Στο τέλος του άρθρου προστίθενται συνεχώς δραστηριότητες σχετικές με το νερό…
Νερό – Πηγή Ζωής
Εισαγωγή στο θέμα:
- Διερεύνηση και αυθόρμητη έκφραση πρότερων ιδεών των παιδιών για το θέμα μας .
- Δημιουργία ιστογράμματος με τη βοήθεια της νηπιαγωγού, από τα παιδιά σχετικά με το τι θέλουν να μάθουν για το νερό.
Πού υπάρχει νερό;
Είπαμε πόσο πολύτιμο είναι το νερό…Πού το χρησιμοποιούν οι άνθρωποι καθημερινά…Έχετε αναρωτηθεί πόσες συσκευές στο σπίτι μας χρειάζονται νερό για να λειτουργήσουν;
Παρακολουθήσαμε ένα βιντεάκι για να δούμε πόσο πολύτιμο είναι το νερό για όλους….
Παιχνίδι
Τα παιδιά πρέπει να περάσουν το ποτάμι πατώντας μόνο πάνω στις πέτρες που γράφουν την λέξη νερό.
Αν μπερδευτούν και πατήσουν σε πέτρα με διαφορετική λέξη τότε μεταμορφώνονται σε βατραχάκια….
και η λεξούλα νερό
- Συνεχίζουμε με την ίδια ποσότητα νερού σε διαφορετικό δοχείο. Εκεί λίγο οι απόψεις διίστανται: οι μισοί λένε ότι στο ψηλό ποτήρι έχει περισσότερο νερό, οι άλλοι μισοί στο χαμηλό δοχείο.
- Τέλος δοκίμαζω και με στραγάλια. 50 στο μπουκάλι και τα ίδια 50 βάζω και στο βάζο. Που είναι περισσότερα; Πάλι διαφωνία. Από εκεί όμως άρχισε να ξετυλίγεται το μυστήριο. Τα βοήθησε ο ίδιος αριθμός. Γιατί τα μετρήσαμε: 50 εδώ 50 κι εκεί.
Έπειτα επιστρέψαμε στην ίδια ποσότητα νερού και τέλος φτάσαμε στην ίδια ποσότητα πλαστελίνης.
Κι έτσι μάθαμε τη διατήρηση της ποσότητας!
Εξάτμιση , Συμπύκνωση,
Υγροποίηση (βροχόπτωση),
Συγκέντρωση …
Ποια είναι τα στάδια μεταμόρφωσης μιας ???? σταγόνας; Τι είναι η μόλυνση; Ακούσαμε την “Στιγμούλα” προσεχτικά και μας έλυσε όλες τις απορίες….
Είδαμε επίσης την παρακάτω ιστορία….Κάθε φορά που εμφανιζόταν ένα “χεράκι”, επιλέγαμε “Σωστό” ή “Λάθος”
Και συνεχίζουμε με πειράματα…
Τα παιδιά σε σακούλες σχεδιάσουν τα κύματα της θάλασσας, τον ήλιο και τα σύννεφα…έπειτα γεμίζουμε τα σακουλάκια με χρωματιστό νερό και τα βάζουμε στα τζάμια, σε σημείο που τα ζεσταίνει ο ήλιος (νομίζω πως βοήθησε ευτυχώς λίγο το καλοριφέρ μας γιατί ακόμη κάνει πολύ κρύο)…
Και να η βροχή μας…
Πλέον είμαστε έτοιμοι να αποτυπώσουμε στο χαρτί τις νέες μας γνώσεις….
Πήξη – Τήξη
Ώρα για παραμύθι: Ο Πάκης έχει ένα όνειρο. Ονειρεύεται να κοιτάξει για μια φορά τον ήλιο. Όμως φοβάται. Φοβάται πολύ. Κανένα παγάκι δεν κατάφερε ποτέ να κοιτάξει τον ήλιο. Άραγε, θα καταφέρει ο Πάκης να πραγματοποιήσει το όνειρό του;
Και ακολουθεί το εξής πείραμα:
Σε ποτηράκια βάλαμε νερό με αλάτι, οινόπνευμα, ξίδι, νερό με τέμπερα και νερό με υγρό σαπουνάκι…Έπειτα τα βάλαμε στην κατάψυξη…σε χαρτί καταγράψαμε τις υποθέσεις μας…ποια υλικά θα παγώσουν;
Ένα κοριτσάκι είπε ότι το νερό με το αλάτι δεν θα λιώσει, γιατί στο χιόνι ρίχνουν αλάτι ….
Οι υπόλοιποι σκέφτηκαν πως όλα τα υγρά θα παγώσουν…Την επόμενη ημέρα είδαμε το αποτέλεσμα του πειράματος και καταγράψαμε τα αποτελέσματα….
Tην επόμενη μέρα καταγράψαμε τα αποτελέσματα του πειράματος. Όλα τα υγρά είχαν παγώσει εκτός από το αλατόνερο και το οινόπνευμα….
Επίπλευση – Βύθιση
Πειραματιζόμαστε με διάφορα υλικά και παρατηρούμε αν βυθίζονται ή αν επιπλέουν…
Αυτό που ενθουσίασε τα παιδιά είναι η πλωτή πλαστελίνη….
Δημιουργούμε μια μπάλα από πλαστελίνη…παρατηρούμε ότι βυθίζεται….
Όταν όμως με την ίδια ποσότητα πλαστελίνης δημιουργούμε μια βάρκα…αυτή επιπλέει….γιατί συμβαίνει αυτό;
Το νερό υποστηρίζει μια βάρκα πιέζοντας προς τα πάνω το κάτω μέρος της βάρκας με αποτέλεσμα να μη βυθίζεται…Το νερό δεν μπορεί να υποστηρίξει μια βάρκα αν έχει πολύ βαρύ φορτίο. Ένα πολύ βαρύ φορτίο μπορεί να προκαλέσει τη βύθιση της βάρκας.
Το σχήμα της βάρκα παίζει σημαντικό ρόλο. Αν πάρετε πλαστελίνη σε σχήμα σφαίρας θα βυθιστεί….αλλά αν το διαμορφώσετε σε σχήμα βάρκας θα επιπλεύσει….
Πείραμα με ένα πορτοκάλι
Όταν όμως το ξεφλουδίσουμε τι γίνεται;
To πορτοκάλι βυθίζεται….
Τι συμβαίνει; Το πορτοκάλι επιπλέει γιατί η φλούδα του είναι γεμάτη με κενά αέρα….αυτό το κάνει ελαφρύ σε σχέση με το μέγεθός του….
Όταν όμως αφαιρούμε τη φλούδα τότε το πορτοκάλι ζυγίζει πολύ για το μέγεθός του….και βυθίζεται…
Και βέβαια τα παιδιά δεν έχασαν την ευκαιρία να κάνουν βαρκούλες από τη φλούδα του….
Άνωση
Τα βήματα που ακολουθούμε είναι :
1. Γεμίζουμε δυο ποτήρια με νερό
2. Στο ένα ποτήρι βάζουμε αλάτι και ανακατεύουμε καλά μέχρι να διαλυθεί το αλάτι.
3. Βάζουμε ένα αυγό αρχικά στο ποτήρι με το σκέτο νερό και παρατηρούμε.
4. Στη συνέχεια το βγάζουμε και τοποθετούμε στο αυγό στο άλλο ποτήρι με το αλατισμένο νερό και παρατηρούμε.
Τι παρατηρούμε;
Το αυγό στο ποτήρι με το σκέτο νερό βυθίζεται ενώ το ίδιο αυγό στο ποτήρι με το αλατόνερο επιπλέει.
Τι συμβαίνει;
Η πυκνότητα στο ποτήρι που με το αλατόνερο είναι μεγαλύτερη για αυτό και προκαλείται άνωση (μια δύναμη που ωθεί το αυγό μας προς τα επάνω)
BEE -BOT
Ουράνιο Τόξο
Το ουράνιο τόξο είναι μια εξαιρετική επίδειξη της ανάλυσης του λευκού φωτός σε χρώματα. Για να μπορέσεις να δεις ένα ουράνιο τόξο θα πρέπει η πλάτη σου να είναι στραμμένη στον ήλιο και να κοιτάς προς ένα σημείο του ουρανού όπου υπάρχουν αιωρούμενα σταγονίδια νερού, συνήθως δηλαδή κατά τη διάρκεια ή αμέσως μετά από μια βροχή. Κάθε σταγονίδιο λειτουργεί σαν ένα μικροσκοπικό πρίσμα που διαθλά και ανακλά το φως προς τα μάτια σου και το συνολικό αποτέλεσμα εκατομμυρίων τέτοιων σταγονιδίων είναι ένα τόξο από χρώματα.
Εμείς στο σχολείο φτιάξαμε το δικό μας ουράνιο τόξο με ένα απλό πείραμα που όμως ενθουσίασε τα παιδιά
Υγρά -Στερεά – Αέρια