Σχολική Νοσηλευτική

νοσ

Κύριο έργο του Σχολικού Νοσηλευτή είναι η αγωγή και προαγωγή της υγείας, με σκοπό τη διατήρηση και τη βελτίωσητης υγείας στο σχολικό πληθυσμό. Θα μπορούσαμε να πούμε πως ο ρόλος του σε ένα ειδικό σχολείο είναι διττός καθώς περιλαμβάνει αρμοδιότητες:

  1. που προστατεύουν και προάγουν την υγεία του μαθητικού πληθυσμού
  2. διδασκαλία θεμάτων που άπτονται της αγωγής υγείας

Βασικές αρμοδιότητες για την παρακολούθηση και προαγωγή της υγείας είναι οι:

  • Συνεργασία με τους γονείς/ κηδεμόνες για την λήψη του ιατρικού ιστορικού.
  • Δημιουργία ιατρικού φακέλου μαθητή/τριας που περιλαμβάνει το ιατρικό ιστορικό, οδηγίες ιατρών, έγγραφες ενημερώσεις- οδηγίες, καταγραφές συμβάντων κ.α.
  • Παροχή συμβουλευτικής στους γονείς σε θέματα υγείας.
  • Χορήγηση της προτεινόμενης φαρμακευτικής αγωγής μετα τις έγγραφες οδηγίες των θεράποντων ιατρών και την έγραφη συναίνεση των γονέων/κηδεμόνων.
  • Οργάνωση φαρμακείου.
  • Παροχή πρώτων βοήθειων σε περίπτωση ατυχήματος.
  • Ενημέρωση της οικογένειας σε περίπτωση ασθένειας ή ατυχήματος.
  • Συνοδεία του μαθητή/τριας με το ασθενοφόρο στο νοσοκομείο και παραμονή μέχρι την άφιξη του γονέα/κηδεμόνα.
  • Συμμετοχή στον έλεγχο και την παρακολούθηση της υγιεινής κατάστασης του σχολικού περιβάλλοντος (αίθουσες, κοινόχρηστοι χώροι, κυλικείο), και συσταση για τη λήψη των απαραίτητων μέτρων για την προστασία των μαθητών.
  • Συνεργασία με όλο το προσωπικό του σχολείου για θέματα ατομικής υγιεινής των μαθητών και τις υγειονομικές υπηρεσίες για θέματα της αρμοδιότητάς τους.
  • Διοργάνωση επιμορφωτικών σεμιναρίων π.χ. πρώτων βοηθειών.

Όσον αφορά τη διδασκαλία αγωγής υγείας ο Σχολικός Νοσηλευτής εργάζεται εξατομικευμένα ή με μικρές ομάδες μαθητών. Δύναται βέβαια να συνεργαστεί και με εκπαιδευτικούς για τον παραπάνω σκοπό.Οι στόχοι των προγραμμάτων Αγωγής Υγείας διαφοροποιούνται ανάλογα με την ηλικία και τις ανάγκες κάθε μαθητή/τριας.

Με βάση την ηλικία και τις ανάγκες των μαθητών στο σχολείο μας η αγωγή υγείας επικεντρώνεται στην εκμάθηση της ατομικής υγιεινής, στοιχείων της διατροφής και της σωματογνασίας. 

Ατομική υγιεινή:

  • πλύσιμο χεριών
  • πλύσιμο δοντιών
  • κόψιμο νυχιών
  • ντύσιμο (παπούτσια, κάλτσες, ρούχα)
  • φυσώ την μύτη σε χαρτομάντηλο

Σωματογνασία

  • Μέρη της κεφαλής, του σώματος (αναγνώριση, υποδεικνύω στον εαυτό μου και σε τρίτο άτομο)

Διατροφή

  • φρούτα
  • λαχανικά
  • κατηγορίες τροφίμων

Οι παραπάνω αναφορές είναι ενδεικτικές και δύναται να διαφοροποιούνται απο μαθητή σε μαθητή.

Τέλος είναι σημαντικό να αναφερθεί πως η διδασκαλία μιας ενότητας στο ειδικό σχολείο μπορεί να πραγματοποιείται ταυτόχρονα ή σε διαφορετικό χρόνο απο άλλη ειδικότητα π.χ. σε θέματα ατομικής υγιεινής σημαντική είναι η συμβολή του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού με την εκπαίδευση τουαλέτας, το ντύσιμο πραγματοποιείται και απο την Εργοθεραπεύτρια, φρούτα- λαχανικά απο τους νηπιαγωγούς ή την Λογοθεραπεύτρια. Σκοπός μας άλλωστε είναι η συνεργασία για την επίτευξη περισσότερων στόχων!

heart