Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Ξεκινούν λοιπόν  και φέτος στο νηπιαγωγείο μας τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, που ακούμε τόσο συχνά τελευταία…. Τι είναι όμως αυτά τα Εργαστήρια;

Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων αποτελούν  εκπαιδευτική δράση, η οποία συνίσταται στην προσθήκη νέων Θεματικών Ενοτήτων, με εστίαση στις δεξιότητες, στο υποχρεωτικό ωρολόγιο
πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού και του
Γυμνασίου, αξιοποιώντας σύγχρονες και καινοτόμες μεθόδους μάθησης.

 Βασική αρχή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων είναι να συνδυάζουν το γνωστικό πεδίο των Προγραμμάτων Σπουδών με την ανάπτυξη βασικών ικανοτήτων των μαθητών, με σκοπό τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες.

Σκοπός των «Εργαστηρίων δεξιοτήτων» είναι η ενίσχυση της καλλιέργειας ήπιων δεξιοτήτων, δεξιοτήτων ζωής και δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης στις μαθήτριες και στους μαθητές. Στους επιμέρους στόχους των Εργαστηρίων είναι η μάθηση μέσα από τη διερεύνηση και την ανακάλυψη.

back to school 2

Κατά την υλοποίηση της δράσης καλλιεργούνται οι παρακάτω κύκλοι δεξιοτήτων:

Α)  Δεξιότητες μάθησης 21ου αιώνα 

-Κριτική σκέψη- Ψηφιακή κριτική σκέψη

– Επικοινωνία- Ψηφιακή επικοινωνία

-Συνεργασία- Ψηφιακή συνεργασία

-Δημιουργικότητα- Ψηφιακή δημιουργικότητα

Β) Κύκλος των δεξιοτήτων ζωής
– Αυτομέριμνα
– Κοινωνικές Δεξιότητες
– Πολιτειότητα
– Ενσυναίσθηση και ευαισθησία
– Προσαρμοστικότητα
– Ανθεκτικότητα
– Υπευθυνότητα
– Πρωτοβουλία
– Οργανωτική ικανότητα
– Προγραμματισμός
– Παραγωγικότητα

Γ) Κύκλος των δεξιοτήτων της τεχνολογίας και της
επιστήμης
– Δεξιότητες Μοντελισμού και προσομοίωσης
– Πληροφορικός γραμματισμός
– Ψηφιακός γραμματισμός
– Τεχνολογικός γραμματισμός
– Γραμματισμός στα Μέσα
– Ευχέρεια στην Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση
– Ψηφιακές Ανθρωπιστικές Επιστήμες
– Ασφαλής πλοήγηση στο διαδίκτυο
– Προστασία από εξαρτητικές συμπεριφορές στις τεχνολογίες
– Δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων
– Συνδυαστικές δεξιότητες ψηφιακής τεχνολογίας, επικοινωνίας και συνεργασίας
– Δεξιότητες ανάλυσης και παραγωγής περιεχομένου σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα
– Δεξιότητες διεπιστημονικής και διαθεματικής χρήσης των νέων τεχνολογιών

Δ) Κύκλος των δεξιοτήτων του νου
– Στρατηγική σκέψη
– Επίλυση προβλημάτων
– Μελέτη περιπτώσεων
– Κατασκευές
– Πλάγια σκέψη

Το εκπαιδευτικό υλικό που θα χρησιμοποιηθεί αντλείται από την ειδικά διαμορφωμένη ψηφιακή πλατφόρμα του ΙΕΠ και περιλαμβάνει προτάσεις εκπαιδευτικών προγραμμάτων ανά Θεματική Ενότητα και Τάξη,  προτάσεις εκπαιδευτικού υλικού προς αξιοποίηση,  οπτικοακουστικό και ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό ή και φύλλα εργασίας, προτεινόμενες σχολικές δράσεις για εργαστηριακή και βιωματική προσέγγιση του προς μελέτη θέματος, φύλλα αξιολόγησης και αυτο-αξιολόγησης και σε ορισμένες περιπτώσεις, ενημερωτικό υλικό προς τους γονείς, κατάλληλα διαβαθμισμένο ανά τάξη.

 Στα προτεινόμενα εκπαιδευτικά προγράμματα και εργαστήρια προβλέπονται οι κατάλληλες προσαρμογές και διαφοροποιήσεις για τις μαθήτριες και τους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, αναπηρία, γλωσσικές ή πολιτισμικές διαφορές ή άλλες δυσκολίες.

Το πρόγραμμα και το εκπαιδευτικό υλικό των «Εργαστηρίων Δεξιοτήτων» ομαδοποιείται σε τέσσερις (4) Θεματικές Ενότητες. Οι Θεματικές Ενότητες προκύπτουν από τους Παγκόσμιους Δείκτες Αειφόρου Ανάπτυξης (περιβάλλον, ευ ζην, ασφάλεια, κοινωνία των πολιτών, σύγχρονη τεχνολογία και επιχειρηματικότητα) και αφορούν στη θεματολογία που ακολουθεί:

                      κυβος                       

Ζω καλύτερα Ευ Ζην
Διατροφή
Αυτομέριμνα
Οδική Ασφάλεια
Ασφάλεια και πρόληψη
Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση
Πρόληψη εξαρτήσεων
Ψυχική υγεία

κυβος

Φροντίζω το  Περιβάλλον
Κλιματική Αλλαγή
Οικολογική συνείδηση
Φυσικές καταστροφές

Πολιτική προστασία
Παγκόσμια και τοπική κληρονομιά

κυβος

Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ
Ανθρώπινα δικαιώματα
Eθελοντισμός
Αλληλοσεβασμός
Διαφορετικότητα

κυβος

Δημιουργώ και Καινοτομώ
Δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία
Νεανική Επιχειρηματικότητα
Ρομποτική
STEM/STEAM
Νέες τεχνολογίες
Γνωρίζω τα επαγγέλματα.

Για πιο αναλυτικές πληροφορίες πατήστε εδώ για να διαβάσετε το ΦΕΚ των εργαστηρίων δεξιοτήτων

 

Θέματα που επιλέχθηκαν για το σχολικό έτος 2023-2024:

 

1ος θεματικός κύκλος: Ζω καλύτερα – Ευ ζην

Θέμα: ΥΓΕΙΑ: Διατροφή- Αυτομέριμνα, Οδική Ασφάλεια

Τίτλος: «Μες στο σπίτι ας προσέχω ατυχήματα μην έχω»

Βασικοί στόχοι:

  • η ευαισθητοποίηση και η ενημέρωσή τους σχετικά με τους τρόπους πρόληψης και αντιμετώπισης των παιδικών ατυχημάτων στον χώρο του σπιτιού.
  • Αναγνώριση των επικίνδυνων συμπεριφορων στο σπίτι, των τρόπων προστασίας, καθώς και των  κανόνων ασφαλείας.
  • η αυτορρύθμιση της συμπεριφοράς και
  • η ανάπτυξη υπευθυνότητας

Περίοδος υλοποίησης: Οκτώβριος – Νοέμβριος

 

2ος θεματικός κύκλος: Φροντίζω το περιβάλλον

 Θέμα: Κλιματική αλλαγή-Φυσικές καταστροφές, Πολιτική Προστασία

 Τίτλος: «Προστάτεψε το δάσος-είναι πηγή ζωής»

Βασικοί στόχοι:

  • καλλιέργεια των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα.
  • η ευαισθητοποίηση, η εκπαίδευση και η αλλαγή συμπεριφοράς των μαθητών/τριών σε θέματα που αφορούν το περιβάλλον και συγκεκριμένα στο δασικό οικοσύστημα.
  • η ανάδειξη των σχέσεων και αλληλεπιδράσεων φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος, ο εντοπισμός των ανθρώπινων δραστηριοτήτων που υποβαθμίζουν ή απειλούν το φυσικό περιβάλλον και η ανάδειξη προληπτικών μέτρων, μέσα από διαδικασίες επίλυσης προβλήματος, διερευνητικής μάθησης, αρχές διαφοροποιημένες διδασκαλίας και περιγραφικής αξιολόγησης
  • ενθαρρύνει τη συνεργασία μεταξύ μαθητών, εκπαιδευτικών, γονέων, της τοπικής κοινωνίας καθώς και τη συνεργασία με ειδικούς επιστήμονες για την επίτευξη αποτελεσματικής περιβαλλοντικής δράσης.

 Περίοδος υλοποίησης: Δεκέμβριος – Ιανουαρίου

 

3ος θεματικός κύκλος: Ενδιαφέρομαι και ενεργώ –

Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη

Θέμα: «Ανθρώπινα Δικαιώματα»          

Τίτλος: «Η οικογένεια δεν έχει αριθμητική, είναι απλώς μοναδική!» Ένα πρόγραμμα για την οικογενειακή πολυμορφία»

Βασικοί στόχοι:

  • καλλιέργεια των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα.
  • ανάπτυξη μιας γενικότερης κουλτούρας σεβασμού των δικαιωμάτων.
  • ανάπτυξη στάσεων και δεξιοτήτων, στην υιοθέτηση αξιών και προτύπων σεβασμού και συνεργασίας και λιγότερο σε γνωστικούς στόχους
  • η εκπαίδευση στα ανθρώπινα δικαιώματα αποτελεί το πρώτο και ίσως το πιο σημαντικό βήμα προς μία κατεύθυνση σεβασμού και υπεράσπισης των δικαιωμάτων όλων μας, ιδιαίτερη βαρύτητα θα δοθεί σε δράσεις που αναδεικνύουν και καλλιεργούν τα 4 C’s (κριτική σκέψη, συνεργασία, επικοινωνία και δημιουργικότητα) και γενικότερα τις δεξιότητες του 21ου αιώνα.

 Περίοδος υλοποίησης: Φεβρουάριος – Μάρτιος

 

4ος θεματικός κύκλος: Δημιουργώ και Καινοτομώ –

Δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία

Θέμα: Ρομποτική, STEM/STEAM, Ψηφιακές δεξιότητες

Τίτλος: «STEAM και η ΓΗ γυρίζει….»

Βασικοί στόχοι:

  • καλλιέργεια των δεξιοτήτων τους 21ου αιώνα.
  • ανάπτυξη δεξιοτήτων ψηφιακού εγγραμματισμού.
  • οι μαθητές να σκεφτούν και να βρουν απαντήσεις σε ερωτήσεις για το διάστημα και για το γεγονός ότι οι πλανήτες δεν είναι απομονωμένοι ο ένας από τον άλλον, αλλά αλληλοεξαρτώμενοι.

 Περίοδος υλοποίησης: Απρίλιος – Μάιος

Οι δράσεις μας θα αναπροσαρμόζονται ανάλογα με τις ανάγκες των μαθητών/τριών. Για το λόγο αυτό θα γίνεται συχνή αξιολόγηση , παρεμβάσεις και αλλαγές όπου χρειάζεται.