1ος θεματικός κύκλος : Ζω καλύτερα- Ευ ζην

Θέμα: Διατροφή

Τίτλος <<υγιή παιδιά ,υγιής πλανήτης>>

1 Εργαστήριο (τρεις διδακτικές ώρες)

Δραστηριότητα 1:

Δραστηριότητα εισαγωγής των μαθητών/τριών στο θέμα του προγράμματος και προετοιμασία για το ταξίδι στη διατροφή. Προσέγγιση της έννοιας της τροφής ως πηγή ενέργειας .

Καλούμε τα παιδιά να κινηθούν στον χώρο με συνοδεία κρουστού. Εναλλάσσουμε αργούς και γρήγορους ρυθμούς με παραγγέλματα που παραπέμπουν στην ενέργεια που μας δίνει το φαγητό. Π.χ. «περπατάμε αργά, είμαστε νηστικοί», «περπατάμε γρήγορα, έχουμε φάει καλό πρωινό». Εναλλάσσουμε μιμήσεις, π.χ. «τρώμε, σκουπίζουμε το στόμα μας, βαρυστομαχιάζουμε» κ.ο.κ. Στον κύκλο συζητάμε: από πού παίρνουν ενέργεια ο άνθρωπος, τα ζώα και τα φυτά; Είναι απαραίτητο να τρώμε σωστά για να έχουμε «καύσιμα», για να λειτουργήσουμε.

Δραστηριότητα 2:

Καταγραφή διατροφικών συνηθειών

Προσέγγιση της έννοιας της τροφής ως πηγή ενέργειας και αποτύπωση των αγαπημένων φαγητών των παιδιών.

DSC03805DSC03803

2 Εργαστήριο (3 διδακτικές ώρες)

 Yγιεινό κολατσιό

Δραστηριότητα 1:

Οργάνωση ενός ομαδικού κολατσιού, όπου κάθε παιδί θα έχει φέρει κολατσιού από το σπίτι. Για κάθε ένα από αυτά, πριν την κατανάλωσή τους, θα συζητηθεί η θρεπτικότητα, ενώ κατά τη διάρκεια της συζήτησης θα μπορούν να καταναλώνουν υγιεινά σνακς που θα έχει φέρει η εκπαιδευτικός. Έμφαση θα δοθεί στο σπιτικό κολατσιό έναντι του έτοιμου, και στη σημασία των μικρών και συχνών γευμάτων.

DSC03786DSC03785DSC03787DSC03788

Δραστηριότητα 2:

Παρουσιάζει ο καθένας αυτό που έφερε από το σπίτι. Δεν το τρώμε ακόμη. Κάνουμε απλές κατηγοριοποιήσεις του κολατσιού (φρούτα,τοστ,συσκευασμένες τροφές, κλπ.). Τι φέραμε να πιούμε; Νερό, αναψυκτικό, χυμό, σοκολατούχο γάλα; Φτιάχνουμε έναν απλό πίνακα με «στατιστικά» ως εξής: Μία στήλη με ονόματα των παιδιών, μία με φωτογραφία ή σκίτσο από το κολατσιό που έφεραν, μία με το ρόφημα και μία στήλη που δηλώνει ποιος ετοίμασε το κολατσιό. Συζητάμε γιατί είναι καλύτερο να φέρνουμε φαγητό που ετοιμάστηκε στο σπίτι, παρά κάτι αγοραστό. Συνοψίζουμε τον χρυσό κανόνα: όσο λιγότερο επεξεργασμένη και βιομηχανοποιημένη είναι η τροφή μας, τόσο καλύτερη για την υγεία μας και το περιβάλλον.

Δραστηριότητα 3:

Ζωγραφίζω αυτό που έφερα για κολατσιό.

DSC03769

3 Εργαστήριο (3 διδακτικές ώρες)

Στη Χώρα του Πρωινού:

Δραστηριότητα 1

Δραστηριότητα που εστιάζει στα γαλακτοκομικά και στα δημητριακά,  και στη «ανάγνωση» από τα παιδιά των ετικετών προϊόντων για να αντιληφθούν τη θρεπτική αξία όσων επιλέγουν να καταναλώνουν. Η δομή της δραστηριότητας περιλαμβάνει καταγραφή του πρωινού που τρώνε οι μαθητές , εικαστική απόδοσή του με ένα κολάζ, και αξιολόγησή του από πλευράς υγείας, συνδυαστικά με επιτραπέζια παιχνίδια.

DSC03784DSC03781

Στη Χώρα του Μεσημεριανού:το κρέας, ψάρι, ζυμαρικά  και σαλάτα

Δραστηριότητα 1

Υπενθυμίζεται στους/στις μαθητές/τριες η διατροφική αξία του κρέατος , των ψαριών καθώς και των ζυμαρικών και η ποσότητα που πρέπει να καταναλώνεται εβδομαδιαία, και οι επιπτώσεις της υπερκατανάλωσης αυτών.

Συνδυαστικά, επανέρχεται το θέμα των λαχανικών , και συγκεκριμένα η κατανάλωσή τους βάσει της εποχικότητας και της τοπικότητάς τους .

DSC03768DSC03838

Δραστηριότητα 2

Ο καθένας ζωγραφίζει και κόβει το αγαπημένο του λαχανικό/σαλατικό. Οι μαθητές συνδυάζουν τις ζωγραφιές τους για να φτιάξουν νόστιμες σαλάτες που σερβίρουν στο πιάτο. ΄Έπειτα κολλάμε πάλι το αγαπημένο μας μεσημεριανό.

Στη Χώρα του Βραδινού:

Δραστηριότητα 1

Ξεκινάμε ρωτώντας τους μαθητές τι έφαγαν για βραδινό. Το έφτιαξε η μαμά ή το παραγγείλαμε : Τώρα ονομάζουμε ορισμένα φαγητά. Ονομάζουμε τροφές με «κρυμμένο» κρέας όπως αυγά με μπέικον, παστίτσιο, τοστ ζαμπόν τυρί, μακαρόνια με κιμά, σουφλέ μακαρόνια με ζαμπόν,πίτα , σουβλάκι, χάμπουργκερ κλπ.DSC03956

4 Εργαστήριο (τρεις διδακτικές ώρες)

Πώς έφτασα στο πιάτο σας.

Δραστηριότητα 1

Από που έρχεται το πρωινό μου;

Κατασκευάζουμε αγελάδα όπου θα την αρμέξουμε για να φέρουμε το γάλα για το πρωινό

DSC03744DSC03745DSC03772

Δραστηριότητα 2

Κινητικό παιχνίδι, αφήγηση.

Γινόμαστε σπορείς και σπέρνουμε στο χωράφι. Γινόμαστε οι σπόροι που κοιμούνται στο χώμα. Το αυτόματο ποτιστικό που ποτίζει τα χωράφια. Γεωργοί που φοράμε προστατευτικές μάσκες και ψεκάζουμε τις καλλιέργειες. Θεριστικές μηχανές που αλωνίζουν. Αγελάδες που βόσκουν. Οδηγοί φορτηγών που μεταφέρουν τρόφιμα. Φούρναρης που φτιάχνει το ψωμί. Κρεοπώλες που τεμαχίζουν κρέας. Ψήστης που ψήνει το κρέας. Δίνουμε και άλλα παραγγέλματα που θα εμπνευστούμε από την αλυσίδα παραγωγής.

DSC04025DSC04024

Δραστηριότητα 3:

Πηγαίνουμε επίσκεψη στο φούρνο της γειτονιάς για να μάθουμε τα μυστικά της παρασκευής του ψωμιού

DSC04027DSC04028DSC04030

 5 Εργαστήριο (τρεις διδακτικές ώρες)

Μεσογειακή Διατροφή

Δραστηριότητα 1

Οι μαθητές σχηματίζουν ομάδες. Μοιράζουμε κομμένα καρτελάκια σε κάθε ομάδα. Ποια από τα φρούτα και τα λαχανικά που δείχνουν οι εικόνες μυρίσαμε ή αγγίξαμε στο παιχνίδι μας; Οι μαθητές διαβάζουν και σχολιάζουν τις σύντομες πληροφορίες που περιέχουν οι εικόνες για τις βιταμίνες και τα θρεπτικά στοιχεία των φρούτων και των λαχανικών. Εξηγούμε ποιές είναι οι τροφές που πρέπει να τρώμε πιο συχνά είναι παράλληλα και αυτές που επιβαρύνουν λιγότερο τον πλανήτη. Εξηγούμε ότι τα παιδιά στην ηλικία τους πρέπει να τρώνε 2-3 μερίδες κρέας την εβδομάδα.

DSC03767

Δραστηριότητα 2

Κατασκευάζουμε μία δισδιάστατη πυραμίδα μεσογειακής διατροφής με τα υλικά από το μαγαζάκι μας.

Φτιάχνουμε το δικό μας τραγούδι για τη σωστή διατροφή για το περιβάλλον και την υγεία μας, αλλάζοντας τους στίχους σε ένα γνωστό τραγούδι.

Τραγουδάμε το τραγούδι των βιταμινών.

 

DSC03965DSC03964

DSC03967

Δραστηριότητα 3

Η κυρά σαρακοστή και τα όσπρια στη διατροφή μας

Τα παιδιά κατασκευάζουν ομαδικά την κυρά σαρακοστή

τί είναι τα όσπρια , ποια η θρεπτικότητά τους πόσο συχνά έρχονται στο πιάτο μας;

DSC03914DSC03913DSC03930 1

6 Εργαστήριο (3 διδακτικές ώρες)

«Το σπίτι των δοντιών και το φαγητό των δοντιών»

Δραστηριότητα 1

διδακτική αξιοποίηση της ιστορίας του Σοκολάκη και της Ζαχαρούλας

DSC03968DSC03969

Δραστηριότητα 2

Διδακτική αξιοποίηση βίντεο σχετικών με το θέμα και διαμόρφωση του πιάτου της υγιεινής διατροφής και του πόσο αυτό είναι σωστό για τα δόντια.

παίζουμε παιχνίδια, ερωτήσεων και  αντιστοίχισης στο τάμπλετ.

DSC03971DSC03970

Δραστηριότητα 3

Τα παιδιά καλούνται να κατανοήσουν τη διασύνδεση της δομής της Μεσογειακής Πυραμίδας με την υγεία των δοντιών

Κατασκευάζουμε σε χαρτόνι το χαρούμενο και το πονεμένο δοντάκι

κολλάμε στο καθένα τα φαγητά που το κάνουν χαρούμενο ή πονεμένο

Τα παιδιά ζωγραφίζουν ότι κατανόησαν

DSC03909 1μένο DSC03908 1 DSC03902 1DSC03910

 DSC03911 1

Εργαστήριο 7 ( 2 διδακτικές ώρες)

 Δραστηριότητα 1
«Βάζω στόχους και προχωρώ»: οι μαθητές και οι μαθήτριες αποτιμούν τις δράσεις τους  σχετικά με τη Διατροφή [στον άξονα αυτό η διατροφή ως ανάγκη επιβίωσης  ως ένα από τα βασικά ανθρώπινα δικαιώματα και έναν από τους 17 στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης.

 Δραστηριότητα 2

Αξιολόγηση: «Τότε νόμιζα – Τώρα ξέρω»: οι μαθητές αποτιμούν το πρόγραμμα και την ολοκλήρωση του 1ου θεματικού κύκλου, ξεκινώντας με αυτά που γνώριζαν στην αρχή σε αντιπαραβολή με όσα έχουν κατακτήσει με την ολοκλήρωση του προγράμματος.

3ος Θεματικός Κύκλος: Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ- Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη

DSC03707

Θέμα :«Ανθρώπινα Δικαιώματα»

Τίτλος: <<Γνωρίζω τα ανθρώπινα Δικαιώματα>>

1 Εργαστήριο (3 διδακτικές ώρες)

Δραστηριότητα 1:

Δέσιμο και συνοχή της ομάδας

Παιχνίδια ενεργοποίησης- δέσιμο και συνοχής της ομάδας
-Περπατούν αργά στο χώρο ακούγοντας μουσική και κινούνται κοιτώντας πάντα στα μάτια όποιον συναντούν χωρίς να μιλάνε, μέχρι να συναντήσουν τον επόμενο σαν το βλέμμα να τα ενώνει με ένα αόρατο νήμα.

-Με τη συνοδεία κατάλληλης μουσικής τα παιδιά περπατούν στο χώρο, σφίγγουν το δεξί χέρι κάποιου άλλου παιδιού και συστήνονται – Περπατούν στο χώρο ελεύθερα κάνοντας μια υπόκλιση κάθε φορά που συναντούν άλλο παιδί  -Στέκονται όρθια κοντά το ένα παιδί στο άλλο. Δίνουν τα χέρια τους χωρίς συγκεκριμένη διάταξη και στη συνέχεια προσπαθούν να ξεμπερδευτούν για να φτιάξουν ένα κύκλο.

Δραστηριότητα 2:

Διαμόρφωση αρχικού εννοιολογικού χάρτη με τις πρότερες γνώσεις των παιδιών σχετικά με το θέμα, εξήγηση των βασικών ανθρώπινων δικαιωμάτων με επίδειξη εποπτικού υλικού (καρτέλες Δικαιωμάτων). Έμφαση θα δοθεί στα δικαιώματα των παιδιών [σε κάθε περίπτωση τα βασικότερα ανθρώπινα δικαιώματα είναι δικαιώματα και των παιδιών].

DSC03694DSC03693DSC03623

2 Εργαστήριο (3 διδακτικές ώρες)

Δραστηριότητα 1:

Mε αφορμή βίντεο παραμύθι για τα δικαιώματα των παιδιών https://anyflip.com/hbcij/dsmaθα γίνει προσπάθεια καλύτερης κατανόησης των επιμέρους δικαιωμάτων, με απώτερο στόχο στο τέλος της δεύτερης διδακτικής ώρας του εργαστηρίου οι μαθητές και οι μαθήτριες να φτιάξουν μια αφίσα για την προστασία των δικαιωμάτων του ανθρώπου.

DSC03689

Δραστηριότητα 2:

Τα παιδιά φιλοτεχνούν αφίσα για τα ανθρώπινα δικαιώματα.

DSC03707DSC03709DSC03710

 

3 Εργαστήριο (3 διδακτικές ώρες)

Δραστηριότητα 1:

Γνωριμία με τη Unicef μέσα από το παραμύθι «Η ζωή στη Λουλουδούπολη» και ένα σχετικό βίντεο.

DSC03695

Δραστηριότητα 2:

Αξιοποίηση της Εικονογραφημένης  Ακροστιχίδας των Δικαιωμάτων και ιδέες για την εικαστική δημιουργία [σε ομάδες εργασίας] της δικής μας ακροστιχίδας.

DSC03687DSC03688

Δραστηριότητα 3:

Τα παιδιά ζωγραφίζουν στο παιδάκι της εργασίας την προσφορά τους (το  Δικαίωμα του Παιδιού που θα ήθελαν να έχει), ΣΠΙΤΙ – ΡΟΥΧΑ- ΦΑΓΗΤΟ -ΚΡΕΒΑΤΙ κλπ.

DSC03700DSC03699

4 Εργαστήριο (3 διδακτικές ώρες)

Δραστηριότητα 1

«Όλοι ίσοι, διαφορετικοί και αγαπημένοι»

Εξοικείωση με την έννοια της «διαφορετικότητας» μέσα από ένα σύνολο παραμυθιών

Βασικοί ήρωες που θα προσεγγίσουμε είναι ο Έλμερ ο πολύχρωμος ελέφαντας και ο Ακανθούλης .

DSC03728DSC03730

Δραστηριότητα 2:

Διαβάσαμε το παραμύθι <<Ο ΧΝΟΥΧΝΟΥΔΕΛΟΣ>>

και συζητήσαμε για τη διαφορετικότητα

DSC03723

Δραστηριότητα 3:

Τα παιδιά φιλοτεχνούν ένα Μικρό Βιβλίο με ήρωα τον Έλμερ, στέλνοντας μηνύματα αποδοχής και αγάπης προς τον διαφορετικό άλλο, αλλά και προασπίζοντας την ανάγκη να αγαπάμε και να αποδεχόμαστε τον μοναδικό και ξεχωριστό εαυτό μας.

DSC03732

5 Εργαστήριο (3 διδακτικές ώρες)

Δραστηριότητα 1

Κατανόηση της σημασίας της αποδοχής του διαφορετικού αλλά και της αξίας του διαφορετικού «εγώ» μέσα από τη διδακτική αξιοποίηση του παραμυθιού <<Η Αργυρώ γελάει>>.https://www.youtube.com/watch?v=R1XDjJ8L7FA

DSC03726

Δραστηριότητα 2

Αντιληφθήκαμε την έννοια της αναπηρίας και της ανάγκης συμπερίληψης και αποδοχής των  ατόμων με αναπηρία και ευαισθητοποιηθήκαμε  στην ανάγκη προάσπισης των δικαιωμάτων όλων των ατόμων με αναπηρία σε κάθε γωνιά του πλανήτη.

Φανταστήκαμε τον εαυτό μας διαφορετικό ή με κάποια έλλειψη και ως αποτέλεσμα:

επιχειρήσαμε να ζωγραφίσουμε με το στόμα , να μετακινηθούμε με τη βοήθεια μπαστουνιού, να μιλήσουμε στη γλώσσα των κωφών και να μετακινηθούμε καθισμένοι σε καροτσάκι .

DSC03717DSC03719DSC03722DSC03720

6 Εργαστήριο(3 διδακτικές ώρες)

Δραστηριότητα 1

Στον υπολογιστή  οι μαθητές ψάχνουν και βάζουν σε σειρά εικόνες για τα ανθρώπινα δικαιώματα που είναι ανακατεμένες στην οθόνη με την βοήθεια των αριθμών και με την τεχνική πατάω
σέρνω.( οι μαθητές δουλεύουν χωρισμένοι σε ομάδες).

Δραστηριότητα 2

Παίζουμε διαδραστικά παιχνίδια (βρές την ίδια εικόνα , φτιάξε το πάζλ), όλα σχετικά με τα ανθρώπινα δικαιώματα.

DSC03698

7 Εργαστήριο (3Διδακτικές ώρες)

Δραστηριότητα 1

Αξιολόγηση: «Τότε νόμιζα – Τώρα ξέρω»

Οι μαθητές αποτιμούν το πρόγραμμα και την ολοκλήρωση του τρίτου θεματικού κύκλου, ξεκινώντας με αυτά που γνώριζαν στην αρχή σε αντιπαραβολή με όσα έχουν κατακτήσει με την ολοκλήρωση του προγράμματος.

Δραστηριότητα 2

Διαμορφώνεται ένας τελικός εννοιολογικός χάρτης, τον οποίο οι μαθητές και οι μαθήτριες συγκρίνουν με τον αρχικό. Οι μαθητές και οι μαθήτριες αποτυπώνουν εικαστικά τις εντυπώσεις τους για τα ανθρώπινα δικαιώματα ζωγραφίζοντας αυτά, που θεωρούν πιο σημαντικά ή πιο ενδιαφέροντα.

DSC03682DSC03681DSC03680

 

 

 

 

 

 

4ος θεματικός κύκλος: Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία

Θέμα: STE(A)Μ

Τίτλος: «STE(A)M και Εκπαιδευτική Ρομποτική μέσα από τον κύκλο του Νερού και την Υδροδυναμική».

1 Εργαστήρι (3 διδακτικές ώρες)
Δραστηριότητα 1
(α)-ΟΙ ΣΤΑΓΟΝΕΣ ΤΑΞΙΔΕΥΟΥΝ της Τριανταφυλλιάς
Μακούλη
(β)- Σταμάτης Σπανουδάκη <<οι σταγόνες της βροχής>>

(γ)Ο κύκλος του νερού τραγούδι

Τα παιδιά ακούν και ζωγραφίζουν το παραμύθι , ακούν το τραγούδι  και χορεύουν τις
σταγόνες της βροχής.

Δραστηριότητα 2
(α)-Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες στη γωνιά του
υπολογιστή και αναζητούν στο διαδίκτυο τα βίντεο
<<το ταξίδι του νερού>>και ο << κύκλος του νερού>>.
(β)-Γίνεται ακρόαση του ποιήματος <<Από που ήρθες
ποταμάκι >> και δραματοποίησή του.

2 Εργαστήρι (3 διδακτικές ώρες)
Δραστηριότητα 1

Πείραμα για την εξάτμιση του νερού στο βραστήρα

Δραστηριότητα 2
Δημιουργία μακέτας με θέμα τον κύκλο του νερού

 

3 Εργαστήρι (3 διδακτικές ώρες)
Δραστηριότητα 1 και 2
-Στον υπολογιστή  οι μαθητές δημιουργούν
εννοιολογικό χάρτη και βάζουν σε σειρά εικόνες από τον κύκλο του νερού που είναι
ανακατεμένες στην οθόνη με την βοήθεια των αριθμών και με την τεχνική πατάω
σέρνω.( οι μαθητές δουλεύουν χωρισμένοι σε ομάδες)

– Οι μαθητές γράφουν τις λέξεις ΝΕΡΟ ΣΤΑΓΟΝΑ ΣΥΝΝΕΦΟ ΒΡΟΧΗ και βρίσκουν τις κατάλληλες εικόνες

DSC03436DSC03434DSC03433DSC03432DSC03435DSC03430

4 Εργαστήριο (3 διδακτικές ώρες)
Δραστηριότητα 1 και 2
Συζήτηση για τη δύναμη του νερού και κατασκευή φράγματος με το οικοδομικό
υλικό της τάξης.Αναζήτηση στο διαδίκτυο εικόνων και κατάλληλων βίντεο από
φράγματα.

DSC03358DSC03355

DSC03357

Δραστηριότητα 3

Τα παιδιά δημιουργούν  ψηφιακό παζλ από τη φωτογραφία της μακέτας με
χρονική ακολουθία του κύκλου του νερού.

DSC03416DSC03421DSC03422

 

5 Εργαστήριο (3 διδακτικές ώρες)
Δραστηριότητα 1και 2
Υποθέσεις και πειράματα για διάφορα υλικά και τη βύθιση ,πλεύση και τη διαλυτότητά τους στο νερό.
Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες . Η μία ομάδα καταγράφει τα δεδομένα
του πειράματος και η άλλη είναι παρατηρητές

DSC03361DSC03364DSC03349DSC03347DSC03353DSC03475

Δραστηριότητα 3
Ανακαλύπτουν το φαινόμενο της τήξης και της πήξης.

DSC03373DSC03372DSC03387

 

6 Εργαστήριο ( 3 διδακτικές ώρες)(ρομποτική)
Δραστηριότητα 1 και 2
(α)Η εκπαιδευτικός παρουσιάζει στα παιδιά το προγραμματισμένο
ρομπότ bee-bot,
τις εντολές που μπορεί να προγραμματίσουν και τις κατευθύνσεις
προς τις οποίες μπορεί να κινηθεί. Με μετρήσεις τα παιδιά κατανοούν
τη σταθερότητα του μήκους βήματος του ρομπότ (η απόσταση που
μπορεί να διανύσει είναι 15cm).
(β)ο εκπαιδευτικός χρησιμοποιεί καρτέλες με σύμβολα ( βελάκια ίδια
με αυτά που υπάρχουν πάνω στα ρομπότ).

DSC02277

4Συντάκτες Ιστολογίου

 

7 εργαστήρι ( 3 διδακτικές ώρες)
Δραστηριότητες 1 και 2
(α)τα παιδιά πραγματοποιούν με το σώμα τους
σχεδιασμένες διαδρομές ακολουθώντας τα σύμβολα και
εκτελούν τις ίδιες εντολές με αυτές του bee-bot και έτσι
δίνεται η δυνατότητα το ένα να καθοδηγεί το άλλο.
(β) οι μαθητές προγραμματίζουν τη bee-bot
προκειμένου να κάνει τη διαδρομή του κύκλου του νερού
πάνω σε επιφάνεια κολάζ που έχει δημιουργηθεί σε
προηγούμενη δραστηριότητα.

Εργαστήρια Δεξιοτήτων 2021-2022

ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ

εργαστήρια δεξιοτήτων συνολικό

εργαστήρια-δεξιοτήτων-συνολικό

ΠΡΑΚΤΙΚΟ

Θέμα: «Σύνταξη Ετήσιου Σχεδίου Δράσης για την εφαρμογή των Εργαστηρίων   Δεξιοτήτων στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση»

Σήμερα Δευτέρα 4/10/2021 στο χώρο του Νηπ. Περουλάδων ο σύλλογος διδασκόντων που αποτελείται από

Την Βαρβάρα Φακιολά (προϊσταμένη)

Την Μαρία Χονδρογιάννη (Νηπιαγωγό) λαμβάνοντας υπ΄όψιν

  1. Την εισήγηση της προϊσταμένης
  2. Το Φ>Ε>Κ> 111/112-6-2020 υπ΄αριθμ.4692, Αναβάθμηση του σχολείου και άλλες διατάξεις.
  3. Την Υ.Α.94236/ΓΔ4/29-7-2021 (Β΄3567)του ΥΠΑΙΘ με θέμα την <<Εφαρμογή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση>>.
  4. Το υλικό της Επιμόρφωσης για τα εργαστήρια Δεξιοτήτων  της πλατφόρμας του ΙΕΠ

  ομόφωνα αποφασίζει

τη συμμετοχή του 1/θ Νηπιαγωγείου …Περουλάδων….. στην εφαρμογή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων κατά το σχολικό έτος 2021 -2022 και συντάσσει το Ετήσιο Σχέδιο Δράσης της Σχολικής Μονάδας λαμβάνοντας υπόψη τις εξής παραμέτρους:

  • Ως κεντρικός στόχος του Σχεδίου Δράσης ορίζεται η εξοικείωση των νηπίων με τις βασικές δεξιότητες του 21ου αιώνα (μάθησης, αλφαβητισμού και ζωής), όπως αναλυτικά περιγράφονται στο Σχέδιο Δράσης της Σχολικής Μονάδας.
  • Στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων θα υλοποιηθούν δράσεις και από τους 4 θεματικούς κύκλους, ενώ η διάρκεια του κάθε θεματικού κύκλου έχει οριστεί σε 7 εβδομάδες (2 μήνες).
  • Οι επιλεγμένες δράσεις αντανακλούν τη φιλοσοφία και το όραμα της Σχολικής Μονάδας, ενώ η εμπειρία των εκπαιδευτικών από προηγούμενες συμμετοχές σε διάφορα προγράμματα θα αποτελέσει μεταξύ άλλων σημαντική βοήθεια για την πορεία των εργαστηρίων.
  • Μετά το πέρας των εργαστηρίων θα ακολουθήσει αξιολόγηση/αποτίμηση των δράσεων και σχετικός αναστοχασμός.

Τα βασικά πλεονεκτήματα της σχολικής μονάδας που θα βοηθήσουν στην καλύτερη εφαρμογή του προγράμματος (και αναφέρονται  στο σχέδιο Δράσης)είναι

Δυνατά σημεία:

1.Μόνιμο προσωπικό με μεγάλη διδακτική εμπειρία ,υλοποίηση προγραμμάτων κατά το παρελθόν  επιμορφώσεις και αγάπη προς τους μικρούς μαθητές μας.

2.Διάθεση τόσο από την προϊσταμένη, όσο και από το εκπ/κό προσωπικό για καινοτόμες δράσεις.

3.Πολύ καλή συνεργασία με τους γονείς, οι οποίοι έχουν προθυμία και όρεξη για συμμετοχή και υποστήριξη σε όλο το πρόγραμμα του σχολείου

4.Καλή συνεργασία και υποστήριξη από τους τοπικούς φορείς, οι οποίοι είναι συμπαραστάτες στις καινοτόμες εκπαιδευτικές δράσεις του σχολείου μας.

  1. Αρκετά μεγάλο και άνετο σχολείο, το οποίο διαθέτει και μια υπέροχη αυλή, κατάλληλη για εξωτερικές δράσεις.

6.Πολύ καλή συνεργασία με την Συντονίστρια εκπαιδευτικού έργου και με τον Υπεύθυνο προγραμμάτων της αρμόδιας Διεύθυνσης της περιοχής μας.

Αδυναμίες:

1.Έλλειψη υλικοτεχνικής υποδομής, κυρίως σε ηλεκτρονικούς υπολογιστές.

2.Η γεωγραφική θέση του σχολείου μας δυσκολεύει τις μετακινήσεις και τις επισκέψεις (μεγάλη απόσταση) σε χώρους εκπαιδευτικού ενδιαφέροντος.

3.Η προσαρμογή στην νέα πραγματικότητα ,όπως αυτή διαμορφώνεται λόγω COVID-19,η αγωνία και η ανασφάλεια που νιώθουμε όλοι, η υλοποίηση και οι ανάλογες τροποποιήσεις στα εργαστήρια σύμφωνα με τα μέτρα προστασίας (μάσκα, απόσταση).

Ευκαιρίες:

Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση των εργαστηρίων Δεξιοτήτων αποτελεί  μια ευκαιρία και ταυτόχρονα μια πρόκληση στην ανάπτυξη δεξιοτήτων που βρίσκονται σε αρμονία με τους παγκόσμιους Δείκτες Αειφόρου Ανάπτυξης και εισάγουν νέες εκπαιδευτικές διαδικασίες και εμπειρίες. Επιπρόσθετα, προσφέρουν την ευκαιρία να απομακρυνθούμε από την δασκαλοκεντρική προσέγγιση και να βασιστούμε στον ενεργό ρόλο των μαθητών μέσα από την βιωματική και εργαστηριακή μεθοδολογία.

Απειλές:

Η επισφαλής κατάσταση που δημιουργείται λόγω του COVID-19 και η πιθανότητα αναστολής της σχολικής μονάδας.

Αναλυτικά στο Σχέδιο Δράσης της Σχολικής Μονάδας Θα έχει τα εξής:

Ως συντονίστρια του προγράμματος ορίζεται η εκπαιδευτικός …Φακιολά Βαρβάρα……

Στο πρόγραμμα συμμετέχουν συνολικά 2 εκπαιδευτικοί του Νηπιαγωγείου. Όλοι οι εκπαιδευτικοί θα συνεργάζονται και θα αποφασίζουν από κοινού τις δράσεις προς υλοποίηση ανά θεματικό κύκλο και με την κατάλληλη και απαραίτητη προσαρμογή στις ανάγκες, τα ενδιαφέροντα και τις κλίσεις των νηπίων.

Συνεργασία θα υπάρξει και με επιλεγμένους φορείς του προγράμματος .

Η διάχυση των επιμέρους και των συνολικών αποτελεσμάτων του κάθε θεματικού κύκλου θα γίνεται κυρίως μέσω της ιστοσελίδας της Σχολικής Μονάδας, από την οποία θα ενημερώνονται σε εβδομαδιαία βάση οι γονείς σχετικά με τη διεξαγωγή των εργαστηρίων ανά ενότητα και θεματικό κύκλο.

Τα στάδια υλοποίησης των επιμέρους εργαστηρίων θα ακολουθήσουν κυρίως τη διδακτική προσέγγιση της διαδικασίας του τεχνικού σχεδιασμού (προσδιορισμός ανάγκης, έρευνα στις ανάγκες του προβλήματος, ανάπτυξη πιθανών λύσεων, επιλογή της βέλτιστης λύσης, κατασκευή πρωτοτύπων, αξιολόγηση της λύσης, επικοινωνία της λύσης, επανασχεδιασμός). Παράλληλα, θα αξιοποιηθούν παιγνιώδεις δράσεις και σύγχρονες στρατηγικές – ρουτίνες σκέψης [βλέπω-σκέφτομαι-αναρωτιέμαι, ερωταποκρίσεις, τι σε κάνει να το λες; δημιουργικές συγκρίσεις, καταιγισμός ιδεών].

Το Σχέδιο Δράσης Σχολικής Μονάδας που έχει ήδη συνταχθεί, θα υλοποιηθεί ως εξής.

Απόφαση σχετικά με το Σχέδιο Δράσης ανά θεματικό κύκλο

[συνοπτικά]

1ος θεματικός κύκλος: Ζω καλύτερα – Ευ ζην

Θέμα «Διατροφή»  Τίτλος: «Υγιή παιδιά, υγιής πλανήτης»

Βασικοί στόχοι:

  • καλλιέργεια των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα.
  • γνωριμία των πιο σημαντικών ομάδων τροφών, της έννοιας της ισορροπημένης διατροφής και της σημασίας της για τη ζωή μας.
  • ανάπτυξη της κριτικής σκέψης.
  • συνειδητοποίηση του ότι τόσο η παραγωγή όσο και η κατανάλωση τροφίμων φέρνουν ιδιαίτερα αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον.

Διάρκεια: 7 εβδομάδες (7 εργαστήρια των 3 ωρών την εβδομάδα). Περίοδος υλοποίησης: Φεβρουάριος – Μάρτιος

2ος θεματικός κύκλος: Φροντίζω το περιβάλλον

Θέμα «Οικολογική Συνείδηση»

Τίτλος: Ανακύκλωση

Βασικοί στόχοι:

  • καλλιέργεια των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα.
  • Γνωριμία με βιωματικό τρόπο κατανόηση της  έννοιας «περιβάλλον» και τους τρόπους με τους οποίους ο άνθρωπος αλληλεπιδρά με αυτό και πως μπορεί να συμβάλλει στην προστασία του.
  • Να καταλάβουν τη σημασία της ανακύκλωσης και ιδιαίτερα της ανακύκλωσης πλαστικού και χαρτιού.

Διάρκεια:  7 εβδομάδες ( 7 εργαστήρια των 3 ωρών την εβδομάδα). Περίοδος υλοποίησης: Απρίλιος – Μάιος

3ος θεματικός κύκλος: Ενδιαφέρομαι και ενεργώ –

Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη

Θέμα «Ανθρώπινα Δικαιώματα και Συμπερίληψη»

Τίτλος: «Εκπαίδευση στα ανθρώπινα δικαιώματα»

Βασικοί στόχοι:

  • καλλιέργεια των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα.
  • οργάνωση δραστηριοτήτων που θα ενισχύουν τη συνεργασία και το κλίμα αλληλοσεβασμού και αλληλοκατανόησης μέσα στην τάξη.
  • υιοθέτηση αξιών και προτύπων σεβασμού και συνεργασίας.

Διάρκεια: 7 εβδομάδες (7 εργαστήρια 3 ωρών την εβδομάδα). Περίοδος υλοποίησης: Δεκέμβριος -Ιανουάριος

4ος θεματικός κύκλος: Δημιουργώ και Καινοτομώ –

Δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία

Θέμα: STE(A)Μ

Τίτλος: «STE(A)M και Εκπαιδευτική Ρομποτική μέσα από τον κύκλο του Νερού και την Υδροδυναμική».

Βασικοί στόχοι:

  • καλλιέργεια των δεξιοτήτων τους 21ου αιώνα.
  • μύηση στις βασικές γνώσεις του προγραμματισμού.
  • ανάπτυξη δεξιοτήτων ψηφιακού εγγραμματισμού.
  • κατανόηση του κύκλου του νερού.
  • δημιουργία κατασκευών που θα αναδεικνύουν τις ιδιότητες της ροής του νερού (υδροδυναμική).

Διάρκεια:  7 εβδομάδες ( 7 εργαστήρια των 3 ωρών την εβδομάδα). Περίοδος υλοποίησης: Οκτώβριος -Νοέμβριος