Υλοποίηση Εργαστηρίων Δεξιοτήτων

1ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ: «ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ»

Υποθεματική: «Οικολογία- Παγκόσμια και Τοπική Φυσική Κληρονομιά»

«Υπεύθυνα παιδιά, υπερασπιστές των ζώων»

 

Σκοπός του προγράμματος είναι να ευαισθητοποιηθούν οι μαθητές/τριες γύρω από το θέμα της κακοποίησης και της εγκατάλειψης ζώων συντροφιάς, ώστε να ενισχυθούν οι μηχανισμοί πρόληψης. Στόχοι του προγράμματος είναι οι μαθητές αρχικά να συνειδητοποιήσουν τις έννοιες του δεσποζόμενου και του αδέσποτου ζώου, να αναπτύξουν την ενσυναίσθηση και την αγάπη προς τα ζώα συντροφιάς, κατανοώντας ταυτόχρονα τις υποχρεώσεις των ανθρώπων απέναντί τους. Τέλος, να καλλιεργήσουν δεξιότητες ώστε να αναλάβουν δράσεις και πρωτοβουλίες ενημέρωσης της σχολικής και τοπικής κοινότητας για την  πρόληψη της εγκατάλειψης ζώων.

 

1ο Εργαστήριο

Δραστηριότητα 1η: Το πρόγραμμα ξεκινάει με αφορμή την Παγκόσμια ημέρα των ζώων και την ανάγνωση του βιβλίου «Ξουτ» , της Φωτεινής Τσάμπρα και της Ζωής Σκαλίδη, όπου γίνεται μια πρώτη συζήτηση και διερεύνηση των ήδη υπαρχουσών γνώσεων και απόψεων των παιδιών.

Δραστηριότητα 2η: Καταιγισμός ιδεών- Τα ζώα γύρω μας – ποιά ζώα βλέπουμε στη γειτονιά μας;  Τα παιδιά λένε όσα βλέπουν καθημερινά στη γειτονιά τους, στον δρόμο προς το σχολείο, αλλά και στην ευρύτερη περιοχή. Τα απεικονίζουν σε φύλλο αξιολόγησης.

 

2ο Εργαστήριο

Δραστηριότητα: Οι φίλοι μας τα ζώα. Ευαισθητοποίηση μέσω έργων τέχνης και κειμένων.

Οι μαθητές παρατηρούν έργα τέχνης με θέμα τα ζώα συντροφιάς. Παρατηρώντας προσεκτικά, προσπαθούν να περιγράψουν το περιβάλλον που απεικονίζει ο κάθε πίνακας, τους ήρωες, τα συναισθήματα των ηρών καθώς και τα συναισθήματα που προκαλούν οι πίνακες στα ίδια τα παιδιά. Το έργο τέχνης μπορεί να συνδεθεί με τις εμπειρίες τους. Τα παιδιά μέσα από τη συζήτηση συνειδητοποιούν ότι και τα ζώα έχουν συναισθήματα, όπως κι εμείς , γι’ αυτό δεν πρέπει να τα πληγώνουμε και να τα εγκαταλείπουμε. Τέλος, τα παιδιά συμπληρώνουν ένα φύλλο αξιολόγησης , με τους πίνακες που παρατήρησαν  και κατέγραψαν τα συναισθήματά των παιδιών και των ζώων.

 

3ο Εργαστήριο

Δραστηριότητα 1η: Πως νιώθουν τα ζώα;

Αξιοποιώντας πίνακες ζωγραφικής και φωτογραφίες από το διαδίκτυο και βίντεο, τα παιδιά παρατηρώντας προσεκτικά προσπαθούν να κατανοήσουν πως αισθάνονται τα ζώα.

Δείξαμε στα παιδιά φωτογραφίες και βίντεο (https://www.youtube.com/watch?v=QJdWtpZqScE ) τις οποίες επεξεργάστηκαν και ερμήνευσαν σωστά αισθητηριακά ερεθίσματα, αναγνώρισαν τα συναισθήματα των ζώων συντροφιάς μέσα από φωτογραφίες και τα παραλλήλισαν με αυτά των ανθρώπων. Μέσα από αυτή την δράση ξετυλίχθηκε ο εσωτερικός κόσμος των παιδιών και τα βαθύτερα συναισθήματά τους.

Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν και τους έκανε μεγάλη εντύπωση η ομοιότητα των συναισθημάτων ανάμεσα στα ζώα και στον άνθρωπο.

Δραστηριότητα 2η:  Τι σκέφτονται τα ζώα; – Τα δικαιώματα των ζώων

Διαβάζουμε την Οικουμενική Διακήρυξη των Δικαιωμάτων των Ζώων και παρουσιάζουμε το κάθε δικαίωμα εικονογραφιμένο, καθώς το συζητάμε με τα παιδιά.

Στη συνέχεια, τα παιδιά καλούνται να καταγράψουν 2 δικαιώματα μετά από συζήτηση.

 

4ο Εργαστήριο

Δραστηριότητα:  Πως σκέφτονται τα ζώα συντροφιάς; Τι νοιώθουν τα ζώα συντροφιάς;

Επιλέγουμε με τα παιδιά από το Διαδίκτυο εικόνες με τα ζώα συντροφιάς και δημιουργούμε υποθετικούς διαλόγους – σκέψεις αυτών.

Στη συνέχεια τα παιδιά παρατηρούν, σκέφτονται, καταγράφουν και ζωγραφίζουν τις ιδέες τους σε ένα φύλλο αξιολόγησης της δραστηριότητας, επιλέγοντας την εικόνα που θέλουν.

 

5ο Εργαστήριο

Δραστηριότητα: Εκπαιδεύοντας υπεύθυνους γονείς/κηδεμόνες

Τα παιδιά μαθαίνουν για τη συμβίωση με τα ζώα και την ευθύνη που συνοδεύει την υιοθέτηση ενός κατοικιδίου. Αφού έχουμε μιλήσει με τα παιδιά και έχουμε κάνει πολλές σχετικές δραστηριότητες, ρωτάμε τα παιδιά ποιο είναι το αγαπημένο τους ζωάκι συντροφιάς και συζητάμε πως θα το έκαναν ευτυχισμένο.

Έτσι στην συνέχεια, καταγράφουμε σε ένα φύλλο αξιολόγησης τις απαντήσεις μας στις εξής 4 ερωτήσεις:

  • Τι ζωάκι συντροφιάς θα ήθελες να έχεις;
  • Τι θα του πρόσφερες;
  • Τι δεν θα του έκανες;
  • Τι θα του έκανες για να είναι υγειές;

Τέλος μιλάμε για τη υιοθεσία ενός αδέσποτου ζώου και κάνουν ένα φύλλο εργασίας, όπου μαθαίνουν τα στάδια της υιοθεσίας.

 

6ο Εργαστήριο

Δραστηριότητα 1η: «Όλοι μαζί θα ακουστούμε πιο πολύ»

Αξιοποιήσαμε διδακτικά το βιβλίο της Γ. Τσορώνη – Γεωργιάδη , «Τα αδεσποτάκια»

Μετά από την ανάγνωση του βιβλίου, ακολούθησε συζήτηση και τα παιδιά εξέφρασαν τις δικές τους ιδέες:

  1. Εσύ τι θα ήθελες να κάνεις για τα αδεσποτάκια;
  2. Δημιούργησε το δικό σου μήνυμα για να δείξεις το ενδιαφέρον σου για τα αδεσποτάκια.

Τα αποτύπωσαν σε φύλλο αξιολόγησης

Δραστηριότητα 2η:  Στη συνέχεια τα παιδιά χωρισμένα σε ομάδες συζητούν μεταξύ τους και γράφουν κάθε ομάδα το δικό τους μήνυμα σε αφίσες- ταμπέλες

  • ΑΓΑΠΑΜΕ ΤΑ ΖΩΑ
  • ΦΡΟΝΤΙΖΟΥΜΕ ΤΑ ΖΩΑ

 

7ο Εργαστήριο: Εκπαιδεύοντας υπεύθυνους γονείς/κηδεμόνες

Στόχος μας στο εργαστήριο ήταν, να αποκτήσουν τα παιδιά ξεκάθαρη άποψη για τις έννοιες του αδέσποτου και του δεσποζόμενου ζώου. Αξιοποιώντας φωτογραφίες από το διαδίκτυο, παρατηρήσαμε και συζητήσαμε για τις διαφορές ανάμεσα στα δεσποζόμενα και τα αδέσποτα σκυλάκια και γατάκια.

Στη συνέχεια παρακολουθήσαμε βίντεο με την ιστορία ενός σκύλου. Ο φίλος μας ζούσε ευτυχισμένος σε ένα όμορφο σπίτι, όπου τον φρόντιζαν και τον αγαπούσαν. Μια μέρα η οικογένεια απέκτησε κι άλλο σκυλάκι και ξαφνικά ο φίλος μας βρέθηκε στον δρόμο. Για αρκετό καιρό το σπίτι του ήταν ο δρόμος, φανερά ταλαιπωρημένος πλέον από τις κακουχίες συνάντησε μια κυρία που αγαπούσε και φρόντιζε τα αδέσποτα σκυλάκια. Τον πήρε στο σπίτι της και έζησαν μαζί ευτυχισμένοι.

https://www.youtube.com/watch?v=oN9p3_8wQ0Q

Συζητήσαμε με τα παιδιά τα συναισθήματα που είχε το σκυλάκι, όταν τον έδιωξαν από το πρώτο σπίτι και όταν βρήκε το καινούριο.

Έπειτα παίξαμε παιχνίδια ρόλων: Χωριστήκαμε σε δύο ομάδες. Η πρώτη ομάδα ανέλαβε να δείξει την καλή σχέση ανθρώπου και ζώου, ενώ η δεύτερη την κακή συμπεριφορά που έχει ο άνθρωπος προς το ζώο.

Τέλος, σε φύλλο αξιολόγησης, τοποθέτησαν το ίδιο ζώο συντροφιάς σε ένα αδέσποτο περιβάλλον και σε ένα δεσποζόμενο περιβάλλον.

 

Αναλαμβάνοντας δράση:

Οι μαθητές με την καθοδήγηση και την βοήθεια των εκπαιδευτικών και των γονέων, αναλαμβάνουν δράσεις υποστήριξης των αδέσποτων της γειτονιάς μας.

Έτσι, φτιάχνουμε σπιτάκια για τα αδέσποτα, με χαρτόκουτα, παλιά πανιά, ρούχα, πετσέτες – κουβέρτες και τροφή για γάτες και σκυλιά.

 

 

2ος ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ: «ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ-ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΙ ΕΥΘΥΝΗ»

Υποθεματική : «ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ»

«Ομάδα δράσης μαθητών για την αποδοχή του διαφορετικού πρωτίστως στην τάξη και στη συνέχεια στην κοινότητα»

 

Σκοπός του προγράμματος είναι να ευαισθητοποιηθούν οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές/τριες γύρω από το θέμα της αποδοχής της διαφορετικότητας, σε ένα ευρύ φάσμα (εξωτερικών χαρακτηριστικών, φυλετικό, ιδιαιτεροτήτων κτλ). Στόχοι του προγράμματος είναι οι μαθητές/τριες αρχικά να συνειδητοποιήσουν τις έννοιες της διαφορετικότητας, της συμπερίληψης και να αναπτύξουν το αίσθημα της αποδοχής, της ενσυναίσθησης, της συνεργασίας, του σεβασμού και της αλληλοβοήθειας, κατανοώντας ταυτόχρονα και βρίσκοντας λύσεις σε κάθε θέμα που προκύπτει στην πράξη. Τέλος, να καλλιεργήσουν δεξιότητες ώστε να αναλάβουν δράσεις και πρωτοβουλίες ενημέρωσης της σχολικής και τοπικής κοινότητας για σχετικά θέματα.

Σύνδεση με το Πρόγραμμα Σπουδών του Νηπιαγωγείου: Η καλλιέργεια θετικών στάσεων και ενσυναίσθησης, η κατάκτηση της γνώσης με βιωματικό τρόπο και συνεργασία με την οικογένεια και την τοπική κοινότητα. Σύνδεση με γνωστικά αντικείμενα (Μελέτη Περιβάλλοντος, Γλώσσα, Μαθηματικά, Εικαστικά, Τ.Π.Ε.)

 

1ο Εργαστήριο

Δραστηριότητα 1η: Το πρόγραμμα ξεκίνησε με την αναφορά στα εξωτερικά μας χαρακτηριστικά και με το τι μας κάνει ξεχωριστούς. Σκοπός μας, τα παιδιά να έρθουν σε επαφή με την αυτοεικόνα τους, έτσι ώστε να αναγνωρίσουν τα διαφορετικά στοιχεία του εαυτού τους και να ενισχυθεί η αυτοεκτίμησή τους. Αφορμή για όλα αυτά αποτέλεσε το βιβλίο «Έλμερ, ο παρδαλός ελέφαντας», του Ντέιβιντ Μακ Κι.

Δραστηριότητα 2η: Δημιουργία δακτυλόκουκλας με τον δικό μας παρδαλό ελέφαντα. Τα παιδιά ζωγράφισαν τον Έλμερ όπως ο καθένας τον φαντάστηκε και η τάξη γέμισε «παρδαλούς ελέφαντες». Έτσι, τα παιδιά ήρθαν αντιμέτωπα με μια αλήθεια! Κάθε ελέφαντας κρατάει ένα βασικό χαρακτηριστικό του (είναι ζώο-ελέφαντας) και μπορεί να διαφέρει ταυτόχρονα (στο χρώμα και τα σχήματα που έχει πάνω του, ανάλογα με το πως το φαντάστηκε το κάθε παιδί). Έτσι, η αναγωγή στην ανθρώπινη διάσταση έγινε αυτόματα!

Δραστηριότητα 3η: Δημιουργία ομαδικών γραφημάτων με τα διαφορετικά και κοινά μας χαρακτηριστικά. Τα παιδιά κλήθηκαν να βρουν ανά ζευγάρια, τι κοινό έχουν και που διαφέρουν με βάση τα εξωτερικά τους χαρακτηριστικά (χρώμα μαλλιών, ματιών, ύψος, σωματότυπο, ρούχα, μάσκα παπούτσια κτλ.)

 

2ο Εργαστήριο

Δραστηριότητα 1η: Είμαστε ίσοι, είμαστε διαφορετικοί. Παρακολουθώντας το βίντεο «τα γυαλιά της διαφορετικότητας, μέρος 1ο» (https://www.youtube.com/watch?v=IaW8e9uNDsM), συζητήσαμε με τα παιδιά όλα αυτά που βλέπουμε, αλλά δεν βλέπουμε στην ουσία. Προβληματιστήκαμε, συζητήσαμε και εντοπίσαμε τι διαφορετικό βλέπουμε γύρω μας; Η κουβέντα μας οδήγησε στα ΑΜΕΑ και τις γνώσεις μας γύρω από αυτά (Ιδεοκαταιγισμός – ομαδική).

Δραστηριότητα 2η: Για να κατανοήσουμε λίγο τις δυσκολίες σε κάποια από αυτά τα άτομα (ενσυναίσθηση), αλλά και για να προβληματιστούμε γύρω από το πως μπορούμε να βοηθήσουμε (συμπερίληψη), προβήκαμε σε ζωγραφική με το στόμα, συζητώντας ταυτόχρονα τις δυσκολίες αυτής της ενέργειας και το πόσο θαυμαστή είναι η προσπάθειά τους για γραφή.

Δραστηριότητα 3η: Τέλος, στην προσπάθεια μας να κατανοήσουμε τις δυσκολίες των ατόμων με προβλήματα στην όραση, γράψαμε το όνομά μας με τη γραφή Braille, το οποίο κάναμε ανάγλυφο (κουκίδες σιλικόνης, πάνω στα τουβλάκια με τα γράμματα που έκαναν τα παιδιά), μπαίνοντας έτσι για λίγο στη θέση αυτών των ατόμων.

 

3ο Εργαστήριο

Δραστηριότητα 1η: Η διαφορετικότητα όμως έχει πολλά επίπεδα και το περιβάλλον που ζουν και κινούνται τα παιδιά του σχολείου μας επίσης. Η επόμενη ενασχόλησή μας αφορούσε στη «ξενοφοβία» και το «ρατσισμό», μιας και στο χωριό μας λειτουργεί Κέντρο Υποδοχής και Ταυτοποίησης Προσφύγων.  «Ο Βάτραχος κι ο Ξένος», του Βέλθιους Μαξ αποτέλεσε μια εξαιρετική αφορμή για συζήτηση και ευαισθητοποίηση γύρω από το θέμα. Αφορμή για ενσυναίσθηση, ευαισθησία, επικοινωνία, κριτική σκέψη, πολιτειότητα, συνεργασία. Πως μπορεί να αισθάνεται η κάθε πλευρά; Πως μπορούν να συνυπάρξουν; Τι πρέπει να κάνω πριν βγάλω συμπεράσματα γενικευμένα;

Δραστηριότητα 2η: Την ανάγνωση και συζήτηση του βιβλίου, ακολούθησαν παιχνίδια ρόλων με τα παιδιά να δημιουργούν πιθανά σενάρια και να προσπαθούν να ανατρέψουν τα στερεότυπα.

Δραστηριότητα 3η: Τέλος, συμπλήρωσαν φύλλο εργασίας ατομικά με τα συναισθήματα που δημιουργούνται σε αυτόν που απευθυνόμαστε με στερεοτυπικές φράσεις (ενσυναίσθηση – κριτική σκέψη).

 

4ο Εργαστήριο

Δραστηριότητα 1η: Σε συνέχεια του προηγούμενου εργαστηρίου θέσαμε το εξής ερώτημα∙ τι μπορούμε να κάνουμε για να γεφυρώσουμε αυτές τις διαφορές; Ξεκινώντας με το βιβλίο «Η χώρα με τους παράξενους ανθρώπους» του Ανδρικόπουλου Νικόλα, είχαμε την ευκαιρία να θυμηθούμε μερικές από τις διαφοροποιήσεις που έχουν οι άνθρωποι μεταξύ τους, που όμως δεν αποτελούν διαφορές. Μετά τη σχετική συζήτηση, δημιουργήσαμε φιγούρες από το βιβλίο και παίξαμε την ιστορία, αλλά και υποθετικά σενάρια στο κουκλοθέατρο.

Δραστηριότητα 2η: Μένοντας για μια ακόμη φορά στα συναισθήματα που προκαλούνται από τις διάφορες στερεοτυπικές συμπεριφορές και στο τι τις προκαλεί, τα παιδιά συμπλήρωσαν φύλλο εργασίας ατομικά, βασιζόμενο στην ιστορία του βιβλίου (Πως ένιωσε ο Πορφύριος και οι Ασπρικανοί, αποτυπώνοντας ταυτόχρονα και τα δικά μας συναισθήματα απέναντι στη κάθε πλευρά).

Δραστηριότητα 3η: Προχωρώντας στην επόμενη δραστηριότητα του 4ου Εργαστηρίου, δημιουργήσαμε σε ομάδες των τεσσάρων, «φανταστικό χάρτη» με τις χώρες των ανθρώπων του βιβλίου (κάθε χώρα κι ένα χρώμα), που χρησιμοποιήσαμε στο παιχνίδι ρόλων που ακολούθησε για να βρούμε τον τρόπο επικοινωνίας και επαφής των ανθρώπων διαφορετικών χωρών, μέσα από τις γέφυρες που μας ενώνουν.

 

5ο Εργαστήριο

Δραστηριότητα 1η: Ανοίξαμε το 5ο Εργαστήριο με κινητικό παιχνίδι ρόλων, όπου κάθε παιδί προερχόταν από διαφορετική χώρα – τη χώρα του αποτελούσε στεφανάκι, σημείο αναφοράς του καθενός. Μιλήσαμε για τα σύνορα-όρια του καθενός. Υπήρχαν στιγμές που με βίαιο τρόπο, ως άλλος κατακτητής, αφαιρούσα στεφανάκια- χώρες και έτσι τα παιδιά καλούνταν να βρουν λύση για τους περιπλανόμενους. Υπήρχαν χώρες που «άνοιγαν την αγκαλιά τους» και καλοδέχονταν τους πρόσφυγες. Υπήρχαν όμως και στιγμές όπου άνθρωποι από μόνοι τους αποφάσιζαν να εγκαταλείψουν τη χώρα τους- στεφανάκι, μετανάστες, και να αποφασίσουν που θα πάνε, έχοντας πάντα στο μυαλό ότι μπορούν να γυρίσουν. Έτσι δόθηκε στα παιδιά μια πολύ απλή εξήγηση για τις διαφορές των δύο εννοιών.

Δραστηριότητα 2η: Κλείνοντας τη μέρα μας, τα παιδιά ζωγράφισαν και φύλλο εργασίας ατομικά, «Τις γέφυρες που μας ενώνουν», αποτυπώνοντας όλα αυτά που νωρίτερα κλήθηκαν να ενσαρκώσουν.

 

6ο Εργαστήριο

Δραστηριότητα 1η: Έπειτα από την ενασχόλησή μας με το θέμα της διαφορετικότητας μέσα από τις παραπάνω πλευρές, μέσα από καινούριες εμπειρίες και ματιά, ζητήθηκε από τα παιδιά να περιγράψουν και να καταγράψουν πως θα ήθελαν να είναι το σχολείο των ονείρων τους, μέσα από ατομικό φύλλο εργασίας. Τονίζοντας πάντα την έννοια της συμπερίληψης.

Δραστηριότητα 2η: Έπειτα, αναρωτηθήκαμε τι από όλα αυτά που ιδανικά θα έπρεπε να έχει κάθε σχολείο, έχει το δικό μας και καταγράψαμε (ομαδικό ιστόγραμμα) τις αλλαγές που πρέπει να γίνουν στο σχολείο μας, ώστε να μπορεί να δεχτεί όλα τα παιδιά!

 

7ο Εργαστήριο

Δραστηριότητα 1η: Αφίσα για το ιδανικό σχολείο! Να έχει: Αγάπη, Φιλία, Σεβασμό, Προσβασιμότητα, Χαρά, Ασφάλεια.

Δραστηριότητα 2η: Ποιος είναι υπεύθυνος για όλα αυτά; Ο Δήμος! Γράμμα με τις ανάγκες για αλλαγή προς το Δήμο.

 

 

3ος ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ: «ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ-ΕΥ ΖΗΝ»

Υποθεματική : «Υγεία: Οδική Ασφάλεια»

«Τη ζωή μου αγαπώ, με ασφάλεια κυκλοφορώ»

 

Σκοπός του προγράμματος είναι να αποκτήσουν  οι μαθητές/τριες τις απαραίτητες γνώσεις και να αναπτύξουν δεξιότητες , ώστε να δρουν ως υπεύθυνοι πολίτες με σωστή οδική συμπεριφορά (ως πεζοί, ως επιβάτες σε Ι.Χ. ή μέσο μαζικής μεταφοράς, ακόμη και ως αυριανοί οδηγοί). Όλες οι δραστηριότητες επικεντρώνονται στην εφαρμογή μηνυμάτων οδικής ασφάλειας και της σωστής κυκλοφοριακής συμπεριφοράς για να κρατήσουν τα παιδιά ασφαλή στο δρόμο.

 

1ο Εργαστήριο

Δραστηριότητα 1η: Αφορμή για την έναρξη της συζήτησης μας γύρω από το θέμα αποτέλεσε ένα υποθετικό σενάριο που δημιουργήσαμε και ζητούσαμε λύση από τα παιδιά. Στο σενάριο αυτό, μαθητής του Δημοτικού σχολείου, πεζός, κινδύνευε να τραυματιστεί από διερχόμενο αυτοκίνητο, την ώρα που διέσχιζε το δρόμο για το σχολείο. Τι θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά; Πως θα μπορούσε να αποφευχθεί το ατύχημα; Πεζός και οδηγός είχαν σωστή οδική συμπεριφορά; Καταγράψαμε τις απαντήσεις (ιδεοθύελλα) αναφορικά με την καθημερινό τρόπο μετακίνησης στη γειτονιά τους και από το σπίτι στο σχολείο (προσέγγιση της έννοιας της ασφάλειας στο δρόμο).

Δραστηριότητα 2η: Στη συνέχεια ακολούθησε ατομικό φύλλο εργασίας με τη διαδρομή που ακολουθεί το κάθε παιδί από το σπίτι στο σχολείο. Τρόπος που αποτέλεσε εργαλείο στα χέρια μας για να αξιολογήσουμε το κατά πόσο τα παιδιά δίνουν σημασία και στην σήμανση στους δρόμους.

Δραστηριότητα 3η: Τέλος, τα παιδιά ζωγράφισαν το σπίτι τους και φτιάξαμε την φανταστική γειτονιά μας, όπου αποτέλεσε το σκηνικό μας για θεατρικό παιχνίδι και υποθετικά σενάρια.

 

2ο Εργαστήριο

Δραστηριότητα 1η: Κυκλοφορώ-κυκλοφορείς! Συζήτηση για το πώς περπατάμε ως πεζοί. Ποιος είναι ο πεζός; Ποια η σωστή οδική συμπεριφορά του; Που πρέπει να περπατά και πώς να διασχίζει το δρόμο; Τα παιδιά διηγούνται μια ιστορία διέλευσης δρόμου και συζητάμε γύρω από αυτό.

Δραστηριότητα 2η: Σταματώ – Ακούω – Βλέπω/Περνώ . Ακολουθούν διαδρομές με οδηγίες (αρχή και τέλος: από πού πρέπει να ξεκινήσει και που πρέπει να πάει ο πεζός, διασχίζοντας ένα κομμάτι του δρόμου). Γίνεται αναπαράσταση της διαδρομής με τα παιδιά κομμάτι-κομμάτι, παρουσιάζοντας τα βήματα της σωστής διέλευσης του δρόμου με λέξεις κλειδιά, όπως Stop, διάβαση πεζών κτλ. Τέλος, παρακολουθήσαμε βίντεο με τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας:

https://www.youtube.com/watch?v=umvidnKqms4&t=171s

 Δραστηριότητα 3η: Γάντι με τα πέντε βήματα διέλευσης του δρόμου (Εικαστικά). Σταματώ, Κοιτώ Αριστερά, Κοιτώ Δεξιά, Πάλι Αριστερά, Περνάω τον Δρόμο. Ακολούθησε και ατομικό φύλλο εργασίας αξιολογώντας το αν τα παιδιά είναι σε θέση να σειροθετήσουν τα παραπάνω βήματα.

  

3ο Εργαστήριο

Δραστηριότητα 1η: Και όλες αυτές οι πινακίδες στο δρόμο για ποιο λόγο βρίσκονται εκεί; Τα σήματα κάτι θέλουν να μας πουν! Και τι σημαίνει το ακρωνύμιο Κ.Ο.Κ. που ακούμε συνέχεια;  Διαβάσαμε το βιβλίο της Πιτσιδοπούλου Ελένης «Καλώς τον Κύριο Κ.Ο.Κ.»:

https://www.slideshare.net/iliasili/ss-16706705

Δραστηριότητα 2η: Δημιουργία τρίλιζας (ατομικό παιχνίδι) με σήματα οδικής κυκλοφορίας.

Δραστηριότητα 3η: Οι μαθητές/τριες συμπληρώνουν ατομικό φύλλο εργασίας σχεδιάζοντας τα δικά τους σήματα οδικής κυκλοφορίας.

 

4ο Εργαστήριο

Δραστηριότητα 1η: Κινητικό παιχνίδι – Γίνομαι κι εγώ οδηγός, άραγε είμαι σωστός; Κάποια παιδιά αναλαμβάνουν ρόλους ως σήματα οδικής κυκλοφορίας, ενώ άλλα παιδιά αναλαμβάνουν ρόλους αυτοκινήτων τα οποία πρέπει να «συμμορφωθούν»  σύμφωνα με αυτά.

Δραστηριότητα 2η:  Μέσα από το προηγούμενο κινητικό παιχνίδι, προέκυψαν απορίες με σήματα που δώσαμε στα παιδιά και δεν γνώριζαν. Έτσι , ψάξαμε και βρήκαμε πληροφορίες για τα σήματα και σχήματά τους . Τέλος, συμπλήρωσαν ατομικό φύλλο εργασίας με σήματα που γνωρίζουν με βάση το σχήμα τους!

 

5ο Εργαστήριο

Δραστηριότητα: Μέσα από την ενασχόληση μας με το θέμα ως εδώ, γεννήθηκε στα παιδιά η ανάγκη για φανταστικό παιχνίδι κατά την διάρκεια των ελεύθερων δραστηριοτήτων. Άρχισαν να δημιουργούν με το οικοδομικό φανταστικές πόλεις με αυτοκίνητα που κινούνταν μέσα σε αυτές. Έτσι, αποφασίσαμε να φτιάξουμε μια μακέτα (έννοια που τα παιδιά στη συνέχεια αντιλήφθηκαν τι πραγματικά είναι) με την οποία τα παιδιά θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν στο παιχνίδι τους. Συζητήσαμε το πώς και με τι υλικά (τα παιδιά ήταν εξοικειωμένα με το «άχρηστο» ανακυκλώσιμο  υλικό που κρατάμε στο σχολείο), σχεδιάσαμε, βάψαμε, ψάξαμε, εκτυπώσαμε και στο τέλος ενώσαμε, οργανωμένοι σε ομάδες, δημιουργώντας τη δική μας βάση για παιχνίδι.

 

6ο Εργαστήριο

Δραστηριότητα 1η: Όλοι εμείς όμως έχουμε υπάρξει συνεπιβάτες σε Ι.Χ. Ποια είναι η σωστή συμπεριφορά μέσα στο αυτοκίνητο ή σε ένα μέσο μαζικής μεταφοράς; Πως πρέπει να συμπεριφέρονται οι άνθρωποι μέσα σε αυτό (από τον οδηγό μέχρι τον επιβάτη-παιδί). Οι μαθητές/τριες καταθέτουν τις προσωπικές εμπειρίες του, κάνοντας ταυτόχρονα αξιολόγηση αυτών των συμπεριφορών. Είμαστε τελικά σωστοί οδηγοί ή επιβάτες; Παρακολουθήσαμε και το παρακάτω βίντεο με συμβουλές προς τους επιβάτες: https://www.youtube.com/watch?v=Sz4pVPRjWYs

Δραστηριότητα 2η: Θεατρικό παιχνίδι- Υποθετικά σενάρια, όπου τα παιδιά καλούνται να βρουν τη λάθος συμπεριφορά και να συμμορφώσουν το οδηγό ή τον επιβάτη με βάση αυτή.

Δραστηριότητα 3η: Τέλος, μέσα από το παραπάνω παιχνίδι έγινε η παρατήρηση ότι οι μη σωστές συμπεριφορές τιμωρούνται. Από ποιόν ήταν το εύλογο ερώτημα σε κάποια παιδιά. Από αυτόν που έχει ορισθεί να φροντίζει να λειτουργούν όλα σωστά στους δρόμους. Την Τροχαία! Όμως είχαμε απορίες που δεν μπορούσε να μας λύσει παρά ένας/ μία τροχονόμος! Έτσι αποφασίσαμε να στείλουμε μια πρόσκληση για να επισκεφθεί το σχολείο μας κάποιος από το τμήμα της Τροχαίας Κω για να λύσει τις απορίες μας. Πριν κλείσουμε τη μέρα μας, καταγράψαμε και όλες τις ερωτήσεις που θέλαμε να κάνουμε για να είμαστε προετοιμασμένοι.

 

7ο Εργαστήριο

Δραστηριότητα 1η: Ήρθε η μέρα όπου ο ενθουσιασμός των παιδιών ήταν ο μεγαλύτερος μέσα σε όλο το πρόγραμμα. Η προσέλευση της τροχονόμου μέχρι την πόρτα του σχολείου με το περιπολικό. Η σειρήνα που ακούστηκε και ο φάρος που φώτισε ρυθμικά! Η επαφή με τη γλυκύτατη τροχονόμο και οι απαντήσεις της σε όλες τις ερωτήσεις των παιδιών με απλό και κατανοητό τρόπο ήταν το καλύτερο κλείσιμο για το πρόγραμμα αυτό.

Δραστηριότητα 2η: Μετά την επίσκεψη διασκεδάσαμε όλοι μαζί παίζοντας κάποια παιχνίδια στον Η/Υ, αξιολογώντας ταυτόχρονα ότι αποκομίσαμε από το πρόγραμμα:

 

4oς ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ:

«ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ»

Υποθεματική : Stem / Εκπαιδευτική Ρομποτική

«Γύρω- γύρω τριγυρνώ την Ευρώπη εξερευνώ»

 

Σκοπός να προετοιμάσει τους μαθητές της προσχολικής ηλικίας να αναπτύξουν δεξιότητες απαραίτητες για το μελλοντικό ρόλο τους ως πολίτες του κόσμου. Η εφαρμογή του προγράμματος παρέχει πλούσια ερεθίσματα και αμβλύνει ανισότητες, προσπαθώντας να αρχίσει το ταξίδι της γνώσης από την ίδια αφετηρία για όλους τους μαθητές. Ο σκοπός αυτός υλοποιείται με τη δημιουργία ενός μαθησιακού περιβάλλοντος, όπου οι μαθητές εξερευνούν, ανακαλύπτουν, οικοδομούν τη γνώση με τη χρήση πραγματικών προβλημάτων και καταστάσεων, οι οποίες σχετίζονται με τα βιώματά τους.

Το πρόγραμμα αξιοποιεί βασικές μεθοδολογικές προσεγγίσεις της μάθησης, γιατί επιδιώκεται η πολύπλευρη διερεύνηση και μελέτη ενός θέματος, όπως είναι η εξερεύνηση και η ανακάλυψη μνημείων της Ευρώπης, που άπτεται πολλών γνωστικών αντικειμένων σε μια ανοιχτή διαδικασία μάθησης. Αξιοποιείται η διερευνητική προσέγγιση, γιατί επιδιώκεται η σταδιακή οικοδόμηση και οικειοποίηση της γνώσης, μέσω της διατύπωσης ερευνητικών ερωτημάτων από τη μεριά των μαθητών και της δημιουργίας εννοιολογικών χαρτών.

 

1ο Εργαστήριο

Δραστηριότητα 1η: Έχουμε γράμμα! Στην τάξη μας εστάλη ένα γράμμα από ένα πρόσωπο που δεν γνωρίζουμε και μας ζητάει τη βοήθειά μας, σχετικά με ένα θέμα που αντιμετωπίζει στη δουλειά του! Έτσι, διαβάσαμε το γράμμα και προσπαθήσαμε να λύσουμε το γρίφο για το επάγγελμα που κάνει, μιας και δεν το αναφέρει ξεκάθαρα. Υπογραμμίσαμε τις λέξεις κλειδιά, καταγράψαμε τα στοιχεία και αντιληφθήκαμε ότι ενώ είχαμε «εικόνα» του επαγγέλματος, κανένας δεν γνώριζε πως λέγεται. Τι είναι τελικά το επάγγελμα του/της ξεναγού; Για να λύσουμε τις απορίες μας ψάξαμε στο διαδίκτυο πληροφορίες, σχετικά με τη φύση της δουλειάς και τα εργαλεία που χρησιμοποιεί.

Δραστηριότητα 2η: Στο κλείσιμο του πρώτου εργαστηρίου, τα παιδιά κλήθηκαν να ζωγραφίσουν σε ατομικό φύλλο εργασίας τον/την ξεναγό όπως τον/την φαντάζονται και αξιολογήθηκαν ως προς τα εργαλεία του επαγγέλματος.

 

2ο Εργαστήριο

Δραστηριότητα 1η: Χρησιμοποιώντας το γράμμα που λάβαμε αναρωτηθήκαμε για το μέρος που θέλει να ταξιδέψει η ξεναγός μας! Κατά τη διάρκεια της συζήτησής μας, δεχτήκαμε ηλεκτρονικό μήνυμα (email), από την ομιλούσα με ψηφιακή μορφή ξεναγό μας,  μέσω της πλατφόρμας https://www.voki.com/site/create, όπου αυτή τη φορά μας ευχαριστεί για τη βοήθεια που της προσφέρουμε και μας δίνει τον επόμενο γρίφο. Σπάσε τον κώδικα! 

Δραστηριότητα 2η: Σπάσε τον κώδικα! Τα παιδιά συμπληρώνουν ατομικό φύλλο εργασίας, βρίσκοντας τη λύση στο γρίφο: ΕΥΡΩΠΗ! Η ξεναγός μας θα ταξιδέψει στη Ευρώπη! Τι είναι όμως η Ευρώπη; Που βρίσκεται; Ακολουθεί συζήτηση και διερεύνηση με τους χάρτες μέσω του https://www.google.com/maps/@36.8552586,27.161757,15z?hl=el. Μιλήσαμε για τις ηπείρους, τις χώρες και το νησί μας.

Δραστηριότητα 3η: Τα παιδιά ζωγραφίζουν ατομικό φύλλο εργασίας με την Ήπειρο που βρίσκεται η χώρα μας και εντοπίζουν στο χάρτη τη χώρα και το νησί μας!

 

3ο Εργαστήριο

Δραστηριότητα 1η: Επόμενος γρίφος από την ξεναγό μας! Η απάντηση για το ταξίδι της ξεναγού μας είναι η Ελλάδα! Και ποιο μνημείο είναι το πιο γνωστό της χώρας μας σε όλο τον κόσμο! Ομαδική λύση γρίφου: Ακρόπολη! Και το μνημείο που βρίσκεται πάνω στο λόφο: Παρθενώνας! Παρακολουθούμε βίντεο 3D με το μνημείο και συζητούμε για αυτό και την αρχιτεκτονική του! https://www.youtube.com/watch?v=PWPCZ1UjYmI&t=2s  & https://video.link/w/0Pgvc

Δραστηριότητα 2η:  Επόμενη αποστολή για τα παιδιά σε ομάδες ήταν να κατασκευάσουν το μνημείο του Παρθενώνα με διαφορετικούς τρόπους. Μία ομάδα με ψηφιακό παζλ, μία με παζλ χάρτινης εικόνας, μία με τουβλάκια από οικοδομικό υλικό και μία με ανακυκλώσιμο υλικά.

 

4ο εργαστήριο

Δραστηριότητα 1η: Ποια θα είναι όμως η πορεία του ταξιδιού της ξεναγού μας; Με τον επόμενο γρίφο η ξεναγός μας, δίνει πληροφορίες για το ταξίδι στα παιδιά, μέσω των μνημείων που τους παραθέτει και τα παιδιά θα κληθούν να βρουν σε ποια χώρα βρίσκονται αυτά, έτσι ώστε να χαρτογραφήσουν το επόμενο ταξίδι. Τα μνημεία παρουσιάστηκαν είτε με μορφή παζλ, είτε με μορφή κώδικα, όπου η κάθε ομάδα έπρεπε να βρει το όνομά του και στην ολομέλεια ψάξαμε να βρούμε τον χώρα όπου ανήκουν. 

Δραστηριότητα 2η: Έτσι, δημιουργήσαμε  με το σύνολο της τάξης (ομαδική εργασία) τον χάρτη της Ευρώπης και χαράξαμε την πορεία του ταξιδιού.

 

5ο Εργαστήριο

Δραστηριότητα 1η: Παιχνίδια μετακίνησης «beebot» (με τις ονομασίες των μνημείων). Αν και δεν είχαμε στη διάθεσή μας τον ειδικό εξοπλισμό, καταφέραμε να κάνουμε αναπαράσταση, δημιουργώντας τα δικά μας αυτοσχέδια ταμπλό. Τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με τις λειτουργίες μετακίνησης, τις θέσεις κίνησης και πειραματίστηκαν βιωματικά, αποκτώντας βασικές γνώσεις ρομποτικής.  

Δραστηριότητα 2η: Έπειτα από όλη αυτή την ενασχόληση, παιδιά και εκπαιδευτικοί σκέφτηκαν να μεταφέρουν όλο αυτό το ταξίδι σε γονείς/κηδεμόνες και φίλους! Έτσι, οργανωθήκαμε και προετοιμάσαμε μια γιορτή βασισμένη σε αυτό το ταξίδι. Χωρίσαμε τα ταξίδια- στάσεις της ξεναγού, ψάξαμε αντιπροσωπευτική μουσική από κάθε χώρα και γενικές πληροφορίες!

 

6ο Εργαστήριο

Η γιορτή λήξης ! Μια γιορτή βασισμένη σε όλο αυτό το ταξίδι! Μια γιορτή χαρ