Ξεκινώντας τον 4ο θεματικό κύκλο των εργαστηρίων δεξιοτήτων μιλήσαμε για τον κύκλο του νερού. Εξηγήσαμε με απλά λόγια τον κύκλο του νερού, δείξαμε φωτογραφίες και βίντεο και το κάθε παιδί ξεχωριστά ζωγράφισε τον κύκλο του νερού. Μάθαμε τη σημασία των λέξεων “ΕΞΑΤΜΙΣΗ” “ΒΡΟΧΟΠΤΩΣΗ” “ΣΥΜΠΥΚΝΩΣΗ” “ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ”.
Φτιάξαμε μακέτα τον κύκλο του νερού. Χωριστήκαμε σε ομάδες με απώτερο σκοπό την καλύτερη κατασκευή της μακέτας αλλά και τη συνεργασία των παιδιών. Κάποια παιδιά έφτιαξαν τα σύννεφα, κάποια τον ήλιο και κάποια άλλα την θάλασσα. Στο τέλος γράψαμε και κολλήσαμε τα φαινόμενα της εξάτμισης, συμπύκνωσης, βροχόπτωσης και συγκέντρωσης στο σωστό σημείο.
Μιλήσαμε και εξηγήσαμε στα παιδιά για τις ιδιότητες του νερού. Αρχικά μιλήσαμε για την τήξη και πήξη και κάναμε πειράματα για να κατανοήσουμε καλύτερα αυτές τις έννοιες. Στην αρχή κάναμε υποθέσεις ενώ στο τέλος βγάλαμε τα ανάλογα συμπεράσματα. Για να καταλάβουμε την τήξη βάλαμε ένα μπρίκι γεμάτο με νερό στη φωτιά και μόλις άρχισε το νερό να βράζει λιώσαμε σοκολάτα και βούτυρο. Για να καταλάβουμε την πήξη βάλαμε σε μια παγοθήκη νερό και νερομπογιές. Στα ποτήρια βάλαμε διάφορα υγρά όπως κρασί, άζαξ, λάδι, γάλα, τσίπουρο. Ρωτήσαμε τα παιδιά τι νομίζουν ότι θα γίνει αν τα βάλουμε στην κατάψυξη. Είπαν τις απόψεις τους. Την άλλη μέρα διαπιστώσαμε ότι είχαν παγώσει όλα εκτός από το τσίπουρο λόγω των πολλών γράδων που περιέχει. Παίξαμε κι ένα παιχνίδι όπου τα παιδιά χωρισμένα σε 3 ομάδες έπρεπε να βρουν τρόπο να λιώσουν ένα παγάκι. Κέρδισε εκείνη η ομάδα που έλιωσε το παγάκι πιο γρήγορα και εμφάνισε ένα παιχνιδάκι που είχαμε κρύψει. Πάγωσαν λίγο τα χεράκια μας αλλά το διασκεδάσαμε.
Μέχρι να τελειώσουμε το παιχνίδι τα υγρά που είχαμε βάλει στην κατάψυξη είχαν αρχίσει να λιώνουν έτσι είδαμε πάλι το φαινόμενο της τήξης.
Μιλήσαμε για την διαλυτότητα του νερού. Γεμίσαμε τα ποτήρια με νερό και ρίξαμε ζάχαρη, αλάτι, ξύλο και τουβλάκι και διαπιστώσαμε ποια διαλύονται και ποια όχι.
Μιλήσαμε επίσης για την βύθιση και την πλεύση. Σε μια λεκάνη γεμάτη με νερό ρίξαμε διάφορα αντικείμενα αφού πρώτα ρωτήσαμε τα παιδιά να μας πουν αν πιστεύουν ότι θα επιπλεύσουν ή θα βυθιστούν. Η αλήθεια είναι ότι οι απαντήσεις τους ήταν ολόσωστες. Διαπιστώσαμε λοιπόν ότι δεν έχει σημασία το βάρος ενός αντικειμένου αλλά το υλικό από το οποίο είναι φτιαγμένο.
Επίσης, είδαμε φωτογραφίες και βίντεο από παλιούς νερόμυλους, μιλήσαμε για τη δύναμη που έχει το νερό και εξηγήσαμε τον λόγο για τον οποίο κατασκευάζουμε φράγματα. Φτιάξαμε κι εμείς το δικό μας φράγμα με τα υλικά που έχουμε. Τα παιδιά είχαν διάφορες ιδέες σχετικά με το πως μπορούμε να φτιάξουμε φράγμα αλλά καταλήξαμε στο να χρησιμοποιήσουμε τουβλάκια. Διαπιστώσαμε όμως ότι το νερό έφευγε κι έτσι οι μικροί μας χτίστες αποφάσισαν να βάλουν ανάμεσα από τις πέτρες λίγη πλαστελίνη. Έχτισαν το φράγμα τόσο τέλεια που το νερό δεν έφευγε καθόλου.
Κατεβάσαμε ένα εκπαιδευτικό λογισμικό στον υπολογιστή κατάλληλο για παιδιά προσχολικής ηλικίας και παίξαμε ένα παιχνίδι όπου το κάθε παιδί έπρεπε να βάλει τις εικόνες στη σωστή σειρά ώστε να δημιουργηθεί ο κύκλος του νερού. Τα παιδιά τα κατάφεραν πολύ καλά. Τα εκπαιδευτικά λογισμικά έχοντας τα κατάλληλα γραφικά, τις εικόνες , τον ήχο και τα σύμβολα προκαλούν το ενδιαφέρον των παιδιών και διευκολύνουν τα παιδιά να ανακαλύψουν και να μάθουν.
Στο ίδιο λογισμικό φτιάξαμε έναν εννοιολογικό χάρτη καταγράφοντας όλα όσα μάθαμε για τον κύκλο του νερού. Το κάθε παιδί είπε οτιδήποτε θυμόταν. Η δημιουργία του εννοιολογικού χάρτη χρησιμοποιήθηκε σαν εργαλείο αξιολόγησης αφού τα παιδιά επανέλαβαν ιδέες χρησιμοποιώντας δικά τους λόγια και αυτό μας βοήθησε να εντοπίσουμε τυχόν λανθασμένες ιδέες και έννοιες.
Σε ένα άλλο λογισμικό ζωγραφικής το κάθε παιδί ζωγράφισε ένα διαφορετικό φαινόμενο του κύκλου του νερού. Στην φωτογραφία, για παράδειγμα, ένα παιδί ζωγράφισε την εξάτμιση.
Τέλος, η αγαπημένη μας ρομποτική μελισσούλα μας βοήθησε να εξασκηθούμε στην αλγοριθμική σκέψη και την μαθηματική αντίληψη και να σχηματίσουμε διαδρομές σχεδιάζοντας τον κύκλο του νερού.