ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ –ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ & ΕΥΘΥΝΗ
Υποθεματική: Ανθρώπινα δικαιώματα, Συμπερίληψη
Τίτλος: “Κι αν ήμουν εγώ;”
Το Ιανουάριο ολοκληρώθηκε το 2ο εργαστήριο δεξιοτήτων στο νηπιαγωγείο μας. Το πρόγραμμα στοχεύει στην καλλιέργεια δεξιοτήτων μάθησης του21 ου αι., δεξιότητες ζωής και δεξιότητες του Νου για παιδιά, μελλοντικούς ενεργούς πολίτες σύμφωνα με το Πλαίσιο Αναφοράς Ικανοτήτων για Δημοκρατικό Πολιτισμό(2018), οι οποίοι θα είναι κριτικά και δημιουργικά σκεπτόμενοι, υπεύθυνοι και ψηφιακά εγγράμματοι.
Τα παιδιά καλλιέργησαν και ανέπτυξαν δεξιότητες όπως, ο σεβασμός στον άλλον, η αναγνώριση και η αποδοχή των δικαιωμάτων, των συναισθημάτων και των αναγκών του, η ενσυναίσθηση (να μπαίνουν στην θέση του άλλου) καθώς και η συνεργασία. Οι παραπάνω δεξιότητες αποτελούν προαπαιτούμενο στην σύγχρονη πολυπολιτισμική κοινωνία. Το θέμα το προσεγγίσαμε μέσα από βιωματικές δραστηριότητες όπου με την μέθοδο της επίλυσης προβλημάτων, (η οποία συμβάλλει στην διερευνητική και ανακαλυπτική μάθηση), τα παιδιά μαθαίνουν να σκέφτονται κριτικά, να ερευνούν, να δοκιμάζουν ιδέες και δράσεις. Μαθαίνουν να μπαίνουν στην θέση του άλλου και να βλέπουν τα πράγματα από μια άλλη οπτική, διαφορετική από την δική τους, αλλά το ίδιο ισότιμη και σεβαστή όπως η δική τους, βρίσκοντας λύση στο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τη δεδομένη χρονική στιγμή.
Βασικός πυλώνας για την προσέγγιση της συγκεκριμένης θεματικής ήταν η πρότερη εμπειρία των παιδιών από την καθημερινή τους ζωή τόσο μέσα στο σχολείο όσο και έξω από αυτό, καθώς και η συνεργασία τους ως ισότιμα ενεργά μέλη της ομάδας της τάξης τους.
Εμείς ως ενήλικες, με καλή διάθεση, θετικότητα και υπομονή σταθήκαμε δίπλα στα παιδιά, συζητήσαμε μαζί τους, τα ακούσαμε, δίνοντάς τους ευκαιρίες και κατευθύνσεις οι οποίες τα βοήθησαν στο να σκέφτονται , να αναγνωρίζουν και να αποδέχονται τις ανάγκες και τα δικαιώματα των άλλων καθώς και να αναπτύσσουν σχέσεις συνεργασίας.
Ενδεικτικές δραστηριότητες
-Ζωγραφίσαμε και παρουσιάσαμε τα “θέλω” αλλά και τις «ανάγκες μας» και συζητήσαμε για το ποια είναι η διαφορά μεταξύ τους.
-Παρατηρήσαμε εικόνες παιδιών σε διάφορες χώρες και καταστάσεις, , συζητήσαμε και καταλήξαμε στο ότι όλα τα παιδιά του κόσμου έχουν τις ίδιες ανάγκες. Κάποιες από αυτές που μας είπαν είναι: ΦΑΓΗΤΟ -ΝΕΡΟ- ΥΠΝΟΣ- ΖΕΣΤΗ- ΑΓΑΠΗ- ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ- ΣΠΙΤΙ- ΦΙΛΟΥΣ
Στη συνέχεια ρωτήσαμε τα παιδιά εάν γνωρίζουν τι θα πει «δικαίωμα» και εξηγήσαμε ότι κάθε παιδί έχει ίσα δικαιώματα σύμφωνα με τη Σύμβαση Δικαιωμάτων του παιδιού της Unicef (https://www.unicef.org/greece) και ζωγραφίσαμε όποιο δικαίωμα μας έκανε εντύπωση…
….δραματοποιήσαμε το δικαίωμα στη διαφορετικότητα και το δικαίωμα στη μάθηση…
….παρατηρήσαμε πίνακες ζωγραφικής που μιλάνε για τα δικαιώματα,
……….τους σχολιάσαμε και κάναμε αντιστοίχηση πινάκων με δικαιώματα..
…..φυσικά διαβάσαμε πολλές ιστορίες και παραμύθια, είδαμε σχετικά βίντεο και κάναμε φύλλα εργασίας
…..και δημιουργήσαμε αφίσες με τα δικαιώματα των παιδιών