αντίστοιχες κάρτες εντολών.
Η ίδια δραστηριότητα πραγματοποιήθηκε και σε φύλλο εργασίας, όπου το κάθε παιδί έπρεπε να οδηγήσει σωστά τον χιονάνθρωπο στο βουνό.
4o Εργαστήριο
Πειράματα με τη βροχή!
Φτιάξαμε σύννεφα βροχής με αφρό ξυρίσματος. Γεμίσαμε τα 3/4 ενός βάζου με νερό και το υπόλοιπο με αφρό ξυρίσματος. Πάνω στον αφρό ρίξαμε μερικές σταγόνες χρώμα ζαχαροπλαστικής. Έπειτα από λίγο το χρώμα άρχισε να κυλά μέσα στο σύννεφο από αφρό ξυρίσματος και να πέφτει στο νερό.
Στα 3/4 ενός βάζου ρίξαμε βρασμένο νερό και το σκεπάσαμε με ένα πιατάκι. Περιμέναμε λίγα λεπτά μέχρι ν’ αρχίσουν να δημιουργούνται οι υδρατμοί. Στη συνέχεια βάλαμε μέσα στο πιατάκι μερικά παγάκια και παρατηρήσαμε από κοντά τους υδρατμούς που είχαν δημιουργηθεί, να μετατρέπονται σε σταγόνες που πέφτουν.
Binary codes ( Δυαδικός κώδικας)
Ο δυαδικός κώδικας είναι ο τρόπος με τον οποίο οι υπολογιστές μιλούν και αναπαριστούν πληροφορίες. Είναι η μυστική γλώσσα των υπολογιστών.
Γράμματα, αριθμοί και εικόνες αποτελούνται από διαφορετικούς συνδυασμούς 0 και 1.
Χρησιμοποιήσαμε αυτά τα δύο ψηφία για να κωδικοποιήσουμε μια εικόνα σε ένα pixel, δημιουργώντας ένα φύλλο εργασίας με θέμα τη βροχή.
Γράμματα, αριθμοί και εικόνες αποτελούνται από διαφορετικούς συνδυασμούς 0 και 1.
Χρησιμοποιήσαμε αυτά τα δύο ψηφία για να κωδικοποιήσουμε μια εικόνα σε ένα pixel, δημιουργώντας ένα φύλλο εργασίας με θέμα τη βροχή.
5o Εργαστήριο
Γλιστράω στον πάγο;
Mε αφορμή το πολύ χιόνι που έπεσε στο χωριό και τους δρόμους που πάγωσαν, συζητήσαμε πόσο επικίνδυνο είναι να γλιστρήσουμε περπατώντας και πειραματιστήκαμε με τα υλικά που γλιστράνε στον πάγο.
Η ιδέα είναι από το blog της συναδέλφου:

















































