Το όνομά μου, Ο μοναδικός εαυτός μου!
Κάθε χρόνο στις αρχές της σχολικής χρονιάς ασχολούμαστε αρκετά με το όνομά μας. Η διδασκαλία της Θεματικής Ενότητας “Το όνομά μου/ Ο εαυτός μου” είναι πολύ σημαντική για την ανάπτυξη των παιδιών καθώς το όνομα αποτελεί κομμάτι της ταυτότητας του παιδιού και προωθεί σταδιακά στην κατάκτηση του κώδικα γραφής. Βοηθά κάθε παιδί να αναγνωρίσει και να αποδεχτεί τον εαυτό του ως μια μοναδική οντότητα με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, συναισθήματα και ικανότητες. Το παιδί νιώθει ότι είναι σημαντικό μέλος της ομάδας, κατανοεί τον εαυτό του και είναι σε θέση να κατανοήσει και τους άλλους.
Από πού πήρα το όνομά μου;
Πώς με βάφτισε ο νονός;
Πώς με φωνάζουν;
Αρχικά, παρουσιάζουμε τον εαυτό μας λέγοντας το όνομά μας και γράφουμε το αρχικό μας στον πίνακα. Φωνάζουμε δυνατά την αρχική φωνούλα όλων των ονομάτων. Επισημαίνουμε ότι κάποια γράμματα/φωνούλες φωνάζουν κι άλλα όχι.
Δίνουμε στα παιδιά ένα Α4 με προσχεδιασμένο το κεφαλαίο αρχικό γράμμα του ονόματός τους και το «γεμίζουν» όπως θέλουν.
Έπειτα το κόβουμε, το πλαστικοποιούμε και παίζουμε.
Παίζουμε παιχνίδι αναγνώρισης αρχικής φωνούλας με τα πλαστικοποιημένα γράμματα που κάναμε. Χορεύουμε και με το σταμάτημα της μουσικής κάθε παιδί πατάει στο αρχικό γράμμα του ονόματός του ,το δείχνει, το φωνάζει και το φωνάζουμε κι όλοι μαζί. Στο τέλος τα παιδιά χωρίζονται σε 2 ομάδες :οι φωνούλες που φωνάζουν και λέγονται φωνήεντα και αυτές που δεν φωνάζουν και λέγονται σύμφωνα. Ποια παιδάκια έχουν την ίδια πρώτη φωνούλα στο όνομά τους;
Παρακολουθούμε το παραμύθι: “Είμαι ένας βάτραχος μικρούλης, ο Εμμανουήλ Α. Μπακακούλης”.
Ο Εμμανουήλ Α. Μπακακούλης αναρωτιέται τι να σημαίνει άραγε αυτό το Α στο όνομα του;
«Όλο τον κόσμο θα γυρίσω, να βρω σοφούς να τους ρωτήσω: το Άλφα αυτό το κεφαλαίο σημαίνει τίποτα ωραίο ή τίποτ’ άλλο, συμφορά μου, που μου ντροπιάζει τ’ όνομά μου;»
Για να βοηθήσουμε τον Ε. Μπακακούλη να γυρίσει όλο τον κόσμο προσπαθούμε με πλαστικά τουβλάκια να σχηματίσουμε τα αρχικά μας γράμματα και έπειτα κάνουμε μικρές διαδρομές ισορροπώντας πάνω σε αυτά.
Παίρνουμε το καλάμι ψαρέματος και ψαρεύουμε προσπαθώντας να πιάσουμε το ψαράκι με το αρχικό μας γράμμα.
Παιχνίδι ανασύνθεσης ονόματος: έχουμε όλα τα γράμματα της αλφαβήτας . Τα παιδιά προμηθεύονται την καρτέλα τους και βρίσκουν και συναρμολογούν στη σωστή σειρά τα γράμματα του ονόματός τους.
-Μετράμε πόσες φωνούλες έχει το κάθε όνομα.
-Βάζουμε δίπλα σε κάθε όνομα τον αριθμό των γραμμάτων που έχει.
Και σε πίνακα με πλέγμα κολλάμε τα γράμματα του ονόματός μας στη σειρά.
Συγκρίνουμε τα ονόματα. Ποιο όνομα έχει τα περισσότερα γράμματα; Ποιο είναι το πιο μικρό; Ποια ονόματα έχουν τον ίδιο αριθμό γραμμάτων
Παιχνίδι: Βρέχει….ονόματα!!!!!! Φτιάχνουμε μια ιστοριούλα, την συνοδεύουμε με παντομίμα για μια μέρα που τα παιδιά κοιμούνται-ξυπνούν, πλένονται, τρώνε και ξεκινούν για το σχολείο και ξαφνικά πιάνει βροχή αλλά αντί νερό βρέχει ονόματα και καθένας πρέπει να βρει το δικό του. Όποιος το βρίσκει πηγαίνει την καρτέλα με το όνομά του στη βαρκούλα με τις παρουσίες.
Φτιάχνουμε το αρχικό γράμμα του ονόματός μας και με πλαστελίνη.
Βρίσκουμε στο πληκτρολόγιο το αρχικό γράμμα του ονόματός μας , πληκτρολογούμε και εκτυπώνουμε.
Λέμε στα παιδιά ότι στην τάξη μας ήρθε η μάγισσα Αλφαβητούλα και μπέρδεψε τα γράμματα. Προσπαθούμε να βρούμε το αρχικό γράμμα του ονόματος μας και να το ενώσουμε με το υπόλοιπο όνομα. Όσο προσπαθούμε να τα ενώσουμε, διαβάζουμε τα ονόματα μας χωρίς το αρχικό τους και διασκεδάζοντας με τις λέξεις κατανοούμε πως θα ήταν αν δεν υπήρχε αυτό το πρώτο γράμμα στο όνομα μας.
Με τη βοήθεια της Beebot ανακαλύπτουμε τη διαδρομή που θα πρέπει να κάνει ο καθένας πάνω στην πίστα για να φτάσει η μελισσουλα στο αρχικό γράμμα του ονόματός μας, παίρνοντας μέρος σε άλλη μια συμμαχία στην Εβδομάδα Προγραμματισμού 2025 (code Week 4all). Παρατηρούμε ότι σε κάποια παιδιά ή διαδρομή είναι διαφορετική αφού έχουν διαφορετικό αρχικό ενώ κάποιες άλλες φορές ή διαδρομή είναι ίδια όταν το αρχικό γράμμα του ονόματος είναι κοινό.
Όπως ξεχωριστό όμως είναι το όνομα κάθε παιδιού, ξεχωριστά είναι και τα χαρακτηριστικά του. Συζητάμε για τα χαρακτηριστικά του καθενός εξωτερικά- εσωτερικά.
Τι μας αρέσει σε κάθε φίλο μας ξεχωριστά ;
Τα καταγράφουμε και έπειτα με αυτά που έχουμε πει φτιάχνουμε ατομική κατασκευή: Ο εαυτός μου με τα χαρακτηριστικά που μου προσδίδουν οι φίλοι μου.
Παρουσιάζουμε τον εαυτό μας και στο μάθημα των αγγλικών και φτιάχνουμε ατομική κατασκευή.
Με μελάνι σφραγίδας αφήνουμε το αποτύπωμα μας σε μπαλόνι, το οποίο στη συνέχεια φουσκώνουμε και έτσι το αποτύπωμά μας μεγεθύνεται στην κυρτή επιφάνεια του φουσκωμένου μπαλονιού. Γράφουμε πάνω στο φουσκωμένο μπαλόνι με το αποτύπωμα μας το όνομά μας και το παρατηρούμε. Ακολουθούν ερωτήσεις:
Τι σας θυμίζει;
Ποιες ομοιότητες και ποιες διαφορές διακρίνετε;
Υπάρχουν δύο αποτυπώματα ίδια;
Εξηγούμε ότι κάθε άνθρωπος έχει δακτυλικά αποτυπώματα, τα οποία μάλιστα υπάρχουν πριν ακόμα γεννηθεί και το σχέδιό τους δεν αλλάζει ποτέ. Είναι μοναδικά για κάθε άνθρωπο στον κόσμο. Στην συνέχεια ζητάμε από κάθε παιδί να πει στοιχεία για τον εαυτό του: όνομα, το αγαπημένο του χρώμα, το αγαπημένο του παιχνίδι, τι του αρέσει να κάνει, σε τι είναι καλός/ή.
Ό, τι νομίζει ότι αποτυπώνει την προσωπικότητά του. Τα γράφουμε πάνω στο μπαλόνι και γύρω από το αποτύπωμα.
Τα μπαλόνια κρεμιούνται στο σκοινί της τάξης και συνθέτουν το έργο «Εμείς».
Τέλος, με τη μέθοδο της ανεστραμμένης τάξης κάθε παιδί μαζί με την οικογένειά του καταγράφει σε χαρτί που προσομοιάζει ταυτότητα, προσωπικά στοιχεία όπως όνομα, επίθετο, όνομα πατέρα, μητέρας, ημερομηνία γέννησης κλπ. Στη συνέχεια προσθέτουμε μαζί φωτογραφία και αποτύπωμα και την πλαστικοποιούμε δημιουργώντας τις ατομικές μας ταυτότητες.
Η θεματική μας ενότητα συνδέεται με το Πρόγραμμα “Δράσεις Ενεργού Πολίτη” καθώς αρκετές από τις δραστηριότητες μας αποτελούν μέρος αυτού και ολοκληρώνονται με παρουσίαση των παιδιών από τους γονείς τους στην ολομέλεια της τάξης.
Άσκηση Σεισμού
Όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος σύμφωνα με τις οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας, πραγματοποιήσαμε στο νηπιαγωγείο μας την 1η άσκηση ετοιμότητας σε περίπτωση σεισμού. Ο σεισμός είναι ένα φυσικό φαινόμενο που εκδηλώνεται συχνά στη χώρα μας γι αυτό η απόκτηση γνώσεων για τη σωστή αντιμετώπιση του φαινομένου σε μια χώρα με συνεχή σεισμική δραστηριότητα όπως η Ελλάδα πρέπει να ξεκινά από πολύ μικρή ηλικία.
ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Συμμετέχουμε στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού
Για δεύτερη σχολική χρονιά το νηπιαγωγείο μας συμμετέχει στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κώδικα (codeWeek4all 2025), παίρνοντας μέρος στις συμμαχίες άλλων σχολείων.
Η Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κώδικα (EU Code Week) που φέτος πραγματοποιείται μεταξύ 11 και 26 Οκτωβρίου, είναι μια εθελοντική πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που στοχεύει στην προώθηση του ψηφιακού γραμματισμού και της υπολογιστικής σκέψης σε όλες τις ηλικίες μέσω διασκεδαστικών δραστηριοτήτων. Σκοπός της είναι να ενθαρρύνει τη δημιουργικότητα, την επίλυση προβλημάτων και τη συνεργασία, κάνοντας την εκμάθηση προγραμματισμού προσιτή σε όλους, ανεξάρτητα από το προηγούμενο επίπεδο γνώσεων.
Με την πρώτη μας δραστηριότητα συμμετέχουμε στη συμμαχία του 64ου Νηπιαγωγείου Ηρακλείου με κωδικό συμμετοχής cw25-viJOi και τίτλο “Small codes…Big ideas!”. Αρχικά αφηγούμαστε το παραμύθι :« Έλμερ, ο παρδαλός ελέφαντας». Ακολουθεί συζήτηση και προβληματισμός.
Έπειτα χωριζομαστε σε τρεις ομάδες των 3-4 παιδιών και χρωματίζουμε τον δικό μας ξεχωριστό Έλμερ μέσω κώδικα (pixel art) σε χαρτί Α3. Ο κώδικας κάθε ομάδας είναι διαφορετικός. Διαφορετικός είναι και ο βαθμός δυσκολίας.
Επειδή μας άρεσε πολύ το αποτέλεσμα χρωματίζουμε τον Έλμερ και σε ατομικό φύλλο εργασίας Α4 και με όποιο βαθμό δυσκολίας επιθυμεί ο/η καθένας/μια.
Στη δεύτερη δραστηριότητα συμμετέχουμε στην συμμαχία του Νηπιαγωγείου Ριζαριου με κωδικό συμμετοχής cw25- x4w4u .Ο τίτλος μας: “Το αρχικό γράμμα του ονόματός μου ψάχνω να βρω με την Beebot οδηγό”.
Στη δραστηριότητα αυτή τα παιδιά αρχικά αντιλαμβάνονται την έννοια του προγραμματισμού παίρνοντας τα ίδια μέρος ως Beebot σε ένα διασκεδαστικό παιχνίδι κωδικοποίησης.
Έπειτα, μεταφερόμαστε στην πίστα της Beebot και αφού βρουν πάνω στο πλέγμα το αρχικό γράμμα του ονόματός τους, καθοδηγούν τη μελισσουλα να κινηθεί στον ειδικά διαμορφωμένο χώρο προγραμματίζοντας τα σωστά βήματα που θα πρέπει να κάνει ώστε να φτάσει στο σωστό προορισμό.
Έτσι με διασκεδαστικό τρόπο τα παιδιά μαθαίνουν να αναγνωρίζουν το αρχικό γράμμα του ονόματός τους ενώ συγχρόνως εξοικειώνονται με την έννοια του προγραμματισμού.
Η κωδικοποίηση έχει ξεκινήσει!!!
Οι κανόνες της τάξης μας
🌟 Τι είναι οι κανόνες στο Νηπιαγωγείο;
Η θέσπιση και η τήρηση των κανόνων έχει πολλαπλά παιδαγωγικά οφέλη για τα παιδιά. Οι κανόνες δημιουργούν ένα προβλέψιμο περιβάλλον και όρια, τα οποία προσφέρουν ασφάλεια και σταθερότητα στα παιδιά. Βοηθούν τα παιδιά να ενταχθούν ομαλά στο σχολικό περιβάλλον, να μάθουν να συνεργάζονται και να δημιουργούν θετικές σχέσεις με τους συμμαθητές τους. Καλλιεργούν τον σεβασμό προς τους άλλους, τα αντικείμενα και τον κοινό χώρο. Ενισχύουν τον αυτοέλεγχο και την ικανότητα να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους, ειδικά σε περιπτώσεις διαφωνιών ή μη τήρησης του κανόνα. Μέσα από τη συμμετοχή στη διαμόρφωση του “Συμβολαίου της Τάξης” και την τήρηση των κανόνων, τα παιδιά νιώθουν υπεύθυνα για τη λειτουργία της ομάδας.
Στα πλαίσια του Εργαστηρίου Δεξιοτήτων/ Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ και με αφορμή τις δράσεις που έχουμε υλοποιήσει στο νηπιαγωγείο μας, οι οποίες προωθούν την ενσυναίσθηση και κατανόηση του διαφορετικού, θέτουμε στα παιδιά τις εξής ερωτήσεις:
Τι μας κάνει χαρούμενους μέσα στην τάξη και τι λυπημένους;
Ποιες συμπεριφορές μέσα στην τάξη θα μας κάνουν να περνάμε ωραία και να είμαστε όλοι αγαπημένοι;
Τις καταγράφουμε και αποφασίζουμε όταν εντοπίζουμε θετικές συμπεριφορές να τις επισημαίνουμε και να τις φωτογραφίζουμε δημιουργώντας σταδιακά το Συμβόλαιο της Τάξης μας μέσα από αυθεντικές καθημερινές καταστάσεις.
Έπειτα τις φωτογραφίες τις εκτυπώνουμε, τις κορνιζαρουμε και τις τοποθετούμε σε κεντρικό σημείο της τάξης μας ώστε να γίνεται εύκολα αναφορά σε αυτούς όποτε και όταν χρειάζεται ενώ όλοι δίνουμε την υπόσχεση να τους ακολουθούμε υπογράφοντας ” Το Συμβόλαιο με τους Κανόνες μας για μια χαρούμενη τάξη!!!”
Θετική ενίσχυση στη θέσπιση των κανόνων μας αποτελούν η Χαρά η persona της τάξης μας, αλλά και η Κυρία Ησυχία οι οποίες έχουν ενεργό ρόλο μέσα στην τάξη μας.
Πανελλήνια Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού 2025
Η Πανελλήνια Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού είναι μια ετήσια εκδήλωση στην Ελλάδα που έχει καθιερωθεί για να αναδείξει τα οφέλη και τη σημασία της φυσικής δραστηριότητας, της σωματικής άσκησης και του αθλητισμού για την υγεία και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των μαθητών. Γιορτάζεται την τελευταία Παρασκευή του Σεπτεμβρίου, σε εναρμόνιση με την Ευρωπαϊκή Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού (European School Sport Day – ESSD).
Την Παρασκευή 26 Σεπτεμβρίου 2025 υλοποιήθηκαν αθλητικές δράσεις/δραστηριότητες εντός και εκτός του σχολικού μας χώρου, καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας.
Ξεκινήσαμε με ερωτήσεις όπως:
Τι γιορτάζουμε σήμερα;
Τι είναι ο αθλητισμός;
Ποια αθλήματα γνωρίζετε;
Αφού φτιάξαμε τον εννοιολογικό μας χάρτη με τις προϋπάρχουσες γνώσεις των παιδιών έπειτα παρακολουθήσαμε σχετικό βίντεο με τον φίλο μας τον Egg, που μας έδωσε πληροφορίες για τους ολυμπιακούς αγώνες. Μαζί του γνωρίσαμε πολλά αθλήματα, ομαδικά και ατομικά, και μοιραστήκαμε με τους φίλους μας τα αγαπημένα μας.
Ακούσαμε το τραγούδι «Ο αθλητισμός είναι ζωή!» και δημιουργήσαμε ομαδικές αφίσες με συνθήματα “Τρέχουμε για την ΕΙΡΗΝΗ” , “PEACE”.
Η μέρα μας κύλησε με επίσκεψη στο Δημοτικό Σχολείο Παλαιοκηπου. Τα παιδιά συμμετείχαν σε κοινές αθλητικές δράσεις με τους μαθητές/τριες του Δημοτικού που τους χαροποιησαν ιδιαίτερα.
Επιστρέφοντας στην τάξη μας συζητήσαμε τις εντυπώσεις μας από την επίσκεψη μας και ζωγραφίσαμε την ομαδική δραστηριότητα που μας άρεσε περισσότερο.
Βασική μας επιδίωξη ήταν η συμμετοχή όλων των μαθητών/τριων στις αθλητικές δράσεις και δραστηριότητες, προωθώντας την ευγενή άμιλλα, την ομαδικότητα και την αξία του αθλητισμού στη ζωή.
















































