ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ -ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2023-24
Τίτλος: Ανάπλαση και παιδαγωγική αξιοποίηση του αύλειου χώρου του Νηπιαγωγείου
Άξονας: Σχολείο και κοινότητα
Συντονιστής Δράσης: ΓΛΥΜΗ ΕΥΣΤΑΘΙΑ
Ομάδα δράσης :
Γλυμή Ευσταθία (Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου Καμαρούλας)
Δημοτάτση Θεοδώρα ( Νηπιαγωγός Ολοήμερου Προγράμματος)
Σκοπός του σχεδίου δράσης είναι η ανάπλαση και η διαμόρφωση του αύλειου χώρου του νηπιαγωγείου μας, ώστε να μετατραπεί σε πεδίο έκφρασης, δημιουργίας και βιωματικής εκπαίδευσης παρέχοντας σε όλα τα παιδιά ίσες ευκαιρίες για τη συμμετοχή τους σε δραστηριότητες και προσφέροντας μαθησιακές εμπειρίες που οδηγούν στην επίτευξη των στόχων του Προγράμματος Σπουδών
Αναγκαιότητα Η αυλή του νηπιαγωγείου αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι και συνέχεια της σχολικής τάξης. Αποτελεί για εμάς προτεραιότητα να αναπλαστεί ο σχολικός κήπος και παράλληλα να εμπλουτιστεί ο υπόλοιπος χώρος της αυλής μας με επιδαπέδια παιδαγωγικά παιχνίδια και εικαστικές παρεμβάσεις. Η ανάπλαση του σχολικού κήπου μπορεί να αξιοποιηθεί για πειραματισμό, παρατήρηση της ζωής των εντόμων, της ανάπτυξης των φυτών και δράσεις που αφορούν την περιβαλλοντική εκπαίδευση. Επιπλέον η δημιουργία επιδαπέδιων παιχνιδιών και εικαστικών παρεμβάσεων στον υπόλοιπο χώρο της αυλής δίνει ευκαιρίες στα παιδιά για την πραγματοποίηση δραστηριοτήτων φυσικής αγωγής, θεατρικού παιχνιδιού, κινητικών παιχνιδιών και εικαστικών δράσεων. Αποτελεί πεδίο ανάπτυξης δεξιοτήτων και στάσεων των περιβαλλοντικά ευαισθητοποιημένων και ενεργών πολιτών καθώς και χώρος πειραματισμού, παρατήρησης που ενισχύει την διερευνητική και παιγνιώδους μάθηση.
ΣΤΟΧΟΙ
- Ενημέρωση – Συνεργασία με γονείς και φορείς για την αναδιαμόρφωση του αύλειου χώρου.
- Ενέργειες ανάπλασης του σχολικού κήπου(ανθόκηπου και λαχανόκηπου).
- Δημιουργία επιδαπέδιων παιχνιδιών και εικαστικών παρεμβάσεων στην αυλή του σχολείου.
- Αξιοποίηση του αύλειου χώρου για την υλοποίηση βιωματικών δραστηριοτήτων
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ-ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ
(Το σχέδιο δράσης θα ενημερώνεται καθ’όλη τη διάρκεια του διδακτικού έτους)
- Στην τάξη
Η διδακτική προσέγγιση του θέματος του σχεδίου δράσης έγινε εφαρμόζοντας στην τάξη τις ρουτίνες σκέψης (thinking routines). Οι ρουτίνες σκέψης είναι οι τρόποι με τους οποίους γίνεται ορατή η σκέψη και η κατανόηση των μαθητών και το μέσο όπου ενεργά οδηγούνται στη διαδικασία εκμάθησης περιεχομένου. Καλλιεργούν την κριτική και δημιουργική σκέψη των μαθητών, συμβάλλουν στην καλύτερη κατανόηση του προς επεξεργασία θέματος και δημιουργούν μία κουλτούρα μάθησης ανάμεσα στους συμμετέχοντες. Κάθε Ρουτίνα Σκέψης αποτελείται από ένα σύνολο ερωτήσεων ή μια σύντομη ακολουθία βημάτων που χρησιμοποιούνται ως «σκαλωσιά» που υποστηρίζει και διευκολύνει διαδρομές εμβάθυνσης της σκέψης.
Για την ενεργοποίηση του ενδιαφέροντος των παιδιών αξιοποιείται η δομή της ρουτίνας σκέψης «Βλέπω-Σκέφτομαι-Αναρωτιέμαι». Η νηπιαγωγός καταγράφει τις απόψεις των παιδιών σε χαρτάκια post it
Τα παιδιά παρατηρούν φωτογραφίες από μέρη της αυλής του σχολείου. Απαντούν στην ερώτηση: Tι βλέπω;
Πληροφορίες από το διαδίκτυο :Παρατηρούμε εικόνες από αυλές άλλων σχολείων στον υπολογιστή, συζητούμε και ενεργοποιείται η σκέψη των παιδιών και ο προβληματισμός τους για τη δική μας αυλή.
Στη συζήτηση που αναπτύσσεται τα παιδιά σκέφτονται –καταγράφονται οι σκέψεις τους από τη νηπιαγωγό και στη συνέχεια αναρωτιούνται Απαντούν στο ερώτημα Τι σκέφτομαι; Οι απόψεις τους καταγράφονται από τη νηπιαγωγό Στη συνέχεια διατυπώνουν αυτά που τα προβληματίζουν (Αναρωτιέμαι)
Τα παιδιά μαζί με τη νηπιαγωγό αποφασίζουν να ενημερώσουν τους γονείς τους, ζωγραφίζουν τις προτάσεις τους για τη διαμόρφωση της αυλής μας και δημιουργούν ομαδικά κολάζ . Κάθε ομάδα παρουσιάζει τις απόψεις της στην ολομέλεια και αποφασίζουμε να ενημερώσουμε τους γονείς.
Στην τάξη: Αξιοποίηση του ΠΙΝΑΚΑ Κ-W-L-H καθ’όλη τη διάρκεια του σχεδίου δράσης
Αξιοποιείται στην τάξη ο πίνακας Κ-W-L-H(Γνωρίζω-Τι θέλω να μάθω-Έμαθα –Πως το έμαθα) Στην 1η κ΄2η στήλη γίνεται η καταγραφή των αρχικών ιδεών των παιδιών και των ερωτημάτων τους
ΣΤΟΧΟΣ Α. Ενημέρωση – Συνεργασία με γονείς και φορείς για την αναδιαμόρφωση του αύλειου χώρου.
Οργανώνονται συναντήσεις για ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των γονέων για την ανάπλαση του αύλειου χώρου του νηπιαγωγείου και πραγματοποιούνται συνεργασίες με φορείς.
ΣΤΟΧΟΣ Β. Ενέργειες ανάπλασης του σχολικού κήπου (Ανθόκηπου και Λαχανόκηπου)
Οι γνώμες των παιδιών
ΦΥΛΛΟ ΑΥΤΟΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ “Πως θα ήθελες να είναι ο κήπος του σχολείου μας ;”
Οι δράσεις γίνονται το Φθινόπωρο και θα επαναληφθούν την Άνοιξη.
- 2/10/2023 Ανάπλαση του ανθόκηπου-Συνεργασία με γονείς Οι μαθητές του νηπιαγωγείου, οι εκπαιδευτικοί και μερικοί γονείς συνεργάστηκαν στο φύτεμα των λουλουδιών για την δημιουργία του ανθόκηπου
Εθελοντική προσφορά λουλουδιών από τους γονείς
Τοποθέτηση πινακίδας από τους μαθητές
- Στην τάξη μας μετά την δράση αξιοποιήθηκε η Ρουτίνα Σκέψης:
ΧΡΩΜΑ -ΣΥΜΒΟΛΟ ΕΙΚΟΝΑ
- 23/10/2023 Ανάπλαση του Λαχανόκηπου-Συνεργασία με κοινότητα και γονείς Η μεταφορά χώματος στον λαχανόκηπο έγινε με τη συνδρομή του Προέδρου της τοπικής κοινότητας. Οι γονείς προσφέρθηκαν να σκάψουν τον λαχανόκηπο και να ανανεώσουν το χώμα. Οι μαθητές του νηπιαγωγείου μαζί με τους μαθητές της Α τάξης του Δημοτικού Σχολείου Καμαρούλας και οι εκπαιδευτικοί των δυο βαθμίδων συνεργάστηκαν στο φύτεμα των λαχανικών για την δημιουργία του λαχανόκηπου του νηπιαγωγείου μας.-Ομαλή Μετάβαση
Εθελοντική προσφορά λαχανικών και αρωματικών φυτών από τους γονείς
- Στην τάξη μας μετά την δράση αξιοποιήθηκε η Ρουτίνα Σκέψης:
ΧΡΩΜΑ -ΣΥΜΒΟΛΟ ΕΙΚΟΝΑ
ΦΥΛΛΟ ΑΥΤΟΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ “Πως έχει μεταμορφωθεί ο κήπος μας ;Ποιά δραστηριότητα σου άρεσε πιο πολύ;”
ΣΤΟΧΟΣ Γ. Δημιουργία επιδαπέδιων παιχνιδιών και εικαστικών παρεμβάσεων στην αυλή του σχολείου
- 6 και 7 /10/2023 Δημιουργία Επιδαπέδιων παιχνιδιών -Εικαστική παρέμβαση
Μαθητές με τους γονείς τους και εκπαιδευτικοί συνεργάστηκαν και ζωγράφισαν επιδαπέδια παιχνίδια καθώς και τα κολονάκια της αυλής του νηπιαγωγείου.
- 25/1/2024 Δημιουργούμε το”Παγκάκι της Φιλίας και αναδιαμορφώνουμε το οικοδομικό υλικό του λαχανόκηπου –Συνεργασία με γονείς
- 6/2/2024 Αναδιαμορφώνουμε την υπαίθρια γωνιά μάθησης της αυλής –Συνεργασία με γονείς
- 3/4/2024 Εικαστικές Παρεμβάσεις σε συνεργασία με γονείς Εικαστική παρέμβαση στον πλαϊνό τοίχο του νηπιαγωγείου -Ζωγραφίζουμε σκιές των παιδιών -Αναδιαμόρφωση της πρόσοψης και του πίσω τοίχου της αυλής του σχολείου- Δημιουργία επιδαπέδιου παιχνιδιού μίνι- τουίστερ
ΣΤΟΧΟΣ Δ. Αξιοποίηση του αύλειου χώρου για την υλοποίηση βιωματικών δραστηριοτήτων
- 29/9/2023 Πανελλήνια Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού -Υλοποίηση αθλητικών δραστηριοτήτων και κινητικών παιχνιδιών σε συνεργασία με την Α τάξη του Δημοτικού Σχολείου Καμαρούλας.-Ομαλή Μετάβαση
Τα βραβεία μας
- 5/10/2023 Θεατρικό παιχνίδι-Δημοσιογράφοι Στα πλαίσια του project για το ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ οι μαθητές του νηπιαγωγείου χωρίζονται σε ομάδες και παίρνουν συνέντευξη από φυλλοβόλα δέντρα της αυλής. Οι ερωτήσεις είχαν συζητηθεί στην ολομέλεια.
- 13/10/2023 Διαχωρισμός και Φύτεμα σπόρων από τους μαθητές στον λαχανόκηπο στα πλαίσια του σχεδίου εργασίας για τη Σπορά
- 13/10/2023 Αξιοποίηση επιδαπέδιων παιχνιδιών από τους μαθητές του νηπιαγωγείου σε συνεργασία με τους μαθητές της Α Δημοτικού στα πλαίσια της ομαλής μετάβασης. Οι μαθητές και των δυο βαθμίδων συνεργάστηκαν στα επιδαπέδια παιχνίδια της αυλής του νηπιαγωγείου. Το ΦΙΔΑΚΙ ,ο ΠΥΡΑΥΛΟΣ αλλά και οι ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ ενθουσίασαν πολύ τους μαθητές .
- Παιχνίδι στο μίνι Τουίστερ
- Παιχνίδι του Κρυμμένου θησαυρού Οι μαθητές του νηπιαγωγείου με την καθοδήγηση της νηπιαγωγού παίζουν το παιχνίδι του κρυμμένου θησαυρού .
- 17/10/2023 Δραματοποίηση το εθίμου της Περπερούνας Στα πλαίσια του σχεδίου εργασίας για τη ΣΠΟΡΑ οι μαθητές του Νηπιαγωγείου δραματοποίησαν στην αυλή το έθιμο της Περπερούνας.
- 20 /11/2023-Παγκόσμια Ημέρα για τα Δικαιώματα των Παιδιών-Συνεργασία με την Α-Β τάξη του ΔΣ Καμαρούλας
Τα παιδιά ζωγραφίζουν τα δικαιώματά τους ,παίζουν θεατρικό δρώμενο και ομαδικό παιχνίδι στην αυλή του νηπιαγωγείου σε συνεργασία με την Α-Β τάξη του ΔΣ Καμαρούλας- Ομαλή Μετάβαση
Οι μαθητές κατασκευάζουν την ομπρέλα των δικαιωμάτων των παιδιών και αφίσα με τα δικαιώματά τους
- 4/12/2023 Δραστηριότητες για την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία-Συνεργασία με την Α-Β τάξη του Δ.Σ Καμαρούλας
Οι μαθητές υλοποιούν δραστηριότητες στην αυλή του νηπιαγωγείου με σκοπό την ευαισθητοποίησή τους για τα Άτομα με Αναπηρίες.-Ομαλή μετάβαση
Ζωγραφίζουμε με το Στόμα
Αναγνωρίζουμε αντικείμενα χρησιμοποιώντας μόνο τα χέρια μας – την Αφή
Περπατάμε χωρίς να βλέπουμε χρησιμοποιώντας μόνο τα αυτιά μας- την Ακοή -ακούμε τις οδηγίες που μας λέει ο συνοδός μας.
Περπατάμε στις διαδρομές με το ένα μας πόδι ή με τη βοήθεια ενός μπαστουνιού.
ΦΥΛΛΟ ΑΥΤΟΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ “Τι νομίζεις ότι θα ήθελε ένα παιδάκι με αναπηρία από σένα ,από τον/την δασκάλα του, τους μεγάλους , την πολιτεία”
- 22-1-2024 Σύνδεση με το Εργαστήριο Δεξιοτήτων “ΝΕΡΟ-ΕΞΕΡΕΥΝΗΤΕΣ”
Τα παιδιά πειραματίστηκαν χρησιμοποιώντας διάφορα υλικά στην αυλή όπως πέτρες, χώμα, χρωματιστά χαρτιά και παρατήρησαν πως το νερό μπορεί να μολυνθεί μέσα στους αγωγούς
“Ώρα για εξοικονόμηση νερού”
Παιχνίδι με τα κουβαδάκια στην αυλή του νηπιαγωγείου σε συνεργασία με την Α-Β τάξη του ΔΣ Καμαρούλας(Ομαλή Μετάβαση)
Τα παιδιά χωρίζονται σε 2 ομάδες (μπλε και κόκκινη) Όποια ομάδα καταφέρει να αδειάσει τα πράσινα κουβαδάκια και να γεμίσει το αντίστοιχο κουβαδάκι της (μπλε ή κόκκινο) χωρίς να σπαταλάει καθόλου νερό κατά τη μεταφορά του θα είναι η νικήτρια.
Στην τάξη αξιοποιήθηκε και η ρουτίνα σκέψης:
AITIA-ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ(Κριτικός στοχασμός)
- 16/2/2024 Τα παιδιά περιποιούνται τα λουλούδια τους -κλαδεύουν τα ξερά φύλλα και τα ποτίζουν
- Στην τάξη οι μαθητές, κατά τη διάρκεια του σχεδίου δράσης, επανέρχονται στον πίνακα Κ-W-L-H ,συζητούν στην ολομέλεια και συμπληρώνεται η 3η και η 4η στήλη του πίνακα (Έμαθα -Πως το έμαθα )
- 6-3-2024 Πανελλήνια Ημέρα Σχολικού Εκφοβισμού
Τα παιδιά πραγματοποιούν δραστηριότητες ευαισθητοποίησης κατά της βίας και του σχολικού εκφοβισμού στην αυλή του σχολείου . Μπορείτε να δείτε τις δραστηριότητες στο link https://blogs.sch.gr/nipkamar/archives/845
- Στην τάξη
Αξιοποιείται η ρουτίνα σκέψης ΣΚΕΦΤΟΜΑΙ -ΑΙΣΘΑΝΟΜΑΙ-ΝΟΙΑΖΟΜΑΙ
- 2-4-2024 Μαζεύουμε φυτά από την αυλή μας και δημιουργούμε το φυτολόγιο της τάξης μας – πραγματοποιούμε δραστηριότητα ανάγνωσης με τις ονομασίες των φυτών (αντιστοιχία κεφαλαία -πεζά γράμματα )
- 9/4/2024 Παιχνίδι κυκλοφοριακής αγωγής στην αυλή
Αυτοκίνητα –πεζοί -τροχονόμος
Σύνδεση με το εργαστήριο δεξιοτήτων “Τον ΚΟΚ αγαπώ Με ασφάλεια κυκλοφορώ”
- 15/4/2024 Παίζουμε Παραδοσιακά παιχνίδια
«ΑΛΑΤΙ ΨΙΛΟ-ΑΛΑΤΙ ΧΟΝΤΡΟ»
«Η ΜΙΚΡΗ ΕΛΕΝΗ»
«ΤΥΦΛΟΜΥΓΑ»
«ΒΑΣΙΛΙΑ-ΒΑΣΙΛΙΑ»
«ΠΕΡΝΑ ΠΕΡΝΑ Η ΜΕΛΙΣΣΑ»
Στην τάξη αξιοποιείται η ρουτίνα σκέψης ΑΝΑΡΩΤΙΕΜΑΙ-ΣΥΝΔΕΩ-ΕΠΕΚΤΕΙΝΩ
- 18/4/2024 Παιχνίδι: “Γίνομαι μικρός Αρχαιολόγος στην αυλή του σχολείου μου”
- 26/4/2024 Παίξαμε Πασχαλινά παιχνίδια στην αυλή μας
«ΤΟ ΚΥΝΗΓΙ ΤΩΝ ΚΡΥΜΜΕΝΩΝ ΑΥΓΩΝ»
«Η ΜΠΟΥΓΑΔΑ ΤΩΝ ΠΑΣΧΑΛΙΝΩΝ ΑΥΓΩΝ»
«Ο ΚΛΕΦΤΗΣ ΛΑΓΟΣ»
«ΑΥΓΟΥΛΟΔΡΟΜΙΕΣ»
«ΓΕΜΙΖΟΥΜΕ ΤΟ ΠΑΣΧΑΛΙΝΟ ΚΑΛΑΘΙ»
Μπορείτε να δείτε τα πασχαλινά παιχνίδια στο link https://blogs.sch.gr/nipkamar/archives/926
- 15/5/2024 Παρατήρηση των λουλουδιών της αυλής- Μαθαίνουμε τα μέρη τους στα πλαίσια του σχεδίου εργασίας για τα Λουλούδια
Στην τάξη -ανάλυση από το όλο στα μέρη του λουλουδιού
Διαδραστικό κουίζ αξιολόγησης
- 20/5/2024 Στα πλαίσια του σχεδίου εργασίας για τα Έντομα —-Παρατηρούμε έντομα στην αυλή -Μαθαίνουμε τα μέρη του σώματός τους
Στην τάξη:
-O Κύκλος ζωής της πεταλούδας
–Η ζωή της μέλισσας
Από το λουλούδι στο μέλι
-Τα παιδιά προτείνουν να παίξουμε το παραμύθι :Ο ΤΖΙΤΖΙΚΑΣ ΚΑΙ Ο ΜΕΡΜΗΓΚΑΣ
Δραματοποίηση παραμυθιού
- 5/6/2024 ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
Φυτεύουμε δέντρο στην αυλή μας -Προστατεύουμε τα δέντρα και το περιβάλλον
Φύλλο Αυτοαξιολόγησης
—————– ———————- ——————–
Καθ’όλη τη διάρκεια του Σχεδίου Δράσης αξιοποιήθηκε στην τάξη ο πίνακας Κ-W-L-H(Γνωρίζω-Τι θέλω να μάθω-Έμαθα –Πως το έμαθα) ο οποίος εμπλουτιζόταν συνεχώς
Η ΑΥΛΗ ΜΑΣ ΠΡΙΝ
Η ΑΥΛΗ ΜΑΣ ΜΕΤΑ
- ΔΕΙΓΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ/ΤΡΙΩΝ




























































































































































































































