Στο παρόν άρθρο παρουσιάζεται η διερεύνηση των παιδιών για τα μουσεία. Ο σκοπός του διδακτικού σχεδιασμού αφορούσε στο να ανακαλύψουν τα παιδιά τη συμβολή των μουσείων στη διαμόρφωση της πολιτιστικής ταυτότητας του ανθρώπου. Η διαδικασία της διερεύνησής τους αποτυπώνεται σε πέντε φάσεις.
Α΄ Φάση: Αρχικά, οι νηπιαγωγοί αξιολόγησαν τί γνώριζαν τα παιδιά για τα μουσεία με την τεχνική του καταιγισμού ιδεών και οι απόψεις τους καταγράφηκαν στο παρακάτω διάγραμμα.
Β’ Φάση: Τα παιδιά εκτέθηκαν σε πλούσιο εποπτικό υλικό σχετικό με τα μουσεία. Είδαν βίντεο με διάφορους τύπους μουσείων (Μουσείο φυσικής ιστορίας, αρχαιολογικό μουσείο κ.α). Οργάνωσαν το πλήθος των πληροφοριών σε ατομική εργασία: κάθε παιδί επέλεξε ποιό μουσείο θα ήθελε να δημιουργήσει, ιχνογράφησε τα εκθέματά του και τα κόλλησε σε μια ατομική κατασκεύουλα, που πήραν στο σπίτι για να συζητήσουν σχετικά με τις οικογένειές τους.
Γ’ Φάση: Οργανώθηκε επίσκεψη των παιδιών στο Μουσείο Επιστημών και Τεχνολογίας, ώστε να εμπλακούν και βιωματικά (μέσω της ανακάλυψης) στη συμβολή των μουσείων στη διαμόρφωση της πολιτιστικής μας ταυτότητας. Τα παιδιά θα επισκέπτονταν την πτέρυγα του μουσείου, που αφορούσε στην ιστορική εξέλιξη αποστολής των μηνυμάτων. Πριν την επίσκεψη, οι νηπιαγωγοί διερεύνησαν τις αντιλήψεις των παιδιών γύρω από το ερώτημα”τί είναι μήνυμα” και τις κατέγραψαν σε σχετικό διάγραμμα, ώστε μετά την επίσκεψη τα παιδιά να μπορέσουν να συγκρίνουν τι γνώριζαν πριν την επίσκεψη στο μουσείο και ποιές γνώσεις αποκόμισαν μετά την επίσκεψη.
- Επίσκεψη στο Μουσείων Επιστημών και Τεχνολογίας
- Μαθαίνοντας για τις φρυκτωρίες στα αρχαία χρόνια
- Ο μαθητής φορά στο λαιμό του ένα ταχυδρομικό περιστέρι…
- Τα σήματα Μορς…
- Παίζοντας με τα παλιά τηλέφωνα
Αφού επέστρεψαν από το μουσείο, τα παιδιά οργάνωσαν τις νέες γνώσεις τους σε σχετικό πίνακα που απεικονίζεται στην παρακάτω φωτογραφία.
Παρουσίασαν τις καινούριες γνώσεις τους για την ιστορική εξέλιξη των μηνυμάτων στα παιδιά του διπλανού τμήματος και εκείνα αντίστοιχα παρουσίασαν τις νέες γνώσεις τους για την εξέλιξη των ηλεκτρονικών υπολογιστών (είχαν επισκεφθεί διαφορετική πτέρυγα του μουσείου).
- Τα παιδιά των δυο τμημάτων παρουσιάζουν τις νέες γνώσεις τους, όπως τις κατέγραψαν τα ίδια σε πίνακα
Δ’ Φάση: Ακολούθησαν κι άλλες ενδιαφέρουσες συναφείς δραστηριότητες: έπαιξαν στο διαδραστικό πίνακα εκπαιδευτικό παιχνίδι, όπου καλούνταν να γράψουν γράμματα με τον κώδικα Μορς και έπαιξαν επιτραπέζιο παιχνίδι γνώσεων.
- Ο μαθητής ανατρέχει σε σχετικό πίνακα για να εντοπίσει πώς γράφεται κάποιο γράμμα στον κώδικα Μορς….
- …και το γράφει στο διαδραστικό πίνακα
- Παίζοντας επιτραπέζιο παιχνίδι ερωτήσεων σχετικό με τις γνώσεις που επεξεργάζονταν όλο το χρονικό διάστημα που επεξεργάζονταν τη θεματική. Το παιχνίδι ενθουσίασε τα παιδιά και τα βοήθησε να εμπεδώσουν τις νέες γνώσεις
Δημιούργησαν το παρακάτω ψηφιακό βιβλίο (Τμήμα 1)
Καθώς και ένα κόμικ με πρωταγωνιστές τους ίδιους και τους εφευρέτες του πρώτου υπολογιστή (Τμήμα 2).
Ε’ Φάση: Τα παιδιά συγκεντρώθηκαν στο χώρο της σηζήτησης για να αποτιμήσουν τη δουλειά του τελευταίου χρονικού διαστήματος, που ασχολούνταν με τη θεματική των μουσείων. Είδαν για άλλη μια φορά το ψηφιακό βιβλίο και ανέτρεξαν στο διαγράμμα της Α΄Φάσης. Οι νηπιαγωγοί προέβησαν σε νέο καταιγισμό ιδεών με το ίδιο ερωτήμα (“Τί είναι μουσείο;” ) ώστε να συνειδητοποιήσουν τα παιδιά τί έμαθαν αλλά και να ανατροφοδοτήσουν και οι ίδιες τον μελλοντικό εκπαιδευτικό σχεδιασμό τους. Ο βαθμός εμπλουτισμού των αντιλήψεων των παιδιών αποτυπώνεται στις παρακάτω φωτογραφίες.
- Οι αντιλήψεις των παιδιών για τα μουσεία στην αρχή…
- …και οι αντιλήψεις τους στο τέλος του προγράμματος
Τα αποτελέσματα της δράσης παρουσιάστηκαν στο 13ο Μαθητικό φεστιβάλ ψηφιακής τεχνολογίας του ΠΕΚΕΣ και στην τελική εκδήλωση στο Δίκτυο σχολείων στο Μουσείο Επιστημών και Τεχνολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών.
- Η παρουσίαση στο 13ο μαθητικό φεστιβάλ
- Η παρουσίαση στο δίκτυο σχολείων στο ΜΕΤ