Φόρμα Αποτύπωσης Σχεδίου Δράσης
Σχολική Μονάδα: ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΟΧΘΙΑ – 9010079
Σχολικό Έτος: 2024 – 2025
Ημερομηνία Εξαγωγής: 12/05/2025
Σχολική Μονάδα: ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΟΧΘΙΑ – 9010079
Στόχος Βελτίωσης:
Ο βασικός στόχος βελτίωσης του σχέδιου Δράσης που προκειται να υλοποιηθεί το διδακτικό έτος 2024-2025, αφορά την αναβάθμιση της δανειστικής βιβλιοθήκης. Στο νηπιαγωγείο δεν υπάρχουν πολλά βιβλία και παραμύθια και γι΄αυτό το λόγο η προσπάθεια θα επικεντωθεί στη προμήθεια νέων βιβλίων αλλά και στη σύνδεση της διαδικασίας δανεισμού βιβλίων με την εκπαιδευτική πράξη (καλλιέργεια φιλομάθειας, φιλαναγνωσίας και εκτίμηση της αξίας της αναγνωστικής διαδικασίας).
Σχέδιο Δράσης: ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΔΑΝΕΙΣΤΙΚΗΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ
Άξονας: Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση
Συντονιστής Δράσης: ΤΖΑΜΑΛΗ ΔΗΜΗΤΡΑ
Α. Σχεδιασμός της Δράσης
Αναγκαιότητα – Στόχοι
Οι λόγοι που επιβάλλουν την υλοποίηση ενός Σχεδίου Δράσης, θα εστιάζει στην αναβάθμιση της λειτουργίας της δανειστικής βιβλιοθήκης και τον εκσυγχρονισμό της . Μέχρι τώρα η βασική λειτουργία της δανειστικής βιβλιοθήκης του Νηπιαγωγείου κινήθηκε σε παραδοσιακές μεθόδους: αρχικά αρχειοθέτησης, ταξινόμησης, κατηγοριοποίησης των βιβλίων της βιβλιοθήκης και στη συνέχεια δανεισμού ανά εβδομάδα βιβλίων από τους μαθητές και μαθήτριες (ο οποίος συνοδευόταν από έντυπο φιλαναγνωσίας που τα παιδιά καλούνταν να συμπληρώσουν με τη βοήθεια και υποστήριξη του γονέα/κηδεμόνα). Στους στόχους του Σχεδίου Δράσης θα είναι: α. ο εκσυγχρονισμός της ήδη υπάρχουσας δανειστικής βιβλιοθήκης με περισσότερους τίτλους βιβλίων/παραμυθιών καθώς τα ήδη υπάρχων βιβλία είναι πολύ παλιά και τα περισσότερα χαλασμένα β. η αρχειοθέτηση και ταξινόμηση των νέων τίτλων καθώς και η απόσυρση βιβλίων που είναι φθαρμένα από την πολυετή χρήση γ. η σύνταξη νέου κανονισμού λειτουργίας της δανειστικής βιβλιοθήκης, δ. ο σχεδιασμός και η υλοποίηση εκπαιδευτικών δράσεων με στόχο την κατανόηση των βασικών κανόνων διαχείρισης ενός βιβλίου (τι πρέπει να προσέξω για να μη χαλάσει, τσαλακωθεί ), ε. η εξοικείωση των νηπίων με τα δικαιώματα του μικρού αναγνώστη, η διαμόρφωση νέων εντύπων για τη φιλαναγνωσία που να στοχεύουν πρωτίστως στην ανάδειξη της δημιουργικής φαντασίας και την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης των μαθητών, στ. η συνεργασία με συγγραφείς παιδικών παραμυθιών και η υλοποίηση βιβλιοπαρουσιάσεων στον χώρο του σχολείου και ζ. η συνεργασία με τους γονείς των μαθητών/μαθητριών και η καθιέρωση «Ημέρας Ανάγνωσης Παραμυθιού από γονείς/γιαγιάδες/παππούδες».
Ενέργειες & χρονοδιάγραμμα υλοποίησης
Μία από τις σημαντικότερες ενέργειες θα είναι ο προσδιορισμός των βασικών προβλημάτων που αφορούν τη βιβλιοθήκη της τάξης μας. Επόμενη ενέργεια είναι η ενημέρωση των γονέων/κηδεμόνων της Σχολικής Μονάδας σχετικά με το Σχέδιο Δράσης που εφαρμόζεται: με σχετικό έντυπο αλλά και με ανάρτηση σχετικού άρθρου στο ιστολόγιο της σχολικής μονάδας, οι γονείς θα ενημερωθούν για τους λόγους υλοποίησης του Σχεδίου. Επόμενη ενέργεια θα είναι η καταγραφή των βασικών οδηγιών για τους μικρούς αναγνώστες. Μπορούν να περιέχουν προτάσεις όπως για παράδειγμα: «Προσέχω πώς κρατώ το βιβλίο», «Αποφεύγω να κάθομαι πάνω στα βιβλία»,
«Δε μουντζουρώνω και δε ζωγραφίζω μέσα στα βιβλία», «Ξεφυλλίζω το βιβλίο με προσοχή», «Δε σκίζω τα βιβλία» κ.τ.ό. Οι οδηγίες συμφωνούνται με τους μαθητές και τις μαθήτριες, υπογράφεται σχετικό Συμβόλαιο Τάξης, εικονογραφούνται από τα παιδιά και αναρτώνται στο κέντρο μάθησης της Βιβλιοθήκης της τάξης.
Δραστηριότητες φιλαναγνωσίας θα υλοποιούνται σε όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς με αφορμή τη θεματική ενότητα που θα διαπραγματευόμαστε κάθε φορά, τις Παγκόσμιες Ημέρες, την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου, ενώ θα προσπαθήσουμε να υλοποιήσουμε βιβλιοπαρουσιάσεις με συγγραφείς παραμυθιών ή εικονογράφους παιδικών παραμυθιών. Παράλληλα, θα σχεδιαστεί και θα εφαρμοστεί «Ημέρα Ανάγνωσης Παραμυθιού» που μπορεί να διενεργείται είτε κάθε κάθε δεκαπενθήμερο ή μία φορά το μήνα. Κατά την ημέρα αυτή τον κεντρικό ρόλο θα τον αναλαμβάνουν οι γονείς. Σε συνεργασία με τις/τους νηπιαγωγούς θα έρχονται στο σχολείο να διαβάζουν στους μαθητές ένα παραμύθι ή να αφηγούνται έναν λαϊκό μύθο ή ένα παραμύθι που γνωρίζουν από την προφορική μας παράδοση. Στη συνέχεια, θα ακολουθούν δράσεις διδακτικής αξιοποίησης του παραμυθιού ή κατασκευές. Τέλος, θα λειτουργήσει σε εβδομαδιαία βάση η Δανειστική Βιβλιοθήκη και το συνοδευτικό έντυπο κάθε παραμυθιού. Χρονοδιάγραμμα: 1. Προσδιορισμός, καταγραφή και ιεράρχηση των προβλημάτων [ΙΔεκέμβριος 2024] 2. Επίσκεψη στο νηπιαγωγείο μας μιας συγγραφέα για την ανάγνωση παραμυθιού και την αξιοποίησή του (Δεκέμβριος 2024) 3. Ενημέρωση των γονέων της Σχολικής Μονάδας [Ιανουάριος 2024] 4. Διαμόρφωση των Κανόνων/Οδηγιών για του μικρούς αναγνώστες και εξοικείωση των μαθητών με τα δικαιώματα του μικρού αναγνώστη [Ιανουάριος– Μάρτιος 2024] 5. Διδακτικές πρακτικές για την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας με αξιοποίησης της δανειστικής βιβλιοθήκης και της βιβλιοθήκης ως «κέντρου μάθησης» [Μάρτιος – Μάιος 2024] 6. Υλοποίηση «Ημέρας Ανάγνωσης Παραμυθιού» και βιβλιοπαρουσιάσεων στον χώρο του σχολείου [Μάρτιος – Μάιος 2024] 7. Παρακολούθηση – ανατροφοδότηση της δράσης [Φεβρουάριος
– Μάιος 2024] 8. Αξιολόγηση της δράσης [Ιούνιος 2024]
Πόροι – μέσα – ερευνητικά εργαλεία
Σημαντικοί πόροι για το σχέδιο δράσης μας αποτελεί ένα συμπληρωματικό χρηματικό ποσό για την αγορά νέων παραμυθιών για τη δανειστική βιβλιοθήκη, στην περίπτωση που αυτό χρειαστεί. Θα εκτιμηθεί συμπληρωματικά, αν κάποια από αυτά τα βιβλία μπορούν να τα δωρίσουν οι γονείς/παιδιά στη σχολική μονάδα, ενδεχομένως από τη δικής τους παιδική βιβλιοθήκη. Επιπλέον οι εκπαιδευτικοί θα στείλουν αιτήματα για δωρεές βιβλίων σε εκδοτικούς οίκους (όπως μεταίχμιο, ψυχογιός, ίδρυμα Βασίλειου Μελά). Ακόμη, η πρωτοβάθμια Εκπαίδευση Αιτωλοακαρνανίας διαθέτει τα βιβλία με ρόδες και το σχολείο μας ήδη έχει στείλει αίτημα συμμετοχής.
Αναφορικά με τα εργαλεία που θα αξιοποιηθούν, κυρίως θα αξιοποιηθεί η συστηματική παρατήρηση των μαθητών με καταγραφή σε μορφή συνοπτικών σημειώσεων της πορείας τους στη διάρκεια υλοποίησης του Σχεδίου Δράσης. Σίγουρα τα έντυπα φιλαναγνωσίας και ο τρόπος που ανά δεκαπενθήμερο θα συμπληρώνονται από τους μαθητές.
Κριτήρια επιτυχίας της Δράσης
Στα κριτήρια επιτυχίας του Σχεδίου Δράσης συγκαταλέγεται η δημιουργία τυποποιημένων εγγράφων για την καταγραφή των παρατηρήσεων των γονέων σχετικά με τη λειτουργία της δανειστικής βιβλιοθήκης και την εφαρμογή της «Ημέρας Ανάγνωσης Παραμυθιού» που θα διευκολύνει σημαντικά την τυποποίηση των διαδικασιών και θα αποτελέσει ασφαλιστική δικλείδα για την εδραίωση ενός ποιοτικού ελέγχου της πορείας του Σχεδίου Δράσης. Πολύ σημαντικός παράγοντας επιτυχίας είναι αναμφίβολα η συνεργασία όλων των εκπαιδευτικών της Σχολικής ΜονάδαςΈνα σημαντικό κριτήριο θα είναι επιπλέον: α. η αποδοχή από τους μαθητές ενός κοινού κώδικα συμπεριφοράς με τη διαμόρφωση ενός συμβολαίου με γενικά αποδεκτούς τρόπους συμπεριφοράς και β. η συνειδητοποίηση της σημασίας της τήρησης αυτών των από κοινού συμφωνημένων κανόνων. γ. ο εμπλουτισμός της δανειστικής με νέα βιβλία
Διαδικασίες αξιολόγησης της Δράσης
Αναφορικά με τον προσδιορισμό και την ιεράρχηση των προβλημάτων θα γίνεται καταγραφή όλων των συναντήσεων του Συλλόγου καθώς και των ενεργειών που θα αποφασιστούν σχετικά στο Σχολικό Ημερολόγιο. Διδακτικές πρακτικές και μεθοδολογία για την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας και σύνταξη των Οδηγιών του Μικρού Αναγνώστη: ανάρτηση των πρακτικών και των σχετικών δράσεων στο ιστολόγιο της σχολικής μονάδας. Αξιολόγηση του Σχεδίου Δράσης: με περιγραφική αξιολόγηση και λαμβάνοντας υπόψη τις απόψεις του Συλλόγου Διδασκόντων και των γονέων/κηδεμόνων των μαθητών αποτυπώνονται τα βασικότερα αποτελέσματα. Συγγραφή έκθεσης αποτελεσμάτων, καταγραφή δυσκολιών, επιτυχιών καθώς και συνοδευτική στοχοθεσία για περαιτέρω βελτίωση σε επόμενη σχολική χρονιά.
Ανατροφοδότηση – Προτάσεις Σ.Ε.
Το Σχέδιο Δράσης είναι άρτιο. Διαπιστώνεται συνάφεια τίτλου, στόχου προς βελτίωση και ένταξης στονανάλογο άξονα. Διατυπώνεται ξεκάθαρα η αναγκαιότητα υλοποίησης του Σχεδίου Δράσης στην πραγματικότητατης σχολικής μονάδας.
Λαμβάνετε μέριμνα για την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών διαμέσου
ενδοσχολικών ή/και άλλων επιμορφωτικών δράσεων. Σημαντική η παράμετρος συνεργασίας με άλλες σχολικές
μονάδες σε πλαίσιο διασχολικών επιμορφωτικών δράσεων. Οι στόχοι που θέτετε είναι ρεαλιστικοί και απαντούν
στις προγραμματισμένες σας ενέργειες τις οποίες ορθά διατυπώνετε σε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα. Οι
διαδικασίες αξιολόγησης είναι οι ενδεδειγμένες.
Καλή επιτυχία!
Β. Υλοποίηση της Δράσης
Δράση 1η :
Α)Την Δευτέρα 11 Νοεμβρίου 2024, με αφορμή ένα μικρό παραμύθι που έφερε ένα παιδάκι από το σπίτι του συζητήσαμε για τα βιβλία που έχουμε στη βιβλιοθήκη του νηπιαγωγείου μας. Τα παιδιά εξέφρασαν τις απόψεις τους και έλεγαν ότι άλλα βιβλία είναι παλιά, άλλα σχισμένα. Έτσι καταγράψαμε τις απόψεις τους και τις προτάσεις τους.
Β)Παράλληλα η νηπιαγωγός έστειλε αίτημα στην πρωτοβάθμια για αξιοποίηση των βιβλίων με ρόδες και σε εκδοτικούς οίκους για την ενίσχυση του νηπιαγωγείου μας με παραμύθια.

Δράση 2η:
Την Παρασκευή 6 Δεκεμβρίου, μετά από πρόσκληση της νηπιαγωγού ήρθε στο χώρο του νηπιαγωγείου η συγγραφέας κα. Πατσιαλού Ευτυχία. Αφού μας μίλησε για τον τρόπο συγγραφείς ενός βιβλίου, μας το διάβασε και το δραματοποιήσαμε.

Δράση 3η:
Την Δευτέρα 16 Δεκεμβρίου ήρθαν 11 νέα παραμύθια για τη βιβλιοθήκης μας από το Ίδρυμα Β. Μελά. Τα παιδιά χάρηκαν πάρα πολύ και ήδη διάλεξαν ένα και το διαβάσαμε.





Δράση 4η:
Την Τρίτη 17 Ιανουαρίου τα παιδιά άδειασαν όλη τη βιβλιοθήκη και τη γεμίσανε ξανά με τα καινούργια παραμύθια.

Δράση 5η :
Την Πέμπτη 16 Ιανουαρίου έγινε η πρώτη ενημέρωση των γονέων με έντυπο υλικό που εξηγούσε τη δράση μας και ζητούσε τη συμμετοχή των γονέων για την καθιέρωση της ημέρας φιλαναγνωσίας .
Δράση 6η:
Την Δευτέρα 27 Ιανουαρίου , δημιουργήσαμε με τα παιδιά τις οδηγίες του μικρού αναγνώστη όπου τα παιδιά ζωγράφισαν και υπέγραψαν το συμβόλαιο , το οποίο τοποθετήθηκε πάνω από τη βιβλιοθήκη μας. Ακόμη, κολλήσαμε πάνω στη βιβλιοθήκη μας ετικέτες με τους κανόνες των βιβλίων .

Δράση 7η:
Την Τετάρτη 29 Ιανουαρίου, μιλήσαμε για τα μέρη ενός βιβλίου το εξώφυλλο, το οπισθόφυλλο, το συγγραφέα και τον εικονογράφο.

Δράση 8η:
Την Παρασκευή 31 Ιανουαρίου ήρθε καινούργιο δέμα με 9 νέα βιβλία από εκδόσεις ψυχογιός. Μιλήσαμε για τη σπουδαιότητα των βιβλίων και ότι πλέον είμαστε έτοιμοι για να ξεκινήσουμε τη δανειστική μας βιβλιοθήκη.

Δράση 9η:
Μετά από πρόταση των παιδιών, την Δευτέρα 3 Φεβρουαρίου δημιουργήσαμε το φαρμακείο των βιβλίων, όπου τα παιδιά συμφώνησαν να τοποθετηθεί στο τραπεζάκι της βιβλιοθήκης μας και να περιέχει μέσα κόλλα, ζελοτέιπ , χάρακα και μαρκαδόρο.

Δράση 10η:
Την Δευτέρα 10 Φεβρουαρίου έγινε η ενημέρωση των γονέων για την έναρξη της δανειστικής βιβλιοθήκης. Ακόμη ενημερώσαμε το δημοτικό για τη δράση του νηπιαγωγείου και καλέσαμε τα παιδιά να δανειστούν από τα καινούργια μας βιβλία.

Δράση 11η:
Τη Τρίτη 11 Φεβρουαρίου κατασκευάσαμε μια πινακίδα με τίτλο ‘‘τα βιβλία δίνουν φτερά’’, η οποία τοποθετήθηκε πάνω από τη βιβλιοθήκης μας.

Δράση 12η :
Τη Δευτέρα 24 Φεβρουαρίου έφθασε στο σχολείο μας η βαλίτσα με ‘‘τα βιβλία με ρόδες’’ .Η βαλίτσα έμεινε στο σχολείο μας μία ολόκληρη εβδομάδα. Τα παιδιά είχαν τη δυνατότητα να διαβάσουν και να ξεφυλλίσουν καινούργια παραμύθι. Ακόμα, αξιοποιήσαμε δύο πίνακες ζωγραφικής που είχαν δυο βιβλία και γίναν και τα παιδιά ζωγράφοι , ζωγραφίζοντας τον αρλεκίνο και την αμυγδαλιά.






Δράση 13η:
Δημιουργήσαμε το δικό μας βιβλίο. Τα παιδιά συνεργάστηκαν μεταξύ τους και δημιούργησαν τη δική τους ιστορία. Η νηπιαγωγός κατέγραψε την ιστορία και στο τέλος κάθε παιδί ζωγράφισε και από μία σκηνή. Στο τέλος έδωσαν τίτλο στο βιβλίο, ζωγράφισαν το εξώφυλλοκαι το βιβλίο μας πήρε την καλύτερη θέση στη βιβλιοθήκη μας. Τα παιδιά σχεδόν κάθε πρωί διάβαζαν και θαύμαζαν το παραμύθι τους.

Δράση 14η :
Την Τετάρτη 2 Απριλίου ήταν Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου. Κάθε παιδί είχε φέρει από το σπίτι του το αγαπημένο του παραμύθι – βιβλίο. Έτσι πήραμε μαζί μας τα μαξιλαράκια μας και βγήκαμε έξω στην αυλή του σχολείου και κάναμε πικνικ φιλαναγνωσίας. Κάθε παιδί μας παρουσίαζε το βιβλίο που επέλεξε και μας έλεγε λίγα λόγια για αυτό.

Δράση 15η:
Κατά τον μήνα Μάρτιο, Απρίλιο και Μάιο κάθε 15 μέρες στο σχολείο μας ερχόταν από ένας γονιός και μαζί με το παιδί μας παρουσίαζαν το αγαπημένο βιβλίο του παιδιού από τη βιβλιοθήκη του σπιτιού του.
Φωτογραφικό υλικό και λεπτομέρειες για κάθε δράση υπάρχουν στην ιστοσελίδα του σχολείου μας https://blogs.sch.gr/nipoxth/
Γ. Αποτίμηση της Δράσης
Αλλαγές σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό (εφόσον υπήρξαν)
- Οι ημερομηνίες διεξαγωγής των δράσεων ήταν διαφορετικές από τις προγραμματισμένες.
- προστεθήκαν και επιπλέον δράσεις από τις προγραμματισμένες όπως η δημιουργία φαρμακείου για τα βιβλία, το πικνικ φιλαναγνωσίας, οι οποίες προέκυψαν από τις ανάγκες και τις ιδέες των παιδιών.
Αποτελέσματα της Δράσης
Το σχολείο μας εμπλουτίστηκε με 20 νέα βιβλία – παραμύθια.
Τα παιδιά περίμεναν με ανυπομονησία να έρθει η Παρασκευή για να δανειστούν τα παραμύθια.
Το παραμύθι που δημιούργησαν τα ίδια τα παιδιά τα ενθουσίασε τόσο πολύ που ήθελαν να το δανειστούν και στο σπίτι.
Βαθμός επίτευξης των στόχων που είχαν τεθεί
4 = Πλήρως
Παράμετροι που διευκόλυναν την επίτευξη των στόχων
Στην υλοποίηση της δράσης συνέβαλαν θετικά για την επίτευξη των στόχων 1. Η ανταπόκριση και η δωρεά καινούργιων παραμυθιών από το ίδρυμα Β. Μελά
- η δωρεά 9 βιβλίων από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
- η ανταπόκριση της συγγραφέας στο κάλεσμά μας.
Δυσκολίες που παρουσιάστηκαν
Οι δυσκολίες που παρουσιάστηκαν ήταν:
- Αρκετοί γονείς δεν διάβαζαν στα παιδιά τους το παραμύθι που δανείζονταν
- Αρκετοί γονείς δεν ήρθαν για την ανάγνωση του παραμυθιού στα χρονικά πλαίσια που θέσαμε και έγιναν σε άλλη
ημερομηνία.
- Τα περισσότερα παιδιά δεν έχουν παραμύθια στο σπίτι οπότε κάποιες φορές που χρειάστηκε να μας μιλήσουν ή να μας παρουσιάσουν το αγαπημένο τους παραμύθι, το επέλεγαν από τη βιβλιοθήκη του σχολείου.
- Είχαμε προγραμματίσει επίσκεψη στην παιδική βιβλιοθήκη του Δήμου Αγρινίου αλλά δεν καταφέραμε να πάμε .
Υλικό που παρήχθη ή αξιοποιήθηκε
Από τις δράσεις, το υλικό που παρήχθη το αναρτήσαμε στην ιστοσελίδα του σχολείου μας. Δημιουργήσαμε μαζί με τα παιδιά πινακίδα για τη βιβλιοθήκη μας και το φαρμακείο των βιβλίων.
Τα μέσα που
χρησιμοποιήθηκαν για την υλοποίηση των δράσεων ήταν
ερωτηματολόγιο ανίχνευσης του ενδιαφέροντος των μαθητών .
Επιμορφώσεις που τυχόν υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο της Δράσης
Δεν έγινε κάποια περαιτέρω επιμόρφωση σχετικά με τη δράση.
Προτάσεις για αξιοποίηση των πρακτικών που αναπτύχθηκαν στο πλαίσιο της Δράσης
Οι γνώσεις που αποκομίσθηκαν από τις δράσεις μπορούν να αξιοποιηθούν στην εκπαιδευτική διαδικασία με την εφαρμογή τους στα εργαστήρια δεξιοτήτων και μπορούμε να διοχετεύσουμε
τις γνώσεις σε νέους συναδέλφους καθώς και στους γονείς και τους μαθητές μας.
Προτάσεις για αναγκαίες επιμορφώσεις στο πλαίσιο της δράσης
Σίγουρα είναι καλό να γίνουν επιμορφώσεις και να υπάρξει συνολικά μια καθοδήγηση ως προς τον σχεδιασμό και την εφαρμογή των σχεδίων δράσης. Καλό θα ήταν γονείς και εκπαιδευτικοί να ενημερώνονται για την αξία και τα οφέλη που έχουν στα παιδιά το διάβασμα βιβλίων-παραμυθιών.
Προτάσεις για συνέχιση της Δράσης/ για νέες Δράσεις το επόμενο έτος
Θα μπορούσαμε να ενισχύσουμε επιπλέον τη βιβλιοθήκη μας και να την εμπλουτίσουμε με αγορά νέων παραμυθιών. Ακόμη, τα περισσότερα από τα παιδιά είναι προνήπια οπότε θα μπορούσε να συνεχιστεί και του χρόνου η δανειστική βιβλιοθήκη.