Θεματική ενότητα : Ενδιαφέρομαι και ενεργώ – Κοινωνική συναίσθηση κι ευθύνη -“Κι αν ήμουν εγώ;”



Λήψη αρχείου

Πλησιάζουν τα Χριστούγεννα και τα παιδιά συζητούν συχνά για τα δώρα που περιμένουν  να πάρουν και φέτος! Αναφέρουν ένα σωρό παιχνίδια και  τα περιγράφουν στους φίλους τους σύμφωνα με όσα είδαν στις διαφημίσεις !
Με αφορμή αυτές τις συζητήσεις συζητάμε με τα παιδιά στην παρεούλα για τις επιθυμίες τους.
Λέμε στα παιδιά πως σε αυτό το εργαστήριο δεξιοτήτων θα γνωρίσουμε και κάποιους νέους φίλους μέσα από φωτογραφίες και θα συζητήσουμε με αφορμή αυτούς, θέματα που αφορούν και
εμάς στην τάξη.
Τα παιδιά με τον ήχο της μουσικής κινούνται ελεύθερα στον χώρο. Στο σταμάτημα της μουσικής κάθε παιδί διαλέγει ένα φίλο. Μετά, σαν ζευγάρια κινούνται ελεύθερα στον χώρο με
τον ήχο της μουσικής και με τη διακοπή της μουσικής διαλέγουν ένα ζευγάρι ακόμα
για φίλους.Τα παιδιά κάθονται στα τραπεζάκια ως ομάδα και στο κάθε τραπέζι υπάρχουν
μερικές εκτυπωμένες εικόνες, ώστε να έχουν όλες οι ομάδες τις ίδιες κάρτες. Το κάθε παιδί, αφού επιλέξει μία κάρτα, θα πρέπει στο Φύλλο εργασίας 1 να ζωγραφίσει τι «θέλω να έχω» και ποια είναι η «μεγαλύτερη ανάγκη που έχvω»

τι θέλω τι έχω ανάγκη page 0001

Αναστασία Βαλέρια Βασιλική Δ Βασιλική Κ Βασιλική Κατσιούρα Γιάννης Θεοδώρα Μιχάλης Χρήστος

Όταν τα παιδιά τελειώσουν καθονται στην παρεούλα  ο ένας δίπλα στον άλλο σε τετράδες όπως τις  έφτιαξαν ήδη. Έπειτα κάθε παιδί να παρουσιάζει στην ολομέλεια το νέο του φίλο. Τελειώνοντας την παρουσίαση κάθε ομάδα ζητά να αναφέρουν στην ολομέλεια όποια ομοιότητα ή διαφορά έχουν εντοπίσει.  Καταγράφουμε τις ομοιότητες και διαφορές  σε στήλες σε ένα μεγάλο χαρτί για να τις βλέπουν όλοι. Στο τέλος γίνεται η  σύνθεση όλων όσων ειπώθηκαν από τα παιδιά. Τοποθετούμε όλες τις εικόνες σε κουτί της τάξης που διαλέγουν τα παιδιά.
Καταγράφουμε μαζί με τα παιδιά,  όλες τις λέξεις «κλειδιά», ομοιότητες δηλαδή και διαφορές που εντόπισαν, με τη βοήθειαβτου ψηφιακού διαδικτυακού εργαλείου δημιουργίας συννεφόλεξου :

 

συνεφόλεξο

Στο επόμενο εργαστήριο παρουσιάζουμε  «τα θέλω» που κατεγράψαμε  από τα παιδιά και «τις ανάγκες». Ρωτάμε τα παιδιά αν «ό,τι θέλω είναι πραγματικά η ανάγκη μου». Δεχόμαστε  όλες τις πιθανές απαντήσεις από τα παιδιά, και τα ενθαρρύνουμε να διακρίνουν ότι «τα θέλω» δεν έχουν να κάνουν με τις «βασικές ανάγκες» μας.
Σε ένα δεύτερο κουτί  έχουμε  βάλει εικόνες παιδιών που έχουμε  βρει σε σελίδες όπως στη https://www.unicef.org/, την Ύπατη Αρμοστεία https://www.unhcr.org/gr/, Action Aid https://www.actionaid.gr/, https://www.europeana.eu/el κτλ. Οι φωτογραφίες απεικονίζουν παιδιά τόσο αγόρια όσο και κορίτσια προσχολικής ηλικίας ή και λίγο μεγαλύτερα, σε διάφορες συνθήκες (π.χ. να παίζουν σε πάρκο/δρόμο/αυλή, με φίλους/μόνα τους, να διασκεδάζουν/να εργάζονται/να μελετούν/να χειροτεχνούν/να ζωγραφίζουν/να τσακώνονται/να χτυπούν, να είναι χαρούμενα/προβληματισμένα/λυπημένα κτλ). Ο αριθμός των εικόνων να αντιστοιχεί στον αριθμό των παιδιών (1 εικόνα/για κάθε μαθητή/τρια).

Horn 6 MicrosoftTeams image 3 copy R174973 senegal school meals UN0232174 UN0694026 UN0716436 UN0730490
Τοποθετούμε  τις εικόνες στο πάτωμα και με τον ήχο της μουσικής τα παιδιά περιφέρονται ελεύθερα στον χώρο. Με το σταμάτημα της μουσικής διαλέγουν μία εικόνα. Επαναλαμβάνουν τη διαδικασία με τον ήχο της μουσικής και διαλέγουν έναν φίλο και μετά σαν ζευγάρι διαλέγουν ένα άλλο. Σαν τετράδες κάθονται στα τραπεζάκια.  Ζητάμε πρώτα από τα παιδιά να παρατηρήσουν προσεκτικά τις εικόνες και τους ζητάμε να δώσουν ένα όνομα στην εικόνα τους, να μας πουν τις σκέψεις τους, και τι νομίζουν οτι είναι αυτό που βλέπουν…κλπ
Στη συνέχεια τα παιδιά να ζωγραφίσουν, στο Φύλλο Εργασίας 2, ποια νομίζουν ότι είναι η μεγαλύτερη ανάγκη του «φίλου» τους στη φωτογραφία.

328859684 704195891414784 7330721095822969322 n 328875160 1159151758074185 1239343216385720007 n 328955466 713103960269500 3586811148291557835 n 329008510 6332797060088093 4422295567000982023 n 327402160 3478217395743161 3483992178220398178 n 327629890 728813152110050 1848365055468120630 n 326184036 985687002416969 8532673867209600302 n

εργαστήριο 2 φύλλο 2 ανάγκη φίλου μου page 0001

Αναστασία 1 Βαλέρια 1 Βασιλική Δ 1 Βασιλική Κ 1 Βασιλική Κατσιούρα 1 Γιάννης 1 Θεοδώρα 1 Μιχάλης 1 Χρήστος 1

Όταν ολοκληρώσουν όλες οι ομάδες  έρχεται στην παρεούλα για να παρουσιάσουν τους νέους φίλους τους δείχνοντας τη φωτογραφία του νέου φίλου και περιγράφοντας ποια πιστεύει ότι είναι η δική του ανάγκη.
Καταγράφουμε  τις ανάγκες που περιγράφουν τα παιδιά και μετά τους θυμίζουμε  τις ανάγκες που είχαν πει για τον εαυτό τους στο προηγούμενο εργαστήριο. Μετά συμπληρώνουμε μαζί με τα παιδιά το  νοητικό χάρτη  για το ποιες είναι οι ανάγκες των παιδιών στη φωτογραφία με εργαλείο (https://www.popplet.com/)

9α
οι αναγκες μου 1.png οι ανάγκες του φίλου μου

Στη συνέχεια ρωτάμε τα  παιδιά αν  γνωρίζουν τι θα πει η λέξη «δικαίωμα». Εξηγούμε  ότι όλα τα παιδιά  έχουν  ίσα δικαιώματα, σύμφωνα με τη Σύμβαση Δικαιωμάτων του παιδιού της Unicef https://www.unicef.org/greece). Τους αναφέρουμε επίσης την Παγκόσμια Ημέρα Παιδιού (11 Δεκεμβρίου) και Παγκόσμια Ημέρα Δικαιωμάτων του Παιδιού (20 Νοεμβρίου).

6960e89a9740372fc86df46352cb2f9e
Μαζί με τα παιδιά  αναζητούμε  εικόνες  για να συμπληρώσουν τον νοητικό τους χάρτη χρησιμοποιώντας σελίδες ασφαλής αναζήτησης για παιδιά όπως  www.safesearchkids.com, www.
Ακόμα, καθώς τα  παιδιά σε ζευγάρια αναζητούν εικόνες για τον νοητικό χάρτη τα βοηθάμε στη σωστή χρήση του ποντικιού (εξηγούμε πως επιλέγουμε  με αριστερό κλικ, κάνουμε αντιγραφή εικόνας, αποθήκευση στον ψηφιακό φάκελο του Εργαστηρίου κτλ) και πως να χρησιμοποιούν το πληκτρολόγιο.

δικαίωμα

Στο επόμενο εργαστήριο τα παιδιά παρακολουθούν το παρακάτω  video :

Στο τέλος της ιστορίας κάνουμε στα παιδιά ερωτήσεις όπως: «γιατί οι άνθρωποι δεν τη δέχτηκαν την Ειρήνη στις χώρες από όπου πέρασε; Τι φοβήθηκε περισσότερο; Τι θα κάνατε εάν τη συναντούσατε; ποιες νομίζετε ότι ήταν οι βασικές ανάγκες της και άρα δικαίωμά της;» Καταγράφουμε όλες τις απαντήσεις των παιδιών και τοποθετούμε  στη  μέση  της παρεούλας τις εικόνεςπου είχαν αποθηκεύσει τα παιδιά για τα δικαίωματα.
Αναφέρουμε  στα παιδιά τη σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού της Unicef (https://www.unicef.org/greece). Με βάση τη σύμβαση τα παιδιά  ταξινομούν τα δικαιώματα που βρήκαν στις κατηγορίες :  Δικαιώματα Ανάπτυξης, ΔικαιώματαΕπιβίωσης, Δικαιώματα Προστασίας και Δικαιώματα Συμμετοχής.
Τα παιδιά χωρίζονται με τη βοήθεια της μουσικής πρώτα σε ζευγάρια και μετά σε τετράδες. Στην παρεούλα  ζητάμε  από την κάθε ομάδα να διαλέξει 1 ομάδα δικαιωμάτων για να επεξεργαστούν. Μοιράζουμε από μία κάρτα, αντίστοιχη με τις ομάδες των δικαιωμάτων (Ανάπτυξης, Επιβίωσης, Προστασίας, Συμμετοχής) που παρουσιάζει εικόνα παιδιού σε προβληματική κατάσταση.
Υπάρχουν εικόνες για κάθε ομάδα:
-για την ομάδα δικαιωμάτων Ανάπτυξης, ένα παιδί το οποίο εργάζεται,
-για την ομάδα δικαιωμάτων Επιβίωσης, ένα παιδί το οποίο παίρνει νερό από πηγάδι ή ζει σε
εμπόλεμη κατάσταση,
-για την ομάδα δικαιωμάτων Προστασίας ένα παιδί που μεταναστεύει,
-για την ομάδα δικαιωμάτων Συμμετοχής ένα παιδί που δε συμμετέχει σε ομάδες ή του απαγορεύεται να μιλά κλπ

πππ UN0607653 2

anthropothta se panikou stamou99347464d59a13b5a35fd48ba904956d

Η κάθε ομάδα μπορεί να χρησιμοποιήσει  υλικό από τη γωνιά της μεταμφίεσης και να  δραματοποιήσει μια προβληματική κατάσταση , αφού πρώτα παρατηρήσει πολύ προσεκτικά τις εικόνες. Κάνουμε στα παιδιά  ερωτήσεις  όπως: «Δώστε ένα όνομα στην εικόνα σας. Τι σκέψεις κάνεις; Τι νομίζεις ότι είναι αυτό που βλέπεις;». Στο τέλος η κάθε ομάδα παρουσιάζει τη δραματοποίησή της στις υπόλοιπες στην ολομέλεια
Στο τέλος,  κάνουμε ερωτήσεις στα παιδιά των υπόλοιπων ομάδων όπως:
-πώς νομίζετε ότι αισθάνεται τώρα;
-Γιατί νομίζετε ότι συμβαίνει αυτό;
-Υπάρχει κάτι που θα μπορούσατε να κάνετε για να αλλάξει αυτή η κατάσταση;
-Τι θα κάνατε εσείς για να μην επαναληφθεί ;
-Τι λύση θα δίνατε;
και καταγράφουμε  όλες τις πιθανές απαντήσεις των παιδιών.

Τα παιδιά παρατηρούν τους παρακάτω πίνακες αναφοράς και τους σχλιάζουν: 

ΛΙΣΤΕΣ ΑΝΑΦΟΡΑΣ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΜΕ ΕΡΓΑ ΤΕΧΝΗΣ Σελίδα 2ΛΙΣΤΕΣ ΑΝΑΦΟΡΑΣ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΜΕ ΕΡΓΑ ΤΕΧΝΗΣ Σελίδα 3ΛΙΣΤΕΣ ΑΝΑΦΟΡΑΣ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΜΕ ΕΡΓΑ ΤΕΧΝΗΣ Σελίδα 6ΛΙΣΤΕΣ ΑΝΑΦΟΡΑΣ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΜΕ ΕΡΓΑ ΤΕΧΝΗΣ Σελίδα 4 ΛΙΣΤΕΣ ΑΝΑΦΟΡΑΣ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΜΕ ΕΡΓΑ ΤΕΧΝΗΣ Σελίδα 4

ΚΑΡΤΕΣ ΜΕ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ Σελίδα 1 ΚΑΡΤΕΣ ΜΕ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ Σελίδα 2 ΚΑΡΤΕΣ ΜΕ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ Σελίδα 3 ΚΑΡΤΕΣ ΜΕ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ Σελίδα 5

Τα παιδιά ασχολούνται και με άλλες δραστηριότητες και φύλλα δραστηριοτήτων :

330878129 1375108836666458 2914223300168432552 n 1 330950425 727181232364535 8574091253517333487 n 1 330993681 1536955986805772 440401511110313890 n 1 331012785 769542780826780 4709005369271466997 n 1 331057847 582386786838702 7675640618600907145 n 1 331134968 760684445690010 3084989984683214552 n 1 α φύλλο εργασίας φυλλο εργασιας 3 φυλλο εργασιας δικαιώματα βκ995fe3927c32ab4d6e5852f0bb304e09275951230 697087647982649 5539945127023480435 n333056890 907058823954523 2291565074385030556 n

Στο επόμενο εργαστήριο Τα δικαιώματα ζωντανεύουν
Τα παιδιά κάθονται στην παρεούλα  και δημιουργούν 2 μεγάλες ομάδες, οι οποίες εναλλάσσονται. Στη μία μεγάλη ομάδα βρίσκονται η ομάδα με τα παιδιά που διεκδικούν τα δικαιώματά τους και στην άλλη ομάδα βρίσκονται οι ενήλικες.
Έχουμε  ήδη ετοιμάσει σε μορφή κάρτας μικρά σενάρια προβληματικών καταστάσεων, (ιδέα βασισμένη σε εκπαιδευτικό υλικό της Unicef)
Οι κάρτες μπορούν να αντιστοιχούν στην κάθε Ομάδα Δικαιωμάτων του Παιδιού (Προστασίας,Επιβίωσης, Ανάπτυξης, Συμμετοχής).
1η περίπτωση: μια ομάδα παιδιών στέκεται απέναντι από μια ομάδα παιδιών στο ρόλο των  ενηλίκων και ζητούν περισσότερη ώρα από τους ενήλικες που εργάζονται για να παίξουν μαζί τους.
1η περίπτωση: μια ομάδα παιδιών στέκεται απέναντι από μια ομάδα παιδιών στο ρόλο των  ενηλίκων και ζητούν να κατασκευαστούν περισσότερες παιδικές χαρές και πάρκα.

β

Τα παιδιά σκέφτονται πως μπορούμε να βοηθήσουμε άλλα παιδιά  για να καλύψουμε ένα μέρος των βασικών τους αναγκών, τις γιορτινές μέρες των Χριστουγέννων που έρχονται και αποφασίζουμε να δημιουργήσουμε “το κουτί της Αγάπης”, όπου θα μαζέψουμε τρόφημα κι άλλα ήδη και θα τα προσφέρουμε στο Χαμόγελο του παιδιού για να μοιραστούν σε οικογένειες που έχουν ανάγκη !

1 1 2 1 3 1 44 24 1 5 2 5 3 6 1

7 2 8 1 9 1 10 11 12 13 1415 1161719IMG 20221212 084126IMG 20221229 081345IMG 20221229 081400IMG 20221229 085819IMG 20221229 085824IMG 20221229 085910

Τα παιδιά τέλος αποφάσισαν πως θέλουν να αναπαραστήσουν τα δικαιώματα με βαρκούλες που ταξιδεύουν και δείτε τι έφτιαξαν :

336253885 1287457012172394 6884074872396856980 n 336283838 223698733501327 7840330251099674178 n336300463 114957861544859 4738553939551617277 n336336466 5712878395489890 7695557547154814223 n336361109 238363865416676 3480090928851271766 n336258720 773311840585758 7899608689575470308 n 336258730 556746656522389 2396124572815753603 n 336354375 1345310662917275 2202466373495459773 n 336589704 512064581139922 6831823815219413118 n

336363335 513590964262445 791784190408379623 n336507480 514198877574403 379862645905102186 n336310650 1259785444656369 57799854969411299 n336400457 1582401665613308 7151401607749022128 n336423940 1425258651623629 3176326880032328599 n336321568 1267631947499405 6578295400672325721 n

εδηθ

ζγ

336158639 143616308360323 3732715376720757866 n336177332 1280579795856411 2645900105154311361 n 336391187 1163253704361091 5064000098659307769 n 1336354375 172337535664238 8669598485792577963 n336251869 562873845626772 3758357832401238151 n336226789 1341860726657592 1350695304309501664 n

336591976 878361823208434 5197117632622789676 n336385946 240090441726568 5355287210148384155 n336380247 593466392803759 8191503669227112221 n336374595 562351082357746 6300049026006773650 n336233161 131474923209073 1639770273128369866 n336233160 545757704344621 3412957775675120355 n336172425 209437771767687 2735588411228981925 n336140595 1390431778358206 5424017690414523739 n336140595 599823745404269 6749654270559946028 n336157415 187203504018807 3630290212421409344 n

342951858 599666801885260 304720977098197644 n342480044 244407121491125 2014316587953165321 n342401332 1417059419052064 251659628410212892 n343245616 749450326718164 4377195382856530868 n 342383125 3346069512276870 4968629631707308291 n