Γ’ Θεματική ενότητα: Φροντίζω το περιβάλλον: “Φύλαξε το μην πετάς, ανακύκλωσε με μας!”

Ολοκληρώθηκε και η Γ’ ενότητα των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων από τη θεματική «Περιβάλλον και Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη».  Αφορμή για το σχεδιασμό του προγράμματος αποτέλεσε η ανάγκη διαμόρφωσης κατάλληλων στάσεων και δεξιοτήτων στα παιδιά μικρής ηλικίας, σχετικά με σημαντικά περιβαλλοντικά προβλήματα. Οι σύγχρονες κοινωνίες, των οποίων κύρια πρακτική αποτελεί η υπερκατανάλωση αγαθών καταφεύγουν αναπόφευκτα σε κατασπατάληση φυσικών πόρων και ενέργειας, καθώς και στην παραγωγή τεράστιου όγκου απορριμμάτων (Ηλιοπούλου, 2016).

Είναι σαφές ότι εάν οι σύγχρονες κοινωνίες επιδιώκουν μία βιώσιμη μελλοντική πορεία, είναι απαραίτητο να οργανώσουν την ορθολογική διαχείριση των απορριμμάτων τους με έμφαση στη μείωση της παραγωγής των προϊόντων και την ανακύκλωσή τους. Επομένως, η αλλαγή στάσεων και συμπεριφορών και η ανάληψη δράσης είναι προαπαίτηση για τους μελλοντικούς πολίτες ολόκληρου του πλανήτη.
Τι είναι όμως τα απορρίμματα; «…δεν είναι τίποτε άλλο από υλικά ή αντικείμενα που βρίσκονται σε στερεή ή ημιστερεή …..και, τα οποία ο άνθρωπος θεωρεί άχρηστα, δηλαδή ότι δεν έχουν απολύτως καμία χρησιμότητα και αξία. Άρα πρόκειται για υλικά που επιθυμεί να απομακρυνθούν από κοντά του, καθώς είτε του καταλαμβάνουν το χώρο, είτε του προσβάλουν την αισθητική ή ακόμα φαίνεται να αποτελούν κίνδυνο για την υγεία του.» (Γαβριλάκης, 2000, σελ. 5).
Η βασικότερη πρακτική μείωσης των απορριμμάτων στην Ελλάδα είναι η ανακύκλωση και αποτελεί τη σημαντικότερη πτυχή διαχείρισής τους (Ηλιοπούλου, 2016). Η ευαισθητοποίηση στα περιβαλλοντικά προβλήματα, η παρουσίαση φιλοπεριβαλλοντικών στάσεων, καθώς και η οργάνωση σχετικών δράσεων είναι σημαντικό να ξεκινούν από πολύ μικρή ηλικία, ώστε να λειτουργούν παρεμβατικά στη διαμόρφωση φιλικών προς το περιβάλλον αξιών, στάσεων και συμπεριφορών (Mackey, 2012).


Μετάβαση στο sway.office.com.