1ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΑΞΟΝΑΣ: Φροντίζω το περιβάλλον
ΥΠΟΑΞΟΝΑΣ: «Προστατεύω το δάσος»
ΤΙΤΛΟΣ: «Δάσος – Πηγή ζωής»
Ο βασικός σκοπός του προγράμματος είναι ευαισθητοποίηση, η εκπαίδευση και η αλλαγή συμπεριφοράς των μαθητών και των μαθητριών μας σ’ ότι αφορά στο περιβάλλον και ειδικά στο δασικό οικοσύστημα.
Οι επιμέρους στόχοι είναι:
- Η ανάδειξη των σχέσεων και η αλληλεπίδραση ανάμεσα στο φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον,
- Να εντοπίσουμε τις ανθρώπινες δραστηριότητες που υποβαθμίζουν ή απειλούν το φυσικό περιβάλλον,
- Να προτείνουμε μέτρα πρόληψης του φυσικού περιβάλλοντος μέσα από διαδικασίες επίλυσης προβλήματος και διερευνητικής μάθησης.
Το πρόγραμμα ενθαρρύνει επίσης τη συνεργασία μεταξύ των μαθητών/τριών, εκπαιδευτικών, γονέων/κηδεμόνων και στοχεύει στην καλλιέργεια δεξιοτήτων όπως της κριτικής σκέψης, επικοινωνίας, συνεργασίας και δημιουργικότητας.
Το ερέθισμα δόθηκε από φωτογραφίες που είδαμε με τους μαθητές και τις μαθήτριες μας, στις οποίες σωροί σκουπιδιών ήταν διάσπαρτοι στο δάσος.
Οι μαθητές και οι μαθήτριες μας εξέφρασαν τον προβληματισμό τους :
- Πώς βρέθηκαν τα σκουπίδια στο δάσος;
- Ποιος είναι ο κίνδυνος για το δάσος;
- Τι μπορούμε να κάνουμε για να προστατεύσουμε το δάσος;
Αποφασίζουμε να χωριστούμε σε ομάδες και να διαμορφώσουμε το πλαίσιο δράσης και ορίζουμε τους κανόνες που διέπουν τις ομάδες .
Συνεχίζοντας τη συζήτηση , δημιουργείται ο προβληματισμός « Πώς νιώθει ένα δέντρο μέσα σ’ ένα δάσος με σκουπίδια » ;
Μερικές από τις απαντήσεις των μαθητών/τριών : Είναι λυπημένο, στενοχωρημένο, νιώθει χάλια, φοβάται ότι θα πάρει το δάσος φωτιά και θα καεί.
Από τι απειλείται το δάσος; …………
- Οι άνθρωποι πετάνε σκουπίδια στο δάσος……..
- Δεν σβήνουν τη φωτιά όταν κάνουν πικ νικ στο δάσος. Φεύγουν, χωρίς να σβήσουν τη φωτιά!
Βοήθησε και συ να σωθεί το δάσος από την καταστροφή……..
Έπειτα από συζήτηση και αναζήτηση στο διαδίκτυο βρήκαμε πως η Πυροσβεστική Υπηρεσία προσφέρει υπηρεσίες στην προστασία των δασών. Έτσι, σκεφτήκαμε να επισκεφτούμε την Π.Υ. της Κω ώστε να μάθουμε περισσότερα για τις υπηρεσίες που προσφέρουν οι πυροσβέστες στην προστασία των δασών αλλά και να δούμε τα εργαλεία και τα μέσα που χρησιμοποιούν. Έπειτα από επικοινωνία μαζί τους η επίσκεψη πραγματοποιήθηκε και η εμπειρία που ζήσαμε, αξέχαστη!
Αφού πήραμε όλοι το βραβείο του δόκιμου πυροσβέστη, επιστρέφοντας στο σχολείο και αφού συζητήσαμε όλα όσα είδαμε και ακούσαμε από τους πυροσβέστες, αποφασίσαμε να κάνουμε τον « κατάλογο του καλού επισκέπτη ».
« Ο ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΚΑΛΟΥ ΕΠΙΣΚΕΠΤΗ»
Τέλος κάνουμε τις δικές μας αφίσες και στέλνουμε το δικό μας μήνυμα για την προστασία των δασών……………….
2ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΑΞΟΝΑΣ: Ζω καλύτερα – Ευ ζην
ΥΠΟΑΞΟΝΑΣ: «Υγεία: Διατροφή – Αυτομέριμνα, Ασφάλεια»
ΤΙΤΛΟΣ: «Χόπα Ήρωες Fast Face Arms Speech time – 112»
Ο βασικός σκοπός του εργαστηρίου είναι η ευαισθητοποίηση και η εκπαίδευση των μαθητών και των μαθητριών πάνω στις πρώτες βοήθειες που πρέπει να δοθούν σε άτομα που παθαίνουν εγκεφαλικό επεισόδιο.
Στοχευόμενες δεξιότητες :
- Επικοινωνία – Κριτική σκέψη – Συνεργασία – Αυτομέριμνα – Ενσυναίσθηση και Ευαισθησία – Κοινωνικές δεξιότητες – Πρωτοβουλία – Υπευθυνότητα – Επίλυση προβλημάτων – Στρατηγική σκέψη
Οι επιμέρους στόχοι είναι:
- Η καλλιέργεια της ετοιμότητας των νηπίων όταν κάποιος έχει ανάγκη από βοήθεια
- Η καλλιέργεια της ενσυναίσθησης ως προς τον συνάνθρωπο
- Γνωριμία με τα αίτια του εγκεφαλικού επεισοδίου
- Γνωριμία με τα συμπτώματα του εγκεφαλικού επεισοδίου
- Μέτρα πρόληψης αποφυγής εγκεφαλικού επεισοδίου
Το πρόγραμμα ΧΟΠΑ ΗΡΩΕΣ 112 είναι ένα πρόγραμμα ειδικά διαμορφωμένο για την ηλικία των μαθητών (5-9 χρονών) και προάγει τη συνεργασία των μαθητών και μαθητριών, των εκπαιδευτικών, των γονέων/κηδεμόνων μέσα από την ενεργό εμπλοκή τους σε αυτό, καθώς καλούνται να συμμετέχουν όλοι έμμεσα ή άμεσα στο χώρο του σχολείου ή/και από το σπίτι. Υπάρχει ειδικά σχεδιασμένο βιβλίο δραστηριοτήτων το οποίο πάει βήμα – βήμα τους μαθητές και τις μαθήτριες ώστε να κατανοήσουν τα αίτια που προκαλούν το εγκεφαλικό επεισόδιο, τα συμπτώματα του και το πώς πρέπει να κινηθούν άμεσα οι μικροί ήρωες. Στόχος είναι να κατανοήσουν τα παιδιά ότι ο αριθμός έκτακτης ανάγκης είναι το «112» . Επίσης, τα παιδιά καλούνται να μάθουν τη συνομιλία που θα ακολουθήσει καλώντας τον αριθμό «112». Ακόμη, να καλλιεργηθεί το αίσθημα της ενσυναίσθησης καθώς και της υπευθυνότητας απέναντι στους ανθρώπους όταν υπάρχει ανάγκη.
Γίναμε ήρωες …
Βρήκαμε τον ήρωά μας…
Γνωρίσαμε τον κακό θρόμβο και που εμφανίζεται…
Μάθαμε τα συμπτώματα του εγκεφαλικού μέσα από τους ήρωες του Αλέξη….
Πέτρος το Πρόσωπο … Ένα πρόσωπο στραβώνει…
Κάναμε τις δικές μας γκριμάτσες…
Παίξαμε με το πρόσωπο…
Χάρης το Χέρι…Ένα χέρι χάνει τη δύναμή του…
Είδαμε πως είναι να χάνεις τη δύναμη του χεριού σου …
Γνωρίσαμε την Όλγα την ομιλήτρια… και συζητήσαμε πως αισθάνεται που χάνει την ομιλία της…
Ο Αλέξης ο Αμέσως μας έδειξε τι κάνουμε όταν δούμε…
1 Πρόσωπο να στραβώνει 1 Χέρι να χάνει τη δύναμή του 2 Χείλη να μπερδεύουν τα λόγια τους
Καλούμε αμέσως το 112 !
Για να αποφύγουμε όλα αυτά μπορούμε… να υπενθυμίζουμε στους ήρωές μας …
Στο σπίτι με τους γονείς /κηδεμόνες δουλέψαμε το παρακάτω βιβλίο του προγράμματος
3ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΑΞΟΝΑΣ: Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία
ΥΠΟΑΞΟΝΑΣ: «WRO – Μεσόγειος, Πηγή ζωής και Πολιτισμού»
ΤΙΤΛΟΣ: «Προστατεύω το Φώκο και τους φίλους του»
Το εκπαιδευτικό Πρόγραμμα με τίτλο « Προστατεύω το Φώκο και τους Φίλους του» είναι ένα Πρόγραμμα STEM που στόχο είχε τα παιδιά να μάθουν να αναγνωρίζουν τα βασικά σύμβολα ενός ψηφιακού χάρτη, να βελτιώσουν τις χωρικές τους δεξιότητες με την μετακίνηση τους στο χώρο και στη χρήση εννοιών προσανατολισμού. Παράλληλα, μέσα από την ενασχόληση με το θέμα στόχος επίσης ήταν να ευαισθητοποιηθούν τα παιδιά σε σχέση με την προστασία των θαλασσών και ειδικότερα τη θάλασσα που «βρέχει» τη χώρα μας, τη Μεσόγειο. Έτσι, εντάχθηκε στον υποάξοανα «WRO – Μεσόγειος: Πηγής ζωής και Πολιτισμού».
Ειδικότερα μέσα από αυτό το πρόγραμμα προσδοκώμενα ήταν τα παιδιά να γνωρίσουν τη Μεσόγειο ως γεωγραφική περιοχή, τα πλάσματα που φιλοξενεί στο βυθό της, τα προστατευόμενα είδη που βρίσκουν καταφύγιο σε αυτή και τους κινδύνους που διατρέχουν. Όλα αυτά κλήθηκαν να τα αποτυπώσουν πάνω στο «χαλάκι» της Beebot και να οδηγήσουν τον Φώκο ασφαλή στην σπηλιά του, σχεδιάζοντας μια διαδρομή, αποφεύγοντας τους κινδύνους που μπορούν να βλάψουν τον Φώκο – Beebot. Μετά το σχεδιασμό ακολούθησε ο προγραμματισμός της Beebot – Φώκο για να εκτελέσει τη διαδρομή με ακρίβεια, σύμφωνα με το σχεδιασμό. Τέλος, μέσα από έρευνα και μετά από συζήτηση στην ολομέλεια, τα παιδιά πρότειναν λύσεις προστασίας της Μεσογείου και δημιούργησαν με συνεργασία και ομαδικότητα τα δικά τους μηνύματα για την προστασία της Μεσογείου, του Φώκου και των φίλων του, που ζουν σε αυτή.
Σε αυτό το Εργαστήριο Δεξιοτήτων:
- Μάθαμε που βρίσκεται η μεσόγειος με τη βοήθεια της Google Earth: https://earth.google.com/web/
- Οδηγήσαμε την Beebot στην Ευρώπη με τη βοήθεια προσομοιωτή:
- Γνωρίσαμε τι υπάρχει μέσα στο βυθό της Μεσογείου:
- Γνωρίσαμε και κατασκευάσαμε τους κινδύνους :
- Στήσαμε την πίστα της Beebot:
- Προγραμματίσαμε την Beebot / Φώκο βήμα βήμα και πατήσαμε το κουμπί της έναρξης για να ξεκινήσει το ταξίδι προς την σπηλιά της με ασφάλεια:
- Δημιουργήσαμε τα μηνύματα μας:
4ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΑΞΟΝΑΣ: Ενδιαφέρομαι και ενεργώ – Κοινωνική συναίσθηση και ευθύνη
ΥΠΟΑΞΟΝΑΣ: Ανθρώπινα δικαιώματα
ΤΙΤΛΟΣ: «Η οικογένεια δεν έχει αριθμητική, είναι απλώς μοναδική»
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο «Η οικογένεια δεν έχει αριθμητική, είναι απλώς μοναδική!» προσεγγίζει θέματα οικογενειακής ποικιλομορφίας προς άρση των όποιων διακρίσεων (άρθρο 2, Διεθνής Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού), μέσα από δραστηριότητες που στοχεύουν στην καλλιέργεια και ενίσχυση των δεξιοτήτων μάθησης του 21ου αιώνα στους μαθητές (συνεργασία, κριτική σκέψη, δημιουργικότητα και επικοινωνία), αλλά και στην καλλιέργεια δεξιοτήτων κοινωνικής ζωής (κοινωνικές δεξιότητες, ενσυναίσθηση και ευαισθησία).
Τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα είναι:
- Να γνωρίσουν οι μαθητές και οι μαθήτριες τη δομή άλλων οικογενειών εκτός απ’ τη δική τους.
- Να γνωρίσουν ομοιότητες και διαφορές μεταξύ των οικογενειών των συμμαθητών/τριών τους.
- Να εκφράσουν ιδέες, αντιλήψεις, συναισθήματα για την έννοια της <<οικογένειας>>.
- Να κατανοήσουν ότι τα μέλη μιας οικογένειας αντιμετωπίζουν δυσκολίες αλλά βιώνουν και όμορφες στιγμές.
Τα παιδιά εκφράζουν ιδέες για την έννοια «οικογένεια»…
Ζωγράφισαν την οικογένεια τους και μίλησαν γι’ αυτήν…
Εκφράσανε τα συναισθήματα τους – πώς νιώθουνε στην οικογένεια τους…..
Ήρθαν σ’ επαφή με όψεις της οικογενειακής πολυμορφίας μέσω παραμυθιού…..
Προτείνουν λύσεις σε προβληματικές καταστάσεις ή δυσκολίες για κάθε τύπο οικογένειας…………
Εκφράζουν συναισθήματα για τα παιδιά που δεν έχουν οικογένεια και προτείνουν λύσεις γι’ αυτά τα παιδιά.