«STEAM και η ΓΗ γυρίζει…»

Θεματική: Δημιουργώ και Καινοτομώ-Δημιουργική Σκέψη και Καινοτομία

Υποθεματική: Ψηφιακές δεξιότητες στη θεματική ενότητα του «Δημιουργώ και Καινοτομώ– Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία

Το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο:«STEAM και η ΓΗ γυρίζει…» έχει ως στόχο με βάση τις αρχές του εποικοδομητισμού και με μεθόδους διερευνητικής μάθησης οι μαθητές να σκεφτούν και να βρουν απαντήσεις σε ερωτήσεις για το διάστημα και για το γεγονός ότι οι πλανήτες δεν είναι απομονωμένοι ο ένας από τον άλλον, αλλά αλληλοεξαρτώμενοι καθώς η Σελήνη περιστρέφεται γύρω από τη Γη, η Γη, μαζί με επτά άλλους πλανήτες, περιστρέφεται γύρω από τον Ήλιο και ο Ήλιος, με τη σειρά του, περιστρέφεται γύρω από το κέντρο του γαλαξία μας. Η Σελήνη, η Γη και ο Ήλιος αποτελούν τα τρία ουράνια σώματα τα οποία σχηματίζουν ένα ολοκληρωμένο σύστημα, με την εναλλαγή ημέρας/νύχτας, τις εκλείψεις και τις εποχές που προκύπτουν από τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ των σωμάτων αυτών και με τις οποίες οι μικροί μαθητές θα πειραματιστούν και θα γνωρίσουν με βιωματικό τρόπο.

Η εποικοδομητική προσέγγιση διδασκαλίας που ακολουθεί το συγκεκριμένο πρόγραμμα ακολουθεί 5 φάσεις (στάδια) που περιλαμβάνουν: το στάδιο του προσανατολισμού, της ανάδειξης των ιδεών των μαθητών, της αναδόμησης των ιδεών, της εφαρμογής των νέων ιδεών και της ανασκόπησης, ενώ βασίζεται και στις κοινωνικοπολιτισμικές θεωρίες του Vygotsky. Στόχος της μάθησης είναι η τροποποίηση των γνώσεων που ήδη υπάρχουν και στόχος της διδασκαλίας είναι η δημιουργία κατάλληλου και πλούσιου περιβάλλοντος με το οποίο αλληλεπιδρούν οι μαθητές.

1ο Εργαστήριο

Το παιχνίδι με τις ερωτήσεις

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:

  • Παιχνίδι γνωριμίας που στόχο έχει τη δημιουργία ενός κλίματος συναισθηματικής ασφάλειας και φροντίδας.
  • Γνωριμία σε δυάδες με την τυχαία επιλογή καρτών πλανητών
  • Πρόκληση ενδιαφέροντος, περιέργειας και εσωτερικού κινήτρου αναφορικά με το υπό διερεύνηση θέμα.
  • Σύνδεση με την τεχνολογία και προβολή βίντεο από το Youtube προετοιμάζοντας σωστά τους μαθητές στην ορθή και παραγωγική χρήση του διαδικτύου

1.Παιχνίδι ενεργοποίησης  με μουσική  από το The Internet Archive . Τοποθετούμε σε διαφορετικά σημεία της τάξης κάρτες με εικόνες από πλανήτες του ηλιακού συστήματος. Τα παιδιά γίνονται ζευγάρια και κάθονται στην ολομέλεια.

2.Διερευνούμε τις πρότερες γνώσεις των παιδιών, συζητάμε τι γνωρίζουν οι μαθητές για το διάστημα και τι θα ήθελαν να μάθουν και γράφουμε σε χαρτόνι όλες τις ιδέες που έχουν οι

μαθητές.

3.Βλέπουμε τα βίντεο από το Youtube «National Geographic | Επιστήμη 101 | To Ηλιακό Σύστημα»

και Ηλιακό σύστημα / Διάστημα μέρος 1ο – Εκπαιδευτικό βίντεο picou picou

και ακολουθεί συζήτηση  για τον Ήλιο και τους πλανήτες (Ψηφιακές Δεξιότητες – DigComp Edu -Γνώσεις Πληροφόρησης και Δεδομένων)

4. Ακούμε το τραγούδι Οι πλανήτες.

Θα το χρησιμοποιήσουμε σε όλα τα εργαστήρια για να μάθουν τα ονόματα και τη σειρά των πλανητών με τραγούδι.

5. Δημιουργία puzzle με το ψηφιακό εργαλείο jigsaw με το Ηλιακό μας σύστημα.

Πατήστε πάνω στο παρακάτω σύνδεσμο για να παίξετε…

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=08f8b01f294a

2ο Εργαστήριο

Ας δούμε τους πλανήτες από κοντά.. Υπάρχει ζωή εκεί έξω;

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:

 

  • Να μάθουν τους πλανήτες του Ηλιακού συστήματος
  • Να οπτικοποιήσουν τη σκέψη τους
  • Να εκφραστούν με δημιουργικό τρόπο
  • Με βιωματικό τρόπο να αναπαραστήσουν την τροχιά που έχουν οι πλανήτες και ο Ήλιος εξασκώντας την αισθητηριακή μνήμη
  • Να σκεφτούν, να μετρήσουν και να υπολογίσουν  προκειμένου να δημιουργήσουν μια κατασκευή μηχανικής
  • Εξοικείωση με τις Ψηφιακές Τεχνολογίες, δημιουργία και διαμοιρασμό ψηφιακού υλικού.
  • Να εξοικειωθούν με την ρομποτική και τον προγραμματισμό.

 

1.Πλανήτες από κοντά… με τη ψηφιακή εφαρμογή Artificial Intelligence της NASA

https://solarsystem.nasa.gov/planets/overview/ (Technology-Ψηφιακές Δεξιότητες)

  1. Χρήση εποπτικού υλικού
  2. Δημιουργία τρισδιάστατων πλανητών με εφημερίδες και χαρτοταινία.
  3. Κατασκευή ήλιος με παλάμες και των οκτώ πλανητών με ζωγραφική με πινέλα.
  4. Ελεύθερο φύλλο εργασίας- Το ηλιακό μας σύστημα
  5. Κυκλική τροχιά πλανητών με βιωματικό τρόπο, χρησιμοποιώντας τους τρισδιάστατους πλανήτες που φτιάξαμε.
  6. Παρακολουθούμε το βίντεο How to Make Straw Rockets (youtube.com) και φτιάχνουμε το δικό μας πύραυλο.

 

8. Δημιουργούμε μια τρισδιάστατη κατασκευή με το ηλιακό μας σύστημα.

9. Δημιουργία ψηφιακού βιβλίου με το ηλιακό σύστημα.

ΗΛΙΑΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ

 

Click to read this book, made with Book Creator

10. Εισάγουμε το επιδαπέδιο ρομπότ beebot και ανά δύο οι μαθητές προγραμματίζουν την κίνηση της Beebot στoν επιδαπέδιo χάρτη.

Η εκπαιδευτικός δίνει τον προορισμό(πλανήτες).

 

3ο Εργαστήριο

Ο Ήλιος μας, η πηγή της ζωής μας…

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:

  • Να γνωρίσουν τον Ήλιο και τα χαρακτηριστικά του
  • Να συνδέσουν τον Ήλιο με τη Μυθολογία
  • Να προσεγγίσουν έννοιες κωδικοποίησης και μαθηματικών

1.Βίντεο προσομοίωσης για τον Ήλιο και ερωτήματα διερεύνησης στα παιδιά https://solarsystem.nasa.gov/planets/sun/basic (Technology- Artificial Intelligence)

  • Τι βλέπετε εδώ;
  • Πώς κινείται ο Ήλιος;
  • Παρατηρείστε και δείτε πως είναι η επιφάνεια του Ήλιου;
  • Με τι μοιάζει ο Ήλιος;

2. Ήλιος και Μυθολογία- Μύθος του Φαέθωνα  και σύνδεση με περιβαλλοντικό πρόβλημα.

3. Διαβάζουμε και ένα βιβλίο με το μύθο του Φαέθωνα.

1 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Ζωγραφική του μύθου από τα παιδιά

2 2

και αναδιήγηση της ιστορίας με τη βοήθεια των έργων των παιδιών. Προσεγγίσουμε τις έννοιες 1η, 2η, 3η, 4η κλπ σκηνή.

5. Από το ανθολόγιο λογοτεχνικών κειμένων του Δημοτικού σχολείου, διαβάζουμε το ποίημα του Οδυσσέα Ελύτη: Ο ήλιος ο ηλιάτορας

Οδυσσέας Ελύτης, Ο ήλιος ο ηλιάτορας (ebooks.edu.gr)

Ακούμε κι ένα μέρος του μελοποιημένου ποιήματος.

Ο ΗΛΙΟΣ Ο ΗΛΙΑΤΟΡΑΣ – Δημητράτος, Νταλάρας, Βιτάλη (Δημήτρη Λάγιου – Οδυσσέα Ελύτη) (youtube.com)

Τέλος ζωγραφίζουμε τον ήλιο όπως τον φανταζόμαστε ακούγοντας το ποίημα του Οδυσσέα Ελύτη.

 

3 2

 

4ο Εργαστήριο

Ήλιε, Γη, Σελήνη Μέρα ή Νύχτα;

 

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:

  • Να γνωρίσουν την κίνηση της Γης
  • Να κατανοήσουν μέσα από πειραματισμό, την εναλλαγή ημέρας και νύχτας
  • Να κατανοήσουν την πορεία του Ήλιου και τις σκιές στα αντικείμενα
  • Να εξοικειωθούν με ψηφιακά εργαλεία

1. Κίνηση της Γης γύρω από τον άξονά της μέσα από το Artificial Intelligence βίντεο προσομοίωσης NASA Visualization Technology Applications and Development (VTAD) (Science- Technology).

  1. Παρακολουθούμε τα βίντεο:

 

3. Πείραμα με φωτεινή πηγή και τη Γη για κατανόηση της εναλλαγής μέρας και νύχτας που προκαλείται από την περιστροφή της Γης γύρω από τον άξονά της.

Και με τρισδιάστατα αντικείμενα.

  1. Παίζουμε με τις σκιές του Ήλιου στα αντικείμενα κατά τη διάρκεια της ημέρας. Καλούμε τα παιδιά να ζωγραφίσουν τις σκιές από τον Ήλιο σε κάποια αντικείμενα που θα επιλέξουν. Παιχνίδι με αντιστοίχιση εικόνων και σκιών πλανητών.

5ο Εργαστήριο

Όμορφες κόρες του Χρόνου

 

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:

  • Τα παιδιά να γνωρίσουν πως δημιουργούνται οι εποχές του Χρόνου
  • Να οπτικοποιήσουν τις γνώσεις τους αναφορικά με τις εποχές
  • Να λύσουν αινίγματα και να προγραμματίσουν την Beebot να κάνει τη σωστή διαδρομή.

1.Ποιες είναι οι εποχές του Χρόνου; Παρακολούθηση σύντομου βίντεο προβολής για Πλανητάριο που δείχνει την κίνηση της Γης γύρω από τον Ήλιο και τις εποχές.

Επίσης παρακολουθούμε και τα παρακάτω βίντεο:

Η περιφορά της Γης − Οι εποχές (ebooks.edu.gr)

  1. Τι γνωρίζουν τα παιδιά για τις εποχές; Πως τις ξεχωρίζουν; Δημιουργία εννοιολογικού χάρτη .
  2. Ζωγραφίζουμε τις εποχές σε ανοιχτό φύλλο εργασίας.

εικόνα Viber 2024 04 22 18 27 06 414

4. Εισάγουμε το επιδαπέδιο ρομπότ beebot.  Στη συνέχεια λύνουμε τα αινίγματα και η Beebot φτάνει στην εποχή που πρέπει.

 

6ο Εργαστήριο

 Ταξίδι στη Σελήνη

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:

  • Γνωριμία με τη Σελήνη και τα χαρακτηριστικά της
  • Απόσταση Σελήνης -Γης μέσα από πειραματισμό
  • Εικαστική απεικόνιση των φάσεων της Σελήνης
  • Εικαστική προσέγγιση παραμυθιού και σύνδεση με την Τεχνολογία και τα ψηφιακά εργαλεία

1.Μαθαίνουμε για τη σελήνη και τις φάσεις της παρακολουθώντας τα παρακάτω βίντεο:

(173) ΑΡΧΕΙΟ ΕΡΤ-Ο Νηλ Αρμστρονγκ πατάει στην Σελήνη-Πως μεταδόθηκε στην Ελληνική Τηλεόραση – YouTube

2.Ας ταξιδέψουμε με έναν φανταστικό πύραυλο στη Σελήνη . Ζωγραφίζουμε τον δικό μας πύραυλο, του δίνουμε όνομα και αποφασίζουμε σε ποιο πλανήτη θα ταξιδέψουμε.

 

3.Ακούμε την Ιστορία Papa, Please Get The Moon For Me (The Very Hungry Caterpillar and Other Stories) (youtube.com) και συζητάμε για τις φάσεις της σελήνης.

7ο Εργαστήριο

 Τι γνωρίζαμε και τι μάθαμε;

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:

  • Σύγκριση εννοιολογικών χαρτών για να ανακαλύψουμε τι γνωρίζαμε και τι μάθαμε
  • Εξοικείωση με quiz και ψηφιακά εργαλεία εμπέδωσης

 

1.Δημιουργούμε έναν εννοιολογικό χάρτη με αυτά που μάθαμε αναφορικά με τους πλανήτες και το ηλιακό σύστημα. Συγκρίνουμε τους δύο εννοιολογικούς χάρτες από την δραστηριότητα του 2ου εργαστηρίου και βλέπουμε ποιες γνώσεις μάθαμε.

2.Τέλος μαθαίνουμε ότι ο γαλαξίας μας ονομάζεται Milky Way.

Η λέξη «γαλαξίας» παράγεται από τη λέξη «γάλα» και μάλιστα, στην αρχαιότητα θεωρούσαν ότι είναι από γάλα ή μοιάζει με γάλα. Έτσι, σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία, ο Γαλαξίας πήρε το όνομά του από το μητρικό γάλα της Ήρας που χύθηκε από το στήθος της στον ουρανό.

Βλέπουμε σχετικές εικόνες

Και ζωγραφίζουμε το γαλαξία μας

Τέλος παίξαμε διάφορα ψηφιακά παιχνίδια με θέμα φυσικά το διάστημα που δημιούργησαν διάφοροι αγαπητοί συνάδελφοι… Για να τα δείτε και φυσικά να παίξετε μαζί τους πατήστε πάνω σε κάθε σύνδεσμο…

Διαστημικό Κουίζ! vol.2 | Kouiz.gr

ΔΙΑΣΤΗΜΑ – Διάγραμμα με πινέζες (wordwall.net)

Διάστημα – Άνοιξε το κουτί (wordwall.net)

ΔΙΑΣΤΗΜΑ – Κουίζ (wordwall.net)

ΟΛΑ ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ / ΠΛΑΝΗΤΕΣ (learningapps.org)

ΟΛΑ ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ / ΠΛΑΝΗΤΕΣ (learningapps.org)