ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΠΑΡΑΜΥΘΙΟΥ : “Ο κλέφτης των φύλλων”
Σκοπός: Να γνωρίσουν τα παιδιά την εποχή του φθινοπώρου και τις αλλαγές που τη συνοδεύουν
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:
Να αναγνωρίσουν λέξεις του περιβάλλοντος (σε σχέση με το κείμενο)
Να μάθουν να ακούν και να παρακολουθούν την αφήγηση μιας ιστορίας
Να αναπαριστούν και να αναδιηγούνται την ιστορία που άκουσαν
Να εμπεδώσουν μαθηματικές και γλωσσικές έννοιες μέσα από τη θεματική του φθινοπώρου
Δραστηριότητα 1η: Ανάγνωση παραμυθιού (Θεματικό πεδίο: Παιδί και Γλώσσα–> α. Γλώσσα)
Διαβάζουμε το παραμύθι και δίνουμε έμφαση στους ήρωες και στην αναζήτηση του φύλλου. Μα που μπορεί τελικά να πήγε το φύλλο του σκίουρου; Κουβεντιάζουμε για τους ήρωες του παραμυθιού, τον τόπο που διαδραματίζεται η ιστορία και το χρόνο.
Δραστηριότητα 2η: Αναδιήγηση του παραμυθιού με τη βοήθεια εικόνων-καρτών.
Προκαλούμε τα παιδιά να αναδιηγηθούν το παραμύθι με τη βοήθεια εικόνων που αναπαριστούν τα βασικά πρόσωπα . Σε μια γωνιά της τάξης έχουμε δημιουργήσει ένα μεγάλο δέντρο φθινοπωρινό, που είναι και το βασικό στοιχείο της ιστορίας μας και οι ήρωες μπορούν να τοποθετούνται και να συνομιλούν με φόντο το δέντρο
Δραστηριότητα 3η: Δραματοποίηση παραμυθιού (Θεματικό πεδίο Δ Παιδί, Σώμα, Δημιουργία & Έκφραση–>3. Δημιουργική κίνηση –> Κινητικοί Αυτοσχεδιασμοί)
Αναπαριστούν την ιστορία του παραμυθιού με το ίδιο τους το σώμα. Ένα παιδί γίνεται το δέντρο με τα φύλλα, άλλο το σκιουράκι, άλλο ο τρυποκάρυδος, ένα ακόμη το πουλί και τέλος ένα το ποντικάκι. Τα παιδιά ζουν τη δραματοποίηση με το δικό τους τρόπο και εμπεδώνουν τη δράση με το σώμα τους.
Δραστηριότητα 4η: Βρες τα φύλλα
Είναι φθινόπωρο και τα φύλλα πέφτουν από τα δέντρα, αλλά αυτή τη φορά, τα φύλλα έπεσαν και κόπηκαν στη μέση. Βρες το όμοιό του.
Δραστηριότητα 5: Εγώ και η σκιά μου.
Αναγνωρίζω τα όμοια φύλλα από τη σκιά τους. Τα παιδιά καλούνται να σχηματίσουν ζευγάρια φύλλων παρατηρώντας το αρχικό πρότυπο
και τη σκιά του. Η δραστηριότητα εκτελείται και με διαβαθμισμένη δυσκολία, καθώς κάποια άλλα καλούνται να σχηματίσουν ζευγάρια με όμοια φύλλα (ίδιο χρώμα, ίδιο σχήμα)
(Θεματικό Πεδίο Γ: Παιδί και Θετικές Επιστήμες –> Μαθηματικά –> Να αναγνωρίζουν σχήματα και μορφές των αντικειμένων)
Δραστηριότητα 6: Μετράω φύλλα από το 1 έως το 3
Τα παιδιά αναγνωρίζουν και μετρούν ποσότητες φύλλων που τους ζητούνται. Τοποθετούν φύλλα στη σειρά και απαριθμούν τόσα όσα λέει ο αριθμός (Θεματικό Πεδίο Γ: Παιδί και Θετικές Επιστήμες –> Μαθηματικά –> Να μετρούν και να αντιστοιχίζουν ποσότητες σε αριθμούς)
Δραστηριότητα 7: Γλωσσικό παιχνίδι
Αναγνωρίζω λέξεις και εικόνες και τις αντιστοιχίζω στη σωστή καρτέλα. Πού κρύβεται το σκιουράκι; Που θα βρω το ποντικάκι; ( Θεματικό Πεδίο Α : Παιδί και Γλώσσα –> α. Γλώσσα –> Να αναγνωρίζουν γράμματα σε καρτέλες και να
βοηθούνται στην ανάγνωση ενός κειμένου)
Δραστηριότητα 8η : Ατομικό φύλλο εργασίας (Κόλλησε πάνω στο δέντρο το σκιουράκι και κάτω το φύλλο)
Η δραστηριότητα εξελίσσεται σε ατομικό επίπεδο με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών (εμπέδωση εννοιών: πάνω και κάτω, Θεματικό Πεδίο Γ: Παιδί και Θετικές Επιστήμες –> Μαθηματικά –> Έννοιες του χώρου)
Δραστηριότητα 9η: Ομαδική εργασία – κολάζ “Φθινοπωρινό τοπίο ”
Τα παιδιά κατασκευάζουν ομαδικό κολάζ με τους ήρωες του παραμυθιού, συνθέτοντας ένα φθινοπωρινό τοπίο
Δραστηριότητα 10η: Η κουκουβάγια του φθινοπώρου
Έπειτα από ένα φθινοπωρινό περίπατο στη γειτονιά και αφού έχουμε συλλέξει τα φύλλα που βρήκαμε στη βόλτα μας , κατασκευάζουμε ατομικές κουκουβάγιες με ξερά φύλλα και τις διακοσμούμε ανάλογα.