Η μετάβαση των παιδιών από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό Σχολείο είναι μία εξαιρετικά κρίσιμη εμπειρία και αλλαγή για τα παιδιά. Η ομαλή μετάβαση μέσα από ευχάριστες δραστηριότητες είναι ο σκοπός του σχεδίου δράσης για τη φετινή χρονιά.
Για να μπορέσουμε να υλοποιήσουμε το σχέδιο ζητήθηκε η γνώμη των εκπαιδευτικών του Δημοτικού Σχολείου, των γονέων και φυσικά των ίδιων των μικρών μαθητών μας.
Σε προκαθορισμένη συνάντηση, οι εκπαιδευτικοί του Δημοτικού σχολείου αγκάλιασαν το σχέδιο και μας πρόσφεραν τη βοήθεια και την υποστήριξή τους.
Στους γονείς δόθηκε ένα ερωτηματολόγιο για τη διερεύνηση των αντιλήψεών τους.
Οι μικροί μαθητές προσπάθησαν να απαντήσουν σε μια μη δομημένη συνέντευξη
Εδώ είχαμε κάποιες δυσκολίες καθώς πολλοί μαθητές δεν γνωρίζουν την ελληνική γλώσσα και δυσκολεύτηκαν αρκετά να κατανοήσουν τι τους ρωτάμε.
Μετά από τη συλλογή των απαντήσεων και αφού η συντριπτική πλειονότητα των απαντήσεων των γονέων ήταν θετική ξεκίνησε η εφαρμογή του σχεδίου.
Πρώτη δραστηριότητα
“Θεατρική παράσταση”
Η δραστηριότητα αφορούσε τη παρακολούθηση μιας θεατρικής παράστασης Καραγκιόζη από το θεατρικό εργαστήριο του καραγκιοζοπαίχτη Γ. Βουλτσίδη. Ο τίτλος της παράστασης : «Ο Καραγκιόζης στο Λαβύρινθο του μη “Νοά”»
Οι μαθητές της πρώτης Δημοτικού με την υπεύθυνη εκπαιδευτικό ετοίμασαν ένα γράμμα-πρόσκληση και το παρέδωσαν στα παιδιά του Νηπιαγωγείου. Η επίσκεψη ήταν άκρως ενδιαφέρουσα, καθώς τα παιδιά της πρώτης έχουν αδέρφια στο νηπιαγωγείο μας, αλλά και τα ίδια ήταν μαθητές του πριν μερικούς μήνες.
και στις 10 Οκτωβρίου ήρθε η μέρα της παράστασης
Ευχαριστούμε παιδιά!!!
Δεύτερη δραστηριότητα
“Ελάτε να γνωριστούμε καλύτερα”
Τα παιδιά του Νηπιαγωγείου συνέταξαν και έγραψαν την πρόσκληση καλώντας τα παιδιά του Δημοτικού να έλθουν στο χώρο του Νηπιαγωγείου για να γνωριστούν. Πολλά νήπια έχουν τα αδερφάκια τους στην πρώτη, έτσι όλη η δραστηριότητα έγινε σε φιλικό και ευχάριστο κλίμα.
Τα παιδιά διάλεγαν ερωτήσεις μέσα από το καλαθάκι σχετικά με τον εαυτό τους και τις απαντούσαν για να μάθουν οι υπόλοιποι τα ενδιαφέροντά τους και την οικογένειά τους. Κατόπιν τα παιδιά του νηπιαγωγείου ρώτησαν τι κάνουν στο δημοτικό σχολείο και οι απαντήσεις καταγράφηκαν.
Δώσαμε ραντεβού για την επόμενη εβδομάδα που θα μας επισκέπτονταν πάλι.
Στο ενδιάμεσο όμως οι παλιοί μαθητές καθώς και κάποιοι καινούριοι θέλησαν να μας επισκεφτούν στο καινούριο μας κτήριο (από το 2020). Έκαναν λοιπόν κι αυτοί τρενάκι και μπήκαν μέσα (δεν χωρούσαμε όλοι βέβαια).
Τρίτη Δραστηριότητα
“Από πού είσαι εσύ;”
Οι περισσότεροι μαθητές και των δύο τάξεων πηγαινοέρχονται καθημερινά με το ειδικό μαθητικό λεωφορείο. Έτσι θελήσαμε να μάθουμε από ποιο χωριό είναι το κάθε παιδί και να βρούμε ποιο χωριό είναι πιο απομακρυσμένο και ποιοι μαθητές κάνουν περισσότερη ώρα να φθάσουν στο σχολείο. Επιστρατεύτηκε χάρτης και ξεκινήσαμε.
μετρήσαμε αποστάσεις και γράψαμε σε πίνακα τον αριθμό που έδειχνε η μετροταινία. Η Στ. κάνει τη μεγαλύτερη απόσταση.
και τέλος κάναμε ένα συνολικό χάρτη με όλα τα χωριά
Τέταρτη Δραστηριότητα
Συνεχίζοντας την προηγούμενη δραστηριότητα, βγάλαμε φωτογραφίες τη διαδρομή με τα σημεία ενδιαφέροντος από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό. Προγραμματίσαμε το Beebot να περάσει από όλα τα σημεία ή από ποια σημεία θα ήθελαν τα ίδια τα παιδιά να πάνε. Οι φωτογραφίες που χρησιμοποιήθηκαν είναι
Πέμπτη Δραστηριότητα
Κατασκευή κάρτας για τις γιορτές των Χριστουγέννων τις οποίες θα προσφέρουμε στα παιδιά της Πρώτης τάξης του Δημοτικού.
Έκτη Δραστηριότητα
“Επίσκεψη στο μεγάλο σχολείο”
Και ήρθε η μεγάλη μέρα. Τα παιδιά με ανυπομονησία ετοιμάστηκαν για την επίσκεψή τους. Μπορεί οι δυο μονάδες να βρίσκονται στην ίδια αυλή, αλλά τα νήπια δεν είχαν την ευκαιρία να επισκεφθούν το εσωτερικό του σχολείου. Ετσι περίμεναν τη μέρα γεμάτα προσμονή. Τα παιδιά παρέδωσαν τις κάρτες τους σε κάθε μαθητή/τρια της Α΄Δημοτικού, συνομίλησαν μαζί τους, έκαναν ερωτήσεις και κάθησαν μαζί τους στο θρανίο.
Έβδομη δραστηριότητα
“Παιχνίδια στην αυλή”
Ημέρα εκδρομής σήμερα για το Δημοτικό σχολείο και μας προσκάλεσαν να παίξουμε όλοι μαζί. Μεγάλα παιδιά πήραν τους μικρούς μας μαθητές “υπό την προστασία τους” για να παίξουν όλοι μαζί και να τους δείξουν τι παιχνίδια παίζουν.
“Παιχνίδια με στεφάνια”
“Μαθαίνοντας το μπάσκετ”
“Παιχνίδια στο δασάκι”
Όγδοη Δραστηριότητα
“Αποκριάτικο πάρτυ”
Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του Δημοτικού Σχολείου και Νηπιαγωγείου Νέας Καλλίστης διοργάνωσε αποκριάτικο πάρτυ για τους μαθητές του Δημοτικού και του Νηπιαγωγείου. Οι μικροί μαθητές διασκέδασαν με animateur, έφαγαν υπέροχα ψητά (αν και ο καιρός τα χάλασε), χόρεψαν υπό τους ήχους παραδοσιακής και όχι μόνο μουσικής, έπαιξαν παιχνίδια και γενικώς πέρασαν ΥΠΕΡΟΧΑ. Φωτογραφίες της δράσης βρίσκονται στην αρχική σελίδα του ιστολογίου στο άρθρο “Απόκριες”
Ένατη Δραστηριότητα
“Μάθημα με την Τρίτη”
Μάθημα “Μελέτη Περιβάλλοντος” με την Τρίτη Δημοτικού με θέμα “Μαθαίνω τον ΚΟΚ” το οποίο συνδυάζεται με τα εργαστήρια δεξιοτήτων. Τα νήπια έβαψαν και έκοψαν σήματα ΚΟΚ, τα έδωσαν στα παιδιά της Τρίτης και η κ. Τζανσέλ τους εξήγησε τη σημασία του καθενός, τους έδειξε πού χρησιμοποιείται το καθένα στον διαδραστικό πίνακα. Κατόπιν, ρωτούσε όλα τα παιδιά να ανακαλύψουν ποιο σήμα είναι αυτό που προβάλλεται. Την ευχαριστούμε πολύ.
Δέκατη Δραστηριότητα
“Φυτεύοντας σπόρους”
Το δημοτικό σχολείο συμμετέχει στο πρόγραμμα Σπορίτες του Δήμου Κομοτηνής. Έτσι, την ημέρα που ήρθαν οι σπόροι στο σχολείο, μας φώναξαν να δούμε τη διαδικασία σποράς. Οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές του Δημοτικού ανέλαβαν να εξηγήσουν στους μικρούς μαθητές τι ακριβώς γίνεται, απάντησαν σε ερωτήσεις των μικρών μας μαθητών σχετικά με το είδος των σπόρων που χρησιμοποίησαν, αλλά και τη διαδικασία της σποράς, ανάγκες του φυτού κλπ.
Οι μικροί μαθητές ενθουσιάστηκαν και ζήτησαν να σπείρουν κι αυτοί σποράκια στην τάξη μας. Επιστρατεύτηκαν κυπελλάκια και φυτεύτηκαν διάφοροι σπόροι. Όλοι περίμεναν με αγωνία να δουν τι ακριβώς θα γίνει. Καταμετρούσαν σε πίνακα πόσες μέρες περνούσαν μέχρι να αρχίσουν να βγαίνουν τα πρώτα ριζίδια και φυντάνια.
Όταν άρχισαν να φυτρώνουν τα φυτά, ο Διευθυντής του Δημοτικού σχολείου κ. Τσιάμης προσκάλεσε τα παιδιά να τοποθετήσουν τα κυπελλάκια τους στον ίδιο χώρο μαζί με τα άλλα φυτά καθώς στην τάξη μας δεν υπάρχει επαρκής χώρος. Εκεί τους ανέλυσε όλη τη διαδικασία και τους είπε ότι όποτε θέλουν μπορούν να πηγαίνουν και να βλέπουν την ανάπτυξη των φυτών τους.
Σε παρουσίαση που έγινε στο τέλος του προγράμματος τα φυτά που είχαν ήδη μεγαλώσει μοιράστηκαν σε παιδιά του Δημοτικού και Νηπιαγωγείου.
Ενδέκατη Δραστηριότητα
“Χελιδονίσματα”
Το πρωί της Τρίτης 9 Απριλίου αναβίωσε για πρώτη φορά το έθιμο των Χελιδονισμάτων. Μαθητές του Δημοτικού Σχολείου και του Νηπιαγωγείου βγήκαν στους δρόμους του χωριού, κρατώντας χελιδόνια και φορώντας στεφανάκια τραγούδησαν τα θρακιώτικα κάλαντα «Ήρθε, ήρθε χελιδόνα», προσφέροντας κεράσματα στους κατοίκους που βγήκαν να ακούσουν τα παιδιά. Ήταν μια δράση που αγκαλιάστηκε από όλους και ελπίζουμε να επαναλαμβάνεται κάθε χρόνο και να καθιερωθεί σαν θεσμός στην μικρή κοινωνία του χωριού.
Δωδέκατη δραστηριότητα
“Επιτραπέζιο Φιδάκι”
Ως λήξη των δραστηριοτήτων προτιμήσαμε ένα κλασικό παιχνίδι. Δημιουργήσαμε το “Φιδάκι της Ομαλής Μετάβασης”. Ένα ταμπλό με σκάλες και φιδάκια, στα οποία υπήρχαν αυτοκόλλητα με τις αντίστοιχες καρτέλες που έδειχναν στα παιδιά γιατί ανεβαίνουν τη σκάλα ή γιατί κατεβαίνουν το φιδάκι.
Στο συγκεκριμένο παιχνίδι βάλαμε όριο τα τέσσερα παιδιά δημιουργώντας ομάδες με παιδιά του Δημοτικού και του Νηπιαγωγείου. Καθώς τα παιδιά του Νηπιαγωγείου δεν γνωρίζουν ανάγνωση, τα παιδιά του Δημοτικού ήταν εκείνα που διάβαζαν τις καρτέλες επιβράβευσης ή “τιμωρίας”.
ΞΕΚΙΝΑ. | Δεν διάβασες τα μαθήματα; Κατέβα κάτω
|
Ρίξε το Ζάρι.
|
Ουπς! Κάτι δεν πήγε καλά. Κατέβα κάτω γρήγορα.
|
Ήρθε το σχολικό. Φύγαμε!!!
Ανέβα τη σκάλα.
|
Τελείωσες όλες τις εργασίες σου.
Ανέβα τη σκάλα |
Ωχ!!!!Δεν άκουσες το ξυπνητήρι. Κατέβα κάτω.
|
Έπαιζες στον Η/Υ πολλές ώρες. Κατέβα κάτω αμέσως.
|
Γίνατε όλοι Φίλοι. Μπράβο σου. Ανέβα τη σκάλα.
|
Σούπερ!!!! Έφτασες στο Μεγάλο Σχολείο.
Τα κατάφερες.
|
Τέλος του Σχεδίου δράσης – Διάχυση στην τοπική κοινωνία
Το σχέδιο δράσης θα τελειώσει και “επίσημα” στο τέλος της σχολικής χρονιάς με την καλοκαιρινή θεατρικής μας παράσταση, η οποία θα είναι ανοιχτή στους γονείς και στην τοπική κοινωνία, με τίτλο “Εδώ Νηπιαγωγείο”. Μέσα από στιχάκια οι μικροί μαθητές θα ενημερώσουν όλους τους θεατές για το τι έμαθαν και τι κατάκτησαν κατά τη διάρκεια της φοίτησής τους. Με την βοήθεια της εκπαιδευτικού ΠΕ06 θα τραγουδήσουν το τραγούδι της αποφοίτησης “Τhank you song” ευχαριστώντας όλους όσους συνέβαλαν σε μια εποικοδομητική χρονιά.
Η καλοκαιρινή γιορτή μας.
Θερμά ευχαριστώ στον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων, την Πρόεδρο του Πολιτιστικού Συλλόγου Γυναικών Ν. Καλλίστης και τον Διευθυντή του Δημοτικού σχολείου για την προσφορά δώρων στους μικρούς μαθητές.
Ιδιαίτερες ευχαριστίες στην κ. Βάγια Κουκουδέτσου, μητέρα μαθήτριας για τα χειροποίητα κουκλάκια-μπρελόκ που κατασκεύασε και πρόσφερε σε όλους τους μαθητές.