3ος θεματικός κύκλος…“H δύναμη είναι η διαφορετικότητά μας”
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα των Δικαιωμάτων του Παιδιού — 20 Νοεμβρίου — είδαμε ένα βίντεο. Μετά την προβολή, πραγματοποιήθηκε συζήτηση με τα παιδιά σχετικά με τα δικαιώματα των παιδιών: τι σημαίνει να έχουν όλα τα παιδιά ίσα δικαιώματα, ποια είναι αυτά τα δικαιώματα, και τι συνέπειες έχει όταν κάποιο από αυτά δεν γίνεται σεβαστό.
Ξεκινήσαμε με την ανάγνωση της ιστορίας της UNICEF, συνοδευόμενη από την παρουσίαση εικόνων που προκαλούν προβληματισμό, όπως άστεγα παιδιά ή παιδιά με ανάγκη για τροφή και φροντίδα. Ακολούθησε συζήτηση με ερωτήματα όπως: «Γιατί πιστεύετε ότι κάποια παιδιά δεν έχουν σπίτι; Τι μπορεί να κάνει η UNICEF για να τα βοηθήσει;» με στόχο την ενσυναίσθηση και την κατανόηση των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν πολλά παιδιά σε όλο τον κόσμο.
Στη συνέχεια διαβάσαμε το παραμύθι «Η ζωή στη Λουλουδούπολη». Μετά την αφήγηση, τα παιδιά συζήτησαν τι τους άρεσε περισσότερο και ποια μηνύματα παίρνουμε από την ιστορία, όπως η φιλία, η συνεργασία, η βοήθεια προς τους άλλους και η δικαιοσύνη.
Ομαδική Κατασκευή: “Το Παζλ των Δικαιωμάτων”
Παρακολουθήσαμε το παραμύθι «Το μικρό Εγώ είμαι Εγώ», ένα τρυφερό έργο που μιλά για την αποδοχή της διαφορετικότητας και την αξία του μοναδικού μας εαυτού. Ακολούθησε συζήτηση, όπου τα παιδιά εξέφρασαν τα συναισθήματά τους και όσα τους δίδαξε η ιστορία για την αγάπη και τον σεβασμό προς τον εαυτό τους. Στη συνέχεια, κάθε παιδί παρουσίασε τον εαυτό του στην ομάδα, μοιράστηκε κάτι που αγαπά πάνω του και ανέφερε ένα χαρακτηριστικό που το κάνει ξεχωριστό. Η διαδικασία αυτή ενίσχυσε την αυτοεκτίμηση και την ενσυναίσθηση.
Ατομική Κατασκευή: Tα παιδιά έφτιαξαν ένα πολύχρωμο κολλάζ με γλασσέ χαρτάκια σε διάφορα σχήματα, εκφράζοντας ελεύθερα τη μοναδικότητά τους. Πάνω στο κολλάζ τοποθέτησαν τη ζωγραφιά τους από το φύλλο εργασίας «Ζωγραφίζω τον εαυτό μου με ένα χαρακτηριστικό που με κάνει να ξεχωρίζω», ολοκληρώνοντας το έργο με τη φράση «Είμαι μοναδικός».
Στο πλαίσιο της ενασχόλησής μας με το παραμύθι «Το Κόκκινο Γιλέκο», πραγματοποιήσαμε δραστηριότητες ανάγνωσης και ζωγραφικής που βοήθησαν τα παιδιά να εκφράσουν σκέψεις και συναισθήματα. Τα μεγάλα νήπια κατέγραψαν το δικό τους μήνυμα: «Δεν είμαστε διαφορετικοί μόνο εξωτερικά, αλλά και στην καρδιά».
Στη συνέχεια, δημιουργήσαμε όλοι μαζί ένα γιλέκο από τσόχα, το οποίο τα παιδιά στόλισαν με καρδούλες, αστεράκια και λουλουδάκια, χρησιμοποιώντας την τεχνική του κολάζ. Το «γιλέκο της καλοσύνης» θα φοριέται κάθε φορά που ένα παιδί κάνει μια καλή πράξη, ως υπενθύμιση ότι η καλοσύνη ξεκινά πάντα από την καρδιά.
Στις 3 Δεκεμβρίου με αφορμή την “Παγκόσμια μέρα Αναπηρίας”, διαβάσαμε το παραμύθι «Η καμηλοπάρδαλη που δεν έβλεπε καλά». Μήνυμα του παραμυθιού: «Όλοι έχουμε κάτι που μας δυσκολεύει – και αυτό είναι εντάξει. Το σημαντικό είναι να ζητάμε βοήθεια όταν τη χρειαζόμαστε και να βοηθάμε κι εμείς τους άλλους. Όταν συνεργαζόμαστε, όλα γίνονται πιο εύκολα και κανείς δεν μένει μόνος.»
🎨 Ζωγραφική “τι τους έκανε εντύπωση από το παραμύθι. “
Στη συνέχεια, δείξαμε εικόνες από άτομα με διαφορετικές ανάγκες: παιδιά με κινητικές δυσκολίες, παιδιά με σύνδρομα, άτομα με μειωμένη όραση ή ακοή.
Με τη βοήθεια εποπτικού υλικού συζητήσαμε: ποιες δυσκολίες αντιμετωπίζουν, τι μπορεί να τα στεναχωρεί, και πώς η αγάπη, η αποδοχή και η συμπερίληψη είναι σημαντικές, ώστε να μη νιώθουν διαφορετικά ή αποκλεισμένα. Ακολούθησε παρουσίαση εικόνων και εποπτικού υλικού που έδειχνε τι μπορούν να κάνουν τα άτομα με αναπηρίες και πόσο ικανά είναι όταν έχουν τις κατάλληλες συνθήκες υποστήριξης. Συζητήσαμε επίσης τι μπορούν να κάνουν τα παιδιά παρέα με ένα παιδί με αναπηρία: να παίξουν, να συνεργαστούν, να χαρούν μαζί.
🎨 Ατομική Ζωγραφική: Τα παιδιά δημιούργησαν ζωγραφιές με θέμα: «Τι μπορώ να κάνω μαζί με ένα παιδί με αναπηρία;».
🎵 Τραγούδι – «Εγώ κι εσύ μαζί»
Στη συνέχεια. παρακολουθήσαμε το βίντεο «Τα σκοινιά», μια τρυφερή ιστορία που δείχνει πόσο σημαντικό είναι να δίνουμε ευκαιρίες, να καταλαβαίνουμε τις ανάγκες του άλλου και να αναγνωρίζουμε τις ικανότητές του. Τα παιδιά είδαν μέσα από τα μάτια της Μαρίας και του Νικόλα πώς μπορεί να ξεκινήσει μια φιλία, ακόμα κι όταν κάποιος χρειάζεται περισσότερη υποστήριξη. (Δεν το είδαμε ως το τέλος το βίντεο και αλλάξαμε το τέλος, λέγοντας πως ο Νικόλας πήγε σε άλλο σχολείο). Μετά την προβολή, ακολούθησε συζήτηση όπου τα παιδιά εξέφρασαν τα συναισθήματά τους και προσπάθησαν να κατανοήσουν το μήνυμα του βίντεο. Μέσα από ερωτήσεις για τους ήρωες, τα συναισθήματά τους και τον τρόπο που η Μαρία βοήθησε τον Νικόλα, οδηγηθήκαμε στο συμπέρασμα ότι η βοήθεια, η υπομονή και η καλοσύνη ενώνουν τους ανθρώπους. Μιλήσαμε επίσης για την προσπάθεια, τη συνεργασία, την αποδοχή και το πώς μπορούμε να στηρίζουμε έναν φίλο που δυσκολεύεται.
🧩 Ατομική Κατασκευή: Χαριτωμένα “βοηθητικά χεράκια”
Η κατασκευή συμβολίζει ότι όλοι μπορούμε να δίνουμε ένα “βοηθητικό χεράκι” και ότι προχωράμε μαζί, ανεξάρτητα από τις δυσκολίες, με αγάπη και αποδοχή.
Τέλος, κλείσαμε με το αστέρι της ευχής. Όπως ίσως ήδη γνωρίζετε, το Make-A-Wish (Κάνε-Μια-Ευχή Ελλάδος) εκπληρώνει τις πιο βαθιές επιθυμίες παιδιών 3-18 ετών που νοσούν από μία πολύ σοβαρή ασθένεια. Μία ευχή δεν είναι απλά μία ευχή, αλλά πολλά παραπάνω. Είναι το φως στο σκοτάδι. Είναι το κίνητρο για ένα παιδί να συνεχίσει να αγωνίζεται και να γεμίσει ελπίδα. Με τη συμμετοχή μας στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα Αστέρι της Ευχής μπορούμε να συμβάλουμε στην εκπλήρωση των ευχών παιδιών ηλικίας 3-18 ετών που αντιμετωπίζουν σοβαρές ασθένειες.
Έτσι, Διαβάσαμε το παραμύθι «Ένα αστέρι στην καρδιά». Πραγματοποιήθηκε συζήτηση για το παραμύθι και μιλήσαμε στους μαθητές για την έννοια της ενσυναίσθησης, ενθαρρύνοντας την αποδοχή και την κατανόηση των παιδιών που νοσούν από σοβαρές ασθένειες.
Έπειτα, φτιάξαμε την δική μας αφίσα για να συμμετέχουμε στον Διαγωνισμό γράφοντας και ένα πολύ ωραίο μήνυμα «ΦΤΑΣΕ ΟΠΟΥ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙΣ».















































































































































































