Συνοπτικά οι στόχοι του συγκεκριμένου σχεδίου δράσης είναι:
- Να εξοικειωθούν με διαφορετικά είδη βιβλίου.
- Να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους, να διασκεδάσουν και να προβληματιστούν.
- Να καλλιεργήσουν τη φαντασία τους και τη δημιουργική σκέψη τους.
- Να μάθουν να σέβονται τα βιβλία και να εξοικειωθούν με τη διαδικασία του δανεισμού.
- Να αναπτύξουν θετική στάση απέναντι στα βιβλία, ώστε αργότερα ως ενήλικες να συνεχίσουν να είναι αναγνώστες.
- Να έχουν πρόσβαση σε βιβλία όλοι οι μαθητές, ανεξαρτήτου οικονομικής και κοινωνικής προέλευσης.
Στα πλαίσια του σχεδίου δράσης ξεκίνησε η δανειστική βιβλιοθήκη του σχολείου μας. Οι μαθητές έφτιαξαν την προσωπική καρτέλα δανεισμού προκειμένου να μπορούν κάθε Παρασκευή να δανείζονται το βιβλίο που έχουν οι ίδιοι επιλέξει. Το βιβλίο αυτό το “διαβάζουν” στο σπίτι με τη βοήθεια ενός ενήλικα και το επιστρέφουν τη Δευτέρα.
Συνοδευτικά με το βιβλίο παίρνουν ένα φύλλο καταγραφής, το οποίο καλούνται να συμπληρώσουν μετά την ανάγνωση του βιβλίου. Σε αυτό τα παιδιά γράφουν και ζωγραφίζουν μόνα τους, όπως μπορούν, τα στοιχεία που τους ζητούνται ή υπαγορεύουν σε ενήλικα αυτό που θέλουν και το αντιγράφουν. Επίσης, καλούνται να αξιολογήσουν την ιστορία που διάβασαν και να καταγράψουν αν τους άρεσε ή όχι.
Επιστρέφοντας στην τάξη τα παιδιά ενθαρρύνονται να αναδιηγηθούν την ιστορία που διάβασαν στους συμμαθητές τους και να εκφράσουν εντυπώσεις και συναισθήματα.
Βέβαια για την λειτουργία της δανειστικής βιβλιοθήκης είναι πολύ σημαντικοί οι κανόνες τους οποίους τους συμφωνούμε και στη συνέχεια υπογράφουμε….
Οι κανόνες υπάρχουν στη γωνιά της βιβλιοθήκης, οπτικοποιημένοι….
Καλές Πρακτικές Ανάγνωσης
- Πριν την ανάγνωση του βιβλίου, επεξεργαζόμαστε το εξώφυλλο, εντοπίζοντας τον τίτλο, τον συγγραφέα, τον εικονογράφο και τον εκδοτικό οίκο, διαδικασία με την οποία είναι εξοικειωμένα τα παιδιά από το σχολείο
- Κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης δείχνουμε με το δάχτυλο ώστε τα παιδιά να αντιληφθούν τη φορά της γραφής (από πάνω προς τα κάτω και από αριστερά προς τα δεξιά)
- Θέτουμε ερωτήσεις στα παιδιά σχετικές με την υπόθεση πριν (π.χ. για ποιο πράγμα νομίζεις ότι μιλάει η ιστορία;), κατά (π.χ. τι λες να γίνει μετά;) και μετά (π.χ. τι θα έκανες αν ήσουν στη θέση του …; τι τέλος θα έδινες;) την ανάγνωση της ιστορίας έτσι ώστε να κρατάμε ζωντανό το ενδιαφέρον τους, να καλλιεργούμε την κριτική τους σκέψη αλλά και για να διαπιστώσουμε κατά πόσο το κατανόησαν.
- Στο τέλος, μπορούμε να ζητήσουμε από το παιδί να αναδιηγηθεί με δικά του λόγια την ιστορία και να την αξιολογήσει (τι του άρεσε, τι δεν του άρεσε).
Στις 31 Οκτωβρίου, την Παγκόσμια Ημέρα Αποταμίευσης, φτιάξαμε τους δικούς μας σελιδοδείκτες.