Κύριο έργο του Σχολικού Νοσηλευτή είναι η αγωγή και προαγωγή της υγείας, με σκοπό τη διατήρηση και τη βελτίωσητης υγείας στο σχολικό πληθυσμό. Θα μπορούσαμε να πούμε πως ο ρόλος του σε ένα ειδικό σχολείο είναι διττός καθώς περιλαμβάνει αρμοδιότητες:
- που προστατεύουν και προάγουν την υγεία του μαθητικού πληθυσμού
- διδασκαλία θεμάτων που άπτονται της αγωγής υγείας
Βασικές αρμοδιότητες για την παρακολούθηση και προαγωγή της υγείας είναι οι:
- Συνεργασία με τους γονείς/ κηδεμόνες για την λήψη του ιατρικού ιστορικού.
- Δημιουργία ιατρικού φακέλου μαθητή/τριας που περιλαμβάνει το ιατρικό ιστορικό, οδηγίες ιατρών, έγγραφες ενημερώσεις- οδηγίες, καταγραφές συμβάντων κ.α.
- Παροχή συμβουλευτικής στους γονείς σε θέματα υγείας.
- Χορήγηση της προτεινόμενης φαρμακευτικής αγωγής μετα τις έγγραφες οδηγίες των θεράποντων ιατρών και την έγραφη συναίνεση των γονέων/κηδεμόνων.
- Οργάνωση φαρμακείου.
- Παροχή πρώτων βοήθειων σε περίπτωση ατυχήματος.
- Ενημέρωση της οικογένειας σε περίπτωση ασθένειας ή ατυχήματος.
- Συνοδεία του μαθητή/τριας με το ασθενοφόρο στο νοσοκομείο και παραμονή μέχρι την άφιξη του γονέα/κηδεμόνα.
- Συμμετοχή στον έλεγχο και την παρακολούθηση της υγιεινής κατάστασης του σχολικού περιβάλλοντος (αίθουσες, κοινόχρηστοι χώροι, κυλικείο), και συσταση για τη λήψη των απαραίτητων μέτρων για την προστασία των μαθητών.
- Συνεργασία με όλο το προσωπικό του σχολείου για θέματα ατομικής υγιεινής των μαθητών και τις υγειονομικές υπηρεσίες για θέματα της αρμοδιότητάς τους.
- Διοργάνωση επιμορφωτικών σεμιναρίων π.χ. πρώτων βοηθειών.
Όσον αφορά τη διδασκαλία αγωγής υγείας ο Σχολικός Νοσηλευτής εργάζεται εξατομικευμένα ή με μικρές ομάδες μαθητών. Δύναται βέβαια να συνεργαστεί και με εκπαιδευτικούς για τον παραπάνω σκοπό.Οι στόχοι των προγραμμάτων Αγωγής Υγείας διαφοροποιούνται ανάλογα με την ηλικία και τις ανάγκες κάθε μαθητή/τριας.
Με βάση την ηλικία και τις ανάγκες των μαθητών στο σχολείο μας η αγωγή υγείας επικεντρώνεται στην εκμάθηση της ατομικής υγιεινής, στοιχείων της διατροφής και της σωματογνασίας.
Ατομική υγιεινή:
- πλύσιμο χεριών
- πλύσιμο δοντιών
- κόψιμο νυχιών
- ντύσιμο (παπούτσια, κάλτσες, ρούχα)
- φυσώ την μύτη σε χαρτομάντηλο
Σωματογνασία
- Μέρη της κεφαλής, του σώματος (αναγνώριση, υποδεικνύω στον εαυτό μου και σε τρίτο άτομο)
Διατροφή
- φρούτα
- λαχανικά
- κατηγορίες τροφίμων
Οι παραπάνω αναφορές είναι ενδεικτικές και δύναται να διαφοροποιούνται απο μαθητή σε μαθητή.
Τέλος είναι σημαντικό να αναφερθεί πως η διδασκαλία μιας ενότητας στο ειδικό σχολείο μπορεί να πραγματοποιείται ταυτόχρονα ή σε διαφορετικό χρόνο απο άλλη ειδικότητα π.χ. σε θέματα ατομικής υγιεινής σημαντική είναι η συμβολή του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού με την εκπαίδευση τουαλέτας, το ντύσιμο πραγματοποιείται και απο την Εργοθεραπεύτρια, φρούτα- λαχανικά απο τους νηπιαγωγούς ή την Λογοθεραπεύτρια. Σκοπός μας άλλωστε είναι η συνεργασία για την επίτευξη περισσότερων στόχων!