Μικροί μετεωρολόγοι
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ
ΥΠΟΘΕΜΑΤΙΚΉ: Ρομποτική, STEM/STEAM, Νέες Τεχνολογίες
Στόχοι:
- ενίσχυση της βιωματικής και της ανακαλυπτικής μάθησης, με την άμεση και ενεργή συμμετοχή των μαθητών μέσα από διερευνητικές/ομαδοσυνεργατικές διαδικασίες,
- εφαρμογή σύγχρονων διδακτικών προσεγγίσεων
- επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε μεθοδολογίες διερευνητικής προσέγγισης της διδασκαλίας.
Οι μαθητές εργαζόμενοι σε ομάδες, με έναυσμα τις καιρικές συνθήκες προβληματίζονται για τις μεταβολές τους και τις καταγράφουν καθημερινά χρησιμοποιώντας πολυτροπικά μέσα, ενώ τις συσχετίζουν με τις επιδράσεις που έχουν στην καθημερινότητά τους.
Με τις προτεινόμενες διαδικασίες γίνεται η σύνδεση των καιρικών φαινόμενων με τις επιδράσεις τους στις κοινωνίες και το περιβάλλον, μέσα από παιγνιώδεις διαδικασίες. Ενώ η χρήση των ψηφιακών μέσων είναι στοχευμένη και συνδυαστική. Τέλος οι ομάδες παρουσιάζουν τα προϊόντα της εργασίας τους.
Η δομή του προγράμματος επιτρέπει τη συμμετοχή όλων των μαθητών, εξασκώντας πολλαπλές μορφές νοημοσύνης και εξασκώντας διαφορετικές δεξιότητές τους συμπληρωματικά στις πιο παραδοσιακές εκπαιδευτικές προσεγγίσεις. Με αυτό τον τρόπο δίνεται η ευκαιρία σε όλους τους μαθητές να συμμετέχουν ανεξαρτήτως μαθησιακού, κοινωνικού-πολιτισμικού υποβάθρου, βλέποντας τις όποιες διαφοροποιήσεις ως μαθησιακό πλούτο που εμπλουτίζει την εκπαίδευση και όχι ως εμπόδιο.
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
- Γνωριμία με τα καιρικά φαινόμενα .
- Σύνδεση του καιρού με καθημερινές συνήθειες των ανθρώπων
- Να συμμετέχουν σε συζητήσεις και να χρησιμοποιούν στοιχειώδη
επιχειρηματολογία
- Να περιγράφουν μεταβολές του καιρού και άλλα μετεωρολογικά φαινόμενα
- Να αντιλαμβάνονται και να αναπαράγουν δεδομένα μοτίβα
- Να κατατάσσουν/ομαδοποιούν αντικείμενα σε κατηγορίες
- Να προσδιορίζουν τις επιδράσεις ενός γεγονότος
- Να αναγνωρίζουν τις αιτίες και τα αποτελέσματα ενός γεγονότος
- Να προσδιορίζουν τις ομοιότητες και τις διαφορές δύο καταστάσεων.
- Να συνεργάζονται σε ομάδες για την παραγωγή κάποιου έργου και να σέβονται τις απόψεις και την εργασία των άλλων.
- Να διερευνούν τον χώρο και να βελτιώνουν τις χωρικές τους δεξιότητες με προγραμματιζόμενα παιχνίδια
- Να περιγράφουν τον καιρό ενός τόπου με βάση τις παρατηρήσεις και
τις καταγραφές τους. Προσδιορίζουν τα βασικά στοιχεία του καιρού.
1ο Εργαστήριο
«Τι καιρό έχουμε σήμερα;»
Αρχικά ξεκινήσαμε διερευνώντας τις ιδέες και γνώσεις των παιδιών νε έναν εννοιολογικό χάρτη με το ερώτημα τι τους “έρχεται” στο μυαλό όταν ακούν τη λέξη ΚΑΙΡΟΣ. Καταγράψαμε τις ιδέες των παιδιών.
Καθημερινά στο Νηπιαγωγείο ακολουθούμε κάποιες ρουτίνες (Ημερομηνία, καιρός κλπ) με αφορμή αυτές τις ρουτίνες τέθηκε ο προβληματισμός από τα παιδιά: «Γιατί κυρία το μόνο καιρικό φαινόμενο που βλέπουμε κάθε μέρα είναι ήλιος;» Αυτή ήταν η αφόρμηση για την έναρξη του Εργαστηρίου Δεξιοτήτων.
Αποφασίσαμε καθημερινά να καταγράφουμε τον καιρό για να διαπιστώσουμε αν όντως η παρατήρηση των παιδιών ήταν σωστή.
2o εργαστήριο
«Τα καιρικά φαινόμενα στη ζωή μας»
Ψηφίσαμε τον αγαπημένο μας καιρό
Τον ζωγραφίσαμε
Παίξαμε παιχνίδια
Δημιουργήσαμε ένα βιβλίο για τη βιβλιοθήκη μας με τίτλο «Οι μικροί μετεωρολόγοι»
3ο Εργαστήριο
«Ας γνωρίσουμε τα καιρικά φαινόμενα-Ήλιος»
Ήλιος
Μάθαμε ότι ο Ήλιος είναι ο αστέρας του ηλιακού μας συστήματος και το λαμπρότερο ουράνιο σώμα στον ουρανό τόσο της Γης όσο και ολόκληρου του ηλιακού συστήματος. Είναι μια σχεδόν τέλεια σφαίρα . Μιλήσαμε για τη σημασία του Ήλιου στην εξέλιξη και τη διατήρηση της ζωής στη Γη .Με τη θεμελιώδη διαδικασία της φωτοσύνθεσης προσφέρει την απαραίτητη ενέργεια για την ανάπτυξη των φυτών και από αυτά των ζωντανών οργανισμών, και διατηρεί την επιφανειακή θερμοκρασία της Γης σε ανεκτά για τη ζωή επίπεδα. Ο ήλιος με την ενέργειά του προκαλεί και τα μετεωρολογικά φαινόμενα. Η σημασία του ήταν γνωστή από τα προϊστορικά χρόνια, με αποτέλεσμα ο Ήλιος να λατρεύεται ως θεότητα.
Είδαμε το Μύθο του Φαέθωνα γιού του θεού Ήλιου.
Κάναμε και μια σχετική κατασκευή για τον ήλιο.
4ο Εργαστήριο
«Ας γνωρίσουμε τα καιρικά φαινόμενα-Αέρας»
Το επόμενο καιρικό φαινόμενο που μελετήσαμε είναι ο αέρας.
Είδαμε:
Γράψαμε λέξεις που ξεκινούν από το γράμμα Αα.
Μάθαμε για την κλίμακα Μποφόρ.
Η κλίμακα Μποφόρ είναι ένας εμπειρικός τρόπος μέτρησης της έντασης των ανέμων, που βασίζεται στην παρατήρηση των αποτελεσμάτων του ανέμου στη στεριά ή τη θάλασσα. Το πλήρες επίσημο όνομά της είναι Beaufort Wind Force Scale = Κλίμακα (Έντασης Ανέμου) Μποφόρ.
Η κλίμακα επινοήθηκε το 1806 από τον Ιρλανδό Ναύαρχο και υδρογράφο Φράνσις Μποφόρ (Francis Beaufort), προκειμένου να τυποποιηθεί η περιγραφή των καιρικών συνθηκών και να διευκολυνθεί η συνεννόηση των ναυτιλλομένων. Ο Μποφόρ ήταν επικεφαλής της υδρογραφικής υπηρεσίας του αγγλικού ναυτικού και επινόησε μια απλή κλίμακα δεκατριών βαθμών (0-12) για την εμπειρική μέτρηση των ανέμων, βασισμένη αρχικά στα αποτελέσματα που είχε ο άνεμος στα πανιά ενός αγγλικού πολεμικού πλοίου: από τον άνεμο που μόλις αρκούσε για την ώθησή του, έως «αυτόν που κανένα πανί δεν μπορεί να αντέξει.
Είδαμε και δύο σχετικά βίντεο.
Δανειστήκαμε τις εικόνες από εδώ και προσπαθήσαμε να βάλουμε τις εικόνες στη σωστή σειρά.
Κάναμε και μια σχετική εργασία για την κλίμακα Μποφόρ.
Φτιάξαμε ανεμούρια… Το ανεμούριο είναι κύλινδρος σχεδιασμένος να καταδεικνύει τη διεύθυνση του ανέμου και τη σχετική ταχύτητά του.
Ζωγραφίσαμε τι φοράμε όταν φυσάει δυνατά…
Γίναμε οι ίδιοι αέρας και φυσήξαμε φύλλα.
4ο Εργαστήριο
«Η μελισσούλα τα σύννεφα αναζητά»
Σε αυτήν την ενότητα μάθαμε να προγραμματίζουμε ένα επιδαπέδιο ρομπότ. Χρησιμοποιήσαμε τη μελισσούλα beebot, η οποία ως ρομπότ έπρεπε να λάβει ακριβείς οδηγίες για το πόσα τετράγωνα μπορούσε να προχωρήσει είτε δεξιά είτε αριστερά. Τα παιδιά έμαθαν τις έννοιες δεξιά – αριστερά, πάνω – κάτω, μπρος – πίσω αλλά κυρίως να μπορούν να μπαίνουν στη θέση του άλλου και να βλέπουν με τη δική του οπτική γωνία. Ξεκινήσαμε με απλές οδηγίες, π.χ. να οδηγήσουν τη μελισσούλα 3 τετράγωνα μπροστά και μετά να προγραμματίσουν την επόμενη εντολή π.χ. να στρίψει μια φορά προς τα δεξιά και συνεχίσαμε με συνδυασμό δύο και τριών κινήσεων.
Για να συγκεντρώσουμε τα σύννεφα έπρεπε να προγραμματίσουμε τη bee bot.
- Συζητάμε με όλη την τάξη για τον καιρό. Δεν έχει βρέξει για μεγάλο διάστημα. Τα φυτά, τα ζώα και οι άνθρωποι περιμένουν τη βροχή… τι χρειάζεται για να βρέξει; Φυσικά σύννεφα.
- Στον ουρανό (το χαλάκι-πίνακα του beebot) υπάρχουν μερικά σύννεφα αλλά κανένα από αυτά δεν μπορεί να βρέξει μόνο του.
- Το beebot πρέπει να βοηθήσει τον αέρα σ’ αυτή τη δύσκολη αποστολή: Ο αέρας πρέπει να συγκεντρώσει τα σύννεφα μαζί (σ’ ένα τετράγωνο του χαλιού) έτσι ώστε η βροχή να μπορεί να ξεκινήσει.
- Τα παιδιά προγραμματίζουν το beebot έτσι ώστε να ολοκληρώσει την αποστολή.
5ο Εργαστήριο
«Ο κύκλος του νερού»
Είδαμε βίντεο με τον κύκλο του νερού.
Διαβάσαμε το παραμύθι του σταγονούλη.
Το παραμύθι το πήραμε απο εδώ
Και με τη χρήση εποπτικού υλικού.
Τον ζωγραφίσαμε.
Κάναμε και μια εργασία
Φυσικά δε ξεχάσαμε να κάνουμε ότι είμαστε μικρές “σταγόνες”
Τον κάναμε τέλος και επιτραπέζιο παιχνίδι. Η ιδέα από εδώ.
6ο Εργαστήριο
«Η βροχή αλλιώς»
Γνωρίσαμε τον Ρενέ Μαγκρίτ ο οποίος ήταν ένας αριστοτεχνικός ζωγράφος και υπήρξε μία από τις πιο ιδιότυπες και χαρακτηριστικές φυσιογνωμίες του ευρωπαϊκού υπερρεαλισμού. Πρώην σχεδιαστής αφισών και διαφημίσεων, δημιούργησε πολύ εντυπωσιακά έργα, τοποθετώντας συχνά οικεία αντικείμενα σε ασυνήθιστα περιβάλλοντα.
ΠΙΝΑΚΑΣ “Golconda”(1953)
Αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε τον δικό μας πίνακα.
Ακούσαμε το μελοποιημένο παραμύθι του Ευγένιου Τριβιζά η Πινεζοβροχή
και ζωγραφίσαμε τη δική μας πρόταση.
Ήταν και μια καλή ευκαιρία να φτιάξουμε ευφάνταστες σύνθετες λέξεις.(Τουβλοβροχή, ηλιοβροχή, καραμελομπαλονοβροχή κ.α.)
Αφιερώσαμε και λίγο χρόνο στο ουράνιο τόξο που αρέσει τόσο στα παιδιά.
Πείραμα
Κατασκευή
7ο Εργαστήριο
«Ο καιρός στο Νηπιαγωγείο μου»
Τέλος ολοκληρώνοντας την ενασχόλησή μας με τα καιρικά φαινόμενα αποφασίζουμε να φτιάξουμε έναν πίνακα καιρού για χρήση την τάξη.
Τα παιδιά χωρισμένα σε ζευγάρια επιλέγουν ένα καιρικό φαινόμενο και το ζωγραφίζουν. Οι δημιουργίες των παιδιών τοποθετούνται κυκλικά και έτοιμος ο πίνακας καιρού.