ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ: Δημιουργώ και Καινοτομώ-Δημιουργική Σκέψη και Καινοτομία
Υποθεματική- Τομέας: STEM/STEAM – Ρομποτική
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ -ΣΚΟΠΙΜΟΤΗΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο «Εξερευνώντας τα κάστρα της Ρόδου» έχει σκοπό να εξοικειωθούν τα παιδιά με τα κάστρα του νησιού τους ενώ παράλληλα θα έρθουν σε επαφή με θέματα που αφορούν την επιστήμη, τα μαθηματικά, τη μηχανική, την τεχνολογία και τις τέχνες. Στόχος του εν λόγω προγράμματος είναι τα παιδιά, να μάθουν μέσα από τον προβληματισμό, σε ένα περιβάλλον μάθησης χωρίς αποκλεισμούς, όπου όλοι οι μαθητές μπορούν να συμμετάσχουν και να συνεισφέρουν.
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΣΤΟΧΕΥΣΗΣ
Δεξιότητες Μάθησης
Δημιουργικότητα, Επικοινωνία, Κριτική σκέψη, Συνεργασία
Δεξιότητες Ζωής
Υπευθυνότητα, Πρωτοβουλία, Οργανωτική ικανότητα, Προγραμματισμός –Παραγωγικότητα
Δεξιότητες της τεχνολογίας και της επιστήμης
Δεξιότητες Μοντελισμού και Προσομοίωσης, Πληροφορικός γραμματισμός, Τεχνολογικός γραμματισμός, Δεξιότητες διεπιστημονικής και διαθεματικής χρήσης των νέων τεχνολογιών
Δεξιότητες του νου
Επίλυση προβλημάτων, Κατασκευές, Πλάγια σκέψη, Στρατηγική σκέψη.
1ο εργαστήριο:
«Ένας δράκος ψάχνει κάστρο για να μείνει»
Τα παιδιά ανακαλύπτουν στην τάξη ίχνη από κάποιο ζώο. Κάνουν υποθέσεις. Σε ποιο ζώο άραγε να ανήκουν; Πόσο μεγάλα είναι; Ας τα μετρήσουμε….
Κάνουμε μία έρευνα στα βιβλία και στο διαδίκτυο για να βρούμε πληροφορίες. Συγκρίνουμε τις πατούσες με διάφορα ίχνη ζώων. Σε ποιο ζώο ταιριάζει άραγε;
Με οδηγό την φαντασία μας το αποτυπώσαμε στις ζωγραφιές μας!
Τελικά για να βρούμε τη λύση πρέπει να σπάσουμε ένα γλωσσικό κώδικα. Ποια λέξη σχηματίζεται;
Ναι! Είναι ένας ΔΡΑΚΟΣ!
Τα παιδιά ακολουθώντας τα ίχνη ανακαλύπτουν ένα γράμμα από το Δράκο που τους ζητάει να τον βοηθήσουν να βρει ένα κάστρο για να μείνει. Για το λόγο αυτό τους αναθέτει 4 αποστολές.
2ο εργαστήριο:
« 1η αποστολή: Το κάστρο της Ρόδου»
Ο Δράκος ζητάει από τα παιδιά να ανακαλύψουν το κάστρο που έμενε ο προπροπάππους του! Ποιο να είναι άραγε;
Τα παιδιά ενώνουν αριθμημένες λωρίδες που σχηματίζουν το ΚΑΣΤΡΟ ΤΩΝ ΙΠΠΟΤΩΝ!
Γνωρίσαμε αυτό το επιβλητικό κάστρο ψάχνοντας εικόνες και πληροφορίες στο διαδίκτυο και αποφασίσαμε να το επισκεφτούμε και να το δούμε από κοντά. Ανακαλύψαμε και μια ιστορία, την ιστορία ενός γενναίου ιππότη που κάποτε σκότωσε ένα φοβερό δράκο!
Ο δράκος πραγματικά μας εντυπωσίασε και έτσι ξεκινήσαμε να τον φτιάξουμε! Φτιάξαμε το κεφάλι του……
……. και τις πατούσες του!
Πραγματικά καταπληκτικός!
Και καλόκαρδος γι’ αυτό του δώσαμε πολλά φιλάκια!
Ο μύθος αυτός έγινε αφορμή για ατέλειωτα θεατρικά παιχνίδια!
Ακονίσαμε και το μυαλουδάκι μας με το παρακάτω φύλλο εργασίας
3ο εργαστήριο:
« Ας γνωρίσουμε το Κάστρο των Ιπποτών και ας φτιάξουμε το δικό μας κάστρο”
Με πολλή χαρά και ανυπομονησία ξεκινήσαμε με το πούλμαν και φτάσαμε στη πόλη της Ρόδου. Ο προορισμός μας ήταν φυσικά το κάστρο των Ιπποτών.
Αρχικά περπατήσαμε στην διάσημη Οδό των Ιπποτών
και καταλήξαμε έξω από την είσοδο του Παλατιού του Μεγάλου Μαγίστρου.
Ξεναγηθήκαμε στους χώρους και τις καταπληκτικές αίθουσες τους….
….και περπατήσαμε στη τάφρο παρατηρώντας τα επιβλητικά και πανύψηλα τείχη του!
Το κάστρο πραγματικά μας εντυπωσίασε και ήμασταν σχεδόν βέβαιοι ότι θα άρεσε και στο Δράκο μας!
Το εργαστήριο συνεχίστηκε στο νηπιαγωγείο μας με τα παιδιά να κατασκευάζουν τα δικά τους κάστρα:
- με κουτιά παπουτσιών και χαρτί του μέτρου
- ένα κάστρο στην είσοδο του νηπιαγωγείου μας με τα ξεχωριστά οικόσημα των παιδιών
- τρισδιάστατα από χαρτί
- κάστρα σε μακέτα
4ο εργαστήριο:
2η αποστολή:
“Το κάστρο της Φιλερήμου”
Ο Δράκος μας όμως δεν ήθελε να μείνει στο κάστρο των Ιπποτών γιατί όπως καταλαβαίνετε φοβόταν μήπως κάποιος ιππότης πάρει και το δικό του κεφαλάκι!
Γι’ αυτό αναθέτει στα παιδιά τη 2η αποστολή τους!
Ένα στοιχείο θα τους βοηθήσει να ανακαλύψουν το επόμενο κάστρο:
Σε φύλλο εργασίας ενώνουν αριθμούς που σχηματίζουν ένα παγώνι.
Σε ποιο κάστρο της Ρόδου υπάρχουν παγώνια; Ας κάνουμε μια έρευνα στο διαδίκτυο.
Η έρευνα μας στο διαδίκτυο μας οδήγησε στο κάστρο της Φιλερήμου και στις βασιλοπούλες που έμεναν εκεί.
Πως να ήταν άραγε; Πως περνούσαν τον καιρό τους;
Εμείς κάπως έτσι τις φανταστήκαμε!
Και μαζί με τα παγώνια κάναμε και τα μαθηματικά μας!
5ο εργαστήριο:
3η αποστολή:
“Το κάστρο της Λίνδου”
Ο Δράκος μας όμως δεν ήθελε να μείνει σε ένα κάστρο με βασιλοπούλες παγώνια!
Έτσι αναθέτει στα παιδιά την 3η αποστολή τους:
Ένα γαϊδουράκι θα τους δείξει το δρόμο για το επόμενο κάστρο!
Πρέπει να το οδηγήσουν μέσα από ένα λαβύρινθο να φτάσει σε ένα QR CODE!
Τι κρύβει αυτός ο κώδικας;
Το σκανάρουμε και ανακαλύπτουμε το κάστρο της Λίνδου!
6ο εργαστήριο:
«4η αποστολή:
Το κάστρο της Κρητηνίας»
Με πολύ αγωνία περιμέναμε την απάντηση του δράκου. Θα ήθελε άραγε να μείνει στο κάστρο της Λίνδου; Η απάντηση ήταν αρνητική!
Η αναζήτηση του επόμενου κάστρου ξεκίνησε!
Για να το ανακαλύψουν τα παιδιά έπρεπε να βρουν ένα κρυμμένο θησαυρό- ένα αντικείμενο που ανήκε σε αυτούς που ήταν αρχηγοί στις θάλασσες- λύνοντας τον παρακάτω γρίφο:
“Έβαζαν πολύ τέτοιο στη σαλάτα τους”
Τα παιδιά αφού έλυσαν τον γρίφο, βρήκαν και τον ¨κρυμμένο θησαυρό”
στην ελιά του σχολείου μας!
Ήταν ένα σπαθί!!!
Για να βρούμε σε ποιον ανήκε λύσαμε ένα μαθηματικό κώδικα που μας αποκάλυψε τη λέξη ΠΕΙΡΑΤΗΣ.
Μα τι σχέση έχουν οι πειρατές με τα κάστρα; Η έρευνα μας στο διαδίκτυο μας οδήγησε στο κάστρο της Κρητηνίας. Ένα κάστρο που χτίστηκε για να προστατεύει την περιοχή από τις επιδρομές των πειρατών!
Μέσα από το θεατρικό παιχνίδι τα παιδιά βίωσαν με το δικό τους τρόπο μία συνάντηση πειρατών και ιπποτών.
Τα σκηνικά στήθηκαν και το παιχνίδι ξεκίνησε!
Κάστρα και πειρατικά καράβια!!
Σπαθιά, οικόσημα, θησαυροί και άλλα πολλά!
Ιππότες και πειρατές σε δράση!
Μάχες σώμα με σώμα!!
Αλλά και μια ανακωχή! Οι ασπίδες των πειρατών γίνονται βιολιά και μία μουσική καλεί πειρατίνες και ιππότες σε ένα χορό συμφιλίωσης!
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ:
Με αυτό τον βιωματικό και παιχνιδιάρικο τρόπο εξερευνήσαμε κάποια από τα κάστρα της Ρόδου και μάθαμε την ιστορία του τόπου μας.
Όμως τελικά ο δράκος μας που θα μείνει;
Ο δράκος μας, για τους δικούς του λόγους , που κάθε φορά μας εξηγούσε δεν ήθελε να μείνει σε κανένα από αυτά τα κάστρα. Μας έστειλε λοιπόν ένα γράμμα με μια τελευταία αποστολή:
Λύνοντας τους γρίφους βρήκαμε τα παρακάτω στοιχεία
Τα ενώσαμε και ανακαλύψαμε το μέρος που ο δράκος μας αποφάσισε να μείνει.
Δεν τον πειράζει καθόλου που στα Μαριτσά δεν έχει κάστρο.
Έχει όμως υπέροχους και ευγενικούς ανθρώπους γεμάτους καλοσύνη και χαρά!
Καλόκαρδους όπως και ο δράκος μας!!!!
7ο εργαστήριο:
«Ένας δράκος μια φορά …μες τα κάστρα τριγυρνά»
Όλα αυτά που έμαθαν τα παιδιά για τα κάστρα σκεφτήκαμε να τα παρουσιάσουμε στους γονείς στην καλοκαιρινή γιορτή του σχολείου μας.
Έπρεπε λοιπόν πρώτα να φτιάξουμε το σενάριο της γιορτής.
Αρχίζοντας με τη φράση: ” Μια φορά και ένα καιρό ήταν ένας δράκος…..” και συνεχίζοντας με κατάλληλες ερωτήσεις φτιάξαμε μαζί με τα παιδιά την ιστορία με τίτλο :
«Ένας δράκος μια φορά…μες τα κάστρα τριγυρνά»
Μια φορά και ένα καιρό ήταν ένας δράκος που έψαχνε ένα κάστρο για να μείνει. Πήρε λοιπόν το καστροβιβλίο του και άρχισε να διαβάζει για τα κάστρα της Ρόδου.
Πρώτα έμαθε για το κάστρο της Φιλερήμου με τις ωραίες του βασιλοπούλες και τα όμορφα παγώνια του.
-« Όχι, όχι δεν μένω εγώ στο κάστρο της Φιλερήμου. Όλη μέρα θα με τριγυρίζουν τα παγώνια και θα με ζαλίζουν με τις φωνές τους» είπε ο δράκος και γύρισε σελίδα.
Μπροστά του ξεπρόβαλε το κάστρο των Ιπποτών και άρχισε να διαβάζει για το μύθο του ιππότη που σκότωσε το δράκο.
-«Όχι, όχι δεν μένω εγώ στο κάστρο των Ιπποτών! Φοβάμαι τους Ιππότες. Τρέμω μήπως χάσω κι εγώ το κεφαλάκι μου» είπε ο δράκος και γύρισε σελίδα.
Μπροστά του ξεπρόβαλε το κάστρο της Κρητηνίας και άρχισε να διαβάζει ιστορίες για πειρατές και ιππότες. Ξαφνικά άκουσε κάποιον παράξενο θόρυβο. Ήταν τα φτερουγίσματα από τις νεραϊδούλες του δάσους που ζούσαν μέσα στο καταπράσινο τοπίο.
-«Όχι, όχι δεν μένω εγώ στο κάστρο της Κρητηνίας με τις νεραϊδούλες να σκορπίζουν παντού χρυσόσκονη» είπε ο δράκος και γύρισε σελίδα.
Μπροστά του ξεπρόβαλε το κάστρο της Λίνδου με τα όμορφα τουριστικά σοκάκια της και τα γαϊδουράκια να σε ανεβάζουν στο κάστρο.
-«Όχι, όχι δεν μένω εγώ στο κάστρο της Λίνδου με τα γαϊδουράκια να με ξυπνάνε με τις φωνές τους» είπε ο δράκος και γύρισε σελίδα.
Όμως το καστροβιβλίο του δεν είχε άλλες σελίδες και άλλα κάστρα για να διαβάσει.
Απελπισμένος άρχισε να κλαίει:
-Τι θα κάνω τώρα; Σε ποιο μέρος θα μείνω; Αου…αου αού!!!!»
Και εκεί που είχε απελπιστεί μια ευωδιαστή μυρωδιά ήρθε στα ρουθουνάκια του!! Ήταν τα νεραϊδολούλουδα που φυτρώνουν στις εξοχές των Μαριτσών!
-« Μην κλαις καλέ μας δράκε. Εδώ θα μείνεις μαζί μας! Στα όμορφα Μαριτσά με τα ωραία δάση και τις δροσερές εξοχές!» του είπαν τα νεραϊδολούλουδα.
_ « Σας ευχαριστώ καλά μου νεραϊδολούλουδα! Εδώ, εδώ μαζί σας θα μείνω για πάντα!» είπε ο δράκος μας και τα αγκάλιασε γλυκά!
Έτσι λοιπόν ο δράκος έμεινε εδώ στο χωριό μας και αν καμιά φορά βρεθείτε κι εσείς εδώ μπορεί και να τον συναντήσετε! Μην φοβηθείτε γιατί είναι καλόκαρδος!!!
Κι έζησαν αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα.
Αυτή ήταν η ιστορία μας.
Ετοιμάσαμε τα σκηνικά μας
Στείλαμε τις προσκλήσεις μας
Ετοιμάσαμε το πρόγραμμα
Και οι μικροί μαθητές μας φορώντας τις πιο όμορφες στολές που έφτιαξαν με τους γονείς τους, ανέβηκαν στη σκηνή και πραγματικά μας εντυπωσίασαν!
Στο ρόλο του δράκου ένα μικρό μεγάλο παιδί!
Η επιτυχία της θεατρικής παράστασης, το ενδιαφέρον και ο ενθουσιασμός των παιδιών κατά τη διάρκεια όλων των εργαστηρίων μας έδειξαν ότι οι στόχοι του προγράμματος μας επιτεύχθηκαν!!