ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ
ΥΓΕΙΑ: Διατροφή- Αυτομέριμνα, Οδική Ασφάλεια
Τίτλος: «Μες στο σπίτι ας προσέχω ατυχήματα μην έχω»
Φιλοσοφία –Σκοπιμότητα προγράμματος
Τα ατυχήματα στο σπίτι είναι συχνό φαινόμενο στα παιδιά προσχολικής ηλικίας. Η αυξημένη συχνότητα των παιδικών ατυχημάτων οφείλεται στις ιδιαιτερότητες της παιδικής ηλικίας όπως περιέργεια, έμφυτη λαχτάρα των παιδιών για μάθηση και εξερεύνηση, μικρή αντίληψη του κινδύνου κ.ά., με πιο κοινά τις πτώσεις, τα εγκαύματα και τις δηλητηριάσεις. Τα περισσότερα παιδιά έχουν βιώσει τέτοιες εμπειρίες και ο σκοπός του προγράμματος είναι η ευαισθητοποίηση και η ενημέρωσή τους σχετικά με τους τρόπους πρόληψης και αντιμετώπισης των παιδικών ατυχημάτων στον χώρο του σπιτιού.
Πρόληψη ατυχημάτων δεν σημαίνει “φοβάμαι τα πάντα”, σημαίνει “σκέφτομαι πριν κάνω κάτι, για να αποφύγω ένα ατύχημα” » Όσον αφορά στα μέτρα πρόληψης απαιτείται να είναι αυξημένα με προέχουσα την παθητική ασφάλεια, δηλαδή το ασφαλές περιβάλλον ανεξάρτητα από τη συμπεριφορά του παιδιού (Πετρίδου, 2005) ώστε να αποτρέπονται ατυχήματα και τραυματισμοί. Όσο πιο καλά οργανωμένο είναι το περιβάλλον στο οποίο ζουν τα παιδιά, τόσο ενισχύεται η ανεξαρτησία και η ασφάλειά τους, καθώς και οι οικογενειακές σχέσεις.
Συνεπώς η καλή οργάνωση του σπιτιού και η σωστή εκπαίδευση των παιδιών θα βοηθήσει σημαντικά στην πρόληψη και συνεπώς στον περιορισμό των παιδικών ατυχημάτων στο σπίτι.
Στόχοι του προγράμματος εργαστηρίων
Στο τέλος της εφαρμογής του προγράμματος δεξιοτήτων οι μαθητές/τριες θα μπορούν να:
- Αναγνωρίζουν τις επικίνδυνες συμπεριφορές στο σπίτι, τους τρόπους προστασίας, καθώς και κανόνες ασφαλείας (γνώσεις)
- Να αυτορρυθμίζουν τη συμπεριφορά τους (δεξιότητες)
- Να αναπτύξουν υπευθυνότητα (στάσεις)
1ο Εργαστήριο: Προετοιμασία υλοποίησης/Αρχική Διερεύνηση του θέματος
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Σύνδεση με το Α.Π.Σ Γλώσσα (προφορική επικοινωνία-γραφή).
Δεξιότητες: Επικοινωνία Κριτική σκέψη
Σχολιασμός εικόνων σχετικές με τα ατυχήματα στο σπίτι στο https://www.safetyathome.gr/learn/
Με τη βοήθεια του βιβλίου “Ασφάλεια στο σπίτι” σε ηλεκτρονική μορφή ενημερωνόμαστε για τις απλές καθημερινές καταστάσεις που μπορεί να εγκυμονούν κινδύνους.
Ενδεικτικά
- Οι μαθητές παρατηρούν και περιγράφουν. To εξώφυλλο τοποθετείται σε σημείο που το βλέπουν όλοι οι μαθητές, για να διατυπώσουν προκαταρκτικές υποθέσεις σχετικά με το τι δείχνει. Η παρατήρηση διευκολύνεται από ερωτήσεις: Τι βλέπετε; Τι χρώματα έχει; Για τι πράγμα νομίζετε μας μιλάει το κείμενο; Ποιος λέτε να το έγραψε; Σε ποιους απευθύνεται κ.λπ.
- Ανάγνωση της εισαγωγής. Μετά την ανάγνωση γίνεται ανάλυση δυσνόητων και άγνωστων λέξεων (ηλεκτρισμός, χημικές ουσίες, φάρμακα κ.ά Ερωτήσεις κατανόησης του κειμένου:– Για τι μας «μιλάει» το κείμενο; Πώς το καταλάβατε Από τι μας προφυλάσσει το σπίτι; Νιώθουμε ασφάλεια μέσα σ’αυτό; Αν όχι, από τι κινδυνεύουμε; Ο εκπαιδευτικός ενθαρρύνει τους μαθητές να συζητήσουν σχετικά με το πώς αντιλαμβάνονται το σπίτι και τι είναι αυτό που μας κάνει να αισθανόμαστε «σαν στο σπίτι μας». Με κατάλληλες ερωτήσεις μοιράζονται σκέψεις και κατατίθενται απόψεις σχετικά με το σπίτι, ως χώρος με ζωή και συναισθήματα.
- Διασύνδεση εικόνας και κειμένου Στη συνέχεια οι μαθητές συσχετίζουν την εικόνα με το κείμενο και δίνουν έναν τίτλο στο κείμενο.
2ο Εργαστήριο: Κίνδυνοι ελλοχεύουν πολλοί… που βρίσκονται αυτοί;
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
- Να καταγραφούν οι προϋπάρχουσες γνώσεις των παιδιών)
- Να αποκτήσουν γνώσεις για τα ατυχήματα.
- Σύνδεση με Α. Π.Σ Γνωρίζω τις Τ.Π.Ε. και δημιουργώ. (Διερευνώ, ανακαλύπτω και λύνω προβλήματα με τις Τ.Π.Ε.).
α Καταιγισμός ιδεών στη λέξη ατύχημα.
Με τη βοήθεια εννοιολογικού χάρτη τα παιδιά αναπαριστούν τις πρώτες ιδέες τους για τα ατυχήματα στο σπίτι. Όταν ακούτε τη λέξη ατυχήματα, τι σκέφτεστε;
β. Παρακολούθηση εκπαιδευτικών βίντεο που αφορούν στα ατυχήματα στο σπίτι.
Συζήτηση αναφορικά με τους κινδύνους που ελλοχεύουν στο σπίτι, καθώς και εντοπισμός των παραγόντων που τα προκαλούν. Μετά από την παρακολούθηση ενός η περισσότερων βίντεο απόδοση ενός νέου τίτλου από τα παιδιά.
Παρακολουθούμε τα παρακάτω βίντεο:
γ. Σύνδεση με τον κόσμο των εμπειριών (βασικές ρουτίνες σκέψης (visible thinking -Project Zero ). Τα παιδιά αναφέρουν τις εμπειρίες τους Σκέφτονται πάνω στην εμπειρία τους. Έχετε βιώσει κάτι αντίστοιχο; Γιατί πιστεύετε ότι συνέβη αυτό; Ποια ήταν η αιτία που μπορεί να το προκάλεσε Τι συνέβη τότε; Γιατί νομίζεις ότι συνέβη; Αναρωτιέμαι τι θα συνέβαινε εάν… Αναρωτιούνται πάνω στις εμπειρίες τους; Θα μπορούσες να το είχες αποφύγει; Με ποιο τρόπο;
Δημιουργία δεύτερου εννοιολογικού χάρτη για τα ατυχήματα στο σπίτι αυτή τη φορά.
3ο Εργαστήριο: Όχι άλλα ατυχήματα στο σπίτι… Προστάτευσε τον εαυτό σου και τους γύρω σου.
Δεξιότητες: Επικοινωνία συνεργασία δημιουργικότητα κριτική σκέψη
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
- Να διερευνήσουν και να κατονομάσουν τους κινδύνους που κρύβει ο εξωτερικός και ο εσωτερικός χώρος του σπιτιού
- Να εντοπίσουν τις αιτίες & παράγοντες των ατυχημάτων.
- Σύνδεση με το ΑΠΣ Γλώσσα (προφορική επικοινωνία).
- Γνωρίζω τις Τ.Π.Ε. και δημιουργώ (ανάπτυξη και έκφραση ιδεών με ψηφιακά μέσα και παραγωγή πολυτροπικών έργων).
α. Σε ομάδες και σε συνεργασία με την εκπαιδευτικό οι μαθητές συγκεντρώνουν πληροφοριακό υλικό για χημικές ουσίες, φάρμακα, ηλεκτρισμό κ.ά. Αρχικά, δημιουργείται πίνακας αναφοράς με ταξινομημένα τα ατυχήματα σε κατηγορίες (εξωτερικοί χώροι του σπιτιού & εσωτερικοί χώροι) και αναρτάται σε εμφανές σημείο της τάξης
β. Ατυχήματα εξωτερικών χώρων σπιτιού
Αναζήτηση στο διαδίκτυο https://www.juniorsafesearch.com/ εικόνες με πιθανά σημεία επικινδυνότητας εξωτερικού χώρου (κάγκελα κήπου, σιδερένιες καγκελόπορτες, αυτόματες πόρτες των γκαράζ). Καταγραφή των κινδύνων και στη συνέχεια συζήτηση και κατάθεση προτάσεων πρόληψης ατυχημάτων εξωτερικών χώρων (π.χ. κάνουμε τις μπαλκονόπορτες ορατές, αυτοκόλλητα, δεν ανεβαίνουμε στα κάγκελα, προσέχουμε τη σιδερένια αυλόπορτα κ.λπ.)
γ. Ατυχήματα εντός του σπιτιού
Βίντεο της εκπαιδευτικής τηλεόρασης σχετικά με τα ατυχήματα μέσα στο σπίτι Κατηγοριοποίηση -Παιχνίδια-Ηλεκτοπληξία-Επικίνδυνες ουσίες-πυρκαγιά, δηλητηριάσεις, πνιγμός εγκαύματα, πνιγμός, πτώσεις
https://edutv.minedu.gov.gr/index.php/agogiigeias/atyximata-sto-spiti
Χρήση εποπτικού υλικού. Οι εικόνες από εδώ.
Εικαστικά.
Τα παιδιά ατομικά σε χαρτί Α4 διπλωμένο ζωγραφίζουν πιθανά ατυχήματα αλλά και τρόπους πρόληψης. Η εκπαιδευτικός καταγράφει το πλαίσιο μέσα στο οποίο δημιουργήθηκε, καθώς και τον σχολιασμό της.
4ο Εργαστήριο: Η πρόληψη σώζει ζωές
Δεξιότητες: Επικοινωνία, Συνεργασία, κριτική σκέψη, δημιουργία ψηφιακών έργων
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
- Εντοπίζουν αιτίες και παράγοντες ατυχημάτων στο σπίτι.
- Δημιουργούν κανόνες/οδηγίες.
- Να κατανοήσουν τη σημασία της πρόληψης των ατυχημάτων και να δημιουργήσουν με ψηφιακά μέσα πολυτροπικά κείμενα
- Σύνδεση με Α.Π.Σ Γλώσσα (τα παιδιά να εξηγούν και να ερμηνεύουν, να παίρνουν πληροφορίες από διάφορες πηγές π.χ. αφίσες, βίντεο κλπ))
- Γνωρίζω τις Τ.Π.Ε. και δημιουργώ (ανάπτυξη και έκφραση ιδεών με ψηφιακά μέσα και παραγωγή πολυτροπικών έργων).
- Παρουσίαση εκπαιδευτικού υλικού Παρουσιάζονται αφίσες (https://pedtrauma.gr/el/oxi-atiximata-sto-spiti/), ακολουθεί συζήτηση για το περιεχόμενο κάθε αφίσας και εντοπίζονται τα επικίνδυνα σημεία στην κουζίνα, στο σαλόνι, στο μπάνιο και στο παιδικό δωμάτιο και δημιουργία κανόνων/οδηγιών Ενδεικτικά: Κουζίνα: Δεν πλησιάζω την κουζίνα όταν χρησιμοποιείται. Ο αναμμένος φούρνος και τα μάτια μπορούν να μου προκαλέσουν έγκαυμα. Δεν παίζω ποτέ με τους διακόπτες Δεν τραβάω από το χερούλι την κατσαρόλα για να δω τι έχουν μέσα. Σαλόνι: Δεν τρέχω μέσα στο σαλόνι, γιατί μπορεί να γλιστρήσω. Δεν πλησιάζω και δεν παίζω με αναμμένα κεριά, προσέχω να μην πέσω, , Να μην φάω ή πιω κάτι ακατάλληλο και πάθω δηλητηρίαση, Να μην κοπώ κ.ο.κ
- Φύλλα εργασίας ‘όπου οι μαθητές εντοπίζουν τα επικίνδυνα σημεία.
3.Παίζουμε το διαδραστικό παιχνίδι «Αποστολή: Ασφάλεια στο Σπίτι».
Παιχνίδι – Ασφάλεια στο Σπίτι (safetyathome.gr)
4. Κατηγοριοποίηση των συνηθέστερων ατυχημάτων στο σπίτι (Ηλεκτροπληξία, δηλητηρίαση, κόψιμο, πτώσεις, πνιγμός, ασφυξία, έγκαυμα, επικίνδυνα παιχνίδια)
5. Δημιουργία ψηφιακής αφίσας . Οι ομάδες δημιουργούν αφίσες με τρόπους αντιμετώπισης και αποφυγής ατυχημάτων στους χώρους του σπιτιού (σαλόνι, κουζίνα, μπάνιο και παιδικό δωμάτιο) αντίστοιχα.
6. Δημιουργία e-book με τα ΔΕΝ της πρόληψης ατυχημάτων. Τα παιδιά ζωγραφίζουν τι δεν πρέπει να κάνουν στο σπίτι και δημιουργούν ένα ψηφιακό βιβλίο.
Μπορείτε να το δείτε εδώ.
5ο Εργαστήριο: Οι πρώτες βοήθειες… σώζουν ζωές.
Δεξιότητες: Συνεργασία Επικοινωνία Δημιουργικότητα
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
- Να μάθουν για τις πρώτες βοήθειες.
- Σύνδεση με το ΑΠΣ Μελέτη Περιβάλλοντος (ανθρωπογενές περιβάλλον).
- Γλώσσα (προφορική επικοινωνία και ανάγνωση, Γραπτή έκφραση, κειμενικό είδος επιστολής).
- Παρακολούθηση εκπαιδευτικών βίντεο για τη σπουδαιότητα της παροχής πρώτων βοηθειών στον συνάνθρωπό μας, καθώς και τι προσέχουμε στο σπίτι.
Ακολουθεί συζήτηση με τα παιδιά, τα οποία καλούνται να απαντήσουν σε ερωτήσεις, προκειμένου να εμπλακούν, να παρατηρήσουν προσεκτικά και να διατυπώσουν τις δικές τους απορίες. Ανάδειξη της ανάγκης προσφοράς των πρώτων βοηθειών, καθώς και επαγγελμάτων που σχετίζονται με τα ατυχήματα.
- Συζητάμε για τα επαγγέλματα που σχετίζονται με τα ατυχήματα (πυροσβέστης, νοσηλευτής, ιατρός, φαρμακοποιός).
Παίζουμε το παιχνίδι μαντεύω τα επαγγέλματα. Εστιάζουμε στα επαγγέλματα που σχετίζονται με τα ατυχήματα.
ΜΑΝΤΕΥΩ ΤΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ -ΝΙΚΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΣ
Παρακολουθούμε το βίντεο Επίσκεψη στο γιατρό.
Στο Νηπιαγωγείο μας έχουμε την τύχη να υπηρετεί Σχολικός Νοσηλευτής. Η κυρία Δώρα με βοηθό την κυρία Αγλαΐα , έδειξαν βασικές πρώτες βοήθειες στα παιδιά.
Επίσης η Κυρία Δώρα επικοινώνησε με τον Ελληνικό Ερυθρό Σταυρό Ιεράπετρας, σχετικά με τη επίσκεψη εθελοντή για να δείξει σε παιδιά και εκπαιδευτικούς πρώτες βοήθειες και να ενημερώσει σχετικά με το έργο του Ε.Ε.Σ. Το αίτημα έγινε αποδεκτό και προγραμματίστηκε η επίσκεψη της κας Χαράς Καλογήρου, Εκπαιδεύτριας Νοσηλευτικής και Αγωγής Υγείας του Ε.Ε.Σ. Ιεράπετρας.
Αξιοποιώντας την τυχαία διέλευση του πυροσβεστικού οχήματος του Δήμου Ιεράπετρας-Μακρύ Γιαλού έξω από το Νηπιαγωγείο, αδράξαμε την ευκαιρία να ζητήσουμε από τον κ. Γιώργο Συντυχάκη, να μας κάνει μια μικρή επίδειξη πυρόσβεσης. Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν και ανέλαβαν δράση.
7. Φτιάχνουμε το βαλιτσάκι έκτακτης ανάγκης για την παροχή πρώτων βοηθειών.
6ο Εργαστήριο: Εκφράζομαι δημιουργικά
Δεξιότητες: Συνεργασία, επικοινωνία, δημιουργικότητα, αυτομέριμνα, οργανωτική ικανότητα
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
- Να απομνημονεύσουν τα χρήσιμα τηλέφωνα ανάγκης.
- Να μάθουν να υποδύονται ρόλους και να αναπτύξουν βιωματικά δεξιότητες σχετικά με την παροχή πρώτων βοηθειών.
- Να κατανοήσουν τη σημασία της πρόληψης των ατυχημάτων και να συνεργαστούν για να δημιουργήσουν με ψηφιακά μέσα ένα πολυτροπικό έργο
- Σύνδεση με Α.Π.Σ Γνωρίζω τις Τ.Π.Ε. και δημιουργώ (ανάπτυξη και έκφραση ιδεών με ψηφιακά μέσα και παραγωγή πολυτροπικών έργων
- Γραπτή έκφραση
- Εικαστικά. Δραματική τέχνη.
α. Αναφορά και εκμάθηση τηλεφώνων έκτακτης ανάγκης και ανάρτησή τους σε πίνακα στον τοίχο της τάξης.
- Από εδώ.
Από το αγαπημένο Πυθαγόρειο Νηπιαγωγείο.
Και δύο φύλλα εργασίας.
Τα τηλέφωνα έκτακτης ανάγκης.
Και πως μιλάω στο 166. Από εδώ.
β. Δημιουργία –Έκφραση
Θεατρικό παιχνίδι:
- «Τηλεφωνική κλήση στην πυροσβεστική, για να αναφέρουν ένα περιστατικό φωτιάς στο σπίτι».
- Νοσοκομείο: Εξέταση ακτινογραφίας, μελών, αναγνώριση οστών.
- Κλήση στο 166 για ένα ατύχημα.
Για το σκοπό αυτό οι μαθητές φτιάχνουν ένα κινητό τηλέφωνο. Η ιδέα από εδώ.
Στην πίσω πλευρά υπάρχει ένα ποιηματάκι, για να μπορέσουν τα παιδιά να αποστηθίσουν τα τηλέφωνα έκτακτης ανάγκης.
«Αν στο σπίτι κλέφτη δω, παίρνω αμέσως το 100.
Κι άμα πάρει μια φωτιά 199.
Παίρνω 166, γιατί με πονά η μέση.
Ότι και να χρειαστώ 112 καλώ.»
Καταγράφουμε τις περιπτώσεις που καλούμε στα τηλέφωνα έκτακτης ανάγκης.
7ο Εργαστήριο: Εγώ ξέρω τι να προσέχω, εσύ;
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Γλώσσα Παραγωγή προφορικών κειμένων
Να εφαρμόζουν στρατηγικές οργάνωσης προφορικού λόγου
Παιχνίδια για αξιολόγηση των γνώσεων των μαθητών με την ολοκλήρωση του προγράμματος.
- Ατυχήματα στο σπίτι. Λεξιλόγιο
- Ατυχήματα στο σπίτι. Μπορεί να …
Μες στο σπίτι ας προσέχω, ατυχήματα μην έχω- Λεξιλόγιο
Δημιουργία Εννοιολογικού χάρτη. Σε εννοιολογικό χάρτη τα παιδιά αναπαριστούν τις γνώσεις και δεξιότητες που απέκτησαν για τα ατυχήματα στο σπίτι και απαντούν εκ νέου στο αρχικό ερώτημα: Όταν ακούτε τη λέξη ατυχήματα, τι σκέφτεστε; Στη συνέχεια με αντιπαραβολή των δύο εννοιολογικών χαρτών, του αρχικού και του τελικού καταγράφονται οι διαφοροποιήσεις που προέκυψαν σε ένα κοινό αρχείο. Γίνεται προσπάθεια να δημιουργηθούν συνδέσεις ανάμεσα στις πρότερες και νέες γνώσεις.











































































