Αγαπητοί μας γονείς και αγαπητά μας παιδιά,
Με αγάπη και εξερευνητικούς χαιρετισμούς σας καλωσορίζουμε στο νηπιαγωγείο. Ελπίζουμε το ταξίδι του νηπιαγωγείου, στο οποίο γονείς, παιδιά και εκπαιδευτικοί θα συμπορευτούμε, να μας βρει με υγεία, όρεξη, εξερευνήσεις και χαρούμενες στιγμές.
Περί προσαρμογής
Καλωσορίζοντας τη νέα χρονιά, και θεωρώντας τη μεταξύ μας σχέση και επικοινωνία καθοριστική για την ευρρυθμία και ευημερία των παιδιών μας, θα θέλαμε να μοιραστούμε μαζί σας το πλάνο προσαρμογής των παιδιών καθώς και τη σκέψη πίσω από αυτό. Παρακάτω, θα βρείτε επίσης κάποιες μικρές πρακτικές συμβουλές που αφορούν στην επικοινωνία μας με τα παιδιά όσον αφορά την περίοδο της προσαρμογής τους στο νέο περιβάλλον της τάξης.
Τα παιδιά προσχολικής ηλικίας είναι βιολογικά “προγραμματισμένα” ώστε να καταβάλλουν τη μέγιστη δυνατή προσπάθεια προκειμένου να ανταπεξέλθουν και να αξιοποιήσουν στο έπακρο τον φυσικό και κοινωνικό κόσμο. Έχοντας αυτό κατά νου, κάθε αλλαγή ή μετάβαση, αποτελεί για αυτά μια νέα πρόκληση, ένα νέο πεδίο προς διερεύνηση. Προκειμένου λοιπόν να στηρίξουμε τα παιδιά σε αυτή τη διαδικασία ως ενήλικες, είναι σημαντικό να δώσουμε χρόνο και χώρο στο ρυθμό του κάθε παιδιού, σε όλες τις εκφάνσεις και εκφράσεις των συναισθημάτων τους. Εστιάζουμε στο τρίπτυχο ακούω (ενεργητικά) – ενσυναισθάνομαι – αποδέχομαι και έχω πάντα κατά νου πως δεν θέλω να αλλάξω τα συναισθήματα τους για τη νέα αυτή κατάσταση.
Αρχικός στόχος μας, ως σχολείο, ως παιδαγωγοί και συνοδοί των παιδιών είναι η σύναψη θετικών και ζεστών σχέσεων με το κάθε παιδί ξεχωριστά (ασφαλούς δεσμού). Είναι η γνωριμία μεταξύ μας και η καλλιέργεια ενός κλίματος εμπιστοσύνης. Έχοντας καταφέρει λοιπόν, τα παιδιά στο νέο τους περιβάλλον να εγκαθιδρύσουν πρόσωπα αναφοράς στα οποία θα μπορούν να απευθύνονται και να ζητούν βοήθεια, καταφέρνουμε παράλληλα να εξασφαλίσουμε έναν ασφαλή χώρο από τον οποίο θα εξορμήσουν ελεύθερα προς την ανακάλυψη.
Τα παιδιά προσχολικής ηλικίας έχουν κατακτήσει βασικές δεξιότητες αυτοεξυπηρέτησης χρησιμοποιούν την τουαλέτα και ακολουθούν τους βασικούς κανόνες υγιεινής τρώνε μόνα τους καιάλλα. Σε περίπτωση που το παιδί σας δυσκολεύεται σε κάποιον τομέα ενθαρρύνετε το.
Συνοψίζοντας, η προσαρμογή στο νηπιαγωγείο, θα αφορά στην σύναψη ισχυρών δεσμών με τα ενήλικα πρόσωπα της τάξης, ως σημεία εκκίνησης της δράσης. Φυσικά, οι δράσεις θέλουμε να αναδύονται μέσα από τις αλληλεπιδράσεις των παιδιών με τους ανθρώπους και το περιβάλλον τους.
Τα περί προσαρμογής:
* Είναι σημαντικό, να μιλάμε στα παιδιά με αμεσότητα και ειλικρίνεια. Ο λόγος μας να είναι λιτός και περιγραφικός, εστιάζοντας σε λεπτομέρειες που αφορούν καταστάσεις και πράγματα τα οποία το ίδιο το παιδί μπορεί να αντιληφθεί. Πχ ” στην τάξη θα είστε με την νηπιαγωγό, θα βγαίνετε στην αυλή, θα τρώτε το πρωινό σας μαζί, αν χρειαστείς βοήθεια θα είναι εκεί για σένα η … κ.ο.κ”. Παράλληλα, χαίρονται πολύ να γνωρίζουν και να συζητάμε για ό,τι εμείς πρόκειται να κάνουμε μέσα στην ημέρα μας.
* Αποφεύγουμε να δημιουργούμε εμείς οι ίδιοι προσδοκίες για ό,τι πρόκειται να συμβεί ή να βιώσουν τα παιδιά στον κοινωνικό χώρο της τάξης. Πχ φράσεις όπως ” θα πας στο σχολείο, θα παίξεις, θα περάσεις τέλεια, θα είναι φανταστικά, θα κάνεις φίλους κ.ο.κ.” καλό θα ήταν να αποφεύγονται. Θέλουμε τα παιδιά να είναι ελεύθερα και ανοιχτά στο εδώ και στο τώρα τους, να καθορίζουν τα ίδια τους στόχους και τα κίνητρά τους.
* Γυρνώντας από το σχολείο, αποφεύγουμε να βομβαρδίζουμε τα παιδιά με γενικές και αφηρημένες ερωτήσεις αναφορικά με το πώς πέρασαν την ημέρα τους σχολείο. Τα παιδιά, γυρνώντας στο σπίτι και έχοντας εργαστεί σκληρά κατά τη διάρκεια της ημέρας, είναι πολύ πιθανό να έχουν την ανάγκη να αποφορτιστούν και να απολαύσουν την ασφάλεια του οικείου περιβάλλοντος τους. Για αυτόν ακριβώς τον λόγο, δυσκολεύονται να ανακαλέσουν πράγματα και λεπτομέρειες την ίδια τη στιγμή που τα ρωτάμε. Ενδέχεται ωστόσο, με στον χρόνο τους (συνήθως σε ανυποψίαστη για εμάς στιγμή) να μοιράζονται μαζί μας στιγμές, πρόσωπα ή καταστάσεις που τους έχουν κάνει εντύπωση. Αντιθέτως, είναι αρκετό και “φυσικό” το να περιορίστουμε απλά στο να ρωτήσουμε “πώς είσαι;”.
* Να είμαστε συνεπείς σε ό,τι λέμε στα παιδιά. Τα παιδιά, έχουν την ανάγκη να γνωρίζουν το τί πρόκειται να ακολουθήσει ώστε να ξέρουν τί να περιμένουν.
tips:
– το ρολόι: δίνω στο παιδί, ώστε να έχει μαζί του σε ένα χαρτί ζωγραφισμένα δύο ρολόγια. Στο πρώτο αναγράφεται η ώρα προσέλευσης του και στο δεύτερο η ώρα κατά την οποία αποχωρεί από το σχολείο.
– μετά το σχολείο: προγραμματίζουμε αν αυτό είναι δυνατό, μια βόλτα, ένα αγαπημένο φαγητό, μια αγαπημένη δραστηριότητα με το παιδί μας. Το επικοινωνούμε, και φυσικά, προσπαθούμε να είμαστε συνεπείς και σε αυτήν την περίπτωση
Ωράριο λειτουργίας
Ώρα προσέλευσης — 8:15 με 8:30
Ώρα αναχώρησης — 13:00 για το πρωινό υποχρεωτικό πρόγραμμα, ενώ για το προαιρετικό ολοήμερο πρόγραμμα στις 16:00.
Παρακαλούμε να τηρείται τις ώρες προσέλευσης και αποχώρησης ώστε να μην διαταράσσεται το πρόγραμμα της τάξης μας. Η φοίτηση των νηπίων και προνηπίων είναι υποχρεωτική.
Σχολική Τσάντα
Οι τσάντες θα αναγράφουν το όνομα του παιδιού και είναι προτιμότερο να έχουν ευκολόχρηστο άνοιγμα.Μέσα στην τσάντα θα υπάρχουν:
1) μια αλλαξιά ρούχα και εσώρουχα σε μια νάιλον σακούλα για να μην κινδυνεύουν να
λερωθούν από το κολατσιό ή το φαγητό.
2) μια μικρή πετσέτα τετράγωνη, που τη χρησιμοποιούν τα νήπια ως σουπλά
3) ένα μικρό μπουκαλάκι ή παγουρίνο με νερό
4) πιρούνι και κουτάλι εφόσον χρειάζονται για το κολατσιό ή το φαγητό
5) τάπερ κολατσιού. Προτιμήστε φρούτα, σάντουιτς, κέικ, σπιτικά κουλουράκια, τόστ,
γιαούρτι, κουλούρι, μπάρες δημητριακών, σπιτικές πίτες. Αποφύγετε τσιπς, πατατάκια,
κρουασάν, χυμούς και αναψυκτικά, καραμέλες, σοκολάτες. ** Σε όλα τα ατομικά είδη του παιδιού να αναγράφεται το όνομά του με ανεξίτηλο
μαρκαδόρο.
6) (Μόνο για το ολοήμερο): Το τάπερ του φαγητού να το τοποθετείτε σε γερή πλαστική σακούλα για να μη λερωθεί το υπόλοιπο περιεχόμενο της τσάντας από τυχόν διαρροές του σκεύους. Τόσο στο τάπερ όσο και στο καπάκι θα πρέπει να είναι γραμμένο το όνομα του παιδιού με ανεξίτηλο μαρκαδόρο.Κατά την προσέλευση τοποθετήστε μαζί με το παιδί το τάπερ στο ψυγείο ή στον πάγκο της κουζίνας. Συζητήστε και συμφωνείστε από το προηγούμενο βράδυ για το κολατσιό και το φαγητό του παιδιού. Προτιμείστε τις πρώτες μέρες φαγητά που του αρέσουν και αποφύγετε τις μεγάλες ποσότητες.
Ενδυμασία
Προτιμήστε άνετα ρούχα που θα διευκολύνουν τα παιδιά στην αυτοεξυπηρέτηση τους στην τουαλέτα χωρίς να τα σφίγγουν ζώνης κορδόνια σκληρά υφασμάτινά παντελόνια και στενές φούστες. Μιας και ο καιρός αρχίζει να αλλάζει έτσι και οι ανάγκες μας αλλάζουν. Ο καλύτερος τρόπος για να ντυνόμαστε στο σχολείο είναι με τη μέθοδο κρεμμύδι (κοντομάνικο- μακρυμάνικο- ζακέτα και μπουφάν) για να είμαστε άνετοι και έτοιμοι να προσαρμοστούμε στον “απροσάρμοστο” καιρό.
Σε αυτό το νέο ταξίδι, είμαστε μαζί, ως ομάδα- παιδιά, γονείς και εκπαιδευτικοί. Εμπιστευόμαστε τα παιδιά ως ειδήμονες της ζωής τους, ικανά να προσαρμόζονται και να αντεπεξέρχονται στις προκλήσεις της καθημερινής ζωής. Είμαστε εδώ, ως διευκολυντές και συνοδοιπόροι τους στον κόσμο που ανοίγεται μπροστά τους.
Το τηλέφωνο επικοινωνίας του σχολείου είναι 2681067446. Θα είμαστε πάντοτε στη διάθεσή σας.
Καλή μας αρχή.
Με εκτίμηση,
Οι νηπιαγωγοί
Ρούλα και Γεωργία