ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
2ος θεματικός κύκλος: Ενδιαφέρομαι και ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη
Υποθεματική: Συμπερίληψη- Αλληλοσεβασμός, Διαφορετικότητα
Τίτλος: «Τόσο ίδιοι αλλά και τόσο διαφορετικοί»
Βασικοί στόχοι:
- Καλλιέργεια των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα.
- Να προωθήσει το σεβασμό στον Εαυτόν και στον Άλλον.
- Την έννοια και την αξία της διαφορετικότητας.
- Η αποδοχή του «Άλλου», του διαφορετικού,
- Να ενισχυθεί η προσωπική ταυτότητα του παιδιού – της έννοιας του εαυτού του και του φίλου.
- Να προχωρήσει στις ομοιότητες και στις διαφορές του εαυτού του και του άλλου.
- Να αναπτύξουν στάσεις σεβασμού στη διαφορετικότητα στον καθημερινό τρόπο ζωής και τη συμπεριφορά τους.
- Να γνωρίσουν, να αξιολογήσουν και να προτείνουν τρόπους και συμπεριφορές άρσης των διακρίσεων.
Τι μας έρχεται στο νου όταν ακούμε την λέξη “Διαφορετικότητα”; Γράψαμε σε εννοιολογικό χάρτη τι γνωρίζουμε.
Παρουσιάζουμε τους εαυτούς μας .Είμαστε ίδιοι αλλά και διαφορετικοί. Μιλήσαμε για τις ομοιότητες μας αλλά και τις διαφορές μας. Όλοι έχουμε μαλλιά, μάτια αλλά άλλο χρώμα ,άλλο ύψος κλπ.Ζωγραφίσαμε τον εαυτό μας .
Φτιάξαμε τις ταυτότητες μας.
Ζωγραφίσαμε τον εαυτό μας διαφορετικό
Διαβάσαμε παραμύθια « Το χαρούμενο λιβάδι» και το είδαμε
Επίσης τα παραμύθια «Σοφία η αγελαδίτσα τραγουδίστρια»Pennart 2000 και «Ο μπερδεμένος χαμαιλέοντας» , τα συζητήσαμε και τα ζωγραφίσαμε .
Είδαμε το βίντεο “If you give a little love” στο οποίο άνθρωποι παρατηρούν κάποιον να κάνει μια μικρή πράξη που δείχνει σεβασμό προς κάποιον άλλον, γνωστό ή άγνωστο, και επηρεάζονται ώστε κι αυτοί με τη σειρά τους να κάνουν το ίδιο. Με βάση το βίντεο, οι πράξεις αγάπης, σεβασμού και βοήθειας γίνονται κολλητικές, δημιουργώντας έναν καλύτερο κόσμο.
Τα παιδιά σε ομάδες ανέλαβαν να παρουσιάσουν τα προβλήματα και τις λύσεις σχετικά με κάθε κατηγορία. Κολλάζ με εικόνες που δείχνουν την άνιση μεταχείριση λόγο Διαφορετικότητας.( Άτομα με ειδικές ανάγκες-Τυφλοί-Ανάπηροι κλπ.)
Πειράγματα που πειράζουν και πειράγματα που δεν πειράζουν.Συχνά τα παιδιά πειράζουν το ένα το άλλο άλλοτε για αστείο, άλλοτε επειδή θέλουν να εκνευρίσουν τον άλλον.Σε φύλο εργασίας αξιολογήσαμε τα πειράγματα.
Μπαίνοντας στη θέση του άλλου. Με αφορμή την ιστορία της Δώρας (η οικογένεια της μετακόμισε πρόσφατα στην πόλη και δεν έχει κανένα φίλο. Τα παιδιά στη γειτονιά την κοροϊδεύουν γιατί μιλάει ψευδά και τον αδερφό της γιατί δεν μπορεί να περπατήσει και κινείται με αναπηρικό καροτσάκι). Εκφράζουν και καταγράφουν τους δικούς τους φόβους τους , αποτυπώνουν εικαστικά τους φόβους τους, κάνουν μπάλες τις ζωγραφιές με τους φόβους τους και προσπαθούν να τις πετάξουν μακριά σε ένα σημείο που δεν θα τα ενοχλούν.
Βλέπουμε το βίντεο “Μέρα και Νύχτα”
Συζητάμε με τα παιδιά τα στάδια μέσα από τα οποία περνά η σχέση της Μέρας και της Νύχτας: γνωριμία, έκπληξη, σύγκριση, αντίθεση, αντιπάθεια, ζήλια, θαυμασμό, ανακάλυψη των ομοιοτήτων, φιλία και συνεργασία.
Οι διαφορές μας με άλλα παιδιά.Παρακολούθηση του βίντεο “Η Εχθρόπιτα”.
Συζήτηση, προφορική επεξεργασία.-Σε ζευγάρια καταγράφουν με όποιο τρόπο μπορούν (εικονικά, συμβολικά), να επιλύσουν τις όποιες διαφορές τους με άλλα παιδιά. Τις παρουσιάζουν στην ολομέλεια και φτιάξαμε το αντίθετο δηλαδή την “Πίτα της Φιλίας” με τα συστατικά που πρέπει να περιέχει η συνταγή της πίτας της φιλίας.
Μετά αποφασίσαμε να στείλουμε θετικά μηνύματα για τους ανθρώπους που αντιμετωπίζουν δυσκολίες.
Στην τέχνη βρήκαμε πίνακες ζωγραφικής με προσωπογραφίες μοναδικές.Μας άρεσαν οι πίνακες του Πικάσο και δημιουργήσαμε και εμείς μοναδικές προσωπογραφίες.
Το συμπέρασμα μας “Όλοι είμαστε ίδιοι αλλά και διαφορετικοί και Αξίζουμε όλοι”