Άρθρα κατηγορίας Παιδί, εαυτός & κοινωνία-Περιβάλλον, αειφορία, ιστορία, πολιτισμός
Σχολικός λαχανόκηπος
Λίγες ημέρς πριν μας αποχαιρετίσει το Φθινόπωρο, οργανώσαμε τον σχολικό μας λαχανόκηπο, το παρτέρι με τα αρωματικά φυτά και το παρτέρι με τα καλλωπιστικά φυτά.
Πολύτιμοι βοηθοί μας ήταν ο κ Κάστερ και ο Βαγγέλης, κάτοικοι της Εστίας Άγιος Νικόλας .
- Πρώτα γνωριστήκαμε και μας μίλησαν για την Εστία, μία πρότυπη κοινότητα όπου άτομα με αναπηρίες ζουν, εργάζονται και παιρνούν τον έλευθερο χρόνο τους μαζί με τους ανθρώπους που τους φροντίζουν σε μία σχέση αμοιβαίου εμπλουτισμού.
- Φορέσαμε τα γάντια μας & ξεκινήσαμε- δεν χρησιμοποιούμε για τις εργασίες μας πλαστικά γάντια μιας χρήσεως αλλα έχουμε από την προηγούμενη σχολική χρονιά, υφασμάτινα παιδικά γάντια εργασίας (δωρεά από τον Σύλλογο Γονέων & Κηδεμόνων)
- Προσθέσαμε κοπριά και ανακατέψαμε πολύ πολύ καλά
- Ανοίξαμε με τα δακτυλάκια μας τρυπούλες στο χώμα για να τοποθετήσουμε τα φυτά μας, κουκουλώσαμε με χωματάκι και πατήσαμε απαλά γύρω από το βλασταράκι.
- Γράψαμε σε γλωσσοπίεστρα τα ονόματα των φυτών για να γνωρίζουμε τα χαρακτηριστικά τους
- Ποτίσαμε & φυσικά μαζέψαμε τα γάντια και τα εργαλεία μας
Λιγότερα σκουπίδια- Ανακύκλωση χαρτιού
Που πηγαίνουν τα χαρτιά από όλες τις παρατημένες ζωγραφιές; Πώς φτιάχνεται το χαρτί; Πώς μπορούμε να μειώσουμε τη χρήση του χαρτιού;
Πολλά τα ερωτήματα και οι σκέψεις….έτσι αποφασίσαμε να φτιάξουμε χαρτί….από χαρτί
Συγκεντρώσαμε όλα τα χαρτιά που περίσσευαν και ξεκινήσαμε το εργαστήρι!
1. Κόψαμε τα χαρτιά σε μικρά κομματάκια (άσκηση λεπτής κινητικότητας και ενδυνάμωσης δακτύλων)
2. Ρίξαμε νερό & αρχίσαμε να πατάμε & να τρίβουμε με τα δάχτυλα τα χαρτιά
3. Βάλαμε το μείγμα στο μπλέντερ για να γίνει σαν πουρές χαρτιού
4. Απλώσαμε το μείγμα σε ένα τελάρο με σίτα & το βγάλαμε έξω για να στεγνώσει αφού πρώτα το πατήσαμε λίγο για να απορροφήσουμε το νερό.
Τα αποτελέσματα αναμένονται όπως και οι ιδέες για το πως μπορούμε να αξιοποιήσουμε το χαρτί που δημιουργήσαμε.
Επιμέλεια: Αγγουρά Δήμητρα
Λιγότερα σκουπίδια- ανακύκλωση- κομποστοποίηση….Αειφόρο σχολείο
Η υιοθέτηση σωστών στάσεων ζωής ξεκινάει από τη μικρή ηλικία, έτσι και ο σεβασμός και η προστασία του πλανήτη μας γίνεται μέρος της καθημερινότητας των παιδιών. Οι μαθητές εισήχθησαν στο θέμα της διαχείρισης των σκουπιδιών που παραγουμε και αποφασίσαμε να γίνουμε υπεύθυνοι αρχίζοντας από το σχολείο μας-το δεύτερο σπίτι μας! Είμαστε οι ενεργοί πολίτες του αύριο!
- Σαν γνήσιοι βιβλιόφιλοι ανατρέξαμε στη βιβλιοθήκη μας και από τα εξώφυλλα των βιβλίων επιλέξαμε να διαβάσαμε βιβλία που μας έδωσαν χρήσιμες πληροφορίες, για τη διαφορά σκουπιδιών και ανακυκλώσιμων υλικών, όπως και για διάφορους τρόπους επαναχρησιμοποίησης αυτών.
- Παρακολουθήσαμε τα εκπαιδευτικά βίντεο με: τον Πέρι το Περιβάλλον, την Άννα την Ανακύκλωση και την Μπέτυ την κομποστοποίηση και μας έμαθαν το τραγούδι τους :“τα σκουπίδια δεν πετώ,μα τα χρησιμοποιώ και μας νοιάζει όλους πολύ,να’ναι η Γη μας καθαρή!”
- Παίξαμε στο διαδραστικό πίνακα παιχνίδια κατηγοριοποίησης ανακυκλώσιμων υλικών και κουίζ εξάσκησης και εμπέδωσης πληροφοριών σχετικών με την ανακύκλωση, την κομποστοποίηση και την επαναχρησιμοποίηση υλικών.
- Γίναμε για λίγο μικροί ξυλοπόδαροι και παιξαμε το παιχνίδι του διαχωρισμού των υλικών (παιχνίδι ισορροπίας- αδρής κινητικότητας, σκέψης & διασκέδασης)
Να βρουν τρόπο να μεταφέρουν το υλικό που επέλεξαν 
- Στη συνέχεια φτιάξαμε το αερόστατο της καθαρής Γης μας (επαναχρησιμοποιώντας πλαστικά κεσεδάκια γιαουρτιών που τρώνε οι μαθητές στο δεκατιανό τους. Τα κεσεδάκια αφού τα παιδιά τα πλύνουν τα φυλάμε και για διάφορες χρήσεις, οπως θήκες για τις τέμπερες στη γωνιά του καβαλέτου).
Επιμέλεια: Αγγουρά Δήμητρα
Μαθητική Εβδομάδα δράσης- “Η δύναμη στο πιάτο σου”
Για 19η χρονιά η ActionAid συντονίζει μία μαθητική εκστρατεία που ενώνει τις φωνές των παιδιών και τους φέρνει κοντά στη λογική ενός κόσμου δικαιότερου και πιο βιώσιμου. Η Μαθητική Εβδομάδα Δράσης εστιάζει στους Στόχους της Βιώσιμης Ανάπτυξης, ενώ φέτος όπως και πέρσι η δύναμη είναι στο πιάτο μας και στην τροφή μας!
Συγκεκριμένα στον στόχο 3- καλή υγεία και ευημερία, στον στόχο 12-για την υπεύθυνη κατανάλωση, στον στόχο 13- δράση για το κλίμα. Μαθητική Εβδομάδα Δράσης- η δύναμη στο πιάτο σου
- Για την εισαγωγή των μαθητών στη θεματική δημιουργήθηκε ψηφιακή διαδραστική παρουσίαση:
- Οι μαθητές στη συνέχεια χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες, τους γεωργούς, τους κτηνοτρόφους και τους ψαράδες. Σε κάθε ομάδα δόθηκαν κάρτες που απεικόνιζαν το αρχικό προϊόν και τον τόπο παραγωγής του μέχρι το μαγειρεμένο φαγητό στο πιάτο. (π.χ. το φυτό στο χωράφι, το φορτηγό που μεταφέρει τα φρούτα, το οπωροπωλείο, τον αγοραστή, το φρούτο στο πιάτο). Οι ομάδες κλήθηκαν να τοποθετήσουν τις κάρτες στη σωστή σειρά φτιάχνοντας την αλυσίδα της διαδρομής πάνω σε ένα ταμπλό.
- “Οδήγησε το μελισσάκι στο πιάτο σου“:Οι μαθητές, διατηρώντας τις ομάδες τους από την προηγούμενη δραστηριότητα, συγκεντρώνονται στην ολομέλεια. Κάθε ομάδα τοποθετεί τις κάρτες της πάνω στο πλέγμα-ταμπλό του beebot. Στη συνέχεια προγραμματίζουν το ρομποτάκι να φτάσει στην κάρτα που απεικονίζει το πιάτο (τερματισμός), αφού πρώτα περάσει με τη σωστή σειρά από τις υπόλοιπες κάρτες στάδια. Κάθε ομάδα παρουσιάζει στις υπόλοιπες τη τροφική διαδρομή της.
Το ολοήμερο τμήμα συμμετείχε στο πρόγραμμα και στο διαγωνισμό με την παρακάτω αφίσα με τίτλο “τοπικό προϊόν- βιώσιμο προϊόν- το μέλι μας”
Τα παιδιά χρησιμοποιούν φλούδες από λαχανικά και φρούτα και δημιουργούν έργα τέχνης.
Φυσικά αμέσως μετά τα οργανικά υλικά που έδωσαν ζωή στα έργα τους, πηγαίνουν στον κομποστοποιητή μας!
Για την πραγματοποίηση του προγράμματος λάβαμε από τον φορέα της ActionAid εκπαιδευτικό υλικό και με την επιτυχή ολοκλήρωση του τον έπαινο συμμετοχής και εκπαιδευτικά παιχνίδια.
Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Αγγουρά Δήμητρα
Αειφόρο σχολείο- Ανακύκλωση στην πηγή Β’
Ανάγνωση ιστορίας με τίτλο ” Γκαζόζα ΑΑΑ” (Τ. Κουτσουδημητροπούλου, εκδ. Ελληνοεκδοτική)
Μιας ιστορίας με κεντρικούς ήρωες έναν αδιάφορο μαθητή & ένα γυάλινο μπουκάλι γκαζόζας που φέρνει τους μαθητές σε επαφή με τα υλικά, την έννοια και την αναγκαιότητα της ανακύκλωσης.
Με αφορμή την ιστορία τα παιδιά του ολοήμερου τμήματος φτιάχνουν τη δική τους αφίσα δημιουργώντας με μεταλλικά & πλαστικά καπάκια και ρολά χαρτί υγείας, το σήμα της ανακύκλωσης και αναρτάται σε εμφανές σημείο στην είσοδο του σχολείου.
Οι μαθητές του 2ου πρωινού τμήματος δημιουργούν ατομικές κατασκευές- δραστηριότητα εμπέδωσης των υλικών που μπαίνουν στον μπλε κάδο.
και μία ομαδική αφίσα- κολάζ με το σύνθημα “Η Γη είναι στα χέρια μας’

Επιμέλεια: Αγγουρά Δήμητρα, Κρομμύδα Γεωργία
Αειφόρο σχολείο- Ανακύκλωση στην πηγή
Στα πλαίσια της εσωτερικής αξιολόγησης σχολικής μονάδας επιλέχθηκε και υλοποιήθηκε το σχέδιο με τίτλο “Αειφόρο σχολείο- διαλογή ανακυκλώσιμων υλικών στην πηγή”, από τον 6ο άξονα: Ηγεσία- Οργάνωση & διοίκηση σχολικής μονάδας.
Α’ Δράση- δημιουργία σταθμών ανακύκλωσης στο σχολικό χώρο.
Σε προσβάσιμους από τους μαθητές χώρους του σχολείου δημιουργήθηκαν τρεις σταθμοί ανακύκλωσης υλικών.
1ος σταθμός- ανακύκλωση πλαστικού/ χαρτιού / μετάλλων
Για τη δημιουργία κάδου τριών θέσεων ανακύκλωσης υλικών χρησιμοποιήθηκε μία μεταλλική συρταριέρα γραφείου. Τα παιδιά με αυτό τον τρόπο διαπίστωσαν πρακτικά πως ένα αντικείμενο μπορεί αντί να πεταχτεί να επαναχρησιμοποιηθεί με διαφορετικό & χρηστικό τρόπο. 
2ος σταθμός- ανακύκλωση μπαταριών
Σε συνεργασία με την εταιρία ανακύκλωσης μπαταριών “ΑΦΗΣ” αντικαταστήσαμε τον παλιό κύλινδρο συλλογής μπαταριών με καινούριο και τον τοποθετήσαμε στη είσοδο του σχολείου, ώστε να είναι προσβάσιμος τόσο στους μαθητές όσο και στους γονείς.
3ος σταθμός- κομποστοποίσηση
Παιδική Helmepa- Διαγωνισμός ζωγραφικής με θέμα: “κλιματική αλλαγή”
Η Ελληνική Ένωση Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος- HELMEPA, διεξήγαγε διαγωνισμό ζωγραφικής με θέμα: “Κλιματική αλλαγή-υπάρχουν λύσεις”.
Οι μαθητές του ολοήμερου τμήματος, αφού ήρθαν σε επαφή με την έννοια της κλιματικής αλλαγής και πραγματεύτηκαν σχετικό υλικό δημιούργησαν συνεργατικά ένα εικαστικό έργο- κολάζ και έστειλαν το μήνυμα: “Ονειρευόμαστε, αλλάζουμε…..”
Επιμέλεια: Αγγουρά Δήμητρα, Σαρμανιώτη Μαρία
Χειμώνας 2023
“Let’s make a better world”- Global project. 1st activity “In which world do you want to live? Green or Grey?”
Το ολοήμερο τμήμα συμμετέχει τη φετινή χρονιά στο παγκόσμιο πρόγραμμα του φορέα Global School Allince με τίτλο: “Let’s make our world better”
Αφού παρουσιάσαμε την πόλη μας & το σχολείο μας στα υπόλοιπα σχολεία- εταίρους- Let’s make a better school! (padlet.com)
είχαμε την πρώτη μας αποστολή…..
Το θέμα της ήταν: “In which world i would like to live? green or grey;”
Τα παιδιά είδαν κατασκευές, προτάσεις & αφίσες των άλλων σχολείων & συζητήσαμε πως επηρεάζει το περιβάλλον που ζούμε την καθημερινότητά μας, την υγεία μας, τη διάθεσή μας, αλλά και πως επηρεάζει η δική μας συμπεριφορά το περιβάλλον, το σχολείο μας, τον τόπο μας & στο τέλος τον πλανήτη μας.
Αποφασίσαμε να ζούμε σε ένα “πράσινο κόσμο” και να γίνουμε προστάτες του πλανήτη μας.
Για τη συγκεκριμένη δράση φτιάξαμε μία αφίσα που την ονόμασαν “κηπουρόδεντρο”, κολλήσαμε καδράκια με δέντρα έφτιαξαν τα παιδιά με την τεχνική του κολλάζ & φωτογραφίες από τις ενασχολήσεις μας στο σχολικό λαχανόκηπο & στο κομποστοποιητή.
Στο σύνδεσμο που ακολουθεί, μπορείτε να δείτε τις δράσεις των σχολείων για αυτή την αποστολή.
In which world i would like to live ?Green or Grey? (padlet.com)







































































