Εργαστήρια Δεξιοτήτων 2022-2023
Θεματικός Κύκλος: «Ζω καλύτερα-Ευ ζην»
Επιμέρους Θεματική Ενότητα: «Διατροφή»
Τίτλος: «ΤΡΕΦΟΜΑΙ ΣΩΣΤΑ, ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ»
Στόχοι Σχεδίου Δράσης:
Το σχέδιο δράσης τμήματος στοχεύει τα νήπια να επιτύχουν:
α) σε επίπεδο γνώσεων
τη γνωριμία προέλευσης των τροφών, γνωριμία με τις ομάδες των τροφών και την πρόσληψη κατάλληλης ποσότητας (πυραμίδα διατροφής), διαχωρισμός σε υγιεινές και ανθυγιεινές
β) σε επίπεδο δεξιοτήτων
δημιουργικότητα, την ικανότητα συνεργασίας, επικοινωνίας, κριτικού στοχασμού, τεχνολογικού εγγραμματισμού
&
γ) σε επίπεδο στάσεων
τη διαμόρφωση κουλτούρας υγιεινής κ ισορροπημένης διατροφής, υιοθέτηση καλών συνηθειών υγιούς τρόπου ζωής, κριτική κατανάλωση τροφών, συσχετισμός με την προστασία του περιβάλλοντος.
Βασικός στόχος της θεματικής είναι η παρότρυνση των μαθητών να βελτιώσουν την ποιότητα της διατροφής τους και να υιοθετήσουν την κίνηση στην καθημερινότητά τους. Οργανώσαμε εκπαιδευτικές δραστηριότητες, με στόχο την ευαισθητοποίηση των μαθητών ως προς την υιοθέτηση ενός ισορροπημένου τρόπου ζωής και τη σημασία του στην πρόληψη και αντιμετώπιση του υπερβάλλοντος σωματικού βάρους.
1ο Εργαστήριο
Διερεύνηση πρότερων γνώσεων των νηπίων για το θέμα αυτό.
Τίτλος: «Τι είναι η Διατροφή».
Δεξιότητες: Επικοινωνία, συνεργασία, κριτική σκέψη.
Δραστηριότητες: Σχεδιασμός ιστογράμματος, όπου καταγράφονται οι απαντήσεις των παιδιών στην παραπάνω ερώτηση.
Με αφορμή την ανάγνωση της ιστορίας “Ο Πρίγκηπας Λεμόνης και η όμορφη Κρεμμύδω” κάνουμε συζήτηση με τα παιδιά για την υγιεινή διατροφή και την διατροφική αξία των φρούτων και των λαχανικών.
Ακούσαμε το τραγούδι και είδαμε το βίντεο, σχολιάζοντας το πόσο σημαντική είναι η καθημερινή κατανάλωση των φρούτων και των λαχανικών στην υγεία μας λόγω των βιταμινών και άλλων θρεπτικών συστατικών που περιέχουν.
Ετοιμάσαμε τον γάμο της πριγκίπισσας Φράουλας και του πρίγκηπα Λεμόνη κ δημιουργήσαμε μια γαμήλια δεξίωση με υγιεινά εδέσματα για να σερβίρουμε στους καλεσμένους μας.
Παίξαμε σχετικά παιχνίδια μετρώντας τα φρούτα ή τους σπόρους.
Για να διασκεδάσουμε είδαμε κάποια επεισόδια της Φρουτοπίας
2ο Εργαστήριο
Γνωριμία με τις ομάδες των τροφών
Τίτλος: «Τα σπιτάκια των τροφών»
Στόχοι: Γνωριμία με τις ομάδες των τροφών και την προέλευσή τους.
Δεξιότητες: Συνεργασία, επικοινωνία, παρατηρητικότητα, διάκριση, κριτική σκέψη.
Δραστηριότητες: Γνωριμία με τις ομάδες των τροφών, την προέλευσή τους και τη διατροφική τους αξία. Σχετικό ομαδικό παιχνίδι αντιστοίχισης τροφών στη σωστή ομάδα. Ανάγνωση σχετικού ποιήματος, σχετικό τραγούδι ” Ο χορός των μπιζελιών” . Ζωγραφίζουμε το αγαπημένο μας φαγητό. Φύλλα εργασίας, ατομικές εργασίες.
Είδαμε βίντεο με τον “Χορό των μπιζελιών”….
…μιλήσαμε για την προέλευση των τροφών…
3ο Εργαστήριο
Διάκριση υγιεινών και ανθυγιεινών τροφών. Διάκριση φρούτων και λαχανικών
Τίτλος: «Τα μανιτάρια των τροφών»
Στόχοι: Να διακρίνουν τα παιδιά ποιες τροφές είναι υγιεινές για το ανθρώπινο σώμα και ποιες ανθυγιεινές, ώστε να τις τρώμε λιγότερο.
Να γνωρίσουν τη διατροφική αξία των υγιεινών τροφών, ώστε να τις αποζητούν και να τις επιλέγουν.
Να γνωρίσουν τους λόγους που πρέπει να αποφεύγουμε τις ανθυγιεινές τροφές ή να τις τρώμε λιγότερο.
Να διακρίνουν τα φρούτα από τα λαχανικά και να γνωρίσουν τη διατροφική αξία τους.
Δεξιότητες: Συνεργασία, κριτική σκέψη, επικοινωνία, δημιουργικότητα, διάκριση, υιοθέτηση καλών συνηθειών ζωής.
Δραστηριότητες: Ομαδικό και ατομικό παιχνίδι διαχωρισμού υγιεινών και ανθυγιεινών τροφών, φρούτων και λαχανικών, φύλλα εργασίας.
Βλέπουμε το βίντεο “Υγιεινούπολη και Ανθυγιεινούπολη” και κάνουμε σχετική συζήτηση.
Διακρίνουμε τις τροφές σε υγιεινές και ανθυγιεινές.
Κάνουμε φύλλα εργασίας …δημιουργούμε μια αφίσα με υγιεινές τροφές. γράφοντας ένα σύνθημα…
Στην ώρα των Αγγλικών, ζωγραφίζουμε ένα υγιεινό πρωϊνό, ακούγοντας και τις σχετικές ονομασίες των τροφών. Τα παιδιά ακούνε σχετικά αγγλικά τραγούδια.
4ο Εργαστήριο
Γνωριμία με την Πυραμίδα της Διατροφής.
Τίτλος: «Η Πυραμίδα των παιδιών»
Στόχοι: Να παρατηρούν, αποτυπώνουν μεθοδολογικά τις παρατηρήσεις τους.
Να ομαδοποιούν και να αντιστοιχούν.
Να αναπτύσσουν στάσεις, καλλιέργεια στοχαστικής παρατήρησης και πειραματισμού.
Δεξιότητες: Συνεργασία, κριτική σκέψη, επικοινωνία, δημιουργικότητα, καλλιέργεια λεπτής κινητικότητας.
Δραστηριότητες: Τα παιδιά κόβουν και συλλέγουν εικόνες τροφών, τις οποίες με βάση την πρότυπη πυραμίδα Διατροφής, πρέπει να τοποθετήσουν για να δημιουργήσουν τη δική τους. Κάθε παιδί επιλέγει το σωστό επίπεδο της πυραμίδας, για την τοποθέτηση της εικόνας του.
Είδαμε το βίντεο με την Πυραμίδα της Μεσογειακής Διατροφής…
5ο Εργαστήριο
Ανακαλύπτουμε τις εποχές που παράγεται το κάθε φρούτο
Τίτλος: « Εποχές και φρούτα»
Στόχοι : Να κατανοήσουν χρονικές συνδέσεις, να αναπτύξουν την παρατηρητικότητα τους, καλλιέργεια λογικών συνειρμών, αντιστοίχιση, να οδηγηθούν στον κριτικό στοχασμό, ευαισθητοποίηση στην αειφορία.
Δεξιότητες: Κριτική σκέψη, καλλιέργεια μνήμης, αντιστοίχιση.
Δραστηριότητες : Ομαδικό παιχνίδι αντιστοίχισης κάθε φρούτου στη σωστή εποχή που παράγεται και καταναλώνεται.
ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ
ΧΕΙΜΩΝΑΣ
ΑΝΟΙΞΗ
ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ
…ήρθε η ώρα για την τυφλή γευσιγνωσία (από το καλάθι του πικ-νικ πρόγραμμα για την υγιεινή διατροφή της WWF)….
Καταναλώνουμε όσα περισσότερα φρούτα μπορούμε καθημερινά και κολλάμε τις φλούδες σε έναν πίνακα διπλής εισόδου (όνομα παιδιού- ημέρα εβδομάδας). Ο νικητής-τρια είναι αυτός-ή που θα καταναλώσει τα περισσότερα φρούτα μέχρι το τέλος της εβδομάδας και κερδίζει το στέμμα του βασιλιά Υγιεινούλη ή της Υγιεινούλας.
…είδαμε και σχετικό βίντεο με τις ώρες γευμάτων κατά τη διάρκεια της ημέρας και την κατανάλωση υγιεινών σνακ…
Συζήτηση για τον τρόπο συγκομιδής και μεταφοράς στον καταναλωτή. Συζήτηση για την περιβαλλοντική επιβάρυνση και τους τρόπους αποφυγής της.
Γνωριμία με τα φρούτα της εποχής μας – Φθινόπωρο. Τα παιδιά φέρνουν το δικό τους φθινοπωρινό φρούτο και φτιάχνουμε «Φθινοπωρινή φρουτοσαλάτα», που μοιραζόμαστε για να γευτούμε όλα τα φθινοπωρινά φρούτα.
Είδαμε σχετικό βίντεο με φρουτοσαλάτα λίγο …διαφορετική..
Μαθηματικές έννοιες: «Πολλά- λίγα» «Μισό –ολόκληρο», μετρήσεις. Φύλλα εργασίας και παιχνίδια.
6ο Εργαστήριο
Διαγωνισμός Ευφάνταστου πιάτου
Τίτλος: «Ζωγραφίζω στο πιάτο μου»
Στόχοι: Καλλιέργεια φαντασίας, διασκέδαση, διάκριση υγιεινών τροφών, εφαρμογή των νέων γνώσεων στην καθημερινότητα των νηπίων, υιοθέτηση καλών πρακτικών.
Δεξιότητες: Καλλιέργεια λεπτής κινητικότητας, φαντασίας.
Για την Ημέρα σπιτικού φαγητού κάναμε έναν «Συνταγωνισμό».
Το 1ο “challenge” μαγειρικής …«Ένα νόστιμο μπλιάχ». Oι μαθητές θα δημιουργήσουν το δικό τους ευφάνταστο βιώσιμο σνακ.
Δημιουργική μαγειρική!
Στο σπίτι οι μαθητές, με τη βοήθεια των γονιών, σκέφτονται έναν ευφάνταστο τρόπο να μετατρέψουν το δικό τους «μπλιαχ» τρόφιμο σε ένα νόστιμο υλικό για το σνακ τους.
Π.χ. το κουνουπίδι γίνεται ζύμη για πίτσα.
Θα οργανώσουμε μια ψηφιακή έκθεση με τις συνταγές και τις φωτογραφίες τους.
Η Επιτροπή βαθμολογεί τις συνταγές με αστέρια. Τα αστέρια δίνονται με βάση τα κριτήρια:
- φαντασία/ δημιουργικότητα, νοστιμιά, εποχικά και τοπικά
- υλικά, λιγότερο έτοιμα ή επεξεργασμένα τρόφιμα, λιγότερη σπατάλη τροφίμων.
Οι τρεις καλύτερες συνταγές κερδίζουν το Χρυσό, Ασημένιο και Χάλκινο Πιρούνι!
Δραστηριότητες: Τα παιδιά με τη βοήθεια των γονιών τους, καλούνται να «σχεδιάσουν» και να παρουσιάσουν την υγιεινή τροφή που πρόκειται να φάνε με πρωτότυπο τρόπο, δίνοντάς της μορφή, σα να ζωγραφίζουν στο πιάτο τους. Θα ετοιμάσουν το δικό τους μενού σνακ για την επόμενη μέρα, διαλέγοντας τα αγαπημένα τους φρούτα, λαχανικά ή υγιεινά τρόφιμα. Ο καλύτερος προγραμματισμός θα τα βοηθήσει να μειώσουν την σπατάλη τροφίμων.
Μπάρες με βρώμη και μέλι!!!
Ρυζογκοφρέτες με τυρί κρέμα και βραστό αβγό!!!
Οι ιδέες τους καταπληκτικές!!!!
Ο Κάβουρας-τηγανίτα με ταχίνι και μέλι πήρε το χρυσό πηρούνι!!!
Γίναμε βασιλιάδες και βασίλισσες της ΚΑΛΗΣ ΥΓΕΙΑΣ παίρνοντας βραβεία (μετά από ψηφοφορία) δημιουργικότητας και φαντασίας για τα υπέροχα πιάτα μας!!!
Όλα τα φύλλα εργασίας καθώς και τα ερωτηματολόγια που αξιοποιούνται κατά την υλοποίηση έχουν ανοιχτή μορφή (όλες οι απαντήσεις είναι αποδεκτές).
7ο Εργαστήριο
Βιωματική προσέγγιση με ομαδικό υγιεινό πρωϊνό στο σχολείο.
Τίτλος: «Υγιεινό πρωϊνό»
Στόχοι: Τα παιδιά να εμπεδώσουν και βιωματικά να εφαρμόσουν τις νέες γνώσεις τους.
Να συνειδητοποιήσουν την αξία της Υγιεινής Διατροφής.
Να υιοθετήσουν υγιεινές διατροφικές συνήθειες.
Να υιοθετήσουν θετικές συνήθειες καλής Υγείας.
Δεξιότητες: Κριτική σκέψη, συνεργασία, υπευθυνότητα, αυτοεξυπηρέτηση.
Δραστηριότητες: Τα παιδιά συζητούν, επιλέγουν και φέρνουν το καθένα από μια υγιεινή τροφή στο σχολείο για να γευματίσουν σε ομαδικό κοινό πρωινό.
ΟΛΑ ΗΤΑΝ ΥΠΕΡΟΧΑ ΚΑΙ ΠΕΝΤΑΝΟΣΤΙΜΑ!!!
Εργαστήρια Δεξιοτήτων 2022-2023
Θεματικός Κύκλος: “ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ”
Θεματική Ενότητα: “ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ”
Τίτλος: “ΤΟ ΠΑΡΑΠΟΝΟ ΤΩΝ ΖΩΩΝ”
Ακολουθεί φωτογραφικό υλικό από κάποιες ενδεικτικές δραστηριότητες…
Εργαστήρια Δεξιοτήτων 2022-2023
Θεματικός Κύκλος: “ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ-
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ”
Θεματική Ενότητα: “STE(A)M”
Τίτλος: “STE(A)M KAI ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΡΟΜΠΟΤΙΚΗ ΜΕΣΑ
ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΥΚΛΟ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ ΚΑΙ ΥΔΡΟΔΥΝΑΜΙΚΗ”
Ακολουθεί φωτογραφικό υλικό από κάποιες ενδεικτικές δραστηριότητες…
Εργαστήρια Δεξιοτήτων 2022-2023
Θεματικός Κύκλος: “ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ-
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ”
Θεματική Ενότητα: “STE(A)M”
Τίτλος: “STE(A)M KAI ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΡΟΜΠΟΤΙΚΗ ΜΕΣΑ
ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΥΚΛΟ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ ΚΑΙ ΥΔΡΟΔΥΝΑΜΙΚΗ”
Ακολουθεί φωτογραφικό υλικό από κάποιες ενδεικτικές δραστηριότητες…
Μιλήσαμε σαν μετεωρολόγοι για τον καιρό, τα σύννεφα, βροχή, το χιόνι και την ομίχλη εστιάζοντας στις μορφές που παίρνει το νερό σε υγρή, στερεή και αέρια κατάσταση…
Διαβάσαμε…το εικονόλεξο για το πάρτυ της σταγόνας ….
…και είπαμε την ιστορία της….και τη ζωγραφίσαμε…
…βάλαμε σύμφωνα με την ιστορία της σταγόνας σε σωστή σειρά τις εικόνες….
…ζωγραφίσαμε τη βροχούλα και μιλήσαμε για τη δύναμη που έχει το νερό να κινεί αντικείμενα …κάναμε πειράματα με το νερό και αντικείμενα που παρασύρει…παρατηρήσαμε ότι κινεί τα πιο ελαφριά ενώ τα βαριά βυθίζονται…
Είδαμε βίντεο με υδρόμυλους…. ορμητικούς ποταμούς
με ανθρώπους που κάνουν καγιάκ…. και τσουνάμι !!!
Μας έκανε εντύπωση η δύναμη του νερού…!!!
Τόσο να κινεί πράγματα… όσο και να καταστρέφει όπως π.χ. το τσουνάμι!!!
Μιλήσαμε για τον κύκλο του νερού και τον ζωγραφίσαμε…