Διάρκεια: Δεκέμβριος – Ιανουάριος
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ
Υποθεματική: Ψυχική και συναισθηματική υγεία – πρόληψη
Τίτλος: Ενδυνάμωση. Συνεργασία. Αποδοχή. Προλαβαίνουμε τη Βία πριν εμφανιστεί
Ολοκληρώθηκε και το 2ο εργαστήριο δεξιοτήτων στο σχολείο μας! Στόχος του συγκεκριμένου προγράμματος ήταν η πρωτογενής πρόληψη εκδήλωσης περιστατικών βίας και η καλλιέργεια της συναισθηματικής ανάπτυξης, με ιδιαίτερη έμφαση στην εξοικείωση-αποδοχή του «άλλου». Με ποιους τρόπους βοηθάμε τον εαυτό μας, ως άτομο, αλλά και ως μέλος της ομάδας, να αποδεχτεί τον «άλλον», αλλά και να αναπτύξει μηχανισμούς άμυνας όταν νιώσει ότι απειλείται;
Ενδυνάμωση- Συνεργασία-Αποδοχή. Τα τρία στάδια που οφείλουμε να δουλεύουμε με τις ομάδες των παιδιών από μικρή ηλικία. Όσο πιο πολύ εξοικειωνόμαστε με τον «άλλον», τόσο πιο πολύ μειώνουμε τις περιπτώσεις εκδήλωσης βίας προς αυτόν/ή. Μέσα από τις συγκεκριμένες δραστηριότητες, τα παιδιά δυναμώνουν ως άτομα, αλλά και ως μέλη ομάδας που μεταξύ τους έχουν κοινά στοιχεία. Μιλώντας για τον εαυτό του το κάθε παιδί, ανακαλύψει πτυχές του που δε γνωρίζει και έτσι νιώθει περήφανο για αυτές. Αναδύεται η ξεχωριστή αξία του και ενισχύεται η αυτοεκτίμησή του. Τα παιδιά μοιράζονται τον τρόπο που τα κάνει να νιώθουν πιο δυνατά και να πιστέψουν περισσότερο στον εαυτό τους, ώστε αυτά τα «όπλα» να είναι η ασπίδα προστασίας τους, σε περίπτωση που κάποιος/α θελήσει να τα εκφοβίσει.
1ο εργαστήριο: « Ένας κύκλος μας ενώνει».
Τα παιδιά κάθονται στο έδαφος σε σχήμα κύκλου. Ο/Η εκπαιδευτικός ζητάει να σηκωθούν σαν ελατήρια, τα παιδιά που έχουν ένα κοινό εξωτερικό χαρακτηριστικό π.χ όσα παιδιά έχουν κοντά μαλλιά ή όσα παιδιά φοράνε παπούτσια με κορδόνι. Το παιχνίδι επαναλαμβάνεται και κάθε φορά σηκώνονται διαφορετικές ομάδες παιδιών με βάση κάποιο κοινό χαρακτηριστικό. Τα παιδιά στέκονται στον κύκλο και ένα- ένα με σειρά λέει το όνομά του, ποιο είναι το αγαπημένο του χρώμα και ποιο το αγαπημένο του παιχνίδι.
Με βάση τα κοινά στοιχεία χωριζόμαστε σε 4 ομάδες.
2ο εργαστήριο: Ο «εαυτός μου», οι «άλλοι» (Ατομική- Συλλογική Ταυτότητα)
Τα παιδιά από κάθε ομάδα, χωρίζονται μεταξύ τους σε ζευγάρια.-Στα ζευγάρια το κάθε παιδί μιλάει για τον «εαυτό» του. Αναζητούν κοινά στοιχεία μεταξύ τους. Στο σχετικό φύλλο εργασίας, κάθε παιδί γράφει το όνομά του και ζωγραφίζει ή «γράφει» τρία στοιχεία του χαρακτήρα του και το αγαπημένο του παιχνίδι, φαγητό, ζώο, βιβλίο, ζωγραφίζει την οικογένειά του κ.ά.
Τα παιδιά διαλέγουν το χρώμα της ομάδας, το ζώο ή το σχήμα και φυσικά το όνομα που θέλουν να έχει η ομάδα τους. Τέλος ζωγραφίζουν τους κανόνες που πρέπει να έχει η ομάδα για να περνούν καλά.
1η ομάδα: «Η κίτρινη μαϊμού»
2η ομάδα: «Το ροζ πόνι»
3η ομάδα: «Το κόκκινο σαλιγκάρι»
4η ομάδα: «Ο πορτοκαλί τάρανδος»
3ο εργαστήριο: « Δυναμώνω-Προστατεύω-Πιστεύω στον εαυτό μου» Αυτοεκτίμηση
Τα παιδιά καλούνται να συναποφασίσουν στην ολομέλεια ερωτήσεις που θα θέσουν σε όλα τα παιδιά, για να διαπιστώσει το κάθε παιδί, πόσο καλά γνωρίζει τον εαυτό του (π.χ. Τι καταφέρνω πολύ καλά, Τι με κάνει νιώθω πιο δυνατός/ή,…κ.ά.).
Το κάθε παιδί σχεδιάζει το περίγραμμα της παλάμης του και μέσα σε κάθε δάχτυλο «γράφει» ή ζωγραφίζει πέντε πράγματα που καταφέρνει και για τα οποία νιώθει περήφανο.
Στην ολομέλεια προτείνουν λέξεις που κάνουν όλα τα παιδιά να νιώθουν πιο δυνατά. Γράφουν τις λέξεις πάνω σε «χάρτινα» ρούχα και φτιάχνουν τη «Μπουγάδα της τάξης».
4ο εργαστήριο: «Συναισθάνομαι τον ‘’άλλον’’» (Ενσυναίσθηση-Επικοινωνία)
Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες. Η κάθε ομάδα παίρνει μια εικόνα με κείμενο από ένα αλλόγλωσσο παραμύθι. Παρατηρούν τα γραπτά σύμβολα. Διατυπώνουν υποθέσεις για το τι μπορεί να γράφουν. Συζητούν για το ρόλο της εικόνας στην κατανόηση των παραμυθιών. Καλούνται να παρουσιάσουν στην ολομέλεια τι λέει το κείμενο που έχουν. Η δραστηριότητα επαναλαμβάνεται με αλλόγλωσσα μηνύματα και με νοηματική επικοινωνία.
-Θέτουμε ερωτήματα όπως: «Τι τα δυσκόλεψε; Πώς ένιωσαν που δεν καταλάβαιναν; Πώς φαντάζονται τον εαυτό τους, αν βρίσκονταν σε ένα μέρος που δεν καταλάβαινε τι του έλεγαν; Πώς θα αντιδρούσαν αν κάποιο από τα παιδιά της τάξης, μιλούσε αυτή τη γλώσσα;, κ.ά.
Διαβάζουμε «κοινωνικές ιστορίες» και συζητάμε τι είναι ο σχολικός εκφοβισμός και πώς μπορούν να αντιδράσουν, σε περίπτωση που νιώσουν ότι κάποιος/α/ τα απειλεί.
Τι είναι ο σχολικός εκφοβισμός
«Πώς αντιδρώ στον σχολικό εκφοβισμό»
Το βιβλίο « Κόκκινο ή γιατί ο σχολικός εκφοβισμός δεν είναι αστείο» και προτείνουν τρόπους που βοηθάνε στο να μην εκδηλωθούν περιστατικά σχολικής βίας.
5ο εργαστήριο: «Οι εικόνες ‘’κρύβουν’’ τη δική τους ιστορία»
Τα παιδιά στις ομάδες τους παρατηρούν διάφορες εικόνες που απεικονίζουν περιστατικά βίας και συμπεριφορές- αντιδράσεις παιδιών. Η κάθε ομάδα επιλέγει μία εικόνα. Κάνουν υποθέσεις για το τι έχει γίνει πριν τη συγκεκριμένη σκηνή που απεικονίζεται και τι θα συμβεί μετά από αυτή. Με βάση τις ιδέες τους φτιάχνουν μια ιστορία. Παρουσιάζουν τις ιστορίες στα υπόλοιπα παιδιά.
6ο εργαστήριο: « Τι θα πάρω μαζί μου…;»
Διαβάσαμε βιβλία που βοηθούν τα παιδιά να μοιραστούν στην ομάδα τα συναισθήματα και τις απόψεις τους, να πουν φράσεις, λέξεις, να περιγράψουν συμπεριφορές, που θεωρούν ότι τα δυναμώνουν και τα βοηθούν ή ότι άλλο επιθυμούν από αυτά που βίωσαν τη διάρκεια του προγράμματος.