ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Δημιουργώ και καινοτομώ – Δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία
Υποθεματική: STE(A)M και Εκπαιδευτική Ρομποτική μέσα από τον κύκλο του Νερού και την Υδροδυναμική
Τίτλος: «Το ταξίδι της σταγόνας»
Το Μάιο ολοκληρώθηκε το 4ο εργαστήριο δεξιοτήτων στο νηπιαγωγείο μας.
Στον κύκλο των εργαστηρίων δόθηκε έμφαση στην καλλιέργεια των δεξιοτήτων εκείνων που σχετίζονται με τον ψηφιακό εγγραμματισμό. Με αξιοποίηση της πειραματικής μεθόδου (υποθέσεις – παρατηρήσεις – συμπεράσματα) τα νήπια κατανόησαν τον κύκλο του νερού αλλά και τη χρήση του ως εναλλακτική μορφή ενέργειας. Μέσα από πειράματα, εξοικείωση με συγκεκριμένα εκπαιδευτικά λογισμικά, τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με τη φιλοσοφία του STE(A)M και με πολύτιμο βοηθό μας τη μέλισσα “Bee-bot”.
Στόχοι του εν λόγω προγράμματος είναι τα παιδιά, να κατανοήσουν τα χαρακτηριστικά της μάθησης μέσα από τον προβληματισμό, να σχεδιάσουν και να αναπτύξουν ένα πρόγραμμα, να εξασκηθούν στον αλγοριθμικό τρόπο σκέψης, να αναπτύξουν δεξιότητες προσανατολισμού και μέτρησης αποστάσεων και να αναζητήσουν λύσεις σε καθημερινά προβλήματα, όπως ο κύκλος του νερού και η υδροδυναμική.
Ενδεικτικές δραστηριότητες
Η αφόρμηση δόθηκε με την εκδρομή που θα πραγματοποιούσαμε στη λίμνη Κερκίνης. Ξεκίνησε μια συζήτηση στην ολομέλεια της τάξης σχετικά με το τι είναι λίμνη και που αλλού υπάρχει νερό στη φύση, πώς χρησιμοποιείται στην καθημερινότητά μας, πού μας είναι απαραίτητο το νερό.
Ξεκινώντας από τις ερωτήσεις αυτές , μπορέσαμε να δούμε τις προϋπάρχουσες γνώσεις των παιδιών, τις οποίες τις καταγράψαμε σε εννοιολογικό χάρτη.
Ακολούθησε ανάγνωση των παραμυθιών “Η μικρή σταγόνα” της JOYCE MELANIE και “Πέφτει πέφτει η σταγόνα” του Σαμ Γκοντουιν και ζωγραφίσαμε ότι μας έκανε εντύπωση….
Έγινε επεξεργασία του ποιήματος του Ζαχαρία Παπαντωνίου: «Από που ήρθες ποταμάκι» και μάθαμε να το τραγουδάμε….
Τα παιδιά χρησιμοποιώντας λέξεις κλειδιά : «το ταξίδι του νερού», «ο κύκλος του νερού» αναζήτησαν στο διαδίκτυο και παρακολούθησαν σχετικά βίντεο.
Μάθαμε πως το νερό υπάρχει στη γη, στο έδαφος, στα ποτάμια, στις λίμνες, στις θάλασσες, εκεί δηλαδή που γίνεται : ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ
Με τις αχτίδες του ήλιου, θερμαίνεται το νερό κι ανεβαίνει προς τον ουρανό σε μικρές μικρές σταγόνες, σαν ατμός (αέρια μορφή), δηλαδή γίνεται: ΕΞΑΤΜΙΣΗ
Στον ουρανό εκεί ψηλά μαζεύονται πολλές πολλές μαζί οι σταγόνες του νερού και γίνονται άσπρα μικρά και μεγάλα σύννεφα, δηλαδή γίνεται ΣΥΜΠΥΚΝΩΣΗ.
Ο αέρας παρασέρνει τα σύννεφα πιο ψηλά και επειδή κάνει πιο πολύ κρύο, πολλά σύννεφα μαζί, μαύρα και γκρίζα, συγκρούονται και οι σταγόνες πέφτουν ξανά στη γη, είτε σαν βροχή (υγρή μορφή) είτε σαν χιόνι (στερεά μορφή), δηλαδή έχουμε την ΒΡΟΧΟΠΤΩΣΗ ή ΧΙΟΝΟΠΤΩΣΗ.
Δραματοποιήσαμε το ταξίδι της σταγόνας……
….ζωγραφίσαμε τον κύκλο του νερού…..
….Κάναμε κατασκευή τον κύκλο του νερού…
…….Κάναμε πειράματα για να αντιληφθούμε την έννοια της εξάτμισης, βροχόπτωσης, πήξης, τήξης…..
Μιλήσαμε για τις τρεις φυσικές καταστάσεις του νερού: υγρό, στερεό, αέριο…..
….διδακτική αξιοποίηση του bee bot simulator, για τη διαμόρφωση διαδρομών σχετικών με τον κύκλο του νερού, χρησιμοποιώντας τις καινούργιες έννοιες: εξάτμιση, συμπύκνωση, βροχόπτωση, συγκέντρωση…..
Τα παιδιά πρώτα πραγματοποιούν με το σώμα τους σχεδιασμένες διαδρομές στο χώρο ακολουθώντας τα σύμβολα και εκτελούν εντολές ίδιες με αυτές της Bee bot….
….και στη συνέχεια φτιάξαμε με τις κάρτες του κύκλου του νερού πίστα για τη μελισσούλα Bee Bot και κατευθύνουμε τη μέλισσα ρομπότ κατάλληλα προσπαθώντας με αυτό τον τρόπο να αποτυπώσουμε τον κύκλο του νερού μέσω του STEM. Τα παιδιά μαθαίνουν την αλγοριθμική σκέψη μετράνε, υπολογίζουν, εμπεδώνουν τα όσα μάθαμε!
Φυσικά κάναμε φύλλα εργασίας για εμπέδωση….
….και παίξαμε πολλά ψηφιακά παιχνίδια…..