Το μήνα Φεβρουάριο υλοποιήσαμε κυρίως δραστηριότητες του 3ου εργαστήριου δεξιοτήτων από την
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ. Κλιματική Αλλαγή- Φυσικές καταστροφές, Πολιτική Προστασία.
Τίτλος : Σεισμός – και τώρα τι κάνω;
Παράλληλα οι δραστηριότητες αυτές που υλοποιούμε εντάσσονται και στο πρόγραμμα σχολικών δραστηριοτήτων: Ενημερώνομαι, μαθαίνω προστατεύομαι.
Σκοπός του συγκεκριμένου προγράμματος είναι να αποκτήσουν οι μαθήτριες και οι μαθητές γνώσεις προετοιμασίας πριν την εκδήλωση ενός σεισμού, κατά τη διάρκεια και μετά την εκδήλωσή του.
Παράλληλα τα νήπια θα ζωγραφίσουν, θα τραγουδήσουν, θα δουν εκπαιδευτικά και χρήσιμα βίντεο, θα ακούσουν μύθους γύρω από τον σεισμό, θα ενημερωθούν οι ίδιοι αλλά θα έχουν την ευκαιρία να συζητήσουν , να ενημερώσουν τις οικογένειές τους με όσα ασχολούμαστε στο σχολείο( απαιτούμενες ενέργειες πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την εκδήλωση ενός σεισμού).
Δεξιότητες του 21ου αιώνα που επιδιώκεται να καλλιεργηθούν είναι: Δεξιότητες μάθησης του 21ου αιώνα, παραγωγική μάθηση
Δεξιότητες ζωής: Δεξιότητες της Κοινωνικής Ζωής. Δεξιότητες του νου :Στρατηγική σκέψη, Πλάγια Σκέψη, Κατασκευές, Παιχνίδια, Εφαρμογές
1ο εργαστήριο
Οι μαθητές /τριες θα : γνωρίσουν ότι ο σεισμός είναι ένας φυσικός κίνδυνος . Συζήτηση και επεξήγηση αποριών γύρω από το θέμα των Φυσικών Κινδύνων(παρακολουθούμε σχετικό βίντεο ).
Δημιουργούμε έναν πίνακα αναφοράς με τις φυσικές καταστροφές..
Δίνουμε σχετικό φύλλο εργασίας: γράφω και ζωγραφίζω τους φυσικούς κινδύνους που συζητήσαμε…..
Στη συνέχεια δημιουργούμε εννοιολογικό χάρτη με τους Φυσικούς κινδύνους στο jamboard
Τα νήπια μίλησαν , είπαν την άποψη τους για το τι είναι σεισμός (προϋπάρχουσες γνώσεις).Σ τη συνέχεια συζητούμε για το εσωτερικό της γης (διαδίκτυο ) και το αναπαριστούν με ζωγραφιές και με πλαστελίνες…. Παρακολουθούν σχετικά βίντεο από το Φωτόδεντρο(εσωτερικό της γης, κινήσεις πλακών). Γνωρίζουν τα αίτια του σεισμού αναπαριστούν τη σεισμική διεργασία των πλακών μέσα από παιχνίδι.
2ο εργαστήριο
Τα νήπια έπειτα από τα βίντεο παρακολούθησαν, άκουσαν, συζήτησαν, αναπαριστούν το εσωτερικό της γης, αρχικά με ζωγραφική ( πινέλα).
Στη συνέχεια το εσωτερικό της γης με πλαστελίνη……….
Πυρήνας, μανδύας……………….
ο φλοιός……………
Κάνουμε εγκάρσια τομή του εσωτερικού της γης και παρατηρούμε τα στρώματα της γης…………………….
3ο εργαστήριο .
Παρακολουθούμε βίντεο που να παρουσιάζουν μύθους από όλο τον κόσμο σχετικά με τη δημιουργία του σεισμού. αρχίζουμε με τον ελληνικό μύθο του Εγκέλαδου. Ποιος ήταν ο εγκέλαδος; διαβάζουμε τον σχετικό μύθο. Τα νήπια ζωγραφίζουν τον Εγκέλαδο όπως τον φαντάζονται…
Παρακολουθούμε μύθους κι άλλων λαών γύρω από τον σεισμό. Έπειτα οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες των δύο ατόμων και προσπαθούν να αναπαραστήσουν τους μύθους με την ζωγραφική. Παρουσιάζουν στην ολομέλεια τις εργασίες τους.
Εγκέλαδος: ο φυλακισμένος γίγαντας!
Μύθος: Οι χελώνες που σηκώνουν τη γη(Βόρεια Αμερική).
Μύθος:Τ ο ψάρι, η πέτρα και η αγελάδα(Αφρική)
Ο γενναίος Κασίμα και το γατόψαρο(μύθος της Ιαπωνίας)
4ο εργαστήριο
Ξεκινάει με τη μελέτη της αφίσας του ΟΑΣΠ “Μάθετε για τον σεισμό και προστατευτείτε” . Επικεντρωνόμαστε στο τι θα τι κάνουμε κατά τη διάρκεια του σεισμού; Είναι πολύ σημαντικό να δείξουμε τη διαδικασία προστασίας κατά τη διάρκεια του σεισμού στον σχολικό χώρο και οι μαθητές να μαθαίνουν τα τρία βασικά ρήματα : ΣΚΥΒΩ – ΚΑΛΥΠΤΟΜΑΙ – ΚΡΑΤΙΕΜΑΙ. Έπειτα προχωρούμε στην υλοποίηση άσκησης σεισμού στην τάξη.
Ετοιμάζουμε το σακίδιο σεισμού του σχολείου και συζητούμε για το σχέδιο που θα εφαρμόσουμε σε περίπτωση σεισμού.
Τα νήπια δημιουργούν το δικό τους βαλιτσάκι με τα απαραίτητα εφόδια έκτακτης ανάγκης.
5ο εργαστήριο
Τι πρέπει να κάνω μετά τον σεισμό;
Συζητούμε για τις ενέργειες που πρέπει να γίνουν μετά την εκδήλωση ενός σεισμού.(σχολείο).Θα συζητήσουν με την οικογένειά τους τις ενέργειες αυτές. Παίζουμε σχετικό παιχνίδι στο φωτόδεντρο.
Ανατρέχουμε και πάλι στην αφίσα του ΟΑΣΠ ΑΣΠΊΔΑ“ Μάθετε για τον σεισμό και προστατευτείτε”
Εμπεδώνουμε την σωστή συμπεριφορά με ένα ψηφιακό παιχνίδι:
Παρατηρούμε σχετικές αφίσες του ΟΑΣΠ και τις σχολιάζουμε. Αναφερόμαστε στους τηλεφωνικούς αριθμούς έκτακτης ανάγκης. Καταγράφουμε οδηγίες προς τους γονείς τους για τις αλλαγές που πιθανόν να χρειαστεί να κάνουν στο σπίτι τους ώστε να είναι πιο ασφαλείς. Τηλεφωνικοί αριθμοί και οδηγίες καταγράφονται σε φυλλάδιο, πλαστικοποιούνται και με την προσθήκη μαγνήτη είναι έτοιμες να τις πάρουν για να αναρτηθούν σε κάποιο σημείο του σπιτιού.
Παίζουμε το ψηφιακό παιχνίδι (learningapps) σχετικό με τους τηλεφωνικούς αριθμούς έκτακτης.
Εκφραζόμαστε μέσα από το τραγούδι και το χορό. Ακούμε, τραγουδάμε, χορεύουμε το τραγούδι των Ημισκούμπρια “Σεισμός, φιλαράκο μη σε πιάνει πανικός”.
6ο εργαστήριο
Συνεχίζουμε το θέμα μας και αναφερόμαστε στην σχέση ενός σεισμού και ηφαιστείου, Μπορεί μετά από ένα σεισμό να έχουμε και την έκρηξη του ηφαιστείου. Τα νήπια μιλούν για τα ηφαίστεια . Αναζητούμε πληροφορίες στο διαδίκτυο. Μιλάμε για τα ηφαίστεια της χώρας μας, για υποθαλάσσια ηφαίστεια, για ενεργά και μη ενεργά. Δημιουργούμε ένα ηφαίστειο ,κάνουμε το πείραμα ………………………
Το συγκεκριμένο εργαστήριο θα συνεχιστεί με επιπλέον δραστηριότητες ως πρόγραμμα σχολικών δραστηριοτήτων με τίτλο: Ενημερώνομαι – μαθαίνω-προστατεύομαι.
3ο εργαστήριο δεξιοτήτων: Σεισμός- και τώρα τι κάνω;(ενημερώνομαι- μαθαίνω- προστατεύομαι) από Νηπιαγωγείο Χαροπού διατίθεται με άδεια χρήσης Creative Commons -Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή4.0.