Το κεντρικό θέμα του προγράμματος είναι η υπεράσπιση των ζώων εκτροφής. Η υπερκατανάλωση ζωικών προϊόντων έχει οδηγήσει τον άνθρωπο στη μαζική παραγωγή τους με τίμημα όχι μόνο την υπερεκμετάλλευση των ζώων αλλά και τον βασανισμό τους, καταπατώντας τα βασικά δικαιώματά τους σύμφωνα με τη διακήρυξη των δικαιωμάτων των ζώων. Τι κρύβεται πίσω από μια λαχταριστή μπριζόλα; Πως έζησε το ζώο; Τα παιδιά καλούνται να αναζητήσουν πληροφορίες, να ενημερωθούν και να υπερασπιστούν τα ζώα. Θα γίνουν η φωνή τους για να ευαισθητοποιήσουν τον περίγυρό τους.
Τα παιδιά χωρίζονται σε 4 ομάδες τραβώντας τυχαία μια κάρτα με την εικόνα ενός ζώου (γουρουνάκια-προβατάκια-κότες-αγελάδες). Συζητούν τους κανόνες της ομάδας. Επιστρέφουμε στην παρεούλα και συνθέτουμε τις προτάσεις τους-κανόνες, υπογράφουμε όλοι συμφωνώντας ότι θα τους τηρούμε και τους αναρτούμε στον πίνακα.
Τι δίνουν τα ζώα στον άνθρωπο;
![IMG 20220120 120425](https://blogs.sch.gr/nipmona/files/2022/02/IMG_20220120_120425-1024x710.jpg?x98594)
![IMG 20220121 120807](https://blogs.sch.gr/nipmona/files/2022/02/IMG_20220121_120807-e1644158174344-300x198.jpg?x98594)
Οι ομάδες επιλέγουν τα προϊόντα που προέρχονται από το δικό τους ζώο και τα κολλούν γύρω σε ένα χαρτόνι. Επιστρέφουμε στην παρεούλα και η κάθε ομάδα παρουσιάζει στις άλλες ομάδες το έργο της. Γίνονται και διορθώσεις σε λάθη.
Τα ζώα μας προσφέρουν μόνο αυτά τα προϊόντα; Η κάθε ομάδα αναζητά πληροφορίες στο διαδίκτυο πληκτρολογώντας λέξεις-κλειδιά και αποθηκεύει τις ενδιαφέρουσες εικόνες στον υπολογιστή. Με μεγάλη έκπληξη ανακαλύπτουν πολλά ζωικά προϊόντα είναι κρυμμένα σε διάφορα αγαθά. Εκτυπώνουμε, κολλούν τις επιπλέον εικόνες πάνω στα χαρτόνια και παρουσιάζουν στις άλλες ομάδες τα ευρήματά τους.
![IMG 20220121 084743](https://blogs.sch.gr/nipmona/files/2022/02/IMG_20220121_084743-300x229.jpg?x98594)
Φύλλο εργασίας: Ποια προϊόντα μας δίνει το κάθε ζώο.
Ακούμε και τα τραγούδια.
ΑΓΓΛΙΚΑ
Την ώρα των αγγλικών ακούν τραγούδια με τα ζώα της φάρμας και παίζουν μιμητικά παιχνίδια.
Παίζουμε με το beebot. Βραδιάζει και ο κτηνοτρόφος πρέπει να μαζέψει τα ζώα του. Στα τετράγωνα υπάρχουν διάφορα ζώα στη φάρμα. Ένα παιδί μιμείται τη φωνή πχ quack-quack και το άλλο αναγνωρίζει duck. Προγραμματίζει το beebot (one-two-tree-four-straight-turn-go-stop)
Τι δίνει ο άνθρωπος στα ζώα;
“Εγώ και το χωριό μου”, Μαρκ ΣαγκάλΜέσα από την αρχική παρατήρηση, τη δημιουργική & κριτική σκέψη και τέλος την ολιστική παρατήρηση, τα παιδιά περιγράφουν, διατυπώνουν απορίες, υποθέτουν, εξηγούν, αναλύουν, ερμηνεύουν τα μηνύματα και εξάγουν συμπεράσματα: Τα ζώα, ο άνθρωπος και η φύση βρίσκονται σε μια σχέση αλληλεξάρτησης. Ο ένας χρειάζεται τη φροντίδα του άλλου. Αν κρύψουμε τον άνθρωπο, τα ζώα δεν θα επιβιώσουν. Χωρίς τα ζώα δεν θα επιβιώσει ο άνθρωπος και χωρίς το δέντρο και τις καλλιέργειες δεν θα επιβιώσουν άνθρωποι και ζώα.
Αντλούμε πληροφορίες διαβάζοντας το βιβλίο Η ΦΑΡΜΑ και παρακολουθώντας video στο youtube για την εκτροφή των ζώων και την φροντίδα που χρειάζονται.
Κατασκευή μακέτας- φάρμας ελευθέρας βοσκής με χαρτόκουτα
Ζώα στριμωγμένα σε φάρμα μαζικής παραγωγής στη γωνιά με τις κατασκευές
Ζητείται από τα παιδιά να ζωγραφίσουν μία φάρμα όπου ο κτηνοτρόφος φροντίζει τα ζώα του.
Ζώα ελευθέρας βοσκής & μαζικής παραγωγής
Οι ομάδες επιλέγουν από τις σκορπισμένες εικόνες τα ζεύγη των ζώων που μεγαλώνουν σε διαφορετικά περιβάλλοντα. Παρατηρούν, συγκρίνουν τις δύο εικόνες και σκέφτονται τις ομοιότητες και τις διαφορές. Μέσα από τη συζήτηση προκύπτει ότι κάποια ζώα τα εκτρέφει ο άνθρωπος στο φυσικό τους περιβάλλον ενώ κάποια άλλα τα εκτρέφει κλεισμένα σε κλουβιά σε εκτροφεία-βιομηχανικές μονάδες παραγωγής ζώων. Τίθεται το ερώτημα: γιατί ο άνθρωπος εκτρέφει τόσα πολλά ζώα στριμωγμένα; Ποιος θα φάει όλο αυτό το κρέας, τα αυγά, θα πιει όλο αυτό το γάλα; Μήπως ο άνθρωπος καταναλώνει πάρα πολύ κρέας και έτσι οι κτηνοτρόφοι αναγκαστικά εκτρέφουν πολλά ζώα;
Παρακολουθούμε ένα βίντεο για μια πτηνοτροφική μονάδα μαζικής παραγωγής αυγών και τον βασανισμό των ζώων μέσα στα κλουβιά για μεγάλη παραγωγή.
Ανατρέχουμε στις απόψεις των παιδιών για την φροντίδα που πρέπει να παρέχει ο άνθρωπος στα ζώα και τις συγκρίνουμε με αυτό που βλέπουμε στο βίντεο. Είναι σωστή η φροντίδα; Πρέπει να είναι στα κλουβιά; Καθαρίζονται; Είναι υγιή; Τα αυγά και το κρέας που τρώμε είναι καλό ή “άρρωστο” όπως οι κότες;
Στον παρακάτω σύνδεσμο παρακολουθούμε από το euronews τα οφέλη από την ευημερία των ζώων.
https://gr.euronews.com/green/2021/04/27/ta-ofeli-gia-ton-katanaloti-apo-tin-kali-diaviosi-ton-zoon
Πως νοιώθουν τα ζώα; Έχουν συναισθήματα ή δεν τους νοιάζει; Λένε τις σκέψεις τους από την εμπειρία τους. Το σκυλάκι που έχουν στο σπίτι χαίρεται όταν το χαϊδεύουν και φοβάται όταν το μαλώνουν. Άρα έχουν συναισθήματα. Πως θα ένοιωθαν αν τα ζώα έβαζαν τα παιδιά μέσα στα κλουβιά και δεν μπορούσαν να βγουν έξω; Τι θα έλεγαν; Τα παιδιά κατασκευάζουν μία φάρμα και μπαίνουν μέσα. Πως νιώθουν;
![IMG 20220201 123035](https://blogs.sch.gr/nipmona/files/2022/02/IMG_20220201_123035-300x169.jpg?x98594)
Φύλλο εργασίας: Τι θα έλεγαν τα ζώα αν είχαν φωνή; Πως νιώθουν όταν βρίσκονται στο φυσικό τους περιβάλλον και όταν είναι σε μια βιομηχανοποιημένη φάρμα;
Τα δικαιώματα των ζώων
Στην τάξη μας για να υπάρχει αρμονία έχουμε κανόνες και οι άνθρωποι έχουν νόμους για να προστατεύονται τα δικαιώματά τους. Τα ζώα έχουν νόμους; Τα παιδιά κάνουν προτάσεις για τους νόμους που πρέπει να γίνουν για τα ζώα και τις καταγράφουμε (απαγορεύεται να μπαίνουν στα κλουβιά, να τα χτυπούν, πρέπει να έχουν τροφή-νερό-σπίτι, να έχουν γιατρό για εμβόλια, να τα καθαρίζουν κλπ).
Παρουσιάζονται τα δικαιώματα των ζώων. Καταλήγουμε στις λέξεις: ΤΡΟΦΗ, ΝΕΡΟ, ΣΤΕΓΗ, ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ, ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑ, ΥΓΕΙΑ, ΑΓΑΠΗ, ΣΕΒΑΣΜΟΣ
Τα παιδιά επιλέγουν δύο δικαιώματα και τα απεικονίζουν ζωγραφικά.
Ισορροπημένη διατροφή
Βλέπουμε το εβδομαδιαίο διατροφικό πρόγραμμα ενός παιδιού. Σε κάθε γεύμα βάζουμε ένα √αν προέρχεται από ζώο. Στο τέλος συμπεραίνουν τα παιδιά ότι όλα τα γεύματα περιέχουν κάτι ζωικό παρόλο που δεν είναι ανθυγιεινά. Βλέπουμε την πυραμίδα της διατροφής και διαπιστώνουμε ότι πρέπει να τρώμε από όλες τις τροφές. Βάζουμε σε μια ζυγαριά πολλά μπαλάκια για το κρέας από τη μια και από την άλλη λίγα μπαλάκια για τα φρούτα/λαχανικά. Βλέπουμε ότι η ζυγαριά γέρνει, άρα δεν υπάρχει ισορροπία. Διαβάζουμε το βιβλίο “τρέφομαι σωστά;” και μαθαίνουμε για τις τροφές, τις ποσότητες που πρέπει να καταναλώνουμε από την κάθε ομάδα και τα 5 γεύματα της ημέρας.
Ακόμη και τα δόντια των ανθρώπων είναι φτιαγμένα για περισσότερα φυτά!!
Τα παιδιά ζωγραφίζουν ένα ημερήσιο πρόγραμμα ισορροπημένων γευμάτων.
Ενημέρωση της κοινωνίας
Συζητάμε με τα παιδιά πως όλα αυτά που μάθαμε είναι πολύ σημαντικά και πρέπει να τα πούμε και σε άλλους. Αναρωτιόμαστε με ποιο τρόπο. Αποφασίζουμε να φτιάξουμε ένα δελτίο ειδήσεων και μια αφίσα.
Δημιουργία δελτίου ειδήσεων με συνεντεύξεις από τα ζώα.
Εργασίες σχετικές με το ΔΕΠΠΣ